Bart - WAW430

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#16 Bericht door Bart86 »

Pauvre Mouton schreef: do 11 jul 2019, 20:09 Mooi mooi! Heb je Brecht overtuigd hard door te werken opdat je dit weekend al kan gaan touren? 😀
Deze week ga ik hem nog halen :D
De rit van Gent naar huis (Lummen) is al een mooie, eerste rit!

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#17 Bericht door Obelix »

Bart86 schreef: do 11 jul 2019, 20:16 Deze week ga ik hem nog halen :D
De rit van Gent naar huis (Lummen) is al een mooie, eerste rit!
Dat is direct een mooie vuurdoop. Veel en veilig fietsplezier.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#18 Bericht door Helen »

En, is de vuurdoop geslaagd? Of nog niet gebeurd?
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#19 Bericht door JeroenVD »

Mooi, mooi! Ik kijk uit naar je relaas van je ervaringen. Benieuwd naar je eerste "gesprekje" onderweg met collega's (tenzij ze allemaal al gebriefd zijn natuurlijk) :D . Veel veilige kilometers!

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#20 Bericht door Bart86 »

Helen schreef: zo 14 jul 2019, 12:38 En, is de vuurdoop geslaagd? Of nog niet gebeurd?
Al gebeurd en zeker geslaagd!

Vrijdag ben ik de WAW430 gaan halen. Precies om 10:30 uur kwamen we aan bij Fietser.be, samen met Brecht.
Binnen stond hij dan, de WAW430, en hij zag er beter uit dan ik veracht had toen ik de kleuren koos.
Na wat afstelwerk stond hij klaar om te vertrekken, en om 11:30 uur vertrok ik uit Gent naar Lummen.

De rit verliep in/rond de steden wat moeizaam omdat ik enkele keren fout reed, ook kwam ik op punten waar ik een afslag niet kon nemen. Het gebrek aan een GPS en terreinkennis speelde hierbij een grote rol. Hierdoor verliep de rit voornamelijk via N-wegen. Dit heb ik me enkele keren beklaagd, want de staat van de fietspaden was soms erbarmelijk. Om nog maar te zwijgen over het fietspad dat dan stopt aan een kruispunt dat aanzienlijk lager ligt, de WAW430 (voetengatdeksel) draagt er de eerste sporen van :-x De wetenschap dat dit onvermijdelijk was, bood toch enige troost :)

130 km voor de eerste rit, was niet min. Mijn lichaam heeft het bijzonder goed ondergaan/verwerkt met vrij weinig stijfheid of ander klachten. Geen bijna-aanrijdingen, verschillende mensen die vertraagde om dat rare ding op het fietspad te bekijken :lol:
JeroenVD schreef: ma 15 jul 2019, 18:31 Mooi, mooi! Ik kijk uit naar je relaas van je ervaringen. Benieuwd naar je eerste "gesprekje" onderweg met collega's (tenzij ze allemaal al gebriefd zijn natuurlijk) :D . Veel veilige kilometers!
Geen controle van de collega's :lol: In Willebroek is een patrouillewagen, tijdens een pauze, twee keer langs gereden op enkele minuten tijd. Ik denk wel dat het eerder toevallig was. :)

Eerste bevindingen naar gebruik, comfort, ... :
  • Zitje moet enigszins aangepast worden. Wanneer ik over hobbels rijdt, schuif ik wat onderuit. Weet niet goed of dit op te lossen is door het zitje te kantelen, of door iets onder mijn zitvlak te steken. (tips zijn altijd welkom)
  • Veel druk op één punt aan mijn rechter schouderblad. Mss is de ventisit te dun in verhouding met mijn huidig gewicht (hier hoop ik iets aan te veranderen door het forenzen). Het feit dat ik 4 uur en 30 minuten heb gefietst zal ook wel een rol spelen.
  • Trappenas stond net niet ver genoeg waardoor ik af en toe met de knieën schuurde. Op zich niet storend, maar heb hem ondertussen enkele millimeters naar voren geschoven. Hij lijkt nu prima te staan.
  • Onderweg een boutje van mijn visier verloren. Ondertussen een nieuwe gestoken en alle boutjes nog eens gecontroleerd. Gezien de staat van vele fietspaden/wegen denk ik dat ik vaker de boutjes zal moeten controleren zodat ze niet lossen door de trillingen. Mss maar wat Loctite aanschaffen :)
  • De batterij kan, wanneer hij maximaal belast wordt, 110 km mee. De laatste helling op 127 km, ging dan ook maar aan 8 km/u :|
  • Heb ook al een paar korte ritjes (tussen 5 en 20 km) gedaan zonder batterij (omdat de lader nog in Gent ligt :lol: ). Blij dat ik voor ondersteuning heb gekozen :!: Hierbij wel bijna een aanrijding gehad met een andere fietser die in de verkeerde richting reed op het fietspad. Ik zag de vrouw pas heel laat aankomen omdat het fietspad fel naar rechts draait in combinatie met een haag. De remmen werken, maar de remafstand was langer dan ik verwacht had. Nu was dit aan 35, maar vrees dat het aan hogere snelheid niet altijd zal lukken om in dergelijke situaties tijdig te stoppen. In het vervolg mijn snelheid wat aanpassen als ik geen overzicht heb!
  • Met voetengatdeksel wordt het, voor mij, snel te warm. Vanaf een snelheid boven ongeveer 35 is het nog best te doen. Ik hem er ondertussen uitgehaald, en dat zal wel zo blijven tot in de winter.
  • Veel positieve reacties. Een vlagje werd me ondertussen al talloze keren aangeraden :lol:
Veel zaken zal ik nog moeten ondervinden... Een lekke band is hierbij één van de zaken waar ik het minst naar uitkijk. Tips om een lekke band (voor of achter) te vervangen zijn zeker welkom! :)

Foto's komen er nog aan!
Laatst gewijzigd door Bart86 op ma 22 jul 2019, 3:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#21 Bericht door Bart86 »

En hier zijn de eerste foto's al :D

BMW GSA_WAW430.JPG
Met zijn voorganger die weldra verkocht wordt.

WAW430_2.JPG
Spiegelkapjes en wielstroomlijnen in carbon brengen elkaar wat in evenwicht. Rode en zilverwitte reflecterende strips komen zeer goed tot hun recht op de blauw/witte WAW430. Meningen zullen verschillen, maar ik moet er mee rijden :D

WAW430_1.JPG
Ik vermoed dat de WAW430 gemakkelijk te herkennen zal zijn door de keuze van kleuren. Zal voornamelijk te zien zijn tussen Lummen en Leuven.

WAW430_5.JPG
WAW430_4.JPG
Mastje met CatEye kinetic X2. ( Brecht, de velcro helpt! :) )

WAW430_3.JPG
WAW430_6.JPG
Met dank aan de mooie fietspaden :?

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#22 Bericht door Helen »

Bart86 schreef: di 16 jul 2019, 10:36 Mastje met CatEye kinetic X2. ( Brecht, de velcro helpt! :) )
Helpt dat tegen het achterstevoren draaien? Dan moet ik dat zeker ook eens proberen.
Wil je een close-up nemen?
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#23 Bericht door fcapri »

eigenlijk zouden politiekers, die beslissingen nemen omtrent het fietsgebeuren in het verkeer, zelf eens zulke lange afstanden moeten afleggen, zodat ze weten waarover ze beslissingen.

het schuren van de knieën omdat de trapas wat te dicht stond, is dit ook niet omdat je wat onderuit schoof? ik heb dit ook met de alleweder en ik duw mezelf recht in het zitje, telkens ik trap. als ik teveel 'trek' met de trappers, trek ik mezel in de VM en raak ik ook alles.

lekke banden vallen best goed mee hoor, als je goede (tragere) banden hebt.
ik heb volgens mij 3 keer lekgereden op ongeveer 20 000km.
1 keer met de 'versleten' achterband over een stuk glas gereden, en ik hoorde psssht, pssht, pssht terwijl ik reed. dikke snee in de achterband en ook de binnenband was lek.
2de keer van het fietspad gesukkeld net terwijl die een baan kruist, voorwiel in het gras en dan keihard tegen het beton randje. velg geraakt, band had 2 gaatjes. reservebinnenband erin.
3de keer wou ik smorgens vertrekken en stond de VM met lekke voorband in de garage.

mijn voorbanden zijn gewone schwalbe anti lek banden
achteraan is iets moeilijker te vervangen, de achterband heeft daar ook een anti lek binnenband (met zo een gel erin).
allemaal een beetje nadelig voor de topsnelheid natuurlijk, maar ik rijd liever 3km/h trager, dan sneller te rijden en elke week een band te moeten herstellen

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#24 Bericht door Samural »

Proficiat met je nieuwe WAW!
Bart86 schreef: di 16 jul 2019, 9:42 De remmen werken, maar de remafstand was langer dan ik verwacht had. Nu was dit aan 35, maar vrees dat het aan hogere snelheid niet altijd zal lukken om in dergelijke situaties tijdig te stoppen. In het vervolg mijn snelheid wat aanpassen als ik geen overzicht heb!
Heb je de 70 mm of de 90 mm trommelremmen? Ik vind de 70mm remmen persoonlijk te zwak want ik kan ze niet blokkeren zonder enorm veel kracht uit te oefenen op de remhendels, zeker op hellingen van >5%. Ik heb soms schrik dat de remkabels gaan breken 8-[
Ik overweeg nu om naar 90mm trommels met koelvinnen over te schakelen.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#25 Bericht door Helen »

Bart86 schreef: di 16 jul 2019, 9:42[*]Heb ook al een paar korte ritjes (tussen 5 en 20 km) gedaan zonder batterij (omdat de lader nog in Gent ligt :lol: ). Blij dat ik voor ondersteuning heb gekozen :!:
Ik ga nu vrijdag (overmorgen) naar Fietser. Als je je lader nog niet terug hebt op een andere manier, zal ik hem meebrengen richting Leuven. Goeie reden om eens af te spreken!
Bart86 schreef: di 16 jul 2019, 9:42 Veel zaken zal ik nog moeten ondervinden... Een lekke band is hierbij één van de zaken waar ik het minst naar uitkijk. Tips om een lekke band (voor of achter) te vervangen zijn zeker welkom! :)
Voor een normale, handige man zal dat geen probleem zijn (voor mij iets meer)
Welke banden staan erop? Mijn achterband is nog steeds de eerste (marathon Plus, 43000 km), nooit lek geweest. Voor de voorbanden kies ik meestal voor Marathon Greenguard, bijna even lekbestendig maar iets lichter. Die ene zomer dat ik op Shredda's reed, heb ik mijn bandenwisselcapaciteiten kunnen oefenen...
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#26 Bericht door CapoJan »

Geen WAW, maar een Orca. In 2017 heb ik er vooraan Marathons op gelegd (40-406) en achteraan een goedkope Continental RIDEtour (47-406). in twee jaar tijd geen enkel lek. Als 'extra verzekering' gebruikte ik vooraan binnenbanden van Decathlon; die zijn al vooraf gevuld met antilekvloeistof. Het voorbije weekend heb ik de opgereden banden vervangen en daarbij gezien dat die vloeistof nog geen enkele keer iets moeten doen heeft.
En als het toch zou gebeuren: ooit tijdens een rit is het eens gecontroleerd. Een voorband wisselen duurde geen drie minuten. Daar hoef je echt geen schrik voor te hebben. Wat wel handig is: een reserve binnen- en buitenband (vouwbandje voor vooraan) meenemen kan heel wat tijd en ellende uitsparen. En natuurlijk een setje bandenlichters en een fietspomp (of gaspatroon).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#27 Bericht door Obelix »

Helen schreef: wo 17 jul 2019, 11:59 Die ene zomer dat ik op Shredda's reed, heb ik mijn bandenwisselcapaciteiten kunnen oefenen...
Idem hier... mijn Shredda's waren na minder dan 2.000 km volledig om zeep. In die periode was het elke week wel een keer prijs. Enorm fijne bandjes om mee te rijden, voor zolang het rijden duurde tenminste. Ik moet er wel bij zeggen dat ik er op mijn route vaak rotzooi (steentjes, glas, etc...) ligt. Mogelijk zijn die banden wel geschikt voor mensen die dagelijks over een biljartlaken mogen scheuren.

Vooraan sindsdien ook de - hout vasthouden - quasi onverslijtbare Greenguards (47-406) en achteraan de even robuuste Almotion.

Gideonaut
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 26 sep 2018, 18:50
Postcode: 2807mr
Fiets: ICE QNT
Velomobiel: WAW 15
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#28 Bericht door Gideonaut »

Wat is dat voor een antenne wat je op de waw heb zitten? Heb je dat zelf gedaan of komt dat met de nieuwe waws? Ik zou dat namelijk ook wel voor de mijne willen 😮

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#29 Bericht door Bart86 »

Gideonaut schreef: do 18 jul 2019, 3:46 Wat is dat voor een antenne wat je op de waw heb zitten? Heb je dat zelf gedaan of komt dat met de nieuwe waws? Ik zou dat namelijk ook wel voor de mijne willen 😮
Dat doen ze bij Fietser.be. Is een optie bij aankoop van een nieuwe WAW. Ik vermoed dat ze dit ook op een ouder model kunnen installeren. Gewoon eens contact op nemen met Brecht :)

Gideonaut
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 26 sep 2018, 18:50
Postcode: 2807mr
Fiets: ICE QNT
Velomobiel: WAW 15
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#30 Bericht door Gideonaut »

Bart86 schreef: vr 19 jul 2019, 7:49
Gideonaut schreef: do 18 jul 2019, 3:46 Wat is dat voor een antenne wat je op de waw heb zitten? Heb je dat zelf gedaan of komt dat met de nieuwe waws? Ik zou dat namelijk ook wel voor de mijne willen 😮
Dat doen ze bij Fietser.be. Is een optie bij aankoop van een nieuwe WAW. Ik vermoed dat ze dit ook op een ouder model kunnen installeren. Gewoon eens contact op nemen met Brecht :)
Thanks! Ik zal binnenkort maar eens een mailtje sturen dan, misschien dat ik ook gelijk de staart koop, ik heb nog nergens kunnen vinden of het nou wel of niet past op een oude waw.

Plaats reactie