velomobiel en de lijnbus

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

velomobiel en de lijnbus

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

mail aan de lijn :

Geachte,

Vanochtend omstreeks 8h10 reed ik tussen Duffel en Lint met mijn 3-wielig rijwiel, in overeenstemming met de wegcode, op de rijbaan. De bus (lijn Duffel Anterpen) komende van Duffel, startte met lichtsignalen, vertraagde en haalde uiteindelijk met een lang geluidssignaal in, op zo'n 10 cm van mijn rijwiel.
Er was geen reden om met de lichten te flitsen, er was geen reden om zo dicht me zo dicht te naderen bij dit maneuver, er was geen reden om de bushoorn te gebruiken.
Het gedrag van uw busbestuurder is, volgens de ministriële richtlijn, verkeersagressief.

Gelieve in bijlage een beschrijvend document ...(velomobielfolder+eigen brief(zie vorige items))... te vinden. Mag ik u vragen dit ter informatie/bijscholing uit te delen aan uw busbestuurders.

Gelieve mijn verontschuldigingen over te brengen aan deze chauffeur omdat ik hem nadien tegenhield om hem niet al te vriendelijk mijn ongenoegen diets te maken. De politieagent die dit voorval terug vlot trok, deelde me mee dat ik deze verkeersagressie en in gevaar brengen van een zwakke weggebruiker als klacht kon laten noteren op het politiebureau. In de veronderstelling dat uw busbestuurders, eens geïnformeerd, gepast rekening houden met een nieuw type vervoersmiddel, wil ik dat op dit moment laten rusten.

Met vriendelijke groeten,

Johan Goossens
Duffel
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#2 Bericht door WFvN »

nette brief =D>
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#3 Bericht door Johan Clerx »

Ik denk dat je idd het juiste standpunt inneemt Johan. Onmiddellijk een officiele klacht indienen bij de politiegaat meer kwaad dan goed doen. Met informeren kom je idd een heel stuk verder. Het is immers juist de goodwill bij de "niet-zwakke-weggebruikers" die we moeten proberen te ondersteunen en creeëren.

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#4 Bericht door de bakker »

Misschien was de buschauffeur een velomobielliefhebber? Het is niet de eerste keer dat er iemand die me kent toetert en belt. En dat inhalen op tien centimeter. Tja goeie chauffeurs bij de lijn hé.

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#5 Bericht door sniper »

Johan Clerx schreef:Ik denk dat je idd het juiste standpunt inneemt Johan. Onmiddellijk een officiele klacht indienen bij de politiegaat meer kwaad dan goed doen. Met informeren kom je idd een heel stuk verder. Het is immers juist de goodwill bij de "niet-zwakke-weggebruikers" die we moeten proberen te ondersteunen en creeëren.
ik ben daar niet zo zeker van
als hij wekelijk op 10 cm voorbijreed, begaat hij een levensbedreigende overtreding
bij de minste stuurfout van de velomobiel heb je een aanrijding en je weet wie hier het zwakst zal uitkomen

kost hem op z'n minst voor een tijdje zijn rijbewijs
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

Als hij dat idd wekelijks van plan is, zal ie het snel weten hoor !

trouwens, nog iemand een idee welke groep van professionele chaufeurs we kunnen informeren ? (buschauffeurs hoop ik geïnformeerd te hebben, en rij instructeurs hoor ik nooit meer toeteren : sterker nog, ik zag er laatst 1 drukgebarend aan zijn leerling uitleggen dat er getrapt wordt in een VM)

(we kunnen ook spreekbeurten gaan geven voor de KAV etc, iemand al een slideshow gemaakt ?)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#7 Bericht door Johan Clerx »

sniper schreef:ik ben daar niet zo zeker van
als hij wekelijk op 10 cm voorbijreed, begaat hij een levensbedreigende overtreding
bij de minste stuurfout van de velomobiel heb je een aanrijding en je weet wie hier het zwakst zal uitkomen

kost hem op z'n minst voor een tijdje zijn rijbewijs
En wat win je daar dan mee Sniper? ... iemand die kwaad is omdat ie door een velomobiel zijn rijbewijs is kwijtgeraakt? Hoe je het ook draait of keert ... dat gaat immers zijn perceptie zijn!

Nu heb je misschien een chauffeur die in zijn eigen denk ... "mmmm toch geen slecht gasten die velomobilisten want voor het zelfde geld had ik mijn rijbewijs kunnen kwijtspelen..."

In beide gevallen zal het resultaat hopelijk zijn dat hij de volgende keer voorzichtiger en hoffelijker zal zijn maar ik ben ervan overtuigd dat de tweede optie meer kans heeft om een draagvlak te creeëren.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#8 Bericht door quattrovelootje »

Johan Clerx schreef:Nu heb je misschien een chauffeur die in zijn eigen denk ... "mmmm toch geen slecht gasten die velomobilisten want voor het zelfde geld had ik mijn rijbewijs kunnen kwijtspelen..."
Hmm, klinkt mooi maar lijkt me wat naïef. Als nog maar de helft van de autobestuurders dit zouden denken bij overtredingen die ze maken, zou het verkeer al heel wat veiliger zijn ! Helaas werkt het in praktijk zo niet ....

Tihamér -probeert niet te veralgemenen :wink:
i ride my bikes to ride my bikes

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#9 Bericht door de bakker »

misschien zijn er soms wel fietsers of voetgangers die ook es naar de politie willen stappen omdat ne velomobiel aan roekeloze snelheid op 10 cm voorbijraast !

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#10 Bericht door crash-quest-dummy »

net daarom rijd ik op de weg iplv op het fietspad...
maar moest ik expres een fietser op 10cm voorbij flitsen én daarbij een flinke toet geven met vb een airzound, dat mag die persoon daar best boos om zijn (understatement)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#11 Bericht door Duckjibepete »

Moest ik iedereen die me aan 10 cm voorbijrijdt aanklagen... :roll: mmm, 10 cm is inderdaad wel erg dichtbij... Heb ooit ook zo eens een bus tegengehouden, minimumafstand is 1 m, en je mag jezelf en anderen niet in gevaar brengen, ik heb dit vriendelijk gezegd :lol: sindsdien houden de meeste busschauffeurs op dat stuk meer afstand... het wordt dus wel degelijk verderverteld!
Trouwens, in Frankrijk is de minimumafstand de hoogte! Zo kan je tenminste opzijvallen zonder plat gereden te worden.

Nu moet ik zeggen dat ik ook al eens een quest op de baan tegenkwam toen ik passeerde met mijn bongbus, en daar mag je 70... ik zou dat dus niet doen... vroeg of laat is het prijs!
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#12 Bericht door crash-quest-dummy »

Waar je 70 kan ~40 rijden (op de weg) lijkt me veiliger dan 40 rijden op een te smal fietspad waar je groepen schoolkinders tot gekke dingen dwingt, of waar zonder reden ineens een auto op stilstaat voor ie de straat opdraait.

In het eerste geval is het gevaarlijkste zonder achterlicht rijden of een auto die je achterligger voorsteekt en niet had gerekend op nog een 'ding' om voor te steken terwijl er eigenlijk al een tegenligger komt aangestormd, in het 2e geval is het gevaarlijkste slechte remmen.

In het eerste geval breng je vooral jezelf in gevaar (gevolg voor eigen lijf groter), maar rij je op een plaats waar iedereen rekening houdt met voertuigen die op die plaats rijden (risico kleiner), in het 2e geval breng je andere fietspadgebruikers in gevaar (gevolg voor eigen lijf kleiner) en rij je op een plaats waar automobilisten niet of minder kijken (risico groter (cfr vb aangereden go-one)).

"gevaar x risico" zo klein mogelijk houden is the issue, en het ongenoegen dat je bij bestuurders van snellere voertuigen veroorzaakt lijkt me ondergeschikt, zelfs het getoeter en de bijbehorende pogingen tot informeren lijkt me ondergechikt.

Is er een veiligheids adviseur in de zaal met een techniek om de nodige berekeningen te helpen maken ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#13 Bericht door Duckjibepete »

Een deskundige??? We gaan niet de hollandse toer op gaan hé, dé dood van vele forums en het wegblijven van leuke mensen of die babbelsites, veel blabla en weinig boemboem... Gewoon gezond boerenverstand is meer dan genoeg hoor :wink:
Voor diegenen die me persoonlijk kennen, ik draag het hart op de tong :wink:

Over boeren gesproken, een tractor die tegen 45 rijdt en twee keer zo groot en zo hoog is als de doorsnee auto, is verplicht met een oranje zwaailicht te rijden... omdat ze anders niet genoeg opvallen... :shock: En toch gebeuren en nog verschillende dodelijke ongevallen met landbouwvoertuigen... maar dan zijn het de automobilisten die er het leven bij inschieten. Als je op gewestwegen waar zeventig of meer mag gereden worden, en waar dan ook sneller gereden wordt, je met je 80 cm breedte en minder dan 1m hoogte op de rijweg bevindt... is dit dan héél erg zichtbaar voor de autobestuurders :? ...
Ik rij zelf al verschillende jaren met de ligfiets en dit zijn al ettelijke duizenden kms, waarvan het merendeel woonwerk, maar of het nu met de ligfiets, de mtb, of de racefiets is... ik wordt héél vaak over het hoofd gezien, en wie is er dan de pineut als je niet op tijd kan reageren?
Ik zou tijdens een behendigheidstest eens willen zien hoe een velomobiel eruit komt! Heb er zelf al verschillende gereden, dus weet waarover ik praat hé. Heb er ook al verschillende zien crashen, gelukkig zonder autoverkeer in de buurt (cycle vision 2006). Neen, een velomobiel gaat zo op zijn kant, moet je niet veel moeite voor doen, en dan kan je niet meer weg. Om nog maar te zwijgen over de meer dan 20kg extra gewicht dat je moet tot stilstand brengen en datzelfde gewicht dat je moet kunnen laten accelereren in een noodsituatie...
Neen, nooit éénrichtingsdenken, een goede en verantwoordelijke fietser is iemand die ook met de auto rijdt en net andersom... :wink:
ride to live, live to ride

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#14 Bericht door sniper »

Johan Clerx schreef:En wat win je daar dan mee Sniper? ... iemand die kwaad is omdat ie door een velomobiel zijn rijbewijs is kwijtgeraakt? Hoe je het ook draait of keert ... dat gaat immers zijn perceptie zijn!
idd
één chauffeur is heel kwaad omdat hij zijn rijbewijs kwijt is
en al de anderen weten dat je daardoor je rijbewijs kan kwijtgeraken

dus is er een pak bijgedragen aan ons aller veiligheid (fiets, ligfiets en VM)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#15 Bericht door crash-quest-dummy »

met als excuus dat het 'mijn' bijna doodervaring was,

heb ik even verder gezocht en proberen in te vullen : zie bijlage
(heb de ernst enkel laten afhangen van lichamelijke letsels, want als het van reparatiekosten voor velomobielen afhangt is elke behoorlijke deuk direct 'ernstig EUR' :? )

blijft : is er een deskundige in de zaal (soms vragen we hier toch ook naar oom agent zijn gedacht, of zijn dat geen deskundigen soms) ? of een gezonde boer met verstand ... :twisted:
Bijlagen
risicoanalyse kinney.xls
(17.5 KiB) 275 keer gedownload
Stop Fueling Around

Plaats reactie