Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
Geplaatst: za 10 okt 2020, 22:56
Hallo iedereen,
Al wie op Facebook actief is heft het ongetwijfeld al gelezen. Ook wie de nieuwsbrief van ligfiets.net volgt werd er vrijdag al op attent gemaakt.
Het befaamde artikel van de Belgishe wegcode 9.1.2.1 die je als velomobilist van buiten zou moeten kennen is per 1 oktober verwijderd uit de wegcode wegens "nutteloos dubbel" want sinds mei 2019 is een rijwielen, smaller dan 1m gelijkgesteld aan een fiets.
Helaas, dat is enkel bekeken vanuit het beeld van trage bakfietsen, niet vanuit snelle 3wielers en wij ziten dus met gebakken peren en zouden dus permanent moeten weggestoken zitten achter hagen, geparkeerde auto's, tegen de richting op een dubbelrichting fietspad waar men niet naar rechts kijkt, in de dode hoek van vrachtwagens, ...
Daarom: Meldt alvast zo veel mogelijk aan je locale fietsersbondafdeling of andere kanalen dat deze weglating echt niet veilig is voor zowel jezelf als andere fietsers (denk aan dubbelrichting fietspaden), geen vooruitgang is en dat artikel 9.1.2.1 wel degelijk z'n nut had.
In tussentijd, verbreed je velomobiel als je nog op de rijbaan wilt (en je wilt houden aan de actuele wet).
Peter C. verbreedde z'n quest al door z'n spiegels op elektriciteitsbuis te monteren zodat hij breder is dan 1m. Inschuifbaar/verwijderbaar voor als je op het fietspad wil.
Zijn er geinteresseerden in een samenaankoop voor deze lichtjes:
Naar voor wijzend:
https://www.highsider-germany.de/nl/pro ... er-542818/
Naar achter wijzend:
https://www.highsider-germany.de/nl/pro ... le-542341/
De nieuwste Milans/DF's/A7's,... worden met Kellermanlichtjes uitgevoerd en die zijn optimaal om tegen de zijkant te monteren, maar ik zou graag naar voor en naar achter gerichte lichtjes monteren op een inklapbare stang/vleugel. Vandaar dat ik eens ben gaan graven in de mogelijkheden qua goedgekeurde achterlichten/positielichten/remlichten/pinkers en deze van Highsider zijn de kleinste die ik vond en ze hebben een aansluiting langs de achterzijde itt de zijkant zoals de meeste lichten. Alles geïntegreerd van verlichting (behalve bochtenverlichting en schijnwerpers) in de meest compact mogelijke vorm.
Als er geïnteresseerden zijn die het idee wel zien zitten, maar zich zelf niet aan de uitvoering durven wagen, laat ook gerust iets weten. Daar vinden we samen wel wat op.
Eventueel toepasbaar samen met de hoed die Bartje graag zou hebben voor zijn verhoogde verlichting icm 360° camera.
Is er iemand met interesse?
Al wie op Facebook actief is heft het ongetwijfeld al gelezen. Ook wie de nieuwsbrief van ligfiets.net volgt werd er vrijdag al op attent gemaakt.
Het befaamde artikel van de Belgishe wegcode 9.1.2.1 die je als velomobilist van buiten zou moeten kennen is per 1 oktober verwijderd uit de wegcode wegens "nutteloos dubbel" want sinds mei 2019 is een rijwielen, smaller dan 1m gelijkgesteld aan een fiets.
Helaas, dat is enkel bekeken vanuit het beeld van trage bakfietsen, niet vanuit snelle 3wielers en wij ziten dus met gebakken peren en zouden dus permanent moeten weggestoken zitten achter hagen, geparkeerde auto's, tegen de richting op een dubbelrichting fietspad waar men niet naar rechts kijkt, in de dode hoek van vrachtwagens, ...
Daarom: Meldt alvast zo veel mogelijk aan je locale fietsersbondafdeling of andere kanalen dat deze weglating echt niet veilig is voor zowel jezelf als andere fietsers (denk aan dubbelrichting fietspaden), geen vooruitgang is en dat artikel 9.1.2.1 wel degelijk z'n nut had.
In tussentijd, verbreed je velomobiel als je nog op de rijbaan wilt (en je wilt houden aan de actuele wet).
Peter C. verbreedde z'n quest al door z'n spiegels op elektriciteitsbuis te monteren zodat hij breder is dan 1m. Inschuifbaar/verwijderbaar voor als je op het fietspad wil.
Zijn er geinteresseerden in een samenaankoop voor deze lichtjes:
Naar voor wijzend:
https://www.highsider-germany.de/nl/pro ... er-542818/
Naar achter wijzend:
https://www.highsider-germany.de/nl/pro ... le-542341/
De nieuwste Milans/DF's/A7's,... worden met Kellermanlichtjes uitgevoerd en die zijn optimaal om tegen de zijkant te monteren, maar ik zou graag naar voor en naar achter gerichte lichtjes monteren op een inklapbare stang/vleugel. Vandaar dat ik eens ben gaan graven in de mogelijkheden qua goedgekeurde achterlichten/positielichten/remlichten/pinkers en deze van Highsider zijn de kleinste die ik vond en ze hebben een aansluiting langs de achterzijde itt de zijkant zoals de meeste lichten. Alles geïntegreerd van verlichting (behalve bochtenverlichting en schijnwerpers) in de meest compact mogelijke vorm.
Als er geïnteresseerden zijn die het idee wel zien zitten, maar zich zelf niet aan de uitvoering durven wagen, laat ook gerust iets weten. Daar vinden we samen wel wat op.
Eventueel toepasbaar samen met de hoed die Bartje graag zou hebben voor zijn verhoogde verlichting icm 360° camera.
Is er iemand met interesse?