Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3668
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#46 Bericht door bicky » di 17 nov 2020, 19:23

iemand die weet hoe je een fietspad met stippellijnen meet? is dat inclusief de stippellijnen? of tss de witte volle streep (als deze er is) en de kant van de rijweg?

rik
General Manager
Berichten: 3117
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Ice sprint1 26"
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#47 Bericht door rik » di 17 nov 2020, 21:18

CapoJan schreef: di 17 nov 2020, 9:46 Ik denk dat het niet helemaal zo zit, hoor. Je moet weten dat lokale overheden subsidies krijgen voor de aanleg van nieuwe fietspaden, niet voor heraanleg van bestaande.
Hier moet ik je tegenspreken: er zijn hier verschillende wegen die een aanliggend fietspadje hadden van 1m à 1,2m breed, en die hebben nu mooie vrijliggende fietspaden. Netjes gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid.
CapoJan schreef: di 17 nov 2020, 9:46 Dan zijn er nog de verschillende wegbeheerders. AWV beheert de gewestwegen en lijkt fietsen nog altijd ondergeschikt te vinden.
Ook hier moet ik je tegenspreken: ik werk als wegentoezichter bij de Vlaamse Overheid en ik merk dat er hoe langer hoe sterker wort ingezet op het fietsen. Voorbeeldje? Ok, pakweg 15 jaar geleden werden aanliggende fietspaden in de winter nauwelijks gestrooid, de vrijliggende werden omzeggens nooit gestrooid. Nu worden de fietspaden bij elke strooibeurt van de wegen meegestrooid. De vrijliggende fietspaden door speciale (kleine) strooiers.
De aanleg van (nieuwe) fietspaden is in handen van de gemeentes (of steden). Zij moeten projecten indienen die dan gesubsidieerd worden door de Vlaamse Overheid. Daar heb je wel het probleem van de onteigeningen, die helaas door de Federale Overheid moeten gebeuren en dikwijls erg traag gaan.
Maar ik voel duidelijk de druk van hogerhand om veel meer aandacht aan de fietspaden te besteden. Nog een bewijs hiervan is dat er nu geld uitgetrokken is om de oneffenheden bij fietsoversteekplaatsen aan te pakken (bijvoorbeeld hoge boordstenen te verlagen). Die plaatsen zijn wij nu aan het opnemen om in het voorjaar aan te pakken.
Ik ben de eerste om toe te geven en aan te klagen dat er veel misloopt bij de overheid, maar niet alles is slecht!

Nog even iets over de breedte van de gewestwegen: bij de gewone dubbelrichtingswegen is de norm 2 x 3m breedte, bij 4 baanswegen kan dit 4 x 3,5m zijn. Breder worden de wegen normaal gezien niet meer gemaakt.

rik
General Manager
Berichten: 3117
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Ice sprint1 26"
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#48 Bericht door rik » di 17 nov 2020, 21:19

bicky schreef: di 17 nov 2020, 19:23 iemand die weet hoe je een fietspad met stippellijnen meet? is dat inclusief de stippellijnen? of tss de witte volle streep (als deze er is) en de kant van de rijweg?
Inclusief de stippellijnen.

janV
Belofte
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#49 Bericht door janV » wo 18 nov 2020, 23:50

rik schreef: di 17 nov 2020, 8:19 Blijkbaar is dat in jouw omgeving zo, ................ Het kan verschillen :wink: :D :wink:
Het klopt inderdaad wel dat tweerichtingsfietspaden een stukgevaarlijker zijn en dus zoveel mogelijk vermeden moeten worden.
hey, Rik das waar van de om en bij de 1.000 km AWV dubbelrichting fietspaden liggen er 316 in provant daarmee zijn we in verre den eerste en den leste is Limburg met 139 km. Maar ze willen zo snel mogelijk van die latste plaats weg peinse kikke _ Terlaemenlaan: vrijliggend dubbelrichtingsfietspad #-o :wink:

rik
General Manager
Berichten: 3117
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Ice sprint1 26"
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#50 Bericht door rik » do 19 nov 2020, 9:13

janV schreef: wo 18 nov 2020, 23:50 hey, Rik das waar van de om en bij de 1.000 km AWV dubbelrichting fietspaden liggen er 316 in provant daarmee zijn we in verre den eerste en den leste is Limburg met 139 km. Maar ze willen zo snel mogelijk van die latste plaats weg peinse kikke _ Terlaemenlaan: vrijliggend dubbelrichtingsfietspad #-o :wink:
De Terlaemenlaan ken ik niet, maar langs de "oude" weg van Genk naar Hasselt ligt er ook al een aantal jaren een dubbelrichtingsfietspad, en dat op een plaats waar veel winkels zijn. Onbegrijpelijk! Maar ik woon in Maasmechelen en hier zie je dat erg weinig!

Gebruikersavatar
CapoJan
ploegleider
Berichten: 2425
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#51 Bericht door CapoJan » wo 02 dec 2020, 11:37

Bedenking: eigenlijk zouden velomobielen en (snelle) trikes qua plaats op de weg dezelfde regels mogen krijgen als speed pedelecs. Die moeten op het fietspad op wegen waar de maximale snelheid hoger ligt dan 50 km/u. Is die snelheid gelijk aan of lager dan 50 km/u, dan mogen ze op het fietspad.
Het probleem dat zich stelt: een speed pedelec is duidelijk gedefinieerd in het verkeersreglement, terwijl velomobielen en trikes min of meer als een fiets beschouwd worden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3668
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#52 Bericht door bicky » wo 02 dec 2020, 11:47

CapoJan schreef: wo 02 dec 2020, 11:37 Bedenking: eigenlijk zouden velomobielen en (snelle) trikes qua plaats op de weg dezelfde regels mogen krijgen als speed pedelecs. Die moeten op het fietspad op wegen waar de maximale snelheid hoger ligt dan 50 km/u. Is die snelheid gelijk aan of lager dan 50 km/u, dan mogen ze op het fietspad.
Het probleem dat zich stelt: een speed pedelec is duidelijk gedefinieerd in het verkeersreglement, terwijl velomobielen en trikes min of meer als een fiets beschouwd worden.
ik kan me in deze regelgeving vinden.
kan je toch gewoon definiëren als: fietsen met 3 of meer wielen mogen de rijweg volgens als de snelheid gelijk aan of lager dan 50 km/u

fcapri
chauffeur
Berichten: 1190
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#53 Bericht door fcapri » do 03 dec 2020, 11:03

ik ben er niet zo akkoord mee.
immers als je bergaf rijd op een baan waar autos 70 mogen, dan moet je op een smal fietspad gaan waar je toch met een VM vlot 40-60km/h haalt.
ik heb op mijn woon werk zo 2x die route, ik haal daar 52-53km/h (ZONDER trappen op motor), maar op zo een smal oneffen 2RICHTING fietspad toch gevaarlijk hoor.

zo een scoot mobiel (ja, die dingen met die ouderen), die rijden wel gewoon op straat

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3668
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#54 Bericht door bicky » do 03 dec 2020, 18:58

en het lost ook het probleem niet op bij smalle dubbelrichting fietspaden

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Performer GoalX26
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#55 Bericht door Ludwigdesmet » wo 09 dec 2020, 17:49

'k heb ook een antwoord gekregen van de minister van mobiliteit: (Gilkinet)
't is een beetje copie conform van wat ik van Mobiliteit kreeg, maar er staat alvast een 'tijdskader' ingepland om samen te zitten :)

groeten,

Ludwig

Geachte,

We danken u voor uw bericht, dat we met veel aandacht hebben gelezen.

De minister wilt u in het bijzonder bedanken voor het onder zijn aandacht brengen van de problemen waarmee de bestuurders van velomobielen worden geconfronteerd.

Hierbij vindt u het antwoord van de FOD Mobiliteit:

“Het lijkt inderdaad zo te zijn dat het specifieke karakter van de velomobiel wat uit het oog werd verloren bij de laatste aanpassing van het verkeersreglement als gevolg van een parlementair initiatief. Zoals aangegeven in het antwoord dat u omtrent deze problematiek mocht ontvangen van de administratie is het de bedoeling om te bekijken wat de beste plaats is voor een velomobiel op de openbare weg.

Deze oefening zal wellicht verder gaan dan louter de plaats op de openbare weg van de velomobiel, een groot aantal van de gevaren die u aanhaalt voor de bestuurders van een velomobiel gelden immers ook voor een stuk voor gewone fietsers en in het bijzonder voor fietsers die graag wat sneller fietsen dan gemiddeld. De gewesten zullen zoals steeds bij deze oefening worden betrokken, in hun hoedanigheid van wegbeheerder en ook omdat ze bevoegd zijn voor de snelheidslimieten (behalve op autosnelwegen).

Dit alles kan worden gekaderd in de oefening die reeds aan de gang is om de wegcode te screenen met het oog op het bevorderen van de actieve weggebruikers. Het is de bedoeling om begin volgend jaar met de gewesten samen te zitten en een akkoord te vinden over een pakket wijzigingen aan het verkeersreglement. Zoals u wellicht kan vermoeden zijn de velomobielgebruikers niet de enige categorie weggebruikers die om bepaalde aanpassingen verzoekt, ik vraag u dan ook om nog enig geduld te willen uitoefenen”.

Wees gerust dat de Minister alle vormen van actieve vervoersmodi ondersteunt en ervoor zal zorgen dat de kwesties die u aan de orde stelt op de juiste manier worden aangepakt.

Hopende u hiermee van hulp te zijn geweest.

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Performer GoalX26
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#56 Bericht door Ludwigdesmet » vr 05 feb 2021, 13:21

Ze zijn ermee bezig ...

Gebruikersavatar
Cars10
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 12:22
Postcode: 2490
Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#57 Bericht door Cars10 » di 23 mar 2021, 22:42

Dat zal zeker nog iets duren ...
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

Plaats reactie