Ares

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Ares

#1 Bericht door Ares »

Dag iedereen :)
Ik lees hier al even mee en heb me ook al af en toe in gesprekken geworpen of vragen gesteld. Nu ik een week m'n eigen fiets heb is het misschien tijd om me even voor te stellen.
Ik ben 30 jaar, woon in Stekene en werk in Puurs. Deze afstand probeerde ik al zo vaak mogelijk met de koersfiets te doen. Helaas hadden we ook nog een 2de autootje dat leuk reed. Zodra ik dus eens wat later was dan gepland of het regende weer eens te hard als ik moest vertrekken, haalde ik dat vinnige 2-zittertje van stal en bleef de fiets wel eens staan. Tijd voor een bewuste aanpassing... Hoe kon ik er voor zorgen dat ik nog maar 1 optie had? De auto verkopen en een velomobiel in de plaats halen.
Iets voor de zomervakantie hakte ik de knoop door en zette ik de auto te koop. Etienne ging een carbon quest XS na een ongeval restaureren. Deze leek me prima met mijn 1m74.
Toen het schooljaar terug begon was de fiets nog niet klaar en ben ik terug met de koersfiets gegaan. Een maand later mocht ik van Etienne een Strada komen halen die hij nog moest opknappen, zodat ik toch al kon velomobielen. Mijn auto was immers al verkocht.
Afbeelding
Hiermee deelde ik tijdelijk lief:
Afbeelding
(de files voorbij)
en leed:
Afbeelding
(platte banden)
Aangezien ik voor de zomervakantie met de koersfiets nog eens van de baan gereden was, staat er met de velomobiel een 360° camera op m'n helm. Tot nu toe heb ik nog niet gemerkt dat auto's gefrustreerd achter mij reden, zoals ik soms lees. Is dit misschien de oorzaak?

Na 2778km met de strada, mocht ik hem gaan inwisselen voor mijn XS.
Blij dat ik was :D
Afbeelding
https://youtu.be/D_nVJmKwKh4
Omdat de kleur niet de meest opvallende is, is er met reflecterende banden gewerkt.
Afbeelding
Er is reeds een houdertje voor de croozer trekhaak zodat ik ons zoontje van de crèche kan halen, indien nodig, zonder eerst thuis van fiets te moeten wisselen.
1 week (287km) later zijn iets bredere banden toch in overweging. Dit om het comfort van het dagelijkse fietsen wat te verhogen.
Morgenvroeg gaat er achteraan een sticky mount van de camera op, waarop ik steuntje gekleefd heb voor m'n vario achterlicht. Dit gaat feller branden als er een auto nadert en verwittigt mij hier ook van.
(ik gebruikte deze vooral wanneer we in de zomer met de tandem en fietskar op pad waren)
Afbeelding
De camera heeft een nieuwe plaats gekregen op m'n sinner racekap en blijft daar mooi zitten. De racekap zelf was wel even wennen. Mijn eerste ritje had ik deze al op de fiets gezet maar dit in combinatie met het 15cm smallere wielspoor, zorgde er voor dat ik maandag en dinsdag toch nog even cabrio reed. Donderdag en vrijdag ben ik dan met de kap gegaan en vond ik dit op wat oorverdovend gerammel na, best wel comfortabel! Dennis gaat me binnenkort nog even helpen voor een dubbel vizier, zo dampt het iets minder snel aan.
Ik vind het enorm jammer dat ik (nog) niets van elektronica ken. Ik merk bv dat mijn batterij te snel leeg is en zou een grotere willen. Ook het chinese alarm zou op het intern circuit aangesloten mogen worden, net als 2 USBpoortjes om mijn gsm op te laden en camera aan de praat te houden. Hier zal ik me toch eens in moeten verdiepen.
Een aerodynamische taifun lijkt me ook nog wel leuk om er achter te hangen. Zo kan ik 90% van wat ik met m'n auto daarvoor ook kon :).
Ik vind het heerlijk om er mee te rijden en ook om er mee bezig te zijn hoe je wilt dat hij er uit gaat zien en wat hij kan. Dankzij dit forum heb ik in die maanden al enorm veel bijgeleerd. Bedankt daarvoor!
Groetjes en tot in de fiets!

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Ares

#2 Bericht door Wim -de roetsende »

Bij deze dan ook een officieel welkom op dit forum :D

En nu over de fiets......WOW, wat een schitterende XS. Prachtig. Echt een heftige kleurstelling =D>

Reflectie is inderdaad wel noodzakelijk, maar dat vind ik voor iedere vm ongeacht de kleur. Daar zie je in het donker namelijk niet veel van :wink:

Heel veel veilige kilometers gewenst. Houd de wieltjes aan de onderkant en geniet :D
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Ares

#3 Bericht door DennisTheMenace »

Nice 😎
Die batterij was bij mij ook een probleem, daar heb ik een goedkope oplossing voor gevonden die veel langer meegaat. Zal je de détails wel eens doorsturen.
Veel plezier ermee alvast 😉

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Ares

#4 Bericht door Obelix »

Prachtige fiets.
Ik zal je hier in de buurt wel een keer zien voorbij vlammen.
Veel plezier!

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: Ares

#5 Bericht door joop »

Proficiat, inderdaad een prachtige en unieke fiets. Je moet zeker al eens meerijden met een van de komende ritten. We zullen elkaar weleens tegenkomen in de omgeving hier, denk ik. Veel plezier en veilige km's.

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#6 Bericht door Ares »

Dankje voor de leuke reacties! Georganiseerde ritten zal eerder uitzondering zijn dan regel denk ik. Maar wie weet... :)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ares

#7 Bericht door Wouter D »

Welkom aan jullie beiden. Ik weet zeker dat je er veel plezier aan zal beleven.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Ares

#8 Bericht door jantje »

Netjes!
Ben wel benieuwd naar welke camera je er hebt op zitten!
(en vooral ook naar de eventuele wijziging van gedrag bij andere weggebruikers: zowel in Olen als in Heusden Cité lijkt een witte doorlopende lijn plots te veranderen in een stippelijn als er een gele banaan 5km onder de snelheidslimiet rijdt :D)

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#9 Bericht door Ares »

jantje schreef: di 30 jan 2018, 15:25 Netjes!
Ben wel benieuwd naar welke camera je er hebt op zitten!
(en vooral ook naar de eventuele wijziging van gedrag bij andere weggebruikers: zowel in Olen als in Heusden Cité lijkt een witte doorlopende lijn plots te veranderen in een stippelijn als er een gele banaan 5km onder de snelheidslimiet rijdt :D)
Garmin Virb360, ik kon deze op miraculeuze wijze occasie op de kop tikken wegens miskoop. Dat automobilisten over een witte lijn rijden, trek ik mij ook niet echt aan eigenlijk. Zolang ze mij maar niet van de baan rijden, te dicht komen rijden of beginnen claxonneren. :)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ares

#10 Bericht door bicky »

Ares schreef: di 30 jan 2018, 17:09 Garmin Virb360, ik kon deze op miraculeuze wijze occasie op de kop tikken wegens miskoop. Dat automobilisten over een witte lijn rijden, trek ik mij ook niet echt aan eigenlijk. Zolang ze mij maar niet van de baan rijden, te dicht komen rijden of beginnen claxonneren. :)
mooie camera, nu nog foto van de montage op je fiets en een video van geschoten beelden aub. [-o<

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#11 Bericht door Ares »

Afbeelding
Zo staat hij er op. Stickymount met actieve houder. USB-kabel gaat via linkerruitje naar binnen voor de externe batterij. Beelden in het youtubefilmpje in de eerste post. Meestal wis ik ze gewoon :) 6u video (heb ik na 3 dagen) is 256gb

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#12 Bericht door Ares »

Omdat mijn verlichting het eens liet afweten na 1,5 dag (elke dag opladen dus). Zoek ik beter eens een andere optie. Dennis had me al wat doorgestuurd in PM. De uitleg hieronder is half een antwoord op zijn pm. Maar zo kunnen er misschien nog mensen iets aan hebben.

Net eens gekekenen zie dit op velomobiel.nl
Afbeelding
6V 4,2 Ah "B" ter vervanging van de oude Busch&Müller 6V 4Ah NiMh accu "A"

Ik heb de groene batterij, ik zit dus met een oud, versleten model vrees ik. :)
Dat solderen is niet echt aan mij besteed, maar hiervoor zou ik op school wel een collega kunnen aanspreken. Zou het ook fijn vinden moest ik de batterij kunnen opladen zonder deze er elke keer uit te moeten halen. Weet niet of dat een mogelijkheid is.
De gemakkelijkste oplossing voor mij is momenteel 2 batterijen aanschaffen, zo heb ik een reserve in de fiets in geval van nood. Als ik je uitleg echter goed begrepen heb, is 12V beter om dat zwakke licht niet te hebben als de pinkers gaan (nu wel het geval bij mij). Maar wordt dit voordeel niet opgehoffen door dat convertortje dat er tussen moet om het naar 6V te krijgen?

Ik vraag me ook af of het normaal is dat het vizier van de sinnerkap telkens dicht gaat als je ze op een kiertje zet. Ook rammelt de kap redelijk hard. Ik ga sowieso iets bredere bandjes steken dit weekend en zal eens zien of dat al iets doet. :)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ares

#13 Bericht door bicky »

Ik heb ook een 6V installatie in mijn mango+
hier heb ik 2x6V batterijen inzitten met schakelaar om te kunnen kiezen van batterij.
Een voltage/stroom meter houd me op de hoogte van de status van de batterij.
Vorig jaar kocht ik een reserve batterij bij conrad

Vorige week had ik ook problemen met de verlichting. De b&m IQ speed ging gewoon uit terwijl er nog 5,9V in de batterij zat. Het probleem lag niet aan de batterij maar de verlichting die te vroeg uitschakelde.
Momenteel is het licht vervangen door een ander 6v licht van axa.

Opladen doe ik altijd in de fiets. daarvoor heb ik een gespliste aansluiding gemaakt met 3 aansluitingen.
Alle stekers heb ik vervangen door dean stekkers. die zijn goedkoop en komen niet los.

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Ares

#14 Bericht door DennisTheMenace »

Die twee stekkers die er standaard aan de batterij zitten, zijn m. i . De slechtste keuze op gebied van vibratiebestendigheid. Als je niet zoals ik in het begin zonder licht wil vallen ergens tussen de velden, zet je daar inderdaad beter deans of Xt60 of iets dergelijks aan. Ik rij tijdens de winter uitsluitend in het donker en heb dus ook een back-up batterij bij, en een back-up voor- en achterlicht op batterijtjes. Sinds kort ook een extra zekering :idea:
Als ik je uitleg echter goed begrepen heb, is 12V beter om dat zwakke licht niet te hebben als de pinkers gaan (nu wel het geval bij mij). Maar wordt dit voordeel niet opgehoffen door dat convertortje dat er tussen moet om het naar 6V te krijgen?
Nee want de stroom is maar ongeveer de helft als de spanning verdubbelt, waardoor de spanningsval minder groot is, het verlies van de dc/DC convertor mag je gerust verwaarlozen.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ares

#15 Bericht door bicky »

Ares schreef: do 01 feb 2018, 8:56Ik vraag me ook af of het normaal is dat het vizier van de sinnerkap telkens dicht gaat als je ze op een kiertje zet. Ook rammelt de kap redelijk hard. Ik ga sowieso iets bredere bandjes steken dit weekend en zal eens zien of dat al iets doet. :)
Als het vizier dichtbeeft kan je de boutjes best beetje aanspannen.
verder zoek je best wat er rammelt. het vizier of de zijkant van de kap?
Als mijn sinner kap rammelt moet ik de achterste velcros wat harder vastmaken.
Bij het vizier plaatste ik 2 rubber knoppen zodat deze niet tegen de kap kan aankomen.

Plaats reactie