De fiets (ligfiets) en het verkeersreglement - afl 1

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

De fiets (ligfiets) en het verkeersreglement - afl 1

#1 Bericht door marksje »

U hebt wellicht dit bericht al gelezen in een commentaar, maar ik wou dit toch meegeven als een op zichzelfstaand onderwerp. Hier en daar werd aan de commentaarteksten iets gewijzigd.

Hierbij een overzicht en commentaar van het verkeersreglement i.v.m. de fiets.
KB 1 dec 1975.

art.2.15

(1.Rijwiel : een fiets, een driewieler, een vierwieler, die door middel van pedalen door één of meer van zijn berijders wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.
Bevestiging van een elektrische hulpmotor die slechts kan werken als de pedalen worden gebruikt, waarvan het vermogen niet hoger mag zijn dan 0,3 kW, brengt evenwel geen wijzigingen in de classificatie van het voertuig.
De niet-bereden fiets wordt niet als een voertuig beschouwd.
Bevestiging van een aanhangwagen aan een rijwiel brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.)

art. 82 (verlichting en reflectoren)

(82.1.1 (1° De fietsen moeten altijd vooraan een niet verblindend wit of geel licht en achteraan een rood licht voeren. Het rode achterlicht moet 's nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn vanop een afstand van 100 meter minimum.)
Commentaar : voorheen stond in de wet dat het een "vast" licht moest zijn. Dit is gewijzigd zodat de knipperende lichten nu ook wettelijk zijn. Hoe deze op de fiets zijn gemonteerd speelt geen rol, afneembare lichten zijn volkomen wettelijk. Lichten aangebracht op helmen, rugzakken, arm, enz. zijn NIET wettelijk, het is de fiets die de lichten moet dragen. Ze moeten deze lichten ten allen tijde dragen, ook overdag. Het gaat hier wel over de tweewielers.

(2° De fietsen moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren. Het lichtgevende gedeelte van de rode reflector moet afzonderlijk zijn van dit van het rode licht).
Commentaar : achteraan een rode refelctor NIET ingebouwd in het achterlicht. Wettelijk zijn de grote rechthoeken met E-nummer.

(3° De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren)
Commentaar : bij ligfietsen zijn de normale pedaalreflectoren helaas niet zichtbaar maar zijn toch verplicht. Dit is op te lossen door ze onderaan de pedaal te plaatsen, let wel wanneer de pedaal langs beide zijden te gebruiken is, er twee plaatsen.

(4° De fietsen moeten altijd een zijdelingse signalisatie voeren bestaande uit: - ofwel een witte retro-reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel langs elke kant van de band van het voor- en achterwiel;
- ofwel, op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren met dubbel front, vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht;
- ofwel de combinatie van de twee voornoemde types)
commentaar : het gaat hier om de klassieke stripe op de banden of de spaakreflectoren (steeds twee stuks per wiel). Wat met omkaste fietsen ? Oranje zijreflectoren op de kas zijn een alternatief.

(5° Ik ga hier niet de volledige tekst typen, het gaat hier over de uitzonderingen welke overdag geen lichten of refelectoren hoeven te dragen; het betreft hier de "echte koersfiets" (zonder enig spatbord), de "echte moutainbike"(zonder enig spatbord met minstens twee tandwielen vooraan, en zonder bagegedrager) en kinderfietsen met een wieldiameter van minder dan 50 cm.)

(82.1.2 (1° De drie- en vierwielers moeten de voor fietsen voorgeschreven lichten voeren wanneer zij rijden tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter.)
commentaar : in tegenstelling tot de tweewielige fietsen, dienen drie- en vierwielers enkel in "het donker" met lichten te zijn uitgerust.

(2° De driewielers met één voorwiel moeten altijd vooraan een witte refelctor en achteraan twee rode reflectoren voeren.)

(3° de driewielers met twee voorwielen moeten altijd vooraan twee witte reflectoren en achteraan één rode reflector voeren.)

(4° De vierwielers moeten altijd vooraan twee witte reflectoren en achteraan twee rode reflectoren voeren.)

(5° De pedalen van de drie- en vierwielers moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren)
commentaar : wat met de omkaste fietsen ? Ik weet het ook niet, dit lijkt mij totaal onnuttig en wellicht is of was de wetgever niet op de hoogte dat er omkaste fietsen bestaan.

(82.1.3 De door rijwielen getrokken aanhangwagens moeten altijd achteraan twee rode reflectoren voeren. Zij moeten bovendien een rood licht voeren zodra hun omvang het rood licht van het rijwiel onzichtbaar maakt)
Commentaar: dit is zowel voor twee-, drie- als vierwielers met aanhanger. Op de aanhangwagen mag u, naar analogie met de gewone aanhangwagen, driehoekige refelctoren gebruiken.

(82.1.4.1° De lichten en reflectoren moeten zodanig geplaatst zijn dat geen enkel deel van het voertuig de doelmatigheid ervan vermindert. Zij moeten altijd duidelijk zichtbaar zijn en goed uitkomen, alsook in goede staat van onderhoud en werking)
Commentaar : op tijd batterijen vervangen of opladen.

(2° In geen geval mag het voertuig vooraan rode lichten of reflectoren en achteraan witte of gele lichten of witte reflectoren voeren.)

(3° De reflectoren mogen geen driehoekige vorm hebben. Zij moeten vast zijn aangebracht in een vlak, loodrecht op de lengte as van het voertuig)
Commentaar : in mensentaal, wit recht naar voor en rood recht naar achter. Op aanhangers mogen wel rode driehoekige reflectoren geplaatst worden.

(4° Wanneer het voertuig vooraan twee witte reflectoren of achteraan twee rode reflectoren moet voeren, moeten de twee reflectoren van dezelfde kleur, dezelfde vorm en dezelfde afmetingen hebben.
Ze moeten symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig en in hetzelfde vlak, loodrecht op deze as aangebracht zijn.
De buitenrand van het lichtgevende gedeelte van de twee reflectoren vooraan en achteraan moet zich zo dicht mogelijk en, in ieder geval, op ten hoogste, 0,10 meter van de buitenomtrek van het voertuig bevinden.)
Commentaar : de tweewielers moeten er geen twee hebben en mogen er dus verschillende in vorm en/of kleur voeren.

(5° hier spreekt men dat het over goedgekeurde reflectoren moet gaan, deze dus met een E-nummer.)
Commentaar : Reflecterende strips zijn niet goedgekeurd en kunnen dus enkel dienen als aanvulling bij de reglementaire.

Een volgende keer nog meer verkeersreglementering i.v.m. de fiets

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De fiets (ligfiets) en het verkeersreglement - afl 1

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

ma go schreef:(82.1.1 (1° De fietsen moeten altijd vooraan een niet verblindend wit of geel licht en achteraan een rood licht voeren. Het rode achterlicht moet 's nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn vanop een afstand van 100 meter minimum.)
Commentaar : voorheen stond in de wet dat het een "vast" licht moest zijn. Dit is gewijzigd zodat de knipperende lichten nu ook wettelijk zijn. Hoe deze op de fiets zijn gemonteerd speelt geen rol, afneembare lichten zijn volkomen wettelijk. Lichten aangebracht op helmen, rugzakken, arm, enz. zijn NIET wettelijk, het is de fiets die de lichten moet dragen. Ze moeten deze lichten ten allen tijde dragen, ook overdag. Het gaat hier wel over de tweewielers.
Hier moet ik u toch tegenspreken. De vroegere tekst betrof de bevestiging van het licht. Daarom werden er een aantal mensen bekeurd die afneembare voorlichten op hun fiets hadden, maar geen vastgemonteerd licht. Dit heeft evenwel niets te maken met een ononderbroken of knipperend voorlicht.

Knipperende lichten gebruiken is nog steeds strafbaar. Een maand of zo geleden is er nog een collega van mij bekeurd in de binnenstad van Brugge omdat hij op z'n fiets een knipperend voorlicht had.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De fiets (ligfiets) en het verkeersreglement - afl 1

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

ma go schreef:(5° Ik ga hier niet de volledige tekst typen, het gaat hier over de uitzonderingen welke overdag geen lichten of refelectoren hoeven te dragen; het betreft hier de "echte koersfiets" (zonder enig spatbord), de "echte moutainbike"(zonder enig spatbord met minstens twee tandwielen vooraan, en zonder bagegedrager) en kinderfietsen met een wieldiameter van minder dan 50 cm.)
Eventjes voor alle duidelijkheid hier aanstippen dat een mtb met spatborden volgens de letter van de wet uitgerust moet zijn met voor- en achterlicht alsook de door de wet vereiste reflectoren. Dit moet zelfs zodra er één spatbord geplaatst wordt. Vraag om welke reden de pennenlikkers dit hebben uitgevonden, maar het is nu eenmaal zo.

Heel veel jongeren die met een mtb naar school rijden (en heel vaak spatborden hebben) zijn dus niet in orde. Ik heb echter nog geen weet van een leerling die hiervoor bekeurd werd. Hoogstwaarschijnlijk knijpt de politie de ogen dicht...

Gast

#4 Bericht door Gast »

Eeuwige reiziger, een MTB met minstens één spatbord moet alleen maar voorzien zijn van een witte voorreflector en een rode achterreflector. NIET van een voor- en achterlicht (tenzij tussen vallen avond/aanbreken dag of bij zicht minder dan ongeveer 200 meter - én dan moet nog het een en ander erbij).

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

Patrick Pevenage schreef:Eeuwige reiziger, een MTB met minstens één spatbord moet alleen maar voorzien zijn van een witte voorreflector en een rode achterreflector. NIET van een voor- en achterlicht (tenzij tussen vallen avond/aanbreken dag of bij zicht minder dan ongeveer 200 meter - én dan moet nog het een en ander erbij).
U heeft gelijk, wat evenwel niet wegneemt dat heel veel leerlingen gewoon met hun mtb naar school komen waar er ook geen reflectoren op staan. Tot nu toe heb ik evenwel nog niet vernomen dat een politieagent hiervoor een boete heeft uitgeschreven.

Mij is trouwens nog altijd het verband niet duidelijk tussen dat ene spatbord en de reflectoren zoals de wetgever heeft bepaald...

Gast

#6 Bericht door Gast »

De wetgever gaat er nog altijd vanuit dat als er een spatbord is, er ook plaats is om er een reflector op te plaatsen. Dat is het verband.
Maar dat is dan ook een oubollige gedachte want in Brussel weet men blijkbaar niet dat tegenwoordig voor- en achterreflectoren in alle formaten en soorten bevestigingssystemen te verkrijgen zijn. Laat ons daar voor de rest niet wakker van liggen. Het is Belgische wetgeving, waarom moet het dan gemakkelijk zijn als het moeilijk ook kan.

Dat de politie waarschijnlijk een oogje dichtknijpt bij naar school fietsende jongeren die niet in orde zijn met de fietsreglementering laat ik in het midden.
U mag echter zelf op basis van volgende gegevens oordelen of 'schrijven' wel opportuun is want ook een politieman laat zich niet graag belachelijk maken :

- Tot aan 12 jaar doet iedere jongeling in het verkeer wat hem het beste past. Je mag als politieman op je hoofd gaan staan, maar de kleine is baas en doet zijn goesting.
- Tussen 12 en 16 jaar is de jongeling nog altijd baas. Als politieman kan je wel een PV opstellen, maar dat gaat dan naar het jeugdparket en die hebben andere katten te geselen.
- Tussen 16 en 18 jaar ben je als jongere strafrechtelijk verantwoordelijk (er kan dus iets op je strafregister verschijnen), maar pa en/of ma moeten de boete betalen.
Pas vanaf 18 jaar is men volledig aansprakelijk voor de begane verkeersinbreuken en kan de heropvoeding beginnen.

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#7 Bericht door mathias »

Lichten aangebracht op helmen, rugzakken, arm, enz. zijn NIET wettelijk, het is de fiets die de lichten moet dragen.
logisch toch... stel je voor dat je valt, dan moeten ze je fiets toch zien liggen zeker :roll:
Mathias

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#8 Bericht door marksje »

ik vind het fijn dat er enige reacties kwamen.
De term "vast" slaat wel degelijk op de lichtbundel niet op het apparaat. Deze wijziging is nog niet zo oud en is zonder enige reklame gebeurd. Spijtig natuurlijk dat ook niet alle politiemensen hiervan op de hoogte zijn. Zoals ik schreef moet het licht op de fiets staan, hoe dit eraan bevestigd is speelt geen rol, afneembare zijn perfect wettelijk, logisch toch; met in gedachte dat een niet bereden fiets geen voertuig is kan ik evengoed, telkens ik mijn fiets parkeer, met een schroevendraaier mijn licht losschroeven i.p.v. afhaken.
verder kan ik de reactie van Patrick P volledig bijtreden, ik vemoed dat hij (ook) in de stiel zit. Tot aflevering 2

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

ma go schreef:ik vind het fijn dat er enige reacties kwamen.
De term "vast" slaat wel degelijk op de lichtbundel niet op het apparaat. Deze wijziging is nog niet zo oud en is zonder enige reklame gebeurd. Spijtig natuurlijk dat ook niet alle politiemensen hiervan op de hoogte zijn. Zoals ik schreef moet het licht op de fiets staan, hoe dit eraan bevestigd is speelt geen rol, afneembare zijn perfect wettelijk, logisch toch; met in gedachte dat een niet bereden fiets geen voertuig is kan ik evengoed, telkens ik mijn fiets parkeer, met een schroevendraaier mijn licht losschroeven i.p.v. afhaken.
Bij mijn weten is zeker een knipperend achterlicht nog steeds niet wettelijk. Bijgevolg heb ik hetzelfde geredeneerd voor het voorlicht. Waarom zou de Vlaamse fietsersbond immers al enige tijd ijveren voor de legalisering van het knipperlicht indien het toegelaten zou zijn?

Daarenboven is de bekeuring waarover ik sprak nog niet zo heel lang uitgeschreven (als ik me goed herinner ergens begin februari)...

Wat ik ook weet is dat fietsers vorig jaar in Brugge nog bekeurd werden wanneer ze alleen met een niet vastgemonteerd voorlicht reden.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#10 Bericht door Duckjibepete »

http://www.digave.com/videos/monster.mpg

hier hou ik van! Ward, krijg jij hier ook kippevel van? :twisted:
Reed vroeger met de mtb ook zo, doe het met de ligger nog steeds, en ik kan je verzekeren, de automobilisten schrikken zich rot :lol:
Neen, Patrick, ik rij niet door rood! En ook niet aan de verkeerde kant... :wink:
:!: Geef de straat terug aan de fietsers :!:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#11 Bericht door Duckjibepete »

http://www.digave.com/videos/red-web.mpg

Ik wil ook zo een wedstrijd!!! Is zelfs met controleposten en al hé :lol:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#12 Bericht door Dries »

Miljaaar!
als ik het goed bekeken heb wordt er gefilmd vanop een BMX... die drie die gefilmd worden zijn in dat geval eigenlijk nog pussies...

Gast

#13 Bericht door Gast »

Peter, waarom zet je die video's in deze posting over het verkeersreglement?

Je had beter een nieuwe posting gemaakt : "Hoe zorg ik ervoor dat als een fietser langskomt, ik met véél genoegen de autodeur opengooi'. Wat daar getoond wordt is anti-propaganda en koren op de molen van zij die fietsers een kwaad hart toedragen.

In Amerika kan natuurlijk veel. Maar ik herinner mij de ontelbare betogingen tegen de Vietnam-oorlog waar 'young American boys' zonder vatbare reden de dood ingedreven werden. Het zijn uiteindelijk 50.000 doden geworden over al die jaren.
Elk jaar sterven in de USA 50.000 mensen in het verkeer. En daar wordt niet tegen betoogd. Nogal logisch als ik zie wat daar allemaal als 'sport' aangezien wordt.

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#14 Bericht door GeertJ »

Ge moet hun wel toegevenen, dat ookal lappen ze alle verkeersregels aan hun voeten, toch een pak sneller zijn da de auto's
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#15 Bericht door Duckjibepete »

mag ne mens zich al eens amuseren? Die gasten weten volgens mij goed waar ze mee bezig zijn, en aangezien de auto's zo goed als allemaal stapvoets rijden is het juist een ode aan de fietser. Ni te veel azijn beginnen pissen hé Patrick :wink:
Trouwens, dit is een staaltje anticiperen, wat ik elke dag moet doen. Zorgen dat je de andere gezien hebt voor zij jou gezien hebben en dan het juiste trajekt kiezen.
Leunt erg dicht bij mountainbike aan.
Het gaat hem hier trouwens over beheersing van de fiets zonder dat je een bmx-acrobaat hoeft te zijn. Iets waar ik na jaren mtb toch nog steeds de vruchten van draag. Veel fietsers kennen hun voertuig niet! Dat is toch ook verkeersveiligheid? Hoeveel fietsers kennen de voorrang van rechts niet? Om te fietsen heb je geen rijbewijs nodig, niet?
Natuurlijk hoeft het niet op deze manier, maar de bedoeling van deze wedstrijdjes is natuurlijk de adrenalinestoot en de kick en de in de filestaande automobilsten een stevig poepje laten ruiken natuurlijk.
Als ik op (in) mijn fiets kruip dan is dat om me te amuseren, om te genieten, als daar een paar acrobatentoeren moeten aan te pas komen is dat een surplus natuurlijk, maakt het net leuk! :wink:
Laatst gewijzigd door Duckjibepete op ma 28 mar 2005, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ride to live, live to ride

Plaats reactie