Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#46 Bericht door bicky » di 17 nov 2020, 19:23

iemand die weet hoe je een fietspad met stippellijnen meet? is dat inclusief de stippellijnen? of tss de witte volle streep (als deze er is) en de kant van de rijweg?

rik
General Manager
Postcode: 3630
Fiets: Ice sprint1 26"
Contacteer:

#47 Bericht door rik » di 17 nov 2020, 21:18

CapoJan schreef: di 17 nov 2020, 9:46 Ik denk dat het niet helemaal zo zit, hoor. Je moet weten dat lokale overheden subsidies krijgen voor de aanleg van nieuwe fietspaden, niet voor heraanleg van bestaande.
Hier moet ik je tegenspreken: er zijn hier verschillende wegen die een aanliggend fietspadje hadden van 1m à 1,2m breed, en die hebben nu mooie vrijliggende fietspaden. Netjes gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid.
CapoJan schreef: di 17 nov 2020, 9:46 Dan zijn er nog de verschillende wegbeheerders. AWV beheert de gewestwegen en lijkt fietsen nog altijd ondergeschikt te vinden.
Ook hier moet ik je tegenspreken: ik werk als wegentoezichter bij de Vlaamse Overheid en ik merk dat er hoe langer hoe sterker wort ingezet op het fietsen. Voorbeeldje? Ok, pakweg 15 jaar geleden werden aanliggende fietspaden in de winter nauwelijks gestrooid, de vrijliggende werden omzeggens nooit gestrooid. Nu worden de fietspaden bij elke strooibeurt van de wegen meegestrooid. De vrijliggende fietspaden door speciale (kleine) strooiers.
De aanleg van (nieuwe) fietspaden is in handen van de gemeentes (of steden). Zij moeten projecten indienen die dan gesubsidieerd worden door de Vlaamse Overheid. Daar heb je wel het probleem van de onteigeningen, die helaas door de Federale Overheid moeten gebeuren en dikwijls erg traag gaan.
Maar ik voel duidelijk de druk van hogerhand om veel meer aandacht aan de fietspaden te besteden. Nog een bewijs hiervan is dat er nu geld uitgetrokken is om de oneffenheden bij fietsoversteekplaatsen aan te pakken (bijvoorbeeld hoge boordstenen te verlagen). Die plaatsen zijn wij nu aan het opnemen om in het voorjaar aan te pakken.
Ik ben de eerste om toe te geven en aan te klagen dat er veel misloopt bij de overheid, maar niet alles is slecht!

Nog even iets over de breedte van de gewestwegen: bij de gewone dubbelrichtingswegen is de norm 2 x 3m breedte, bij 4 baanswegen kan dit 4 x 3,5m zijn. Breder worden de wegen normaal gezien niet meer gemaakt.

rik
General Manager
Contacteer:

#48 Bericht door rik » di 17 nov 2020, 21:19

bicky schreef: di 17 nov 2020, 19:23 iemand die weet hoe je een fietspad met stippellijnen meet? is dat inclusief de stippellijnen? of tss de witte volle streep (als deze er is) en de kant van de rijweg?
Inclusief de stippellijnen.

janV
Belofte
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

#49 Bericht door janV » wo 18 nov 2020, 23:50

rik schreef: di 17 nov 2020, 8:19 Blijkbaar is dat in jouw omgeving zo, ................ Het kan verschillen :wink: :D :wink:
Het klopt inderdaad wel dat tweerichtingsfietspaden een stukgevaarlijker zijn en dus zoveel mogelijk vermeden moeten worden.
hey, Rik das waar van de om en bij de 1.000 km AWV dubbelrichting fietspaden liggen er 316 in provant daarmee zijn we in verre den eerste en den leste is Limburg met 139 km. Maar ze willen zo snel mogelijk van die latste plaats weg peinse kikke _ Terlaemenlaan: vrijliggend dubbelrichtingsfietspad #-o :wink:

rik
General Manager
Contacteer:

#50 Bericht door rik » do 19 nov 2020, 9:13

janV schreef: wo 18 nov 2020, 23:50 hey, Rik das waar van de om en bij de 1.000 km AWV dubbelrichting fietspaden liggen er 316 in provant daarmee zijn we in verre den eerste en den leste is Limburg met 139 km. Maar ze willen zo snel mogelijk van die latste plaats weg peinse kikke _ Terlaemenlaan: vrijliggend dubbelrichtingsfietspad #-o :wink:
De Terlaemenlaan ken ik niet, maar langs de "oude" weg van Genk naar Hasselt ligt er ook al een aantal jaren een dubbelrichtingsfietspad, en dat op een plaats waar veel winkels zijn. Onbegrijpelijk! Maar ik woon in Maasmechelen en hier zie je dat erg weinig!

Plaats reactie