Met de Strada reed ik ondertussen een dikke 10.000 km, hoofdzakelijk woon-werkverkeer vanuit Klein-Brabant tot in hartje Brussel; goed voor 70km per dag. Sinds enkele maanden heb ik de standaard veerpoot vervangen door een schokdemper van Risse en de spd-pedalen werden gewisseld voor 2 exemplaren van Bebop. Deze zomer ben ik voor de eerste keer op onderhoud geweest in Dronten.
De belangrijkste redenen om na al die jaren eindelijk over te schakelen op een Velomobiel waren het weer, het onderhoud en de snelheid.
Sinds 2009 doe ik al mijn woon-werkverplaatsingen met de fiets en na al die jaren was ik het echt beu om door de kou en de regen te rijden. Hoe bevorderlijk dit ook schijnt te zijn voor het uithoudings- en doorzettingsvermogen, geef mij maar het saunagevoel waar ik nu mee geconfronteerd word. Een stevig stuk van mijn zaterdag ging destijds ook naar het reinigen van mijn fietsen; sloten kettingreiniger heb ik gebruikt om mijn fietsen in optima forma te houden. Sinds februari is dat allemaal verleden tijd en zoef ik gezwind tot in de Vijfhoek, dwars door het drukke verkeer van onze hoofdstad. Ik haal geen spectaculaire gemiddelde snelheden, meestal is dit iets onder de 30 km/u gemiddeld. Dit is vooral te wijten aan enkele verkeerslichten, niet altijd even geschikte fietspaden, het klimmen, het verkeer in Brussel en de minder snelle (maar betrouwbare) Schwalbe Marathon+banden. Mijn kruissnelheid op de rijweg of op een normaal fietspad zonder andere fietsers ligt meestal tussen de 35 en de 40 km/u.
De buitenkant van de VM kreeg deze week een behandeling door de firma Imprenta uit Wilrijk. Het resultaat mag er zijn, zoals jullie kunnen zien op de foto's in bijlage.