graaf accident

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

graaf accident

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

Per quest rij ik liefst op de weg (met snelheidsbeperking van max 70km/h) : je bent geen gevaar voor de andere fietsers op meestal hobbelige of te smalle fietspaden + het snelheidsverschil met een auto die 70 rijdt is kleiner dan met de automobilist die voor de weg op te rijden zijn neus op het fietspad zet.
Ik heb net een frontale aanrijding gehad met een onverlichte opgefokte bromfiets die nog net een fietser voorbijstak, op 1 van de weinige plaatsen waar ik het fietspad wel gebruik !
Gevolg, wegens fietspad aan 1 kant van de weg, ik rol zijdelings over de kop en kom op de rijbaan terecht. Gelukkig letten de automobilisten ook op kapriolen van onverlichte verdacht snelle bromfietsjes. Schade : 1 polyester snede in de enkel en 3305EUR kosten voor een nieuwe kano (om te beginnen).

Heeft iemand ervaring met de betaalbereidheid van OMOB(Ethias ?), de verzekeraar van de bromfietser ?

PS ik las dat er ook een 'dokter' op het forum zit : welke lichamelijke schade kon ik verwachten als zo'n snelle bromfietser je omverrijdt tegen 50km/h als ik met de bukfiets was geweest ?
Stop Fueling Around

Frank D
Neo Prof
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
Postcode: 2275
Locatie: Poederlee
Contacteer:

#2 Bericht door Frank D »

Spijtig dat te horen. Hopelijk is verder alles goed me je!
Ik neem aan dat je onmiddellijk de politie erbij gehaald hebt (kwestie van alles netjes te laten vaststellen - niet in het minst dat opgefokte brommertje zonder licht).

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#3 Bericht door crash-quest-dummy »

alles verder OK :
-veilige fiets dus
-netjes PV opgemaakt wegens lichamelijke schade (inclusief mankement aan licht en maneuver, opgefoktheid niet opgenomen (:ik las dat er ook een politieagent op het forum zit : kan je bij een ongeval vragen dat zo'n bromfiets op de rollen wordt geplaatst ?) hij was toch duidelijk in fout.
-helaas geen fietsersbondlidmaatschap met bijhorende verzekering
-fiets bij Velomobiel gaan afzetten
-wachten op de verzekeringen
...
heeft er iemand een velomobiel die een paar maanden kan gemist worden voor mijn woon werkverkeer ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#4 Bericht door Proes »

Ik hoop voor je dat je kosten snel (volledig) terugbetaald worden

Mijn mountainbike mag je gerust enkele maanden lenen .... mijn ligger enkel voor 5 minuten.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#5 Bericht door Johan Clerx »

In België gaan ga je geen betaalbare omniumverzekering voor een velomobiel vinden. Probeer eens bij Boerlaars en Lamberts in Nederland. Ik ben met hun op dit moment ook aan het kijken voor een omnium verzekering voor de mango.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#6 Bericht door marksje »

crash-quest-dummy schreef:... opgefoktheid niet opgenomen (:ik las dat er ook een politieagent op het forum zit : kan je bij een ongeval vragen dat zo'n bromfiets op de rollen wordt geplaatst ?) hij was toch duidelijk in fout.
.....
Je kunt het altijd vragen maar je kan de vaststellende politiemensen er niet toe verplichten; zijzelf beslissen, in eerste instantie, of een rollentest al dan niet uitgevoerd wordt. Veel hangt af hoe het ongeval zich aanbied, wat stelt men vast, wat wordt er verklaard, getuigen, enz...

Wat betreft frontale aanrijdingen op een fietspad kan ik zeggen dat deze meestal zeer ernstige kwetsuren tot gevolg hebben en het hoeft daarom niet met een bromfiets te zijn. Ik heb,± 15 jaar geleden, een frontale aanrijding tussen twee (buk) fietsers vastgesteld met het spijtige gevolg van één dode ter plaatse en een zwaar gewonde, en ik heb weet van nog dergelijke ongevallen met steeds zeer ernstige kwetsuren.
Ge moogt gerust zijn dat de kast van je quest je wel degelijk beschermd heeft tegen ernstiger kwetsuren.

btw aan allen : Moest ge het nog nie gezien hebben, 't ventje met de rode tong heeft ne anderen naam gekregen, voortaan is het "Marksje" :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: graaf accident

#7 Bericht door Filip »

crash-quest-dummy schreef:Heeft iemand ervaring met de betaalbereidheid van OMOB(Ethias ?), de verzekeraar van de bromfietser ?
Ja: OMOB, nu inderdaad ETHIAS genaamd, heeft een vrij goede reputatie op dit vlak.
Zo had ik eens een auto-ongeval (eigen schuld...) en het was een kwestie van slechts enkele dagen. ETHIAS (als omniumverzekeraar) gaf zonder dralen de toelating aan mijn carrosseriehersteller om tot herstelling over te gaan en betaalde hem zijn (ruim geraamd) bestek vrij snel uit.

Er zijn veel grotere pietepeuteraars in de verzekeringsbranche.

Met velomobielen ligt het misschien iets moeilijker (wellicht zijn de meeste verzekeringsexperten daar onbekend mee...)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#8 Bericht door Edje »

als een expert onwetend is moet hij op facturen verder gaan dus daar kan hij moeilijker inschatten wat de schade is, dus eigelijk is het een voordeel met een onbekend iets rond te rijden, indien er een proces komt kan het zelfs zijn dat een van de drie winkels als expert kan fungeren en dan denk ik dat er veel uit te halen is.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#9 Bericht door Filip »

Edje schreef:als een expert onwetend is moet hij op facturen verder gaan dus daar kan hij moeilijker inschatten wat de schade is, dus eigelijk is het een voordeel met een onbekend iets rond te rijden, indien er een proces komt kan het zelfs zijn dat een van de drie winkels als expert kan fungeren en dan denk ik dat er veel uit te halen is.
Klopt dat onwetendheid in 2 kanten kan werken.
Bij het zien van een bestek voor werken aan een velomobiel zullen sommige onwetenden wel achterover van het verschieten, vallen denk ik.

Bemiddeling via een in minnelijke regeling gezamelijk aangestelde expert (--> een andere ligfietswinkel) kan wel interessant zijn.
Maar een heuse gerechtelijk expert in het kader van een proces???(langdradig en duur...!!!)

Gebruikersavatar
fred101060
kmvreter v/d maand
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 06 apr 2005, 18:10
Locatie: purmerend
Contacteer:

#10 Bericht door fred101060 »

was jij dat die zaterdag zijn qeust kwam nrengen in Dronten, zo ja die lag goed in de kreukels. Maar wel erg eng om die maar met 1 spanbandje vast te zetten op het dak van de auto.

Ik was het die met de mango aan de gang was.

Die is weer in orde en rijdt weer prima.
www.kingstar.nl
mijn sponsor

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: graaf accident

#11 Bericht door Ward De Meyer »

Jawadde, weer nen velomobiel die een facelift nodig heeft in Antwerpen. Rij je allang velomobiel of?

Ward- hoort spijtig genoeg ook tot de velomobielcrashers
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#12 Bericht door crash-quest-dummy »

in omgekeerde volgorde :

-sinds 15 september
-ik geef toe dat het eng lijkt, maar 1 spanband, de rem en 3 wielen werkt aardig. volgende keer toch maar de centrale koker proberen te fixeren ...

eerst al het PV toegestuurd krijgen : we zijn inmiddels al een week verder.
het pro forma factuur van velomobiel is al toegekomen.

btw : is er ergens een overzicht van velomobiel crashes, de schade en de verwondingen : kunnen we als crashende gebruiker misschien aanbevelingen doen aan de fabrikanten ter verbetering, nog veiliger maken van het produkt.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#13 Bericht door marksje »

crash-quest-dummy schreef:....
eerst al het PV toegestuurd krijgen : we zijn inmiddels al een week verder.
het pro forma factuur van velomobiel is al toegekomen.
.....


Ge zult geen PV krijgen vrees ik; enkel uw eigen verklaring zal in het Politiebureau ter beschikking liggen (ge zult er dus zelf moeten omgaan), alsook de gegevens van de tegenpartij (naam, adres, voertuig, verzekering) voor zover je die nog niet had.
Ge kunt dan ook meteen een kopie geven van je factuur en eventueel een kopie van een doktersattest omtrent je kwetsuren,om bij het dossier te voegen.(vergeet dit ook niet aan uw verzekering te geven).
Je verzekering zal dan het PV opvragen bij het parket en in eerste instantie, zullen de beide verzekeringen onderhandelen omtrent de aansprakelijkheid in het ongeval. Het is pas als ze er niet aan uitgeraken dat de zaak voor de rechtbank komt. En da kan allemaal wel een tijdje duren spijtig genoeg; geduld, geduld en nog eens geduld.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#14 Bericht door Johan Clerx »

Ben ook eens met de gewone fiets aangereden door een auto. Je moet idd wel wat geduld hebben maar uiteindelijk begint zo'n zaak toch vrij snel te lopen.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#15 Bericht door crash-quest-dummy »

de politie heeft me ondertussen de gegevens telefonisch verstrekt.
morgen mijne familiale eens opbellen wat ze allemaal nodig hebben.

blijkt dat de tegenpartij bij de zelfde maatschappij verzekert is : is dit een probleem of eerder een voordeel ?
Stop Fueling Around

Plaats reactie