Bart - WAW430

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#46 Bericht door Bart86 »

Volgende week gaat de WAW430 naar Gent voor een groot onderhoud.
Zijn er mensen regio Vlaams-Brabant/Limburg/Kempen die iets nodig hebben uit Gent?

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#47 Bericht door Bart86 »

De (verlengde) Paaspauze is geëindigd zoals hij begon... in mineur.
Na het overlijden van mijn schoonvader op 28 maart, heb ik gisteren de 'vakantie' afgesloten met een ongeval.

Mijn vrij weekend besteed aan het grondig poetsen zodat ik donderdag mijn WAW naar Gent kon doen voor het groot onderhoud.
Eens klaar nog even een kort ritje (+/- 4 km) om nog eens te luisteren of ik vreemde geluiden hoor of andere dingen opmerk die ik nagekeken moeten worden.
De laatste 100 meter voor ik thuis ben word ik van de baan gekegeld en eindig ik +/- 5 meter verder in de grasberm.

Het ongeval gebeurde op een T-kruising (voorrang van recht). Ik moet links mijn straat indraaien, en zet mijn richtingsaanwijzer aan om af te slaan. Omdat er een auto staat te wachten aan het kruispunt (in de straat waar ik moet inrijden) neem ik mijn bocht goed breed. Zonder dat ik ook maar iets opmerk, word ik bij het afslaan aangereden door een motorfiets die mij dacht voorbij te steken (op een kruispunt met onaangepaste snelheid). De motorfiets raakt mij achteraan op de ophanging van mijn achterwiel waardoor ik flink rondgeslingerd word en zoals gezegd in de grasberm eindig op mijn zij.

De verwondingen lijken na een nachtje slapen goed mee te vallen, de verwachtte stijfheid valt goed mee. Mijn rug, schouders en nek zijn wat stram. Bulten en schrammen op de armen en benen... Vandaag toch maar een dokter raadplegen voor de zekerheid.

De schade aan de WAW430... Op een afstand zie je vooral een gat op de plaats van de impact, schuursporen/barsten langs alle kanten, gebogen antenne (met de cateye die spoorloos is), een afgebroken spiegel en een gebogen achterwiel. Wanneer ik in de WAW kijk zie ik op verschillende plaatsen dat het carbon chassis op meerdere plaatsen gebarsten is. Ik vermoed dat dit mogelijk de laatste rit van WAW430 was.

De aanrijdende partij, die gelukkig niet is gevallen, erkende onmiddellijk zijn fout (kon ook moeilijk anders). Het aanrijdingsformulier werd netjes ingevuld met de vermelding dat ik indien nodig een proces-verbaal zal laten opstellen.

Wanneer ik tijd/zin heb post ik foto's, deze zijn te 'zwaar' en het duurt me nu even te lang op ze er toch op te krijgen (zal een korte post doen op FB). Heb nu andere kopzorgen en hoop op een goede/vlotte afhandeling door de verzekering.
Laatst gewijzigd door Bart86 op wo 09 nov 2022, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#48 Bericht door fcapri »

ALTIJD naar de dokter gaan en voel overal eens of je iets voelt dat niet zo lekker gaat. een knie, een enkel, een pols, nek... alles eens goed ronddraaien alsof je een opwarming doet voor te sporten.
de dokter zal een papiertje maken en de verwondingen daar op zetten, en eventueel dat er later nog verwondingen kunnen opduiken. je hebt dan een medisch spoor van het ongeluk ook waar je in de toekomst naar kan verwijzen

tijdens woon-werk (nu niet het geval): bij enkel blikschade draai je zelf op voor alle formaliteiten, bij de minste verwonding moet het werk alles regelen.
dus als je klaagt dat je pols wat zeer doet bij ronddraaien, en een wek later zeg je dat het niks meer is, heeft dat geen gevolgen, maar moet je werk wel alles afhandelen. ook dokterskosten worden dan terugbetaald

de fotos op FB zien er zo erg niet uit, de achterkant kan je vervangen, en carbon kan ook gewoon hersteld worden hoor. probeer er bij de verzekering het maximum uit te halen, komt met veel documentatie af, want ze kennen die dingen niet.
ik had een heleboel fotos van mijn ligfiets,de aangeboden 2dehandjes (voor waardevastheid aan te tonen), kostprijs van een nieuwe, de duidelijke structurele schade aan de uwe en de gevolgen voor de veiligheid... beetje geluk krijg je hem volledig vergoed.
als je het wrak wil verkopen, die geraak je altijd kwijt hoor, betalen ze nog veel voor.
deze carbon quest rijd ook weer hoor
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/
(laatste fotos zijn van het ongeval), ik heb hem niet meer afgewerkt, enkel samen gestoken. wiel en veerpoot lag er volledig uit

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#49 Bericht door Bart86 »

Voor de geïnteresseerden enkele foto's van na de aanrijding
WAW430 links (3).png
WAW430 impact (1).png
WAW430 rechts (1).png
WAW430 chassis (1).png
Op foto lijkt de schade goed mee te vallen. Omdat het carbon frame op meerdere plaatsen (onderste foto) gebarsten is, werd deze 'total loss' verklaard.

Korte opsomming van de duidelijk zichtbare schade:
  • schuursporen, barsten/scheuren in het koetswerk.
  • Pinker en zijspiegel aan rechterzijde zijn volledig afgebroken
  • Mast met hierop een extra licht is helemaal omgeplooid.
  • Achterwiel is gebogen
  • Rechter voorwiel is beschadigd door over de grond te schuren.
Afhandeling ongeval

De afhandeling door de verzekering is uitgedraaid op een dagvaarding. In de eerste helft van 2023 (+/- 2 jaar na datum) zal de zaak voorkomen. Kort samengevat is de verzekering van de tegenpartij van mening dat ik ook schuld tref en een overtreding beging op artikel 19.1 en artikel 19.3 van de wegcode. Artikel 19.1 omdat ik betrokkene niet heb opgemerkt toen ik in mijn spiegels keek en artikel 19.3 omdat het niet bewezen is dat ik mijn pinker gebruikte en dat ik voorafgaand aan het manoeuvre mij naar links heb begeven.

Het ongeval gebeurde op een kruispunt waar de voorrang van rechts van toepassing is. Bijgevolg is hier een inhaalverbod, dat genegeerd werd door de tegenpartij. De aanrijding zelf gebeurde op het deel van de rijbaan wat bestemd is voor het tegenliggend verkeer en is, wat mij betreft, een plaats waar de motorrijder nooit had mogen/kunnen rijden indien deze zich aan de regels hield. Om die reden ben ik van mening dat de aansprakelijkheid volledig bij de tegenpartij ligt.

Ik vergelijk het graag met een ongeval waarbij partij A rechtdoor rijdt en het rode verkeerslicht negeert en hierbij partij B aanrijdt die groen heeft om links af te draaien. Je zou de aansprakelijkheid dan ook deels bij B kunnen leggen op basis van artikel 19.3.3° (De bestuurder die naar links afslaat moet voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten). Dit zou absurd zijn omdat A het rood licht negeert en zich op een plaats bevindt waar hij niet had mogen zijn...

Het is me ondertussen duidelijk geworden dat de (advocaat van de) verzekering de aansprakelijkheid voor de helft bij mij wil leggen en alle mogelijke twijfel wil uitspelen, om zo min mogelijk te moeten betalen. Niet tegenstaande is het bijzonder frustrerend zulke argumenten te lezen wanneer je overtuigd bent je gelijk. Ik hoop op een gunstige afloop en vooral dat ik mijn geld eindelijk terugzie (aankoopprijs van WAW430 was €13060).

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Bart - WAW430

#50 Bericht door Helen »

Vervelend, die nasleep van een ongeval. Hopelijk word je in je gelijk gesteld. Je bent in elk geval al voldoende gewapend met kennis over de wetgeving...

Die barsten in je carbon frame doet me even glimlachen. Van mijn WAW201 is het carbon frame op verschillende plaatsen helemaal doorgebroken, maar hersteld met een laagje kevlar. Een been in het gips, om zo te zeggen...
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Plaats reactie