ik kroop door het oog van de een kleine naald

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#16 Bericht door antony »

ps jaagpaden zijn zeker niet zoveel veiliger zeker langs waals kant dan
snelheid aan passen is de boodschap maar dan nog kan iets tegen komen
daarom noemt ook een ongeval toch ,achter af is altijd makkelijk zeggen zo of zo

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#17 Bericht door Brechtix »

Damn en oef.

Toch geen slecht idee hé, een (vervangbare) schokbrekerneus?

Was je Quest eigenlijk speciaal gebouwd of standaard?

Ik had het er laatst nog eens over met Theo en Jan (velomobiel.ro), naar aanleiding van een andere 'ontplofte' carbon Quest. Ze zien het zitten om voor Fietser.be een Quest 'á la Belge' te bouwen. Dus in Kevlar en met onafhankelijke remtrommels, met een carbon transmissietunnel zoals de WAW. Met jouw power en massa mag je echt niet weer een carbon velo kopen, bestel aub een nieuwe in Kevlar en met eventuele aanpassingen.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#18 Bericht door antony »

ik vind dat brecht zeker een punt heeft ,geen kreukel zone bij een velomobiel
allee ja is mobiel dus geld voor mij de zelfde regel als een wagen ?
stel je eens voor dat voetganger aanrijd? niks aan gedacht om deze kwets baar groep ,meer veiligheid te bieden .
jullie rijden ook 30 en sneller zelf dus ik vind maar normaal dat eens moet over na gedacht worden .

heel jammer dat altijd eerst doden moeten vallen ,leven is dure leerschool zo .
en de ene gooit de verantwoordelijkheid naar de andere.

daar sta ik niet voor ,samen oplossing zoeken ,dat kern van de zaak
maar dat zal nooit gebeuren .
zullen veel mensen telefoon krijgen dat hun zoon of dochter een ongeluk gehad hebben
dat wil je niet mee maken dus laten we allemaal beetje ons verstand gebruiken van welke zijde ook

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#19 Bericht door CapoJan »

Tja, carbon is licht en stijf. Daarom wordt het gebruikt. Maar als je ziet wat de gevolgen zijn van een aanrijding (Evelien haar mooie nieuwe Quest XS en nu Spruitjes Quest), dan kun je je wel vragen stellen bij de veiligheid en duurzaamheid.
't Is zoals Antony stelt: niet enkel de veiligheid en bescherming van de velonaut, maar wat indien je een voetganger (of fietser) aanrijdt? Carbon is venijnig spul als het splintert. Prima materiaal wellicht voor een VM voor op een racetrack, maar de openbare weg stelt toch andere eisen, denk ik.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#20 Bericht door Peter J »

Over de duurzaamheid van carbon stel ik me geen vragen... En wat veiligheid betreft, die hangt slechts in beperkte mate af van het gebruikte materiaal voor eender welk voertuig en in veel grotere mate van de manier waarop de bestuurder met dat voertuig omgaat...
Zoiets noemt men verantwoordelijkheidszin ! ! !
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#21 Bericht door antony »

Peter J dat is totaal verkeerd hoe je denk ,gelijk je met verantwoordelijk ,nooit geen ongeluk kunt tegen komen?
komaan niet beginnen zeveren op maandag he dinsdag oke ?

dus ja stel me vragen en zeker naar verwondingen toe .
dat is mijn gedacht er van ,
zelf zit in sector die gevaarlijk te noemen mag woroden
dood in de ogen zien ,3vverdieping om laag vallen
ik denk gewoon stap verder denk ik .

waar om draait is als je iets tegen komt en je neemt iemand mee hoe gaat verzekering denken ,?
zo was ik niet verzekerend met trike om men dak omdat niet van toyate was dus stel dat ie van vliegt
en ja zal me niet overkomen dat geloof ik niet in

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#22 Bericht door Lex »

Ik moet toegeven dat mijn vorige Waw er toch beter uitzag na mijn ongeval dan de Q van Spruitje.
Maar ik denk niet dat "veiligheid" op #1 staat bij iedereen. (Ook niet bij mij hoor).
Vrees ook dat bij de huidige velomobielen de veiligheid altijd ten koste gaat van het gewicht.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#23 Bericht door bicky »

Ik denk niet dat het veel verschil maakt als je een voetganger aanrijd met een carbon of glasvezel VM. Idem bij een fiets.
de snelheid van impact zal een groter verschil maken.
defensief rijden is de boodschap

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#24 Bericht door CapoJan »

Wat Peter en Bicky noemen - defensief rijden - is evident als eerste vereiste. Maar het kan toch iedereen overkomen? Je moet maar heel even verstrooid zijn op het verkeerde moment en je hebt prijs. Als een aanrijding onvermijdelijk wordt, moet je kunnen rekenen op de ingebouwde veiligheidsmaatregelen van je voertuig. Bij een velomobiel speelt het koetswerk dan een rol: kreukelzones, energie-absorptievermogen van het materiaal (eigenlijk hetzelfde als het eerste), een veiligheidskooi, ... Daar kàn het materiaal een verschil maken. Voor zover ik weet is carbon uitermate stijf, waardoor het geen energie absorbeert. Glasvezel en aramide zullen, vermoed ik, anders reageren. Er is natuurlijk meer, zoals hoe het materiaal toegepast is, hoe de rompvorm verloopt, ... maar Brecht is veel beter geplaatst om daar zinnige zaken over te vertellen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#25 Bericht door aiai »

En het gaat om veiligheid van de gebruiker van de velomobiel, maar ook om de veiligheid van andere verkeersdeelnemers. Voetgangers bijvoorbeeld.
Hoewel ik geen idee heb wat versplinterend carbon doet bij een aanrijding met een op kleding na onbeschermde voetganger of fietser.

Maar wellicht is beter om iemand vooruit te laten gaan met een ratel om de andere verkeersdeelnemers te waarschuwen voor het naderend onheil ;-)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#26 Bericht door Wouter D »

volgens mij gaat je carbon niet versplinteren als je een voetganger aanrijdt. De voetganger zal er wel serieuze pijn aan overhouden

op het ogenblik dat de voetganger meegesleurd wordt door de aanrijding en je ergens tegenaanbotst heb je een ander verhaal, versplinterend carbon bezorgd je veel gaatjes in het aangereden lichaamsdeel, mijn benen kunnen ervan meespreken.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#27 Bericht door Lex »

aiai schreef:Maar wellicht is beter om iemand vooruit te laten gaan met een ratel om de andere verkeersdeelnemers te waarschuwen voor het naderend onheil ;-)
Puik plan Aiai!!! Hebben we hier dan al een kandidaat (jij) voor het volgend velomobieltreffen???

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#28 Bericht door marksje »

Met een velomobiel een voetganger omver rijden is te vergelijken met een auto die een koe of een paard omver rijdt. Begrijp mij niet verkeerd, ik vergelijk de voetganger niet met een koe of een paard, het gaat wel om het type ongeval en de gevolgen. Wanneer een normale personenwagen, waarvan de neus zich op een normale hoogte bevindt, een koe (paard) aanrijdt dan krijgt de bestuurder deze op zijn schoot; Dus met een velomobiel een voetganger aanrijden ... niet goed voor de voetganger, maar ook niet voor de velomobieler.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#29 Bericht door aiai »

Lex schreef:Puik plan Aiai!!! Hebben we hier dan al een kandidaat (jij) voor het volgend velomobieltreffen???
Volgens mij hoef je in België alleen de ratels nog te regelen en aan de wegkapiteins te geven (zo heb ik in Genk geleerd ;-).

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: ik kroop door het oog van de een kleine naald

#30 Bericht door Peter J »

antony schreef:Peter J dat is totaal verkeerd hoe je denk ,gelijk je met verantwoordelijk ,nooit geen ongeluk kunt tegen komen?
komaan niet beginnen zeveren op maandag he dinsdag oke ?
Beste antony,

Het kan goed zijn dat jij mijn denken fout vindt maar dat is niet jouw probleem. :wink:
En ja, moesten wat meer mensen (liefst iedereen) zich verantwoordelijk gedragen in het verkeer dan zouden er veel minder ongevallen gebeuren.
Je hebt wel gelijk dat een ongeval nooit uit te sluiten valt, ik heb dat aan den lijve ondervonden, maar... vandaag, meer dan 4 jaar na mijn ongeval
besef ik maar al te goed dat ik op zijn minst medeverantwoordelijk was voor mijn ongeval en kan ik enkel boos zijn op mezelf dat ik niet beter uit mijn
doppen gekeken heb.
Trouwens, als je de commentaar van spruitje leest na mijn reactie dan merk je ook wel dat hij zelf doorheeft dat hij minstens voor een gedeelte
verantwoordelijk is voor wat hem overkwam, dit belet niet dat ik het erg vind en meeleef en wens dat zijn blessures snel genezen en dat hij hopelijk
snel een andere velomobiel heeft en daar weer mee kan gaan rijden. :)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie