Roeifietsbabbelhoekje
- Wim -de roetsende
- Kopman
- Berichten: 749
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: Roeifietsbabbelhoekje
Mijn achterband is 40mm. Ik heb een Kojak van 50mm geprobeerd, maar die kon niet meer ronddraaien en dat fietst gewoon niet echt lekker
Ik heb wel een voorspatbord en dat scheelt natuurlijk al veel vuil.
De wd40 spuit ik inderdaad niet op de lagers, maar op de rvs-stripjes. Mijn vrouw heeft een 222 en daar smeert ze gewoon vaseline op, deed ik ook bij mijn vorige roeifiets.
Bij de 209 gaat de vaseline onder de rvs-stripjes zitten en dat gaat echt irritant kraken en piepen.
Ik weet niet hoe dat met calcium-vet gaat, misschien maar eens proberen. Is dat trouwens een typisch Belgisch product? Ik kan het bij Nederlands internet-bedrijven niet echt vinden.
Ik heb wel een voorspatbord en dat scheelt natuurlijk al veel vuil.
De wd40 spuit ik inderdaad niet op de lagers, maar op de rvs-stripjes. Mijn vrouw heeft een 222 en daar smeert ze gewoon vaseline op, deed ik ook bij mijn vorige roeifiets.
Bij de 209 gaat de vaseline onder de rvs-stripjes zitten en dat gaat echt irritant kraken en piepen.
Ik weet niet hoe dat met calcium-vet gaat, misschien maar eens proberen. Is dat trouwens een typisch Belgisch product? Ik kan het bij Nederlands internet-bedrijven niet echt vinden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Roeifietsbabbelhoekje
smeren van de boegspriet bij de 209 is volgens mij van minder belang dan bij de 222. bij de 222 is de boegspriet niet 100% symmetrisch over heel de lengte, Volgens mij zorgt het vet ervoor dat je daar geen last van hebt.
bij de 209 kan je volgens mij evengoed smeren met teflonspray of zo een vorm van droge smering te creëeren
bij de 209 kan je volgens mij evengoed smeren met teflonspray of zo een vorm van droge smering te creëeren
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Wim -de roetsende
- Kopman
- Berichten: 749
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: Roeifietsbabbelhoekje
Dat het smeren van de boegspriet van de 209 minder belangrijk is, dat ben ik zeker met je eens.spruitje schreef:smeren van de boegspriet bij de 209 is volgens mij van minder belang dan bij de 222. bij de 222 is de boegspriet niet 100% symmetrisch over heel de lengte, Volgens mij zorgt het vet ervoor dat je daar geen last van hebt.
bij de 209 kan je volgens mij evengoed smeren met teflonspray of zo een vorm van droge smering te creëeren
Ik heb het met zo'n droge smering geprobeerd (ben even de naam van het product vergeten en de bus is weg), maar dan voelde het roeien heel stroef.
Mijn vrouw heeft toevallig een bus met vaseline spray gekocht. Deze ga ik nu eerst eens proberen.
Ik vind dit Roeifiets-babbelhoekje trouwens wel leuk. Ik zie of spreek normaal gesproken erg weinig roeifietsers.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Re: Roeifietsbabbelhoekje
Ik heb achterop momenteel nog steeds (een zware) 42mm brede marathon. Deze heeft zeker nog wat ruimte over, maar zoals Wim reeds wist te vertellen zal een 50mm band niet meer passen denk ik.bicky schreef:Achterop ligt er nu een 35-559. In de toekomst zou ik een dikkere band willen proberen. Meer keuze van binnen en buitenbanden. Maar zal nog een jaartje duren totdat deze versleten is. Iemand die weet wat de dikste band is die je kan leggen?
Ik heb 209 met Son naaf voorraan, montage van spatbord is jammer genoeg niet mogelijk.
Bij nat/vuil wegdek wordt de boegspriet dus snel vuil en kraakt. maar dat kan weinig kwaad volgens Derk.
Op mijn 209, ook met son-naaf vooraan heb ik een spatbord!! De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik een kleiner 406 wieltje heb (voor de bandenkeuze), met het standaard 451 wiel zal het vermoedelijk niet lukken om een spatbord enkelzijdig op te hangen vanwege de zeer kleine marges. Ondanks dat een 451 wiel vooraan esthetisch een heel stuk mooier is, ben ik vanwege de praktische overwegingen (spatbord en bandenkeuze) wel tevreden over het 406 wiel .
Het is inderdaad tof om eens contact te hebben met andere roeifietsers, helaas heb ik er nog maar zelden eentje in 't echt gezien. Misschien moeten we eens een tochtje organiseren .
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Roeifietsbabbelhoekje
heb de foto's ontvangen. bedankt.
ik antwoord hier zodat iedereen kan meelezen.
een enkelzijdige ophanging lijkt dus voldoende. de grote van het wiel lijkt het probleem.
misschien moet ik keer kijken voor 2 wielen.
een 451 voor de zomer zonder naafdynamo en zonder spatbord.
een 406 voor de winter met naafdynamo en met spatbord.
stof om over na te denken.
ik antwoord hier zodat iedereen kan meelezen.
een enkelzijdige ophanging lijkt dus voldoende. de grote van het wiel lijkt het probleem.
misschien moet ik keer kijken voor 2 wielen.
een 451 voor de zomer zonder naafdynamo en zonder spatbord.
een 406 voor de winter met naafdynamo en met spatbord.
stof om over na te denken.
Re: Roeifietsbabbelhoekje
Is het voorwiel eenvoudig te wisselen? Als ik Derk goed begrepen had, was het toch niet zo heel erg vanzelfsprekend? Of mogelijk weet Derk ondertussen dat we een andere kijk hebben op 'eenvoudige' fietsklusjes .
Nog over dat spatbord met son-naaf: de standaard metalen bevestigingsstangetjes zijn te slap, je wilt ze een maat dikker en steviger hebben. Als ik het goed heb is de speling met een 451 wiel maar enkele mm (als het al zoveel is?), dat komt met deze enkelzijdige ophanging nooit goed. Het blijft jammer dat het visueel geen pareltje is, maar het praktische gemak staat voorop .
Wie gebruikt er zijn carbonnen 209 ook voor wekelijkse boodschappen? Of ben ik de enige gek die boodschappen zeult met zijn mooie roets?
Nog over dat spatbord met son-naaf: de standaard metalen bevestigingsstangetjes zijn te slap, je wilt ze een maat dikker en steviger hebben. Als ik het goed heb is de speling met een 451 wiel maar enkele mm (als het al zoveel is?), dat komt met deze enkelzijdige ophanging nooit goed. Het blijft jammer dat het visueel geen pareltje is, maar het praktische gemak staat voorop .
Wie gebruikt er zijn carbonnen 209 ook voor wekelijkse boodschappen? Of ben ik de enige gek die boodschappen zeult met zijn mooie roets?
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Roeifietsbabbelhoekje
Ik roets alleen naar mijn werk en op toertochten. Geen stadverkeer.
Heb al materiaal meegesleurd met bananen tassen maar vermijd het liever en neem het de dag erop mee in de velomobiel.
Heb 3 kindjes, dus gaan winkelen is met de bakfiets. anders mag ik iedere 2 dagen terugrijden.
Vandaag terug 64km geroets naar mijn werk. Veel tegenwind laatste 5 km maar voor de rest genoten van het zonnetje
Heb al materiaal meegesleurd met bananen tassen maar vermijd het liever en neem het de dag erop mee in de velomobiel.
Heb 3 kindjes, dus gaan winkelen is met de bakfiets. anders mag ik iedere 2 dagen terugrijden.
Vandaag terug 64km geroets naar mijn werk. Veel tegenwind laatste 5 km maar voor de rest genoten van het zonnetje
- Wim -de roetsende
- Kopman
- Berichten: 749
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: Roeifietsbabbelhoekje
Ik heb een spatbord en een 451-wiel met een 28mm voorband, dan heb je namelijk iets meer speling.
Ik gebruik de 209 niet om boodschappen te doen. Soms voor ww-verkeer en 2x per week maak ik er een tocht mee. Minimaal 40km, maximaal 100km.
Ik gebruik de 209 niet om boodschappen te doen. Soms voor ww-verkeer en 2x per week maak ik er een tocht mee. Minimaal 40km, maximaal 100km.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
-
- chauffeur
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Locatie: Rijkevorsel
- Contacteer:
Re: Roeifietsbabbelhoekje
hoi evert, bij jouw 209 is het wisselen tussen een 406 en 451 wiel gemakkelijk omdat je een schijfrem hebt, met de v-brakes van een 222 gaat dat niet...
ik ben ondertussen een ex-roetser jammer genoeg, maar liever geen risico met mijn 3 versleten rugwervels, die net het schanierpunt zijn bij de roetsbeweging én waar de schokken van een ongeveerde ligfiets opgevangen worden...
wel blijf ik dit topic volgen, want roetsen is gewoon fantastisch
ik ben ondertussen een ex-roetser jammer genoeg, maar liever geen risico met mijn 3 versleten rugwervels, die net het schanierpunt zijn bij de roetsbeweging én waar de schokken van een ongeveerde ligfiets opgevangen worden...
wel blijf ik dit topic volgen, want roetsen is gewoon fantastisch
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3022
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Roeifietsbabbelhoekje
Eens iets niet over smeren van de boegspriet.
Onlangs roeide ik eindelijk eens iets verder en op een brede lege weg wou ik eens wat sneller gaan.
Toen ik ergens rond de 30 km/u kwam begon ik gevaarlijk te slingeren.
Tot ik besefte dat een roeifiets ook nog een stuur had.
Was een hele rare gewaarwording, gaan zoeken om dat slingeren te stoppen terwijl je het (letterlijk) in handen hebt. Dat terwijl ik klaar was om te crashen op de boordstenen van de stoeprand.
Onlangs roeide ik eindelijk eens iets verder en op een brede lege weg wou ik eens wat sneller gaan.
Toen ik ergens rond de 30 km/u kwam begon ik gevaarlijk te slingeren.
Tot ik besefte dat een roeifiets ook nog een stuur had.
Was een hele rare gewaarwording, gaan zoeken om dat slingeren te stoppen terwijl je het (letterlijk) in handen hebt. Dat terwijl ik klaar was om te crashen op de boordstenen van de stoeprand.
Re: Roeifietsbabbelhoekje
Vreemd dat je last hebt van zodanig slingeren dat je op het punt stond om te crashen . Als ik het goed heb ben je in het bezit van een (stalen) 222, dit is een zeer stabiele fiets, ook op hogere snelheden. Het enige wat ik kan bedenken wat ik aan ervaring heb wat erop lijkt is als ik zonder handen (probeer) te fietsen met mijn roets, doordat het stuur niet helemaal in evenwicht is gaat het na een tijdje trillen en zwabberen. Met een hand (of 2) losjes aan het stuur is het probleem al verholpen, dus het is echt een non-issue .
Veel tips heb ik helaas niet. Ik zou even voor de zekerheid technische problemen proberen uit te sluiten. Is het balhoofd nog stevig aangedraaid? Staat het stuur (min of meer) recht? Is de rubberen stuurdemper nog in goede staat (niet helemaal doorgescheurd? Zonder stuurdemper is het heel erg wiebelig fietsen!) en staat deze mooi gecentreerd (is een ovaal)?
Als de fiets technisch in goede staat is, zal het een kwestie zijn van wat meer gewenning en oefening . Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat zowel de 222 als 209 vanaf enkele km/u (quasi stilstand voor een verkeerslicht, steil bergop) stabiel is tot en met bliksemsnelle afdalingen tegen 70 km/u.
Veel tips heb ik helaas niet. Ik zou even voor de zekerheid technische problemen proberen uit te sluiten. Is het balhoofd nog stevig aangedraaid? Staat het stuur (min of meer) recht? Is de rubberen stuurdemper nog in goede staat (niet helemaal doorgescheurd? Zonder stuurdemper is het heel erg wiebelig fietsen!) en staat deze mooi gecentreerd (is een ovaal)?
Als de fiets technisch in goede staat is, zal het een kwestie zijn van wat meer gewenning en oefening . Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat zowel de 222 als 209 vanaf enkele km/u (quasi stilstand voor een verkeerslicht, steil bergop) stabiel is tot en met bliksemsnelle afdalingen tegen 70 km/u.
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3022
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Roeifietsbabbelhoekje
Misschien ervoer ik het erger dan het was.
Je moet ook weten dat ik de 50 km roeien nog niet heb overschreden.
En mijn ervaring over mijn hele leven is dat ik een zeer trage leerling ben.
Ook leren fietsen (als kind) heb ik lang over gedaan.
Ligfietsen heb ik ook veel langer over gedaan dan ik van anderen lees.
Zo weet ik ook dat ik geduld moet hebben met het roeien.
Alleen probeer ik wat ik ervaar zo goed mogelijk te plaatsen om er zo uit te leren.
Je moet ook weten dat ik de 50 km roeien nog niet heb overschreden.
En mijn ervaring over mijn hele leven is dat ik een zeer trage leerling ben.
Ook leren fietsen (als kind) heb ik lang over gedaan.
Ligfietsen heb ik ook veel langer over gedaan dan ik van anderen lees.
Zo weet ik ook dat ik geduld moet hebben met het roeien.
Alleen probeer ik wat ik ervaar zo goed mogelijk te plaatsen om er zo uit te leren.
- Wim -de roetsende
- Kopman
- Berichten: 749
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: Roeifietsbabbelhoekje
Ik begrijp precies wat je bedoelt, ik heb in het begin ook verschillende keren zoiets meegemaakt. Maar dan zonder dat zoeken naar het stuurRonnius schreef:Eens iets niet over smeren van de boegspriet.
Onlangs roeide ik eindelijk eens iets verder en op een brede lege weg wou ik eens wat sneller gaan.
Toen ik ergens rond de 30 km/u kwam begon ik gevaarlijk te slingeren.
Tot ik besefte dat een roeifiets ook nog een stuur had.
Was een hele rare gewaarwording, gaan zoeken om dat slingeren te stoppen terwijl je het (letterlijk) in handen hebt. Dat terwijl ik klaar was om te crashen op de boordstenen van de stoeprand.
Het crashen is wel een keer gebeurd. Gewoon midden op een fietspad, terwijl ik al remmend ging terugschakelen
Dat moet je als onervaren roeifietser dus niet gaan doen. Ik begon te slingeren en ik lag al op de grond met een gedeukt ego, voordat ik ook maar iets kon corrigeren.
Het allerbelangrijkste op een Roeifiets is om nooit, maar dan ook nooit te proberen met 1 hand te roeien. Derk Thijs zegt altijd: "Niet zwaaien op een roeifiets."
Eén van de moeilijkste aspecten van het roeifietsen is toch wel het leveren van evenveel kracht met allebei de armen. Gaat daar iets mee mis of ben je bijvoorbeeld al wat vermoeid, dan onstaan daardoor soms behoorlijke stuurreacties oftewel de fiets begint te slingeren.
Belangrijk is in ieder geval om niet met teveel kracht te roeien. Balans en ontspanning zijn toch echte toverwoorden voor een mooi en goed roeifietsleven
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Roeifietsbabbelhoekje
heb dit ook ervaren toen ik eerste keer mijn hand opstak aan de portier. geen goed ideeWim -de roetsende schreef:Het allerbelangrijkste op een Roeifiets is om nooit, maar dan ook nooit te proberen met 1 hand te roeien. Derk Thijs zegt altijd: "Niet zwaaien op een roeifiets."
niet gevallen maar scheelde niet veel
Geduld is een schone deugd. Ik ben ook het gemak begonnen met korte ritjes zoals iedereen. gelukkig zonder vallen of opstaan.Ronnius schreef:Zo weet ik ook dat ik geduld moet hebben met het roeien.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Roeifietsbabbelhoekje
een goeie raad: bij vochtig weer hel goed opletten met putdeksels, enkele jaren terug ben ik daar eens lelijk op onderuit gegaan, heb toen zelfs mijn stuur moeten reanimeren om thuis te geraken
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?