Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#16 Bericht door fcapri »

het optrekken van de breedte zorgt er dan wel voor dat je het fietspad niet meer mag volgen. tenzij je de breedte 'aanpasbaar' maakt.
ik rijd sinds 4-5oktober nu ook altijd op het fietspad, zelf grote delen van mijn fietsroute veranderd omdat het TE gevaarlijks is op bepaalde ronde punten met hagen.
bijgevolg staat de fiets nu op stal. door de slechte staat van het fietspad is mijn nieuwe achterspatbord volledig losgekomen en heb ik de eerste keer in 20 000km een lekke achterbank (dewelke ik NOOIT had door op straat te rijden). toeval of zitten de slechte fietspaden er voor iets tussen.

de nieuwe blik dat we nu hebben over hindernis en inhalen is wel intressant. er zijn gewoon levensgevaarlijke stukken fietspad die ik hierdoor zal ontwijken.
oa dit fietspad (heb 2x zo een ding).
2 richting fietpad, amper 1meter breed, verlichtingspaal EN vangrails. hoe traag je ook rijd, als daar een tegenligger komt, ZIT JE VAST want een VM kan niet achteruit.
op straat kan je ook niet rijden, want je rijd recht naar het tegenliggend verkeer. en autos mogen er ... 70km/h vlammen.

oja, die vangrails zijn dus NIET verlicht hé, de eerste keer dat ik daar reed, had ik er bijna volledig ingereden
http://www.fordcapri.be/off/pics/blindfietspad.jpg

ook een heel stuk baan met een perfect strak dun fietspad. in 2 richtingen. de autos komen er de berg af, en jij met links op de weg omhoog. wordt je volledig verblind. en oja, er zit een beek naast die 2meter lager ligt. 1 stuurfout en weg ben je

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#17 Bericht door Pauvre Mouton »

Gezellig, zijn ze het fietpad aan het verbreden daar?
Best melden via https://meldpuntwegen.be/
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#18 Bericht door Markske »

Bart86 schreef: ma 19 okt 2020, 18:48 De breedte optrekken naar 1,01 meter lijkt met de meest zekere oplossing.
Zo dicht bij 1 meter blijven dat het niet mogelijk is om met zekerheid te bepalen of je meer of minder dan 1 meter breed bent. Kan je nog beide gebruiken :mrgreen: (metingen hebben maar een bepaalde nauwkeurigheid ;) )
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
Cars10
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 12:22
Postcode: 2490
Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#19 Bericht door Cars10 »

Ik zal heel onwetend vragen:
Wat kan gebeuren als de politie mij op een 70 rijbaan tegenhoud waar ik rond 60 km/h fiets? (Ok, meest 55 km/h)
- Een geldboete? Als ja, hoeveel?
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#20 Bericht door fcapri »

de vraag is eerder wat er gaat gebeuren als jij op die baan rijd en een ongeluk krijgt met een auto. aangezien jij daar niet mag rijden, zal je hoogstwaarschijnlijk ook opdraaien voor het ongeluk dan

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#21 Bericht door Bart86 »

Cars10 schreef: ma 19 okt 2020, 22:36 Ik zal heel onwetend vragen:
Wat kan gebeuren als de politie mij op een 70 rijbaan tegenhoud waar ik rond 60 km/h fiets? (Ok, meest 55 km/h)
- Een geldboete? Als ja, hoeveel?
Op dat moment ben je in overtreding met artikel 9.1.2.1° (KB 01.12.1975) voor het niet volgen van het fietspad.
Dit betreft een inbreuk van de eerste graad. Overzicht van de graden, bedragen, en verwijzing naar de wetgeving vind je terug via onderstaande link.
https://www.wegcode.be/strafbepalingen

Als de politie beslist te verbaliseren, en ze dit enkel doen voor het niet volgen van het fietspad, kunnen ze:
  • een onmiddellijke inning voorstellen. Bedrag hiervan is € 58.
  • zoals bij Jeroen VD, een 'klassiek' proces verbaal opstellen en dit overmaken aan het politieparket.
Het politieparket heeft op zijn beurt weer enkele opties en kunnen:
  • seponeren (geen inbreuk/inbreuk niet bewezen).
  • een minnelijke schikking voorstellen. Bedrag hiervan is € 85.
  • dagvaarden. Bij een veroordeling ligt het bedrag tussen € 80 - € 2000.

    De politierechter bepaalt bij een veroordeling het bedrag. Dit kan dan een effectieve boete zijn of deels/volledig met uitstel.
    Bij uitstel zal er een voorwaarde aan gekoppeld worden (herhaling, gelijkaardige inbreuk, nieuwe inbreuk). Wanneer deze voorwaarde geschonden wordt, zal de boete betaald moeten worden.


fcapri schreef: di 20 okt 2020, 5:57 de vraag is eerder wat er gaat gebeuren als jij op die baan rijd en een ongeluk krijgt met een auto. aangezien jij daar niet mag rijden, zal je hoogstwaarschijnlijk ook opdraaien voor het ongeluk dan
De kans is zeker reëel dat de verzekeringsmaatschappij bij een ongeval de kosten deels of volledig op u gaat verhalen omdat je een overtreding beging. Ik weet niet in welke mate er rekening wordt gehouden met het causaal verband tussen het rijden op de rijbaan en het ongeval.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#22 Bericht door Brechtix »

Heeft iemand een link naar die nieuwe wetgeving?
(dus niet de private wegcode.be website van VIAS)
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#23 Bericht door Brechtix »

“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#24 Bericht door Ludwigdesmet »

ik kreeg zopas volgend antwoord van mobiliteit:
-----------------------
Geachte heer,
Het lijkt inderdaad zo te zijn dat het specifieke karakter van de velomobiel wat uit het oog werd verloren bij de laatste aanpassing van het verkeersreglement als gevolg van een parlementair initiatief. Samen met het kabinet van de nieuwe minister bevoegd voor mobiliteit, gaan we bekijken wat de beste plaats is voor een velomobiel op de openbare weg. Deze oefening zal mijn inziens verder moeten gaan dan louter de plaats van de velomobiel, een groot aantal van de gevaren die u aanhaalt voor de bestuurders van een velomobiel gelden immers ook voor gewone fietsers en in het bijzonder voor fietsers die graag wat sneller fietsen dan gemiddeld. Zoals steeds zullen de gewesten bij deze oefening moeten worden betrokken, in hun hoedangheid van wegbeheerder en ook omdat ze bevoegd zijn voor de snelheidslimieten (behalve op autosnelwegen).

Een oefening is reeds aan de gang om de wegcode te screenen met het oog op het bevorderen van de actieve weggebruikers, het spreekt voor zich dat de problematiek waarmee velomobielen nu worden geconfronteerd daarbij aan bod zal komen.

Vriendelijke groeten
----------------------

dat klinkt toch al helemaal anders dan de vorige antwoorden die ik hier kon lezen. ... wat het vermelden van een paar ministers in de kop van je brief allemaal niet kan doen :)

Ik heb de vraag gesteld of er niet een tijdelijke uitzonderingsmaatregel kan komen voor velomobielen gezien die oefening hierboven wellicht een verhaal van lange duur zal worden, ...
benieuwd naar het antwoord.

Ludwig

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#25 Bericht door fcapri »

idd. vanmorgen heb ik mijn gesloten kap gemonteerd waarbij het zicht dus op ronde punten nog slechter is. omdat dan ook mijn ledstrip los lag op de kap, heb ik beslist om NIET met de VM te rijden vandaag. ik niet goed zien, en niet goed zichtbaar zijn achter autos/hangen.... NOGO dus.

wel positief dat ze het appart bekijken, maar meestal brengt dat ook ellende en rare regels naar boven.
want als ze nu weer de wet veranderen, zal geen agent er nog aan uit geraken

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#26 Bericht door Helen »

Ludwigdesmet schreef: wo 28 okt 2020, 12:43 ik kreeg zopas volgend antwoord van mobiliteit:
Dankjewel voor de moeite die je hier al in gestoken hebt! Hopelijk rendeert het op termijn.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#27 Bericht door Ludwigdesmet »

Helen schreef: wo 28 okt 2020, 22:14
Ludwigdesmet schreef: wo 28 okt 2020, 12:43 ik kreeg zopas volgend antwoord van mobiliteit:
Dankjewel voor de moeite die je hier al in gestoken hebt! Hopelijk rendeert het op termijn.
geen moeite,
op mijn vraag om een 'snelle uitzonderingsmaatregel' kreeg ik dit antwoord:
----------------------------
Beste,
Ja, ik begrijp dat dit een moeilijke situatie is voor de gebruikers van velomobielen. We gaan samen met het kabinet moeten bekijken of een wijziging specifiek voor de velomobielen een goeie optie is, we moeten er immers over waken dat we niet te veel "à la tête du client" handelen als u begrijpt wat ik bedoel. Nu, het is natuurlijk zo dat het niet erg duidelijk is of de situatie waarin de gebruikers van velomobielen zich nu bevinden, overeenstemt met wat de wetgever (parlement) beoogde met de laatste wijziging van het verkeersreglement. lk vermoed van niet, en mogelijk kan dat de zaken wat versnellen. Ik kan u daarover echter geen zekerheid bieden, het is aan de minister van Mobiliteit om daar een beslissing in te nemen (het kabinet is op de hoogte van de problematiek).

Vriendelijke groeten
----------------------------
maw ze zijn er over aan het denken, maar dat gaat altijd een beetje lastig bij de overheid

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#28 Bericht door Ludwigdesmet »

vandaag gezien dat de email-adressen van de bevoegde ministers beschikbaar zijn, dus een vriendelijke 'opvolgings-mail gestuurd. Kwestie van de zaak niet te laten afkoelen.

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#29 Bericht door Thomas D »

Bedankt Ludwig,

Blijven blazen houdt een vuur langer brandende! Hopelijk zorgt jouw werk voor de nodige verandering.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#30 Bericht door fcapri »

t zijn idd geen snelle.
vorig jaar was het absoluut niet de bedoeling dat 3/4wielers hun keuze tussen fietspad en rijbaan gingen verliezen, en in oktober was het prijs. om dat nu om te draaien, ga je tot minstens 2021 mogen wachten

Plaats reactie