Wie wil ook eens gek doen?

Plaats reactie
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Wie wil ook eens gek doen?

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Het feestgedruis van Kerstmis is ondertussen verstild, net als het verjaardagsfeest van een van mijn dochters. De bewijzen van overdadige familiepret stapelen zich al op. Ik vrees er al voor wat er allemaal nog bij komt met oudejaar.

Bij het uitpakken van het geestrijk vocht zag ik dat er bij de trappist van Maredsous een interessante aanbieding zat, nl. een bon voor een gratis rondleiding in dat heiligdom van vroomheid en "trappisterij".

De geest uit de fles fluisterde me een waanzinnig ideetje in. Waarom zo'n bezoek niet combineren met een fietstocht? 'n Mooie gelegenheid om een deel van het mooie RAVeL-netwerk te ontdekken.

Dat wordt een mooie rondgang, waarbij we de Maas volgen tussen Namen en Anhée (ongeveer 25 km), een oude spoorlijn van Anhée naar Aisemont (ruwweg 35 km), enkele kilometers over landelijke wegen om na Aisemont Sambreville te bereiken (5 km) om erna langs de Samber weer naar Namen te rijden (min of meer 25 km).

Laten we zeggen dat we aan een mooie rit van 100 km uitkomen. Door de aard van het parcours zijn de stijgingsmeters eerder beperkt. Voor de verstokte Leffedrinkers zouden we ook nog een sprongetje kunnen maken tot aan de abdij van Leffe, al vind je daar eigenlijk niets wat met bier te maken heeft. Trouwens, heeft Leffe eigenlijk nog iets met bier te maken? :wink: :mrgreen:

Natuurlijk is het altijd mogelijk Maredsous links te laten liggen en te opteren voor een halte bij de abdij van Maredret, enkele kilometers verder. Daar kunnen we terecht voor een lekker fris appelsapje... :wink: :D

Geen idee hoe jullie erover denken, vandaar dat ik het in deze rubriek plaats en niet in die van de toertochten. Misschien komt het niet verder dan dit "zot gedacht" of blijft het bij een "lonesome cowboy" die, zoals in het verleden, op een plooifietsje het RAVeL-netwerk verder verkent.

Wie heeft zin in een toertocht anders dan de andere?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Wie wil ook eens gek doen?

#2 Bericht door hmmm »

Lijkt me op zich wel een leuke tocht!

Zover ik weet, is er geen goed jaagpad tussen Namen waarlangs je de Maas kan volgen? Of eerder, de enkele keren dat ik van Namen tot Dinant gefietst ben langs de Maas, heb ik gebruik gemaakt van de weg die erlangs loopt. Niet de meest charmante baan om op te fietsen. De stukjes jaagpad die ik gebruikt heb, zijn van die ellendige stenen die kris-kras liggen of kasseien. Daar is weinig plezier fietsplezier aan te beleven.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Wie wil ook eens gek doen?

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

hmmm schreef: Zover ik weet, is er geen goed jaagpad tussen Namen waarlangs je de Maas kan volgen? Of eerder, de enkele keren dat ik van Namen tot Dinant gefietst ben langs de Maas, heb ik gebruik gemaakt van de weg die erlangs loopt. Niet de meest charmante baan om op te fietsen. De stukjes jaagpad die ik gebruikt heb, zijn van die ellendige stenen die kris-kras liggen of kasseien. Daar is weinig plezier fietsplezier aan te beleven.
Uit ervaring weet ik dat de Waalse jaagpaden soms van beroerde kwaliteit zijn. Wel zijn er de laatste jaren op verscheidene plaatsen langs de Maas werken uitgevoerd. Ik vraag wel eens na hoe de toestand ter plaatse nu is.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: Wie wil ook eens gek doen?

#4 Bericht door joop »

Dat is inderdaad eens een goed plan, ik had al verschillende keren gekeken om eens een Tour te doen over de Ravels. Ook mijn ervaring is dat het fietsen langs de Maas van Namen tot aan Givet niet geweldig is. Daarna wordt het super tot aan Charleville Mézières maar ja, daar zijn dan weer geen Trappisten die brouwen. Is het iets voor een tweedaagse tocht met een overnachting in een ( Abdijtuin-) camping ? Ergens in 't voorjaar ?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wie wil ook eens gek doen?

#5 Bericht door Wouter D »

als je dan toch gek wil doen, waarom spreekt je dan niet met zijn allen af of naar ginder te trekken met de trein, er zo een rechtop-mounten-ding huren of zelf meebrengen om die slechte Waalse jaagpaden het hoofd te bieden en achteraf of halfweg toch enig rijk vocht tot u te kunnen nemen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Wie wil ook eens gek doen?

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

joop schreef:Dat is inderdaad eens een goed plan, ik had al verschillende keren gekeken om eens een Tour te doen over de Ravels. Ook mijn ervaring is dat het fietsen langs de Maas van Namen tot aan Givet niet geweldig is. Daarna wordt het super tot aan Charleville Mézières maar ja, daar zijn dan weer geen Trappisten die brouwen. Is het iets voor een tweedaagse tocht met een overnachting in een ( Abdijtuin-) camping ? Ergens in 't voorjaar ?
Er ligt nog niets vast. Laat de ideeën dus maar komen.

Hoe gekker, hoe liever! :wink:

Op de blog van Remi Vanwezer stonden enkele foto's van zijn fietstocht langs de Maas. Samen met zijn vrouw fietste hij in september van dit jaar tussen Namen en Dinant. Per mail bevestigde hij me dat een aantal stukken recent werden heraangelegd en dat bij hun doortocht ook het jaagpad in de omgeving van Yvoir werd vernieuwd.

Dit ziet er toch heel fraai uit.

Afbeelding

http://blog.seniorennet.be/remi_fietsre ... ID=1648073
spruitje schreef:als je dan toch gek wil doen, waarom spreekt je dan niet met zijn allen af of naar ginder te trekken met de trein, er zo een rechtop-mounten-ding huren of zelf meebrengen ...
Liggers met een bukker... Gekker kan het dan inderdaad niet worden. En ik weet er ondertussen alles van... :oops: :x :( :( :(
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wie wil ook eens gek doen?

#7 Bericht door bicky »

eeuwige reiziger schreef:Liggers met een bukker... Gekker kan het dan inderdaad niet worden. En ik weet er ondertussen alles van... :oops: :x :( :( :(
en dat voorstel komt dan nog van de voorzitter :(
Tijd voor een nieuwe voorzitter?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Wie wil ook eens gek doen?

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef: en dat voorstel komt dan nog van de voorzitter :(
Tijd voor een nieuwe voorzitter?
A call for impeachment? And bicky for president? :wink: :mrgreen:

Mmmm, we hebben hem zo graag, onze doorluchtige voorzitter. Als hij zijn volle gewicht tenminste niet in de weegschaal legt... Dan staan we volkomen machteloos! :mrgreen:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Wie wil ook eens gek doen?

#9 Bericht door hmmm »

Dat ziet er inderdaad een goed jaagpad uit! Google streetview (`13) toont nog het oude droevige tegelpad, op een willekeurig stuk: https://goo.gl/maps/QN1rSWqwiX42. Weet je bron toevallig ook of het over de ganse lijn vernieuwd is?

Zover ik heb teruggevonden in mijn archieven ben ik er het laatst nog geweest 27/10/2014 (Namen - Dinant), toen was er -zover ik kon zien- nog nergens sprake van een vernieuwd jaagpad. Het lijkt me erg sterk dat dit op minder dan een jaar vernieuwd is, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;).

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wie wil ook eens gek doen?

#10 Bericht door Wouter D »

eeuwige reiziger for president!!!

tja, als ze gek willen doen moeten ze gekke ideëen kunnen verdragen he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Wie wil ook eens gek doen?

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef:eeuwige reiziger for president!!!
Je bent aan het hengelen naar een gratis vat, he?! 8)
hmmm schreef:Dat ziet er inderdaad een goed jaagpad uit! Google streetview (`13) toont nog het oude droevige tegelpad, op een willekeurig stuk: https://goo.gl/maps/QN1rSWqwiX42. Weet je bron toevallig ook of het over de ganse lijn vernieuwd is?

Zover ik heb teruggevonden in mijn archieven ben ik er het laatst nog geweest 27/10/2014 (Namen - Dinant), toen was er -zover ik kon zien- nog nergens sprake van een vernieuwd jaagpad. Het lijkt me erg sterk dat dit op minder dan een jaar vernieuwd is, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;).
Op dat punt gaat het er in Wallonië wel eens heel vreemd aan toe. Soms kan het erop lijken dat een project jaren en jaren in de koelkast zit, om dan plotseling te zien dat graafmachines en werkvolk op een blauwe maandag aan een project beginnen. Ik informeer wel nog eens bij Luc Beeusaert die werkelijk heel goed op de hoogte is van het Waalse netwerk. Niet voor niets heeft hij in de media de bijnaam "le chevalier blanc des chemins RAVeL" gekregen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie