motor Waw legaal afstellen
-
- Junior
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do 18 jun 2015, 9:10
- Postcode: 8560
- Fiets: allight modern
- Contacteer:
motor Waw legaal afstellen
Voor de kenners onder jullie.
Is deze motor streetlegal af te stellen?
En hoeveel zou dit ongeveer kosten?
mvg
Is deze motor streetlegal af te stellen?
En hoeveel zou dit ongeveer kosten?
mvg
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: motor Waw legaal afstellen
Ik ben absoluut geen expert in deze materie... naar mijn bescheiden mening heeft jouw motor een te hoog vermogen om in het legale circuit te passen....
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: motor Waw legaal afstellen
allereerst stickertje eraf halen, want zo ben je al direct pakbaar.
om die te limiteren naar een 250watt, zou je die op 18V moeten laten werken, geen idee of dat mogelijk is?
om die te limiteren naar een 250watt, zou je die op 18V moeten laten werken, geen idee of dat mogelijk is?
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: motor Waw legaal afstellen
Fcapri, ik ben ook geen specialist maar ik ken er wel voldoende van om te weten dat de spanning die op een motor staat vermeld deze is die de motor nodig heeft om normaal te werken. Stel dat je er een hogere spanning op zet, zal uw motor verbranden. Als je er echter een lagere spanning op zet zal je motor onvoldoende kracht hebben om zijn vermogen te leveren, onvoldoende om het koppel te leveren. Maar clou is nu dat die motor dat koppel wel zal wille, leveren door hoger te gaan in stroom met als gevolg dat je motor verbrand.
Je spanning moet je respecteren, je stroom kan je regelen. Mogelijk kon je op die manier zijn vermogen gaan beperken.
Je zou bvb zijn rendement kunnen gaan verlagen door bvb voorschakelweerstanden te gebruiken maar dan steek je een hoop energie in warmte verlies, dan vraag ik me af of het sop de kolen waard is, Is het niet eenvoudiger een lichtere motor aan te schaffen?
Je spanning moet je respecteren, je stroom kan je regelen. Mogelijk kon je op die manier zijn vermogen gaan beperken.
Je zou bvb zijn rendement kunnen gaan verlagen door bvb voorschakelweerstanden te gebruiken maar dan steek je een hoop energie in warmte verlies, dan vraag ik me af of het sop de kolen waard is, Is het niet eenvoudiger een lichtere motor aan te schaffen?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: motor Waw legaal afstellen
cycle analyst 3 ertussen of een speedict mercury . deze kunnen de amperage reguleren naar een gewenst vermogen .
spanning respecteren is ook niet echt van toepassing mijne chrystalite werkt van 42 tot 80 volt ( erboven te warm en te veel kans op verbranding ) eronder geen bruikbaar vermogen afgifte )
spanning respecteren is ook niet echt van toepassing mijne chrystalite werkt van 42 tot 80 volt ( erboven te warm en te veel kans op verbranding ) eronder geen bruikbaar vermogen afgifte )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: motor Waw legaal afstellen
een motor van een fiets wordt met PWM gestuurd.
je kan perfect een 24V motor met een 48V controller aansturen waarbij die sneller gaat en toch niet verbrand.
ook kan je gerust een motor op een lagere spanning aansturen, maar dat gaat niet onbeperkt. van 24 naar 18V zal nog lukken, maar van 24 naar 6V niet.
als je bij een electromotor van 24V, zijn voedingspanning met 50% PWM doorstuurd, dan zal die 'gemiddeld' 12V krijgen
voorschakelweerstanden steken doet IDENTIEK hetzelfde als spanning verlagen.
stel dat uw motor 24V wil en 10A. dat is dan 240watt. ik wil de motor op 200watt gebruiken. dan kan je een weerstand voorschakelen van pakweg 0,4 ohm. over die weerstand zal 4V vallen als daar 10A door loopt. de motor krijgt dan nog 20V.
er valt 40watt over de weerstand (4V x 10A) en 200watt in de motor (20V x 10A). nu is dit niet helemaal correct, want doordat je de motor en weerstand in serie zet, zal er geen 10A maar lopen, maar misschien 9A. het vermogen zou dan 36watt in de weerstand en 180watt in de motor worden.
als je nu echter een accu van 20V aan de motor hangt, dan zal die ook gewoon die 180Watt leveren, maar heb je niet dat nodeloos verstoken van 36W in de weerstand (=warmte).
ik heb destijds een electrische fiets zelf gebouwd, en dit was een 24V 250Watt motor.
ik heb een 6S6P accu gemaakt met 3,6V li-ion cellen. een li-ion heeft vol iets van 4,1-4,2V en is leeg bij ongeveer 3,0V.
in mijn 6S6P pack zou de accu dus tussen 18V en 25,2V zitten. nominaal. en mijn motor ging niet kapot toen er 25V op stond, en ook niet op 18V als de accu bijna leeg is.
die modders van hub motoren steken er 3 tot 4x de nomiale spanning op en nog verbranden die dingen niet. zolang je maar een goeie PWM controller erbij hebt
je kan perfect een 24V motor met een 48V controller aansturen waarbij die sneller gaat en toch niet verbrand.
ook kan je gerust een motor op een lagere spanning aansturen, maar dat gaat niet onbeperkt. van 24 naar 18V zal nog lukken, maar van 24 naar 6V niet.
als je bij een electromotor van 24V, zijn voedingspanning met 50% PWM doorstuurd, dan zal die 'gemiddeld' 12V krijgen
voorschakelweerstanden steken doet IDENTIEK hetzelfde als spanning verlagen.
stel dat uw motor 24V wil en 10A. dat is dan 240watt. ik wil de motor op 200watt gebruiken. dan kan je een weerstand voorschakelen van pakweg 0,4 ohm. over die weerstand zal 4V vallen als daar 10A door loopt. de motor krijgt dan nog 20V.
er valt 40watt over de weerstand (4V x 10A) en 200watt in de motor (20V x 10A). nu is dit niet helemaal correct, want doordat je de motor en weerstand in serie zet, zal er geen 10A maar lopen, maar misschien 9A. het vermogen zou dan 36watt in de weerstand en 180watt in de motor worden.
als je nu echter een accu van 20V aan de motor hangt, dan zal die ook gewoon die 180Watt leveren, maar heb je niet dat nodeloos verstoken van 36W in de weerstand (=warmte).
ik heb destijds een electrische fiets zelf gebouwd, en dit was een 24V 250Watt motor.
ik heb een 6S6P accu gemaakt met 3,6V li-ion cellen. een li-ion heeft vol iets van 4,1-4,2V en is leeg bij ongeveer 3,0V.
in mijn 6S6P pack zou de accu dus tussen 18V en 25,2V zitten. nominaal. en mijn motor ging niet kapot toen er 25V op stond, en ook niet op 18V als de accu bijna leeg is.
die modders van hub motoren steken er 3 tot 4x de nomiale spanning op en nog verbranden die dingen niet. zolang je maar een goeie PWM controller erbij hebt
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: motor Waw legaal afstellen
Peter J schreef:Ik ben absoluut geen expert in deze materie... naar mijn bescheiden mening heeft jouw motor een te hoog vermogen om in het legale circuit te passen....
fcapri schreef:allereerst stickertje eraf halen, want zo ben je al direct pakbaar.
Niet noodzakelijk, daar de laatst uitgevaardigde wetgeving ook hogere vermogens toelaat. Alleen behoren die dan tot een andere categorie dan de fiets. Bijvoorbeeld tot het gemotoriseerd rijwiel.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: motor Waw legaal afstellen
idd,
heb dus recent ook te weten gekomen dat er gemotoriseerde rijwielen bestaan, die nog steeds als fiets herkend worden zolang je dus max 25km/h kan met de motor (autonoom of trapondersteuning) en max 1000W.
ik heb mijn verzekering al gemaild met de vraag wat er precies nodig is om in die categorie te vallen (attest fabrikant motor, attest van de fabrikant fiets???)
heb dus recent ook te weten gekomen dat er gemotoriseerde rijwielen bestaan, die nog steeds als fiets herkend worden zolang je dus max 25km/h kan met de motor (autonoom of trapondersteuning) en max 1000W.
ik heb mijn verzekering al gemaild met de vraag wat er precies nodig is om in die categorie te vallen (attest fabrikant motor, attest van de fabrikant fiets???)
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2569
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: motor Waw legaal afstellen
Simpelste oplossing is inderdaad: sticker verwijderen. Daarmee verandert het motorvermogen natuurlijk niet. Daarvoor moet je andere zaken doen.
Beetje bizar in de wetgeving: een 250 W elektromotor bestaat niet echt. Ik ben er bijvoorbeeld vrij zeker van dat een Bafang van 250 en 350 W dezelfde motor gebruiken; het verschil zit in de afstelling van de elektronica. Variëren met spanning en stroom doet al veel. Zoals andere zeggen: er is wel een onder- en bovengrens aan wat mogelijk is.
Zo'n Cycle Analyst (3.0) is dan een oplossing: die vervangt het display dat erbij hoort. Daarmee kun je de stroom of spanning beperken, een maximumsnelheid instellen en nog heel wat andere zaken.
Administratieve kant: voor een gewone pedelec (25 km/u en trapondersteuning) heb je geen papieren nodig!
Of het sop de kool waard is, dat moet je zelf bepalen.
Beetje bizar in de wetgeving: een 250 W elektromotor bestaat niet echt. Ik ben er bijvoorbeeld vrij zeker van dat een Bafang van 250 en 350 W dezelfde motor gebruiken; het verschil zit in de afstelling van de elektronica. Variëren met spanning en stroom doet al veel. Zoals andere zeggen: er is wel een onder- en bovengrens aan wat mogelijk is.
Zo'n Cycle Analyst (3.0) is dan een oplossing: die vervangt het display dat erbij hoort. Daarmee kun je de stroom of spanning beperken, een maximumsnelheid instellen en nog heel wat andere zaken.
Administratieve kant: voor een gewone pedelec (25 km/u en trapondersteuning) heb je geen papieren nodig!
Of het sop de kool waard is, dat moet je zelf bepalen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: motor Waw legaal afstellen
helaas... in belgie dus nieteeuwige reiziger schreef:Peter J schreef:Ik ben absoluut geen expert in deze materie... naar mijn bescheiden mening heeft jouw motor een te hoog vermogen om in het legale circuit te passen....fcapri schreef:allereerst stickertje eraf halen, want zo ben je al direct pakbaar.
Niet noodzakelijk, daar de laatst uitgevaardigde wetgeving ook hogere vermogens toelaat. Alleen behoren die dan tot een andere categorie dan de fiets. Bijvoorbeeld tot het gemotoriseerd rijwiel.
http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer ... he_fietsen.
op die website over inschrijving van voertuigen/kentekenplaten staat onderaan iets heel lastigs voor fietsen die je niet hoort in te schrijven
dus tenzij je een COC hebt dat je WAW met een 350W motor uit fabriek is uitgerust, zal dat hier weer niet lukkenCertificaat van overeenstemming: het certificaat van overeenstemming (COC) is verplicht voor een gemotoriseerde fiets en voor een speed pedelec. Het COC waarborgt dat het voertuig met de Europese technische voorschriften overeenstemt. Bewaar dit document op een veilige plaats, je moet het document niet op zak hebben tijdens de verplaatsingen met je fiets. Wanneer je een gemotoriseerde fiets of een speed pedelec koopt, vergeet dan niet het certificaat te vragen.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: motor Waw legaal afstellen
De vraag is inderdaad hoe er nu omgesprongen moet worden met de ombouwkits die je kan kopen om je eigen fiets tot speed pedelec om te bouwen.fcapri schreef: dus tenzij je een COC hebt dat je WAW met een 350W motor uit fabriek is uitgerust, zal dat hier weer niet lukken
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2569
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: motor Waw legaal afstellen
Hmm. We hebben het hier wel degelijk over een WAW. Drie wielen dus. Geen speed-pedelec dus, want die mag maar twee wielen hebben. COC is niet van toepassing in dat geval.
Volgens de Europese ontwerpen is dat ook niet nodig bij beperkte productie en is er nog die zithoogte. Zie ander draadje hiervoor.
Indien de motor beperkt wordt tot 250 W nominaal en tot 25 km/u, is het een pedelec en dan is er niets bijzonders nodig. Dan is het gewoonweg een rijwiel.
Volgens de Europese ontwerpen is dat ook niet nodig bij beperkte productie en is er nog die zithoogte. Zie ander draadje hiervoor.
Indien de motor beperkt wordt tot 250 W nominaal en tot 25 km/u, is het een pedelec en dan is er niets bijzonders nodig. Dan is het gewoonweg een rijwiel.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
Re: motor Waw legaal afstellen
Toch wel. Een velomobiel is NIET COC-plichtig (vnl. omwille van het lage R-punt, anderzijds door lage productie). Dat is een lichtpuntje voor velomobielers en één van de 11 uitzonderingen binnen de EU 168/2013 verordening. M.a.w. deze Waw behoort tot de L1e-A - voor zover deze max. 25 km/h ondersteuning krijgt - maar hoeft géén COC voor te leggen. Deze is dus steeds street legal, voor zover de e-motor ook volgens CE-normen is gemaakt: de e-componenten blijven gebonden aan EU-regelgevingen (dat is ook zo voor de 'gewone' elektr. fiets). De hele discussie ontstaat wanneer het +25 km/h wordt ondersteund, omwille van de uitsluitende stipulering 'op twee wielen' voor een S-Pedelec.fcapri schreef:
dus tenzij je een COC hebt dat je WAW met een 350W motor uit fabriek is uitgerust, zal dat hier weer niet lukken
Daarnaast bestaat de visie - waar Brecht bij aanleunt - dat een velomobiel steeds een 'gewoon rijwiel' blijft (dus zeg maar 'fiets'), ongeacht het ondersteunend vermogen/snelheid. Zoals ik al heb uitgelegd is er een verschil tussen wegcode en al dan niet COC-plicht en onderschrijf ik aldus deze visie niet. Al is er een tijd geweest dat ik daar wel zo over dacht.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: motor Waw legaal afstellen
Neen hoor, dat mag zomaar niet. Immers, e-componenten moeten voldoen aan CE-normen, anders krijgt men daar ook miserie mee, zeker bij een ongeval. Die sticker lijkt zelfs niet in orde: CE-normen moeten duidelijk op een bepaalde manier worden aangegeven. Ik zie daar bv. CE op staan. Maar CE ... wat? Er komt normaal gezien toch een cijfer achter? Men moet dus toch goed opletten wat men aankoopt/binnentrekt vanuit o.a. de sinezen. Dit is anderzijds wel toegelaten voor wedstrijd-rijwielen enzo.CapoJan schreef:
Simpelste oplossing is inderdaad: sticker verwijderen.
Wow, cool ding. Dus daarmee kan je actief ook speed opdrijven? (Volgens wetgeving mag men niet tunen, maar als dit zo wat 'verborgen' kan en men doet dat spaarzaam, bvb. tot 30 km/h, dan lijkt me dit fantastisch).CapoJan schreef:
Zo'n Cycle Analyst (3.0) is dan een oplossing: die vervangt het display dat erbij hoort. Daarmee kun je de stroom of spanning beperken, een maximumsnelheid instellen en nog heel wat andere zaken.
Het is nog straffer: voor een velomobiel is er géén COC nodig (laag R-punt), dus geen papieren. Is het dat wat je bedoelt met 'papieren'?CapoJan schreef:
Administratieve kant: voor een gewone pedelec (25 km/u en trapondersteuning) heb je geen papieren nodig!
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: motor Waw legaal afstellen
Maar wat bedoel je eigenlijk met streetlegal?jan123 schreef:
Is deze motor streetlegal af te stellen?
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.