Ongeval met Hase Trets

Bericht
Auteur
GertJe
Nieuweling
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 12:40
Postcode: 2460
Fiets: Hp velotechnik gekko fx + Hp velotechnik spirit
Contacteer:

Ongeval met Hase Trets

#1 Bericht door GertJe »

Ik zou even jullie hulp willen vragen.

Mijn zoontje van 6 jaar heeft epilepsie. Hierdoor is een gewone fiets te gevaarlijk. Daarom hebben we vorig jaar een Hase Trets gekocht voor hem. Een soort van driewiel ligfiets voor kinderen van bijna 4000 euro.
Hij is altijd heel voorzichtig met alles dus ook bij het fietsen.
We waren heel tevreden over deze fiets tot het vorige week volledig misliep.

Bij het nemen van een trage bocht is de fiets omgekanteld en is al het gewicht op zijn elleboog terecht gekomen. Het resultaat is een heel complexe breuk in zijn elleboog.

Het resultaat is minstens 6 weken in het gips.

We stellen ons ernstige vragen bij de stabiliteit van de fiets vooral omdat het ongeval op een zo lage snelheid gebeurde. Ik heb enkele foto's bijgevoegd. Als de snelheid hoger geweest was dan had de schade aan zijn fiets en helm groter moeten zijn.

Maar wat natuurlijk belangrijker is is de vraag hoe een dergelijk ongeval in de toekomst kan vermeden worden. Het probleem ligt volgens mij in het hoge zwaartepunt van de fiets en Ewout zijn lage gewicht van 24 kg ten opzichte van het gewicht van de fiets van 18 kg.
Het stuur kan ook volledig rond gedraaid worden. Hierdoor kan heel kort gedraaid worden met de fiets. Is er een mogelijkheid dat de maximale stuurhoek wordt beperkt waardoor minder kort kan worden gedraaid?

Ik heb contact gehad met de fabrikant Hase. Ze maken er zich heel gemakkelijk vanaf met de uitleg dat elke fiets kan kantelen... Eens de fiets verkocht is moet je dus niet meer op hulp rekenen.

Met al jullie ervaringen over ligfietsen hoop ik dat er iemand is met een goed idee om de fiets veilig te maken.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#2 Bericht door Helen »

Oei, veel beterschap voor je zoontje!

Een driewieler met één wiel vooraan (delta) is minder stabiel in bochten dan een met twee wielen vooraan en één achteraan (tadpole). (Naast andere factoren zoals de hoogte van het zwaartepunt natuurlijk)
Voordeel van een delta is dan weer de eenvoudigere instap/opstap (daarom vind je deze modellen ook vaker voor mindervaliden), en de eenvoudigere stuur-constructie.

Een interessant overzicht van voor- en nadelen van beide modellen vind je hier:
https://engineerdog.com/2015/09/09/engi ... e-chassis/

Of je nog iets kan inbrengen tegen de fabrikant? Je kan er altijd de handleiding eens op nalezen, maar als ze zich daar voldoende hebben ingedekt, lijkt het me moeilijk.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#3 Bericht door Wouter D »

De trets is inderdaad minder stabiel omdat het een delta trike is

Mijns inziens kan je er wel voor zorgen dat hij niet zo kort kan draaien. Maar erg leuk is het niet. En praktisch ook niet direct. De trets heeft wel het grote voordeel dat hij ook als aanhang fiets kan worden gebruikt
Ik heb onlangs ook nog zitten kijken voor zo een trets. In vraag mij af hoe de verkoper aan bijna 4000€ kwam.

Ik zou moest ik van u zijn eens op zoek gaan naar een kmx Kinder trike. Dat is een tapdole trike en veel stabieler, ook wel een stuk lager. Wel veel goedkoper. Tweedehands vind je ze zelfs voor een paar honderd euro.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

GertJe
Nieuweling
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 12:40
Postcode: 2460
Fiets: Hp velotechnik gekko fx + Hp velotechnik spirit
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#4 Bericht door GertJe »

Bedankt voorde reacties.
We hebben de fiets ook gekocht om te gebruiken als trailer.
In dit geval is de Trets heel stabiel en volgt heel goed achter mijn HP Gekko.
Het zijn vooral de opties die deze fiets zo duur maken. Je kan de Trets ook kopen als aanhanger alleen. Deze is dan veel goedkoper door het weglaten van de remmen, versnellingen,...

Op welke manier zou ik de stuurhoek kunnen (laten) beperken?

Een andere fiets kopen zie ik niet direkt zitten. Deze was al prijzig genoeg. :(

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#5 Bericht door Wouter D »

Door bvb een Beugel te fabriceren op de vork of op het stuur waardoor die niet verder dan tot tegen de frame buis kan uitslaan

Hoe groot zijn de achterwielen?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

GertJe
Nieuweling
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 12:40
Postcode: 2460
Fiets: Hp velotechnik gekko fx + Hp velotechnik spirit
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#6 Bericht door GertJe »

De achterwielen zijn 20 inch. Deze staan aan de bovenzijde iets meer naar binnen dan aan de onderzijde. Net zoals bij een rolstoel.
Er bestaat niets standaard waarmee je de hoek van een stuur kan beperken?

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#7 Bericht door KarelJ »

Ik ken geen standaardoplossing (wat niet wil zeggen dat het niet bestaat).

Je zou eventueel eens kunnen informeren bij fietser.be (Gent) of emvelomobiel.be (Elen)

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#8 Bericht door joop »

Een standaard stuurblokkering ken ik niet maar natuurlijk wel een stuurdemper. Die vind je bijvoorbeeld op de roeifiets of op een Hollandse omafiets om te voorkomen dat het stuur omklapt als je een kind in een stoeltje zet dat aan het stuur hangt.
Misschien is dat het proberen waard. Er staan er diverse op de site van Holland Bike Shop maar zal je ook wel elders kunnen vinden
Als het mogelijk is een dergelijke conus te plaatsen zoals in de link, in de onderzijde van het balhoofd zou misschien met een simpel eindje bowdenkabel naar een vast punt, een verstelbare blokkering zijn te maken. https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... -5-25-8-mm

GertJe
Nieuweling
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 12:40
Postcode: 2460
Fiets: Hp velotechnik gekko fx + Hp velotechnik spirit
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#9 Bericht door GertJe »

Heel erg bedankt voor de ideeen!!!

Vooral de stuurdemper lijkt me de ideale oplossing. Ik ga het doorgeven aan de winkel waar we de fiets hebben gekocht.

Dikke merci!

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#10 Bericht door Brechtix »

Ik begrijp uw pijn.
Het is misschien tè evident maar heeft je zoontje goed door dat je in de bochten met je lichaam goed naar de binnenkant bocht moet leunen?
Ik leer het trucje soms zo aan: niet tegelijk trekken & duwen aan de stuurhendels, maar voornamelijk trekken aan de kant waar je naar toe wil. Dan gaat het bovenlijf vanzelf de goede kant op, èn de kracht - en dus controle - is het grootst. Met de andere kant een beetje tegenwerken om de controle te vergroten.
Stuuruitslag beperken heeft m.i. Niet zoveel zin...
Succes!
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

GertJe
Nieuweling
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 12:40
Postcode: 2460
Fiets: Hp velotechnik gekko fx + Hp velotechnik spirit
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#11 Bericht door GertJe »

Het meeleunen in een bocht ga ik mijn zoontje nog eens goed uitleggen. Probleem is alleen dat de Hase Trets is voorzien van een 5punts harnas waardoor meeleunen moeilijker wordt.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#12 Bericht door Brechtix »

Het moet niet zoveel zijn, in een velomobiel heb je ook niet zoveel speling maar toch telt het serieus mee.
Voor mensen met kinderen met oa. epilepsie stellen we bij Fietser.be vaak een (elektrische) Hase Pino voor: grote actieradius en beter contact met mekaar. Daar niet aan gedacht? We gaan er net eentje bouwen met alle accessoires, nu voor een zwaar autistisch kindje van een jaar of zeven, acht. Je kan evt eens komen testen samen en indien nodig zien of je iets kan overeenkomen met de winkel waar je je Trets gekocht hebt. Ik kan me voorstellen dat je je meer op het gemak voelt met je kind voor je.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#13 Bericht door Wouter D »

Brechtix voor zover ik begrepen heb is het alleen rijden even belangrijk als het gebruik van aanhangfiets.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

GertJe
Nieuweling
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 12:40
Postcode: 2460
Fiets: Hp velotechnik gekko fx + Hp velotechnik spirit
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#14 Bericht door GertJe »

Dat klopt. Alleen kunnen fietsen is even belangrijk als het gebruik als trailer. Voor de aankoop zijn we in het fietsadviescentrum geweest in Pellenberg. Daar hebben we ook gereden met de Hase Pino. Een heel leuke fiets om mee te rijden. Hij is alleen heel groot om mee te nemen, ook al is deze deelbaar.
Ons zoontje vond toen de Trets het leukste.

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Ongeval met Hase Trets

#15 Bericht door janV »

GertJe schreef: di 05 jun 2018, 11:00
Ik heb contact gehad met de fabrikant Hase. Ze maken er zich heel gemakkelijk vanaf met de uitleg dat elke fiets kan kantelen... Eens de fiets verkocht is moet je dus niet meer op hulp rekenen.
Raar dat ze de stuurbegrenzer niet aangeraden hebben, https://hasebikes.com/103-1-Rehab-Trike-TRETS-REH.html. Als je inzoomt op de foto zie je duidelijk de stuurbegrenzer thv de voorvork. Met een beetje handigheid lijkt het me doenbaar om het zelf te monteren (https://www.youtube.com/watch?v=g3pXXazx30E)

Plaats reactie