In de jaren stillekes, allee de jaren 70-80 en jaren later, mocht je vanaf je 16 met de tractor op straat komen, van 14 jaar heb ik geen weet. Ik ben ook pas op straat mogen komen vanaf 16 en dan nog zonder brede machines en ook geen trailers.Peter J schreef:
Ik weet niet hoe dat nu zit maar in de jaren stillekes mocht je vanaf 14 jaar zonder enige vorm van opleiding of kwalificatie een landbouwvoertuig besturen, ik hoop dat die leeftijd ondertussen hoger ligt en dat een rijbewijs vereist is.
Eender welk landbouwvoertuig was er nu ook weer niet bij en enkel van landbouwbedrijf naar het veld en terug en het tonnage was ook beperkt. Daarbij was het zo dat tonnages sowieso beperkt waren. De tractoren hadden niet de pk's van nu (tot lange afstandsvrachtwagen formaat: dus tot 360 pk en meer) en dus zag je ook amper trailers met hoger formaat dan 10 ton.
(thuis hadden we tot 10 ton, bij de loonwerker ook, wij hadden tot 75 pk (en ja daar trekt je (rustig) 10 ton vracht mee, of totaal gewicht van 16 ton) de loonwerker tot 145 pk)
Nu is het zo dat de jongere generatie (is al enkele jaren) een rijbewijs moet hebben, welke de jongeren die naar de landbouwschool gaan op de school al halen.
Over het noodstoppen van die grote huidige tractoren en de grote trailers (tot 25 ton aan lading) moet je je niet teveel zorgen maken, tenzij je er te dicht achter rijdt en/of niet oplet. Ze zouden wel eens veel sneller stil kunnen staan dan je denkt. Vroeger mochten de tractoren maar 25 km/u rijden in werkelijkheid was dat standaard 30 (in Nederland was dat 16, die hadden ook geen nr plaat maar een driehoek met 16 op). De huidige tractoren rijden (wettelijk) rond de 50 km/u (Fendt heeft een X-reeks (lezen als 1000) die zou 63 km/u halen, dat is genoeg om op de Duitse snelwegen te mogen rijden). Dat samen met het niet hebben van een tachograaf, geen keuring (behalve bij aankoop) en geen rijtaks (welke al veranderd kan zijn), en zeker vroeger rode diesel, maakt de tractoren interessant voor bouwbedrijven, vooral bij grondverzet.
Bij dat laatste komt wel een probleem, vroeger had je weinig cowboys onder de chauffeurs, het waren boerenzonen die er mee opgegroeid waren en wisten wat ze deden (al leek het niet altijd zo). Tegenwoordig zijn er velen die erop gezet worden en niet beseffen met wat ze op de weg komen (bvb trekker 10 ton, trailer 5 ton, lading: tot 25 ton, en dit met snelheden tot 50 km/u). Vroeger was het onderhoud naar remmen en verlichting soms zeer gebrekkig (ja zelfs bij ons thuis tot ik genoeg verstand van elektriciteit kreeg om het zelf op orde te zetten en houden, deftige remmen (op de trekkers, niet op de trailers) hadden we altijd). Nu is dat allemaal veel beter (die zware trailers remmen mee wees daar maar zeker van) maar de bestuurders zijn meer dan eens onverantwoord onkundig over waar ze mee op de weg komen wegens er niet met opgegroeid en er geen lessen over krijgen zoals bij het beroep vrachtwagenbestuurder.
Nu is het ook zo (toch in België) dat een landbouwer een andere nr plaat heeft (kleur) dan het ander gemotoriseerd verkeer. Een loonwerker waarvan de helft (of 51%) van het werk uit landbouwwerk bestaat rijdt met een landbouwplaat. Anders heb je een gewone nr plaat (met bijkomende kosten ivm rijtaks enzo vrees ik en wellicht ook witte diesel)
Bij veel trailers (zo hadden wij er ook een) is er in het achterbord een zicht naar achter voorzien, dat kan een rooster zijn (zwaar gaas) of bij een achterbord in planken een opening van een cm tussen de planken. Daardoor kan je vrij veel zien achter je, meer dan je zou denken. Maar dat werkt alleen maar als je een met een lege trailer rijdt. Met een lading onderweg heb je daar niets aan...(je gaat gaan laden dan heb je daar iets aan, de terugweg om te lossen... noppes) En bvb een pik-/maisdorser heeft ook een raam achter de bestuurder, maar daarmee kijkt hij in de graanbak... ze hebben wel spiegels, maar je ziet er ook niet alles mee.
En hoe het kan gaan: De graan en meststoffen verdelen waar ik vroeger klant van was die is een kind verloren door een eigen vrachtwagen die bij het achteruitrijden het kind aangereden heeft. Ook al was er steeds op gewezen en veel controle op om niet ronde hangars te spelen...
Hou liefst wat afstand en doe niet zot, een auto van 2 ton tegen over een gevaarte tot 40 ton, je gaat het echt niet winnen. Maar zeker bij die zelfrijdende oogstmachines, hou daar veel afstand bij (de zwaarste bietenrooiers hebben een leeggewicht van 29 ton). Die bestuurdersplaats is erop gericht heel goed zicht te hebben tijdens het werken op het veld (tot camera's en computer bewaking/sturing toe) maar het zicht naar achter is eerder beperkt tot minimaal.
En ongeduld kan zwaar betaald worden. Zo is er enkele jaren geleden een wielertoerist verongelukt bij het inhalen van een pikdorser. Dat rijdt standaard zo een 20 km/u op de weg (anders rij je gewoon je machine is stukken, dat is niet gemaakt voor hoge snelheden) en achteraan is dat relatief smal, maar vooraan is dat wel 3,60m, de wielertoerist begin in te halen net voor de pikdorser een versmalde brug op ging. Die jongen was heel snel in de wielertoeristenhemel. Het is toen in het nieuws geweest hoe zoiets kon en in de media werd alle schuld naar de bestuurder geschoven. Nadien kwam wel een beetje van een rechtzetting. De fietser had niet mogen inhalen en was 100% in fout gesteld. Of iets anders, waarbij een jonge ongeduldige autobestuurder in een blinde bocht 150 m voor een kruispunt nog snel een andere auto wou inhalen, hij heeft het kruispunt nooit gehaald. Als tegenligger kwam er een zware landbouwtrekker aan. Hij knalt op een voorwiel begint te tollen en de auto belandt met zijn dak tegen een gevel. Het was over en uit... En zo weet ik nog wel verhalen waarbij ongeduld tegenover traag vervoer zwaar betaald werd.