Pagina 1 van 2

Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: vr 09 dec 2016, 10:29
door frank8265
Twee weken geleden werd m'n eerste trike afgeleverd door Jouta Ligfietsen uit Zwijndrecht (NL), een Trident Stowaway. De eerste tiental meters proefrijden bij Jouta zelf bevielen prima, maar ja een paar meter zegt niets natuurljik en het was jaren geleden dat ik nog op een ligfiets gereden heb.

Eerste actie van mijn kant was aanbrengen van verlichting en reflectie op de fiets. Zoals in een eerder topic al beschreven heb ik een dubbele koplamp op een powerbank aangesloten en inmiddels aan de tweede koplamp ook een achterlicht gekoppeld. 1 schakelaar voor 3 lampen, lekker makkelijk. Verder wat accessoires aangebracht zoals extra bidonhouder, m'n sport camera, fietscomputer en gsm houder. Daarna om het gevoel te krijgen een klein stukje rijden.
Die eerste 4 km bevielen op zich goed, maar ik merkte wel dat de neuspijp wat te kort stond. Dus wat verlengd en natuurlijk ketting aangepast. De tweede rit was niet echt een succes. De sluitschakel van de sram ketting kwam los aan 1 kant en haakte achter m'n voor derailleur met als gevolg gebroken ketting en verbogen derailleur. Dat werd dus trike opvouwen en wachten op de hulpdiensten (oftewel m'n vrouw met de auto). Inmiddels is de ketting vervangen door een KMC ketting (3 stuks gekoppeld zonder sluitschakels maar ouderwets geponst) en heb ik vanmorgen de trike nog eens uitgeprobeerd. En dat beviel niet slecht moet ik zeggen.

Hoewel na jaren op een bukfiets gereden te hebben m'n benen niet meer gewend zijn aan het ligfietsen (merk je verdomd goed aan het gevoel en de lagere snelheid) beviel het comfort van de trike bijzonder goed. Voelt stevig aan, zitje is comfortabel en heeft verschillende instellingen, trike ligt lekker op de weg en bolt soepel.

De shifter van de achter derailleur stond eerst ingesteld op frictie schakelen en hoewel ik dat wel gewend ben van rijden op m'n oude Flandria, heb ik het toch maar even ingesteld op index schakelen omdat ik daar de laatste jaren altijd gebruik van maakte op m'n Surly Disc Trucker. Kwestie van eerst de trike leren kennen zonder na te denken over het juist schakelen.

De Schwalbe Big Apple banden vooraan zijn behoorlijk comfortabel (maat 20x2.0) maar ik twijfel of ze straks op winterse wegen voldoende grip zullen geven. Tijd zal het leren denk ik. Achteraan ligt een Schwalbe Tryker band, goed grip in de bochten maar op een of andere manier geeft deze band behoorlijk wat trillingen op wat minder goed geplaveide wegen. Al met al weet ik nog niet zeker of deze banden eronder blijven of dat ik terug kies voor Schwalbe Marathon plus banden waar ik op m'n bukfietsen al jaren veel plezier van gehad heb.

De Trident Stowaway is voorzien van een Microshift groep. Ik weet dat hier de meningen over verdeeld zijn, maar mijn eerste ervaring is vrij goed. Schakelt soepel zonder veel problemen. Geen derailleur geratel of iets. Kijken wat het op termijn gaat doen.

De bagagedrager is ook solide en lijkt me zeker goed genoeg voor regelmatig woon/werk fietsen.

Verder is de trike uitgerust met Avid BB5 mechanische schijfremmen vooraan. Ik kende de BB7 remmen al aangezien ik die op m'n Surly gemonteerd ik, zal even afwachten of de BB5 remmen ook zo goed bevallen. Anders wordt het omwisselen denk ik.

Wat me vanmorgen wel opviel is het gemak van een trike. Een tegemoet komende fietser wou even wat vragen en je knijpt in je remmen en je staat/zit/ligt lekker even te ouwehoeren. Niet afstappen, niet standaard of steun zoeken voor de fiets, lekker simpel. Zelfde met even fotootje maken van het uitzicht onderweg. Effe remmen, lekker blijven zitten terwijl je je camera pakt en kiekje schiet. Hier wordt ik lui van vrees ik. :lol:

Al met al zijn de eerste ervaringen best positief, zowel wat betreft de trike als de service, info en vriendelijkheid bij Jouta Ligfietsen.
Ik zal proberen dit weekend nog een post in de fietsdatabase te plaatsen met de algemene info van Trident Trikes.

grt

Frank

Zoals afgeleverd:
Afbeelding

Na enige "customizing" :
Afbeelding

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: vr 09 dec 2016, 23:46
door bicky
mooie review
een triker band achteraan klinkt wel vreemd, ik dacht dat die ontwikkeld waren om voorraan geruikt te worden
zelf ben ik heel tevreden van de big apple, die ligt al jaren achterop en nu eerste jaar voorop de VM

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: za 10 dec 2016, 6:26
door frank8265
De site van Schwalbe spreekt niet specifiek over voorwielen of achterwielen:
De bandconstructie en het profielcontour zijn op de speciale eisen van meersporige voertuigen afgestemd. De belasting op de banden is bij velomobielen en ligfietsen compleet anders dan bij (éénsporige) fietsen. Desondanks moeten de banden licht en snel zijn, want de aandrijving vindt plaats door middel van spierkracht en moet dus zo effectief mogelijk zijn. Massieve banden voor motorvoertuigen zijn geen optie. De Tryker neemt de uitdaging aan – minimale rolweerstand en een lange levensduur voor de ligfiets. Met ECE-R75 keurmerk voor de snellere E-bikes.
Het profiel van de band doet me twijfelen over de geschiktheid voor winterwegen:
Afbeelding

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: za 10 dec 2016, 10:12
door Wouter D
ik zou eens moeten kijken ik geloof dat ik nog een gebruikte perfect moiree heb liggen 406*50 denk ik; als ik die nog heb, krijg je die van mij, dan neem ik die wel eens mee bij graddus in overslag

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: za 10 dec 2016, 11:18
door frank8265
Bedankt Spruitje, mooie geste!
Het velgje is "officieel" voor 20x1.75, zou 406x50 passen?

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: za 10 dec 2016, 11:44
door Wouter D
ja hoor, normaal zou dat moeten passen, zolang je band niet smaller is dan je velg is er geen probleem.
heb net gekeken, heb em nog, is 54-406 die mag je zo hebben.
heb ook nog een 35-406 marathon plus die ik voor een prijsje wel wil weg doen. laat ons zeggen 20 euro.

moet maar PB sturen als je ze wil, anders zet ik ze in 'te koop'

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: za 10 dec 2016, 13:14
door frank8265
PB verstuurd

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: zo 11 dec 2016, 13:19
door CapoJan
Ik rij al jaren met Trykers op de Orca. Achteraan heb ik die vervangen na korte tijd door een band met meer profiel, want de tractie gaf problemen. De beste tot nu blijkt een spotgoedkope Conti TourRIDE te zijn (47-406). Vooraan voldoen de Trykers prima, ook bij minder goed weer.
Binnenkort ga ik toch omschakelen naar Schwalbe Marathon (geen plus), omdat in de winter een lekke band geen pretje is. Nadelen daarvan zijn meer rijgeluiden en meer trillingen, toch bij de vorige generatie.

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: zo 11 dec 2016, 15:39
door frank8265
Ik heb ook wel wat mindere grip ondervonden met de tryker band achter. Maar ja, ik ben marathon plus en marathon plus tour gewend op m'n bukfiets.
grijpen in alles zo'n beetje!

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: ma 02 jan 2017, 22:39
door Pietermels1979
mooie review en had het verhaal van de gebroken sluitschakel al van michel gehoord. veel plezier met de trike en kom je vast wel eens tegen. woon ook niet zo ver van je

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: di 03 jan 2017, 15:54
door frank8265
Pietermels1979 schreef:mooie review en had het verhaal van de gebroken sluitschakel al van michel gehoord. veel plezier met de trike en kom je vast wel eens tegen. woon ook niet zo ver van je
Vooral in het voorjaar rij ik vaak richting het westen, dus grote kans inderdaad dat we elkaar eens tegengekomen onderweg.

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: di 03 jan 2017, 16:45
door Pietermels1979
frank8265 schreef:
Pietermels1979 schreef:mooie review en had het verhaal van de gebroken sluitschakel al van michel gehoord. veel plezier met de trike en kom je vast wel eens tegen. woon ook niet zo ver van je
Vooral in het voorjaar rij ik vaak richting het westen, dus grote kans inderdaad dat we elkaar eens tegengekomen onderweg.
ik fiets door heel zeeuws vlaanderen en de kleur van mijn m5 lowracer valt wel op. de 20/20 minder. komt goed leuk iemand uit de buurt

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: zo 22 okt 2017, 21:09
door eeuwige reiziger
frank8265 schreef:Twee weken geleden werd m'n eerste trike afgeleverd door Jouta Ligfietsen uit Zwijndrecht (NL), een Trident Stowaway. De eerste tiental meters proefrijden bij Jouta zelf bevielen prima, maar ja een paar meter zegt niets natuurljik en het was jaren geleden dat ik nog op een ligfiets gereden heb.
Bijna een jaartje later. Ongetwijfeld al flink wat kilometers achter de rug. Hoe zou je na al die tijd je trike het best omschrijven? Eerder een toerfiets? Of heeft die ook iets pittig?

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: ma 23 okt 2017, 19:11
door frank8265
eeuwige reiziger schreef:Bijna een jaartje later. Ongetwijfeld al flink wat kilometers achter de rug. Hoe zou je na al die tijd je trike het best omschrijven? Eerder een toerfiets? Of heeft die ook iets pittig?
Inderdaad bijna een jaar later, maar helaas minder kilometers op de teller dan gehoopt (slechts 900) wegens diverse fysieke redenen.
De trike bevalt echter prima. Het is een echte relaxte toerfiets voor wie snelheid van ondergeschikt belang vindt.

Slechts 2 minpuntjes geconstateerd tot nu toe:

1> de standaard meegeleverde spiegel voldeed niet volledig aan m'n wensen. Zeker niet als enige spiegel op de trike. Dus die heb ik vervangen door 2 Zefal Cyclop spiegels.

2> Groter minpunt: de spatbord beugels zijn inmiddels zowel links als rechts tot 2 keer toe gebroken. Constructiefout of door trillingen wegens de montage van koplampen op het spatbord? Trident en Jouta zijn er nog niet uit en onderzoeken de productie methode. Hebben wel telkens kosteloos nieuwe beugels opgestuurd. Dus aan service ontbreekt het niet.

Voor het probleem met de spatbord steunen heb ik inmiddels ook zelf een (hopelijk deugdelijke) oplossing uitgedokterd door met aluminium traanplaat de 3 stangen van de beugels aan elkaar te koppelen, zo worden vibraties en trillingen verdeeld over de 3 stangen. De tijd zal het leren of het idee ook werkt, maar dat zal waarschijnlijk voor volgend jaar zijn. In ieder geval pakt het macgyver klusje ook cosmetisch nog niet al te slecht uit. (persoonlijke mening :P )

Afbeelding

Afbeelding

Volgend jaar hoop ik (flink wat) meer kilometers te kunnen maken en de trike ook op langere afstanden te kunnen beoordelen.
We zullen zien.

Grt,

Frank

Re: Eerste ervaringen Trident Stowaway trike

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 16:21
door Brechtix
Die spatbordbeugels zien er aluminiumachtig uit, dat komt niet goed. De spatborden van ICE zouden moeten passen bovenop je Aheadsets. Succes!