Ares

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#256 Bericht door Ares »

Zo... De 15A spanningsomvormer werkt. Hoera
Net de 2 koplampen aan gezet, 4 pinkers en remlichten aan en de claxon ging als nooit tevoren
De voltmeter had wel de geest. Ik wou deze parallel op de batterij aansluiten maar dat resulteerde in knetter vonk rook...
Moet die seriegeschakeld met een verbruiker in de kring staan?

Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk


Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Ares

#257 Bericht door DennisTheMenace »

Als je stroom meet wel ja... :lol:

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ares

#258 Bericht door bicky »

Ares schreef: za 06 apr 2019, 13:18 Zo... De 15A spanningsomvormer werkt. Hoera
Net de 2 koplampen aan gezet, 4 pinkers en remlichten aan en de claxon ging als nooit tevoren AfbeeldingAfbeelding
De voltmeter had wel de geest. Ik wou deze parallel op de batterij aansluiten maar dat resulteerde in knetter vonk rook...
Moet die seriegeschakeld met een verbruiker in de kring staan?

Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk
voltmeting gebeurd altijd in parallel.
stroommeting moet in serie staan met een gebruiker.

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#259 Bericht door Ares »

Ik ben al blij dat mijn claxon werkt en zal wel gewoon 1x per week herladen.
Dat het solderen gelukt is, moet ik als een wonder beschouwen en ik zal het lot niet verder tarten

Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk


fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Ares

#260 Bericht door fcapri »

ander goedkoop voltmetertje aanschaffen. normaal zijn die hoogohmig en kan je geen vonkjes maken ermee, tenzij je kortsluiting maakt door de draden tegen elkaar te solderen

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#261 Bericht door Ares »

Ik had hier nog een kleintje liggen dat zich makkelijk op de laadkabel laat prikken en per cel en totaal voltage geeft. Vind ik prima zo :)

Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk


Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#262 Bericht door Ares »

Even een update van mezelf en de fiets :).

Mezelf: Nu het schooljaar ten einde was ging ik m'n benen toch wat rust geven. Ik had wat last in de linkerknie. Na 2-3 weken rust was het er nog steeds dus bezoekje bij de huisarts die me zei ze. Echo te laten maken. Hierop zagen ze dat er wzt ontsteking was op de patellapees en een kleine vochtophoping aan de meniscus. Doorverwezen naar orthopedist die me ontstekingsremmers gaf, stretchoefeningen en de taak rustig op te bouwen na deze ontstekingsremmers. Zo gezegd zo gedaan. Fietsen lukt redelijk goed maar deed dit tot nu toe op m'n koersfiets. Ik voel nog iets zinderen in m'n knie dus lopen zit er nog niet in. (Hiermee heb ik het vermoedelijk ook opgelopen). Eind augustus moet ik nog eens langsgaan en dan zie ik wel.

Fiets: De zomervakantie is ideaal om het eens wzt groter aan te pakken. Heb het deksel verwijderd, de kleine sleep op de ketting kunnen wegwerken. Voetengaten groter gemaakt. Hele fiets van binnen eens gewassen. Een aftakking aan m'n 12v batterij gemaakt die niet door de convertor gaat maar rechtstreeks naar de claxon waarbij de huidige knop behouden bleef en van daar parallel naar 4 USB-poorten aan m'n rechterkant. Er zit nu ook een gps-signaal versterker in maar deze kan misschien ooit nog verplaatst worden. Als ik met m'n deksel moet navigeren merk ik dat het Carbon wat te veel signalen tegen houdt en wordt het soms onnauwkeurig. Ketting gewassen in benzine ( beter ook cassette eens meegepakt...) en squirt dry lube aangebracht.
Rest me nog te doen: fiets terug dicht doen met de rubberstrips van velomobielonderdelen en niet meer met siliconen. Als ik m'n fiets ooit nog eend wil open doen, scheelt me dat een heel gedoe met een breekmes. Afbeelding

Normaal begin ik dinsdag weer rustig aan voor de voorbereidingen van het nieuwe schooljaar. Ben er nog niet uit of ik dit met de XS of de koersfiets ga doen. Misschien beide...
Ik hou jullie op de hoogte :)

Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk


Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ares

#263 Bericht door bicky »

ligfietsen en knieën, het blijft een lastig punt
genoeg toeren maken helpt meestal. een cadansmeter is een must.
ik rijd zelden nog onder de 80 rpm. meestal ergens tss de 80 en de 100rpm.

alvast een spoedig herstel toegewenst

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#264 Bericht door Ares »

Screenshot van m'n cadans op een woon-werkritje. Moet wel zeggen dat deze een goeie 5 gezakt is sinds de rotor rs4x er op zit. Deze is beter voor de knie normaal maar heeft wel 172,5mm cranks ipv de 155's die er op zaten. Denk dat grotere crankaflen wel beter zijn ook omdat je voet dan rechter onder je knie zit om druk te geven op de pedaal. Nuja... Ik zie wel sat het geeft.

Wou trouwens ook nog een AliExpress alarmpje installeren op m'n 12v batterij en aansluiten op de claxon. Helaas was dit geen goed idee want er knalde iets stuk op de printplaat die blijkbaar maar voor de 9v voorzien was. Iemand die weet heeft van een bewegingssensor op 12v die aangesloten kan worden op de claxon ipv een aparte sirene? Denk dat Dennis hier ooit iets geplaatst had. Even terug zoeken :)Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk


Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: Ares

#265 Bericht door Pietermels1979 »

Als je over een racefiets praat over de lange crank armen dan moet je zorgen dat je als je op je fiets zit en je pedaal horizontaal hebt je knie boven de as van je pedaal zit. Dit kan je bepalen met een koord over je knie. Afhankelijk daarvan moet je je zadel verstellen naar voor of achter.

Bij ligfietsen zou ik eerder kijken voor een minder lange crank of een groter bereik van je versnellingen. Een tochtje Vlaamse Ardennen met een 175 mm crank met 53 11/32 leverde mij een week moeilijk lopen op.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ares

#266 Bericht door bicky »

Hier de cadans van mijn rit deze morgen.
15km rit.
Cadans gemiddelde van 90rpm.
175mm cranks. Ben zelf maar 1m73

Het heeft me wel enkele jaren training gekost om vlot deze cadans te kunnen houdenAfbeelding

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#267 Bericht door Ares »

updatepost:

Fysiek:
Na wat foto's en een scan heb ik een inspuiting in de knie gekregen en ineens was alle last weg. Sinds oktober ben ik weer beginnen hardlopen, wat prima ging op een kleine verrekking van 2 weken geleden na. Het ging zelfs al tot 20km loopjes dus die knie is terug 100%.

Schakelproblemen:
Met het schakelen heb ik het niet getroffen. Hier kan ik ondertussen al een boek over schrijven. Ik schets even in chronologische volgorde:
Bij de aankoop van mijn occasie XS zat er ondanks de 9sp cassette een 10sp derailleur op. Dit zorgde er voor dat niet alle versnellingen soepel schakelden. Hierop plaatste ik zelf de 9sp derailleur van mijn koersfiets. Hierbij moest ik goed opletten welke versnellingen ik combineerde aangezien dit een was met korte kooi.
Op onderhoud gegaan naar velomobiel.nl naast andere onderhoudszaken, plaatsten zij een nieuwe derailleur. Helaas bleef het schakelen niet soepel gaan. de factuur bedroeg €210.
Naar fietser.be gegaan om te vragen of ze toch eens konden kijken naar het schakelen van mijn fiets omdat dit niet soepel wou gaan. Normaal ging er a la minute aan gewerkt worden maar wegens afwezigheid van de technieker werd er door Brecht en mij naar gekeken. Er werd niet direct iets gevonden. Ik kreeg een mailtje met wat er allemaal aan de hand was, waarop ik ook een prijsindicatie van de reparatie vroeg. Hierop werd niet geantwoord. Toen ik de fiets ging halen, bleek de factuur €523 te bedragen. De 10sp derailleur die door velomobiel.nl geplaatst was, bleek niet compatibel te zijn met de 9sp shifter. Velemobiel.nl was zich hiervan bewust en gaf de vergissing toe, ik kon de derailleur terugsturen en kreeg hiervoor een creditnota (€80).
Toen ik meer info vroeg over de factuur van fietser.be kreeg ik een heel antwoord dat ik gerust mee de wereld mocht gaan verbeteren en chef worden voor €1000 bruto per maand. Mij lijkt dat er niks mis is met een vraag naar transparantie. Maar goed....
Ik was tevreden dat het schakelen vlot ging maar miste wel 1 versnelling. Omdat het nu toch vlot schakelde, heb ik hier verder niets meer mee gedaan.
Vorige week terug op onderhoud gegaan naar velomobiel.nl en wat bleek daar... dat er gewoon een 8sp cassette in zat! Dus ondanks het feit dat er een 9sp cassette op de factuur van fietser.be stond, is ook daar een fout gebeurd. Logisch dat ik een versnelling minder had. Er is dus weer een nieuwe cassette met ketting geplaatst en zelf heb ik fietser.be hiervan op de hoogte gebracht. Daarvan kreeg ik enkel te horen dat het vreemd zou zijn maar dat hij hoopt dat alles voortaan vlot werkt.
Ik heb zelf een creditnota gevraagd van €28 omdat ik een 9speed cassette betaald heb en maar een 8sp gekregen, maar hierop is nog geen antwoord gekomen. En eerlijk gezegd, verwacht ik dit ook niet meer.
Laten we zeggen dat ik een les geleerd heb :)

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#268 Bericht door Ares »

Misschien ook ineens meegeven wat er nog op de plank ligt:
2 langere lampensteuntjes voor aan mijn stuur
2 fellere lampjes voor op die lampenhoudertjes
Onlangs ben ik mij moeten laten komen ophalen omdat de laatste 5km mijn licht uitgegaan was en ik geen extra lampjes meer hangen had op de te korte steuntjes. In het donker rijden met een donkergrijze velomobiel zonder licht, leek me toch het risico niet waard
Van velomobiel.nl heb ik een spanningsalarmpje gekregen dat piept wanneer de spanning te laag wordt als bescherming van de batterij. Zelf heb ik hier wel ook al een voltmetertje liggen maar vind het vervelend dat dit aansluit op die 4 dunne kabeltjes van m'n 3S lipo batterij. Zo zou ik er aan moeten denken om dat elke rit aan en af te koppelen. Net nu de batterij kan blijven hangen met de 'hoofdschakelaar' die ik er tussen geplaatst heb. Het zou leuker zijn moest op die dikke kabel een voltmetertje geplaatst zou kunnen worden, na de hoofdschakelaar.
Ook 2 IQ X E lampen 'op de kop kunnen tikken' Deze kunnen er deze zomer wel eens in als ik grote kuis doe en de bovenkant er nog eens af haal. :) Het verbruik zal wat hoger liggen maar vind het niet erg om vaker te moeten laden. Desnoods een iets grotere batterij in hangen.
Over de batterij gesproken... bestaat er een manier om te zien of deze nog in goede staat is? Nu ik hem eens volledig plat heb laten gaan? Lipo batterijen kunnen daar blijkbaar niet goed tegen dus vraag me af of ik deze batterij nog wel kan betrouwen.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ares

#269 Bericht door bicky »

Ares schreef: vr 06 mar 2020, 14:32 Het zou leuker zijn moest op die dikke kabel een voltmetertje geplaatst zou kunnen worden, na de hoofdschakelaar.
Ik heb dit uitgevoerd en ben er best tevreden bij. als de meter 10.5V invult hang ik hem aan de lader.
Ares schreef: vr 06 mar 2020, 14:32 Over de batterij gesproken... bestaat er een manier om te zien of deze nog in goede staat is? Nu ik hem eens volledig plat heb laten gaan? Lipo batterijen kunnen daar blijkbaar niet goed tegen dus vraag me af of ik deze batterij nog wel kan betrouwen.
Je hebt lipo meters die cyclus kunnen testen. paar keer ont/opladen en kan je capaciteit lezen.

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Ares

#270 Bericht door Samural »

Ik heb ook een voltmeter na de hoofdschakelaar, deze geeft afwisselend het stroomverbruik (op de foto 0.5 A) en de spanning aan. Door het stroomverbruik te monitoren kan ik dan ook zien of mijn achterlicht (led strip) nog werkt.
Afbeelding

De volt-/amperemeter komt van bij Hobbyking

Afbeelding

Plaats reactie