Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#31 Bericht door Brechtix »

WAWwer schreef: do 23 mei 2019, 13:52 Als zeer ervaren velomobilist weet ik één ding: De enige veilige plaats is de autoweg. Het fietspad is vroeg of laat om ongelukken vragen. Het aller gevaarlijkste is om voortdurend te switchen tussen de autoweg en het fietspad.
Daar ben ik het grotendeels mee eens, maar jij gebruikt je WAW voornamelijk professioneel, en in de Vlaanders. Het gebruik, de regio en wellicht ook de levensfase bepalen de opinies daarover, zie hierboven.
Kan ook wisselen: om te sporten of te fietsreizen verkies ik een goed fietspad (maar dan kan ik ook kiezen). Als ik ergens moet zijn: mee met het verkeer, op de baan, en met de juiste velomobiel.

Maar back on topic:
schreef: Wegcode - KB 01.12.1975
Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Artikel 9.1.2.1°
Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.

Artikel 9.1.2.3°
Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
... is dus wat we voortaan op ons geprint papiertje tussen het ongevallenformulier moeten stoppen.

Het fietspad verlaten wanneer het niet berijdbaar is, of om omheen hindernissen te rijden, zal ik zeker blijven doen. Maar juridisch zullen we wel wat minder sterk staan dan nu onze plaats op de rijbaan is en het fietspad facultatief.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#32 Bericht door Pauvre Mouton »

Ugh, zonder er al te veel over uit te wijden: zeer jammer deze nieuwe wet.

Ik huiver al om met vm achter de haagjes te rijden die nu vol in het groen staan en nog heel wat zullen groeien voor de volgende scheerbeurt.

Maar al bij al valt het voor mijn werkwoonroute reuze mee, waar ik beperkt op de baan reed (inhalen bij overvol fietspad, uitwijken voor automobilisten op het fietspad of komende vanop hun uitrit grenzend aan het fietspad). Weg snelheidsvoordeel op heel wat stukken...
Misschien wel een opening om een langere en veiligere reisweg woon- werkverkeer te versieren (lees meer fietsvergoeding).

Voor de rest mindset lichtjes aanpassen of eens een betoging opzetten met HPV in Brussel, dan kunnen we t ik eens de betoging toch al op straat fietsen lol 😉

Oh ja dan misschien toch maar een vlagje zoeken om zichtbaar te zijn achter haagjes en struikjes...
My smile is always in shape!

ekleiberg
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 24 jan 2018, 9:26
Postcode: 3900
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#33 Bericht door ekleiberg »

Artikel 9.1.2.1 lijkt volgens de publicatie onveranderd. Wanneer dit overbodig was, zou die wel zijn komen te vervallen.

Zoals ik het zie zijn fietsers in de basis dan wel verplicht het fietspad te volgen, maar "drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen", ofwel bestuurders van velomobielen, trikes en bakfietsen hebben nog altijd de keuze..

Misschien zie ik het wel verkeerd, maar voordat we allerlei conclusies gaan trekken, denk ik dat er eerst eens door een jurist naar moet worden gekeken.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#34 Bericht door fcapri »

dat artikel is idd onveranderd. maar in een nieuw artikel wordt een 3/4wieler gelijkgezet met fiets.

dat wil zeggen dat de eerste regel ons verplicht op het fietspad te rijden, en het 2de laat ons toe om daar te rijden.
dan geld nog steeds de verplichting ook en ben je daar alvast in overtreding als je op straat rijd.
tenzij je kan aantonen dat je een 'hindernis' ontwijkt. nuja, ik heb stukken fietspad waar elke 2-3meter wel een put zit. als ze mij stoppen, dan ontwijk ik net al die putten :mrgreen:

nuja, nog 1 jaartje en ik ruil de VM in voor een speed pedelec, heb het nu wel al gehad met een VM op straat

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#35 Bericht door Bart86 »

ekleiberg schreef: vr 24 mei 2019, 16:19 Artikel 9.1.2.1 lijkt volgens de publicatie onveranderd. Wanneer dit overbodig was, zou die wel zijn komen te vervallen.

Zoals ik het zie zijn fietsers in de basis dan wel verplicht het fietspad te volgen, maar "drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen", ofwel bestuurders van velomobielen, trikes en bakfietsen hebben nog altijd de keuze..

Misschien zie ik het wel verkeerd, maar voordat we allerlei conclusies gaan trekken, denk ik dat er eerst eens door een jurist naar moet worden gekeken.
Als iemand die op de naleving van de wet moet toezien, kan ik met zekerheid zeggen dat je met een drie- en vierwieler voortaan op het fietspad moet.
Het artikel wordt wél overbodig omdat je drie- en vierwieler (<1m) nu gelijkgesteld wordt met een fiets. Een fiets moet nog altijd verplicht op het fietspad.

Als je gaat nadenken van waaruit deze aanpassing is gekomen, dan is het normaal dat ze het vierde lid van artikel 9.1.2.1° zijn vergeten te schrappen.
Zoals je kan lezen in de pers mag 'de bakfiets' nu rijden in de verboden richting, in een voetgangerszone, ... Kortom zij mogen meer dan voordien.
Dit is te danken aan het vele 'lobbywerk' (als ik het zo mag noemen) door/voor bakfietsers.

Artikel 9.1.2.1° werd door de gebruikers van bakfietsen niet benut, want ze rijden gewoon rustig aan +/- 20-25 km/u mee op het fietspad. Dat ze niet meer op de rijbaan mogen is voor hen geen verlies, want ze deden het nooit. Omdat er (schijnbaar) door de aanpassing van artikel 2.15.1 alleen maar meer rechten werden toegekend aan drie- en vierwielers, werd het vierde lid van artikel 9.1.2.1° simpelweg over het hoofd gezien.

De velomobiel is onbekend bij het groot publiek en dus ook bij de wetgever. Dat een velomobiel met een kruissnelheid tussen 35-45 nu altijd mee op het fietspad moet, is iets waar simpelweg niet aan gedacht werd. Ideaal zou zijn als men op basis van een minimum snelheid drie- en vierwielers (weer) zou toelaten op de rijbaan tussen het gemotoriseerd verkeer. Zoals dit nu bij de bromfietsen (klasse B) en speed-pedelecs het geval is wanneer de max. snelheid 50 km/u of lager is.

Laat het me vooral weten als je er anders over denkt.

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#36 Bericht door Markske »

Als men zich zou baseren op de minimale snelheid, dan zou ik zeggen "rijbaan toegelaten als je minder dan 25 (of eventueel 30, zeker niet meer) km/h van de maximumsnelheid afwijkt". Maar op de 175000 km dat ik met een velomobiel gereden heb, heeft de politie mij welgeteld 1 keer laten stoppen omdat ik op de rijbaan reed. Gewoonlijk rijd ik op de rijbaan zo snel dat ze het zelf ook begrijpen dat het fietspad een slechte keuze is.

Een misschien handigere optie zou zijn om naar de Nederlandse regels te kijken: gebruik de limiet van 75 cm om op de rijbaan te mogen, dat komt overeen met de maximale breedte van een tweewieler en je hebt meteen uniformiteit met dat land.
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#37 Bericht door Bart86 »

Markske schreef: vr 24 mei 2019, 20:37 Als men zich zou baseren op de minimale snelheid, dan zou ik zeggen "rijbaan toegelaten als je minder dan 25 (of eventueel 30, zeker niet meer) km/h van de maximumsnelheid afwijkt". Maar op de 175000 km dat ik met een velomobiel gereden heb, heeft de politie mij welgeteld 1 keer laten stoppen omdat ik op de rijbaan reed. Gewoonlijk rijd ik op de rijbaan zo snel dat ze het zelf ook begrijpen dat het fietspad een slechte keuze is.
Ik sprak er vandaag nog met een collega over... Ik denk dat niemand van ons zou verbaliseren wanneer je met een vm op de rijbaan rijdt, en gewoon mee het verkeer kan volgen. Ik zeker niet, omdat het dan inderdaad logischer is dat je op de rijbaan rijdt.
Van wat ik kon lezen op het forum, vonden veel controles plaats wanneer iemand met de VM op de rijbaan reed daar waar 70 km/u gereden mag worden.
Kan je mee met het verkeer en vorm je niet het minste "hinder", dan zie ik er persoonlijk geen probleem in.
Markske schreef: vr 24 mei 2019, 20:37 Een misschien handigere optie zou zijn om naar de Nederlandse regels te kijken: gebruik de limiet van 75 cm om op de rijbaan te mogen, dat komt overeen met de maximale breedte van een tweewieler en je hebt meteen uniformiteit met dat land.
Kan ook een optie zijn, maar dan is de WAW met zijn 69 cm nog steeds te smal (als de afmetingen op de site van Katanga kloppen).

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#38 Bericht door Markske »

Bart86 schreef: vr 24 mei 2019, 21:03 Kan ook een optie zijn, maar dan is de WAW met zijn 69 cm nog steeds te smal (als de afmetingen op de site van Katanga kloppen).
Ah, ik wist niet dat die ook zo smal was. Ik dacht dat van de populaire modellen alleen de DF smaller zou zijn. Ik denk ook dat naar het gevoel van de gemiddelde weggebruiker een criterium op basis van snelheid ook logischer is.
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#39 Bericht door JeroenVD »

Bart86 schreef: vr 24 mei 2019, 19:41
ekleiberg schreef: vr 24 mei 2019, 16:19 Artikel 9.1.2.1 lijkt volgens de publicatie onveranderd. Wanneer dit overbodig was, zou die wel zijn komen te vervallen.

Zoals ik het zie zijn fietsers in de basis dan wel verplicht het fietspad te volgen, maar "drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen", ofwel bestuurders van velomobielen, trikes en bakfietsen hebben nog altijd de keuze..

Misschien zie ik het wel verkeerd, maar voordat we allerlei conclusies gaan trekken, denk ik dat er eerst eens door een jurist naar moet worden gekeken.
Als iemand die op de naleving van de wet moet toezien, kan ik met zekerheid zeggen dat je met een drie- en vierwieler voortaan op het fietspad moet.
Het artikel wordt wél overbodig omdat je drie- en vierwieler (<1m) nu gelijkgesteld wordt met een fiets. Een fiets moet nog altijd verplicht op het fietspad.
Las net de volgende post in de ligfietsers.be-Facebookgroep van iemand die de Fietsersbond heeft aangeschreven:

"Antwoord fietsersbond: dag ..., hierbij het antwoord: Artikel 9.1.2. 1° blijft gelukkig ongewijzigd: "De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen."
Ook als die gelijkgesteld worden met fietsen mogen ze het fietspad volgen, maar moeten dus niet."

Ik vind dat we alleszins kunnen argumenteren dat de wetgeving dubbelzinnig is. Er kan van ons als simpele burgers niet verwacht worden dat wij kunnen inschatten of de interpretatie van de Fietsersbond (toch niet de eerste de beste) de juiste is dan wel de interpretatie van "professional" Bart die stelt dat de gelijkstelling met fietsers en dus de verplichting om op het fietspad te rijden voorrang heeft op het "mogen".

Verder hoop ik dat de Fietsersbond zich na de bakfietsers ook wil bekommeren om de velomobilisten en ervoor zal ijveren om de wetgeving ondubbelzinnig te maken (in ons voordeel natuurlijk!).

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#40 Bericht door Thomas D »

Artikel 2.15.1 - “Rijwiel” - wordt aangevuld met een lid, luidende:
Drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld
met fietsen.
Hier wordt met geen woord over een motor gerept. Dus wat met een eWAW? Als ik dan in de wegcode ga pluizen. Vind ik bij artikel 2.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
En bij 9.1.2
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.
Kan dit geen argument zijn om alvast met elektrische ondersteunde velomobiel toch resoluut voor de weg te kiezen? Hoe ik het alvast interpreteer is dat ondanks de motor we gewoon rijwiel blijven, en zeker geen gemotoriseerd rijwiel worden. Toch is er sprake van een gemonteerde motor. Hierdoor blijven we geclassificeerd als rijwiel. Het feit dat er een motor is zorgt ervoor dat we in strijd zijn met artikel 9.1.2. en dus nog steeds de rijbaan moeten volgen.

En wat wil gelijkgesteld eigenlijk bedoelen? De classificatie is nog steeds rijwiel, maar mij lijkt het niet omdat we gelijkgesteld worden daarom alle plichten van het ander moeten volgen?

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#41 Bericht door rik »

Thomas D schreef: za 25 mei 2019, 1:45 Kan dit geen argument zijn om alvast met elektrische ondersteunde velomobiel toch resoluut voor de weg te kiezen? Hoe ik het alvast interpreteer is dat ondanks de motor we gewoon rijwiel blijven, en zeker geen gemotoriseerd rijwiel worden. Toch is er sprake van een gemonteerde motor. Hierdoor blijven we geclassificeerd als rijwiel. Het feit dat er een motor is zorgt ervoor dat we in strijd zijn met artikel 9.1.2. en dus nog steeds de rijbaan moeten volgen.

En wat wil gelijkgesteld eigenlijk bedoelen? De classificatie is nog steeds rijwiel, maar mij lijkt het niet omdat we gelijkgesteld worden daarom alle plichten van het ander moeten volgen?
Ik denk niet dat het een goed idee is om resoluut voor de weg te kiezen, of het nu om ondersteunde of niet ondersteunde velomobielen gaat. De andere weggebruikers en de politie gaan dat ook niet leuk vinden volgens mij. Zo lok je alsmaar meer tegenstand uit tegen velomobielen, en graven we ons eigen graf. Ook de wetgeving is niet altijd duidelijk voor "Jan met de pet", zoals je hier overduidelijk kan afleiden van de commentaren. Mij lijkt het beter als we allemaal ons gezond verstand gebruiken. De weg gebruiken als het echt niet anders kan lijkt mij geen probleem, omdat de meesten daar wel begrip voor gaan kunnen opbrengen. Constant op de weg rijden is volgens mij dan weer wel een probleem en ook niet nodig. Laat het ons voor iedereen proberen leuk te houden, en hou het stoere voor in het café of op het circuit!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#42 Bericht door Bart86 »

Zoals ik ook al schreef op Facebook zal ik de vraag ook eens stellen aan de experten binnen de politie en eventueel ook aan de federale overheidsdienst.

Ik heb er ondertussen nog over nagedacht. De stelling dat de drie- en vierwieler nu op het fietspad moet is aanneembaar omdat drie- en vierwielers nu gelijkgesteld worden met fietsen. Over de mogelijke reden waarom artikel 9 dan niet werd aangepast, heb ik mijn mening ook al gegeven.

Maar als we nu verder gaan kijken in de wegcode, zijn er meerdere artikels waar zowel de fietsen/fietsers en drie- en vierwielers (berijders ervan) worden benoemd. Zoals artikel 82 (werd al vaker aangehaald op het forum). Als je de eerste stelling als waarheid aanneemt, zou je dus ook kunnen stellen dat de bepalingen van artikel 82 inzake de drie- en vierwielers overbodig worden. Dit is zeker niet het geval (iedereen zal het hier wel over eens zijn). Waarom zou dit in artikel 9 dan anders zijn?

Daar waar de drie- en vierwielers nu meer mogen dan voordien worden ze in de desbetreffende artikels niet vernoemd.

Mogelijk/hopelijk ben ik voorbarig geweest met de stelling dat de drie- en vierwielers nu op het fietspad moeten. Momenteel zijn de collega's die ik erover sprak wél die mening toegedaan... Ik pluis het verder uit en hou jullie op de hoogte.

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#43 Bericht door Thomas D »

Mijn gezond verstand zegt me dat ik me veiliger ga voelen op de openbare weg in situaties waar het fietspad ook maar enige minime vorm van ontoereikend is. Resoluut was dan mss niet de juist woordkeuze. Maar zou moeten gelezen worden als, in situaties waar je nu de weg gebruikt je die blijft gebruiken.

Daarnaast heb ik een onderdteunde VM gekocht om mijn woon-werk afstand in een bepaalde tijd dagelijks te kunnen overbruggen. Als ik dit potentieel misloop door verplicht in bepaalde situaties op het fietspad te worden gedwongen dan vind ik dat jammer. En ja je moet je snelheid aanpassen aan de situatie, en gezond verstand gebruiken. Maar dan zou je kunnen stellen dat ik geen VM moet kopen en maar met de trein moet gaan werken. Als alleen ik me telkens aanpas, wat blijft er dan van eigenwaarde over? Ik heb de VM gekocht voor zijn potentieel en wil dat dan ook benutten.

Mij lijkt het ook ons recht om hiervoor op te komen ipv ons volledig te laten wegcijferen op een vaak onveilig fietspad.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#44 Bericht door fcapri »

Thomas D schreef: za 25 mei 2019, 1:45
Artikel 2.15.1 - “Rijwiel” - wordt aangevuld met een lid, luidende:
Drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld
met fietsen.
Hier wordt met geen woord over een motor gerept. Dus wat met een eWAW? Als ik dan in de wegcode ga pluizen. Vind ik bij artikel 2.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
En bij 9.1.2
...
er zijn rijwielen: aangedreven door pedalen
en gemotoriseerde rijwielen.
die 2de groep mag NOOIT op het fietspad en dat wordt er bedoeld met 'zonder motor'. dat je 3wieler een electrische motor heeft ter ondersteuning maakt GEEN verandering van het rijwiel, dus val je niet in die uitsluitregel. zelf een EWAW MOET op het fietspad nu aangezien die voor de wet nog steeds een 'rijwiel' is.

het is natuurlijk een ontsnappingsregeltje als je een agent tegen komt die je wil beboeten om op straat te rijden. dan kan je aanhalen dat volgens artikel 9 een VM met motor niet op het fietspad mag.
dat 1 artikel zegt dat je er moet rijden, en een ander het je verbied, dan blijft het verboden

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#45 Bericht door fcapri »

Bart86 schreef: vr 24 mei 2019, 21:03
Ik sprak er vandaag nog met een collega over... Ik denk dat niemand van ons zou verbaliseren wanneer je met een vm op de rijbaan rijdt, en gewoon mee het verkeer kan volgen. Ik zeker niet, omdat het dan inderdaad logischer is dat je op de rijbaan rijdt.
Van wat ik kon lezen op het forum, vonden veel controles plaats wanneer iemand met de VM op de rijbaan reed daar waar 70 km/u gereden mag worden.
Kan je mee met het verkeer en vorm je niet het minste "hinder", dan zie ik er persoonlijk geen probleem in.
moet je het verhaal van lex maar eens gaan zoeken, die telkens een boete kreeg van dezelfde agent, ook al was die al eerder vrijgesproken ervan.
als je zo een zure appel voor je neus hebt, krijg je toch een boete.

ik heb in waregen een baan waar je de brug af rijd aan meer dan 50km/H (zone 70) en aan het einde van de brug valt het fietspad weg en moet je aan de overkant geraken op een 2richtingfietspad.
kan je verzekeren, dat is niet plezant om aan 50 alles te mogen dichtgooien en dan wachten tot je kan oversteken.
100meter verder is er dan een zijstraat van links en ben bijna 2x aangereden daar op 1 maand.
1keer een auto die uit de straat kwam, en 1keer een tegenligger die erin draaide.
dan heb je het echt wel gehad om aan 45km/h het fietspad nog te pakken.
500meter verder moet je van het 2richtingsfietspad weer af om rechts een fietspad te volgen.
die baan van 70km/h gaat erna over naar bebouwde kom, dus hinderen van verkeer doe ik ook niet daar.

oja, voor wie het volgt, dat is de baan waar een auto mij al 2x de graskant heeft in geduwd.

Plaats reactie