Afstand houden / houders

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#16 Bericht door Lex »

Jo2p schreef:Ik heb vroeger een Land Rover Defender gehad, een gesloten bak. Ik stond op een parkeerterrein en wilde de auto een paar meter naar achteren zetten om de bocht goed te kunnen nemen voor de plek die ik toen zag. Een Land Rover heeft namelijk een stevige draaicirkel. Hevig getoeter bij het naar achteren rijden. Stoppen en op de handrem. Maar eens gaan kijken wat er aan de hand is. Stond achter mij een Volkswagen Up!. Dit autootje was zo klein dat ik hem niet in mijn linker spiegel zag, niet in mijn rechter spiegel zag en door het gemonteerde reservewiel op de achterdeur zie je daar ook niets. Die meneer aangesproken. Eerst een hele tirade verwerkt, of ik niet beter kon uitkijken etc. De man uitgelegd dat ik zijn autootje door het formaat helemaal niet kan zien. Mijn auto moest maar van de weg af en was niet legaal etc. Uitgelegd dat het model sinds ongeveer 1950 al rondreed en gewoon goedgekeurd was. Hem ook aan het verstand gebracht dat hij onverantwoord reed en kennelijk zich geen andere situaties kon indenken dan alleen vanuit zijn Up! visie. Voorgesteld om mijn Land Rover maar in zijn achteruit te zetten en dan zien we wel hoe plat die Up! is, of beter dan Down!, Land Rovers hebben over het algemeen niet zoveel moeite met heuveltjes. De man koos eieren voor zijn geld. En dit zijn zaken die ik nu in mijn stationwagen nog steeds tegenkom. Automobilisten die niet in staat zijn om te anticiperen op de situatie voor hen of überhaupt kunnen inbeelden van hoe het er uit ziet vanaf de bok op een wat grotere auto voor hen. Als ik een vrachtwagenchauffeur een moeilijk uitvoerbare manoeuvre zie maken laat ik hem gewoon voorgaan, die paar minuten, als het al zo lang zou duren, kunnen er wel vanaf. Maar regelmatig zie ik auto's en vooral fietsers (met name door de laatste wetswijziging in NL) die gewoon stug blijven doorrijden en als je ze daarop aanspreekt alleen een heel grote mond opzetten met de afsluitende drieletterige tekst.
En als die UP! nu een kind op de fiets was geweest??? :shock:

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#17 Bericht door Ronnius »

Lex schreef:
Jo2p schreef:Dit autootje was zo klein dat ik hem niet in mijn linker spiegel zag, niet in mijn rechter spiegel zag en door het gemonteerde reservewiel op de achterdeur zie je daar ook niets. Die meneer aangesproken.
En als die UP! nu een kind op de fiets was geweest??? :shock:
En zo iemand gaat nu met een velomobiel rijden?

Dat klinkt zoals (vorig jaar) na een ongeval waarbij een vrachtwagenbestuurder een kind doodreed
en waarbij in de media de vraag werd gesteld (en veel lezers/luisteraars gaven hun dan nog gelijk ook)
of een het niet de schuld was van het kind zelf of dat de ouders verantwoordelijk moesten gesteld worden.
Dit omdat de vrachtbestuurder het kind niet kon zien.
Je kan het ook anders stellen, is het het verantwoord met een voertuig op de weg te komen waarbij je halfbind bent.

Er is wel een ding dat ik me over mezelf nog herinner en dat is als ik vroeger met grote voertuigen op de weg kwam,
en deze waren nog veel groter dan je "uit de kluiten gewassen" Defender, dat ik nooit een beschuldigende vinger heb uitgestoken
naar iemand die zich achter mij bevond die ik niet gezien had/kon zien vanop de bestuurderszetel.
Want een ander beschuldigen van te klein omdat je zelf met een (te) groot voertuig rijdt waarin je halfblind bent... da's wel heel erg laag.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#18 Bericht door blackarmor »

dit gaat hem ook meer om het feit dat die in zijn UP zich waarschijnlijk in die dode hoek heeft begeven na dat de land rover zijn maneuver is begonnen . dit gaat om een gebrek aan verkeersinzicht ( wat ook het probleem is bij veel fietsers )
door een zeer gebrekkig zicht naar achter is bv bij militaire voertuigen gidsen bij achteruit rijden verplicht )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#19 Bericht door Lex »

blackarmor schreef:dit gaat hem ook meer om het feit dat die in zijn UP zich waarschijnlijk in die dode hoek heeft begeven na dat de land rover zijn maneuver is begonnen . dit gaat om een gebrek aan verkeersinzicht ( wat ook het probleem is bij veel fietsers )
door een zeer gebrekkig zicht naar achter is bv bij militaire voertuigen gidsen bij achteruit rijden verplicht )
Als die mens met zijn Up! dacht dat hij in één keer ging inrijden kan ik zijn reactie en zijn hachelijke positie wel begrijpen. Dit noem ik geen gebrek aan verkeersinzicht. Die mens kan onmogelijk zien dat de landrover niet in één keer kan inrijden.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#20 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef: Want een ander beschuldigen van te klein omdat je zelf met een (te) groot voertuig rijdt waarin je halfblind bent... da's wel heel erg laag.
Eerlijk gezegd heb ik het ook moeilijk met die redenering. Stel je eens voor dat een loonwerker met een grote aardappelrooier een kind op de fiets omver rijdt en zich er op die manier probeert uit te praten... Geen enkele bestuurder kan de grootte van zijn voertuig als excuus inroepen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#21 Bericht door fcapri »

de grootte maakt toch ook niet uit.
ik heb destijds voor het werk met een klein camionettje gereden. genre opel combo, peugeot partner.
echter met volledig gesloten achterkant. dus geen achterramen, geen achterste zijramen, geen middenspiegel...

je houd niet voor mogelijk hoeveel voetgangers er achter je voertuig voorbij stappen als je zelf aan het manoevreren bent. en die zie je ook niet.
vooral aan de carrefour enzo kunnen ze met een volgeladen winkelkar doorlopen zonder dat ik ze had gezien. ik zal nooit achter een gesloten bestelwagen lopen/rijden als die aan het manoevreren is. het probleem is dat je dat enkel beseft als je er zelf eens mee gereden hebt.
zou iedereen ook eens met een vrachtwagen meerijden, t zou veel ogen openen.

als ik 100 autos passeer op een dag, dan zijn er ongeveer :
-2-3 die zich kwaad maken dat ik in de weg rijd,
-50tal die me gezien hebben en me met genoeg ruimte voorbij gaan,
-20tal die goed opletten maar met toeval me niet zagen omdat ik telkens achter geparkeerde autos/struikjes reed,
-5tal die me net op tijd nog zag en in de remmen gaat,
-20 die met iets anders bezig zijn en naar niks kijken in het verkeer. geen verkeersborden, geen lichten, geen mede chauffeurs, geen fietsers... en die laatste draaien zo de zijstraat in en zitten dan verbaasd naar u te gapen als ge claxoneerd

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#22 Bericht door Jo2p »

O daar krijgen we dat weer. Ooit kinderen zien fietsen op een parkeerplaats vol auto's? Ik nog nooit, maar goed, in België zou dat anders kunnen zijn. En dan nog wat, een kind zal niet in lijn achter de Land Rover rijden (niet de plaats van een fietser en geen doorgaande route van fietsers) en er achter blijven staan zoals die Up!, als het te lang duurt gaat het vanzelf naar links of rechts en zie je het in de spiegel. Maar het blijft een risico dat mensen zich begeven in de dode hoek, ook nu nog terwijl vrachtauto's inmiddels zijn behangen met spiegels. Zelf een vrachtauto gezien met koeien van letters erop waar men zich niet moet begeven en dan daar toch blijven staan met die fiets hé. Waar het mij om gaat is dat volwassen mensen waarbij je toch mag verwachten dat ze dat vodje dat rijbewijs heet niet bij de boter cadeau hebben gehad enigszins kunnen indenken dat vlak achter een groot voertuig gaan staan een probleem kan geven. En wat die kinderen betreft, jullie rijden allemaal natuurlijk braaf stapvoets in woonwijken waar kinderen zomaar tussen geparkeerde auto's door de weg over kunnen steken zonder naar links of rechts om te zien? En ja, ik verwacht van een ouder dat hij/zij het kind erop wijst wat wel en wat niet. Mijn ouders hebben dat bij mij ook gedaan. Ik vind dus de reacties een beetje te. Net zoals de reacties van weggebruikers als ze betrapt worden op een fout en je ze daarop aanspreekt.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#23 Bericht door Jo2p »

Lex; Als die mens met zijn Up! dacht dat hij in één keer ging inrijden kan ik zijn reactie en zijn hachelijke positie wel begrijpen.

Ik stond stil en was aan het zoeken. Vervolgens heb ik de achteruit ingeschakeld, er gaat achter dan een joekel van een achteruitrijlicht branden... Het is dus niet zo geweest dat ik al rijdend dat deed en ik heb die Up! niet gezien omdat de aandacht lag bij het afspeuren van een vol parkeerterrein.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#24 Bericht door Jo2p »

Ronnius; dat ik nooit een beschuldigende vinger heb uitgestoken
naar iemand die zich achter mij bevond die ik niet gezien had/kon zien vanop de bestuurderszetel.
Ook niet als die op je bumper zit? Als je klein bent moet je weten dat je letterlijk bij enkele voertuigen verdwijnt in de dode hoek, dat heeft niks te maken met laag, maar alles met anticiperen van die Up!., zeker als je op een parkeerplaats bent waar dat soort van manoeuvres worden gedaan.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#25 Bericht door eeuwige reiziger »

Jo2p schreef:En wat die kinderen betreft, jullie rijden allemaal natuurlijk braaf stapvoets in woonwijken waar kinderen zomaar tussen geparkeerde auto's door de weg over kunnen steken zonder naar links of rechts om te zien? En ja, ik verwacht van een ouder dat hij/zij het kind erop wijst wat wel en wat niet. Mijn ouders hebben dat bij mij ook gedaan. Ik vind dus de reacties een beetje te. Net zoals de reacties van weggebruikers als ze betrapt worden op een fout en je ze daarop aanspreekt.
Natuurlijk moet je kinderen leren wat kan en niet kan. Alleen moet - naar de wijze woorden van mijn grootmoeder - de oudste ook de wijste zijn. In het verkeer - en daarbuiten :wink: :oops: - ben ik heus niet zonder zonde, maar ik maak er als automobilist een punt van eer van traag te rijden in woonwijken, in schoolomgevingen...

Ik gruw ervan dat het tegenwoordig blijkbaar normaal is geworden om de zwarte piet - oei, mogen we dat nog zeggen... #-o - steevast naar een ander door te schuiven. Gevolg? Een toenemend aantal vluchtmisdrijven. Ik vind dit echt een zorgwekkende evolutie.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#26 Bericht door Jo2p »

Ik vind het en zorgwekkende ontwikkeling dat ouders hun kinderen die net aan kunnen fietsen achter reeds achteruit rijdende auto's laten fietsen, waarbij de bestuurder van die auto, maat maakt niet uit, dat kind nooit konden zien. En de ouder fietste erachter! In NL is de wetgeving richting de zwakke verkeersdeelnemer geschoven met als gevolg dat daar nu ruim misbruik van wordt gemaakt. Men fiets overal zonder te kijken, de aandacht ligt bij zo'n mobiel, koptelefoon op of oortjes in. Horen niets, zien niets en hebben een grote mond als je ze erop aanspreekt. Stel je voor dat je moet remmen en afstappen. Nee, stug doorfietsen, maakt niet uit welke verkeerssituatie. Er zijn dus ook al een aantal punten in NL die men extra moet beveiligen, echter dat heeft 0,0 zin omdat ze met hun neus in de mobiel zitten. Stoplicht, wat is dat? Rood is dat andere groen.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#27 Bericht door eeuwige reiziger »

Jo2p schreef:Ik vind het en zorgwekkende ontwikkeling dat ouders hun kinderen die net aan kunnen fietsen achter reeds achteruit rijdende auto's laten fietsen, waarbij de bestuurder van die auto, maat maakt niet uit, dat kind nooit konden zien. En de ouder fietste erachter! In NL is de wetgeving richting de zwakke verkeersdeelnemer geschoven met als gevolg dat daar nu ruim misbruik van wordt gemaakt. Men fiets overal zonder te kijken, de aandacht ligt bij zo'n mobiel, koptelefoon op of oortjes in. Horen niets, zien niets en hebben een grote mond als je ze erop aanspreekt. Stel je voor dat je moet remmen en afstappen. Nee, stug doorfietsen, maakt niet uit welke verkeerssituatie. Er zijn dus ook al een aantal punten in NL die men extra moet beveiligen, echter dat heeft 0,0 zin omdat ze met hun neus in de mobiel zitten. Stoplicht, wat is dat? Rood is dat andere groen.
Strafbaar in België. Artikel 8.4. Overtreding van de tweede graad, met bijhorend boetebedrag van 110 euro. Alleen mag het door de politie wel wat strikter opgevolgd worden.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#28 Bericht door Jo2p »

Ronnius: En zo iemand gaat nu met een velomobiel rijden?
??? Jouw velomobiel heeft een achteruit?
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#29 Bericht door Jo2p »

eeuwige reiziger schreef:Strafbaar in België. Artikel 8.4. Overtreding van de tweede graad, met bijhorend boetebedrag van 110 euro. Alleen mag het door de politie wel wat strikter opgevolgd worden.
Dit is niet duidelijk, wat is strafbaar?
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#30 Bericht door eeuwige reiziger »

Jo2p schreef: Dit is niet duidelijk, wat is strafbaar?
Om u te dienen:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/108-art8
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie