Johan Clerx - Quest 409 - Rans Stratus - Challenge Hurricane

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#46 Bericht door Johan Clerx »

De Stratus is klaar en heeft net zijn eerste testritje van zo'n 40 km achter de rug.

Als ik naar de foto's een paar posts hoger kijk is het eigenlijk ongelofelijk dat Edje en Mark er in geslaagd zijn om uit die berg onderdelen een pracht van een fiets te scheppen.

Foto's heb ik nog niet maar die komen er ongetwijfeld snel aan.

Wat hebben we vervangen?

1. De verf. Het oorspronkelijke rood is door Edje omgetoverd in blauw.
2. Het achterwiel. Was enkelwandig en eigenlijk aan vervanging toe.
3. Ketting, pion en tandwieletjes in de deraileur.
4. Vernellings en remkabels.

Verder hebben we alle onderdelen kunnen hergebruiken (thx to Edje die ze zo proper heeft gekregen dat ze terug als nieuw uitzien).

Gisteren om 9:00 zijn Mark en Edje beginnen te monteren. Ikzelf heb vooral gekeken, geleerd en gezorgd voor de natjes en de droogjes. Onder het moto "een oude fiets in mekaar steken is moeilijker dan een nieuwe" heeft de de montage geduurd tot 19:30.

Maar het resultaat mag er dan ook zijn. Ik had nooit verwacht dat de Stratus zo snel zou zijn. Hoe snel precies weet ik niet omdat ik er weer eens in geslaagd ben een kmtellerke te kopen met een te korte kabel, maar ik had de indruk dat het vies goed vooruit ging. Temeer omdat ik vanmorgen een groepje wielertoeristen redelijk vlot kon bijhouden. Bovendien is een Stratus een zaligheid om op te rijden. Stabiel, lekkere spanzitting, leuke en relaxte zithouding ... kortom ... een hele dikke meevaller.

Tot slot wil ik toch nog even een welgemeende en dikke MERCIE zeggen tegen Edje en Mark. Zonder jullie was die berg "oud ijzer" nog steeds niet meer dan een "berg oud ijzer"! Het is fijn om te weten dat je zulke vrienden hebt. :wink:

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#47 Bericht door quattrovelootje »

Welcome to the club :wink:
Ben anders wree benieuwd naar de fotoos !!!

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#48 Bericht door quattrovelootje »

Voor alle LWB-fans : op http://www.recumbentblog.com/ staat momenteel een review van de V3, een iets sportievere LWB van Rans. k' Zou bijna zeggen : verplicht leesvoer :wink:

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#49 Bericht door Edje »

Tof dat hij nog niet uiteen gevallen is :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

jonathan

#50 Bericht door jonathan »


Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#51 Bericht door Johan Clerx »

De kettingloop van de Rans voldeed niet helemaal aan wat ik ervan verwachte. Daarom heb ik bij Rans een dubbele "idler" (plaatje met twee bovenmekaar geplaatste loopwieletjes) besteld. (goed te zien op http://www.ransbikes.com/seatstratle.htm ).

Omdat mijn frame al meer dan 20 jaar oud en de dubbele idler iets relatief recents is waren de bussen om de idler te bevestigen natuurlijk niet voorzien. Dat probleem heeft Edje op een mooie manier opgelost door gebruik te maken van een balkje teflon en spanringen.

Ik ben supercontent van die idler. De ketting wordt nu mooi gestabiliseerd en kan nergen meer de kader raken. Kettingbuis is niet meer nodig zodat een heel deel wrijving wegvalt.

Ook de "Stratus" bestickering is inmiddels toegekomen. Daar gaan we ons morgen eens mee bezig houden.

En als de stickers erop zitten ... dan is het tijd voor een foto ... nog effe geduld dus. 8)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#52 Bericht door Wouter D »

als die stickers evengoed plakken als de stickers op je quest, dan zullen we nog lang mogen wachten :P
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#53 Bericht door Johan Clerx »

Deze keer heeft het niet zolang geduurd hoor Wouter.

De foto's van voor de restoratie kunnen jullie een paar post hoger vinden.

En zo ziet die berg "oud ijzer" er nu uit:
Bijlagen
rans0001_4.JPG
rans0001_5.JPG
rans0001_6.JPG
Laatst gewijzigd door Johan Clerx op zo 09 mar 2008, 0:45, 1 keer totaal gewijzigd.

jonathan

#54 Bericht door jonathan »

WOOOOOOOOOW

respect man echt verschrikkelijk goe gelukt!!

rijdt hij goe?

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#55 Bericht door Johan Clerx »

jonathan schreef:WOOOOOOOOOW
Vind ik ook :lol:
jonathan schreef:respect man echt verschrikkelijk goe gelukt!!
Het respect gaat komt voor Edje en Marc toe hoor. Zij hebben het overgrote deel van het werk gedaan. Ik heb gekeken, geleerd en de pintjes fris gehouden.
jonathan schreef:rijdt hij goe?
Geweldig. Net nog effe naar de bakker geweest. Kruisen tegen 27 gaat prima. Dat is eerlijk gezegd sneller dan dat ik met de M5 reed.

Verder is het net alsof je in je salon aan het fietsen bent. Lang leve de spanzitjes.

Ook over de stabiliteit en de zithouding niets dan lof. Eens je wat kilometers op een Stratus hebt gemaakt begrijp je waarom deze fiets na meer dan 25 jaar nog steeds wordt geproduceerd en dat hij nog steeds succesvol is.

Ik las op de site van Rans ergens een verslag van een Amerikaanse Stratus rijder waarin hij zei: my best recumbent ever ... awel ik kan die mens geloven.

jonathan

#56 Bericht door jonathan »

Ik las op de site van Rans ergens een verslag van een Amerikaanse Stratus rijder waarin hij zei: my best recumbent ever ... awel ik kan die mens geloven.
Als je gene Quest hebt zekers??
Anders...

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#57 Bericht door Edje »

:twisted: jama je hebt een ligfiets en je heb een QUEST he :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#58 Bericht door Wouter D »

alee das nu ne keer een schone fiets zie, nu moet ge zeker meedoen aan flanderstour, anders komt die niet tot zijn recht he :)
vraag maar aan allewédertje. :) kan je lekker onverhard rijden met een stratus, en nog snel ook
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#59 Bericht door karien »

goedgedaan mannen..

hij is beeldig.. :D
Karina.. der mag meer gelachen worden in dees wereld.. :o)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#60 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Deze keer heeft het niet zolang geduurd hoor Wouter.

De foto's van voor de restoratie kunnen jullie een paar post hoger vinden.

En zo ziet die berg "oud ijzer" er nu uit:
Schitterend. Mocht je pas nu met die foto's uitgepakt hebben, dan had je ons ongetwijfeld kunnen wijsmaken dat je een nieuwe Rans had gekocht. Heel fijn gedaan! Veel kilometerplezier ermee! 'k Word zowaar blauw van jaloezie...
Johan Clerx schreef:Het respect gaat komt voor Edje en Marc toe hoor. Zij hebben het overgrote deel van het werk gedaan. Ik heb gekeken, geleerd en de pintjes fris gehouden.
"De dorstigen laven." Zowaar 'n werk van barmhartigheid! :wink:

Plaats reactie