Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
-
- Supporter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
- Postcode: 2550
- Locatie: Kontich
- Contacteer:
Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Hoi liggers
Laat me mezelf even voorstellen: ik ben Freelinck, 41 jaar en ik woon in Kontich tegen Antwerpen. Zoals iedereen van mijn leeftijd deed ik vroeger alles met de fiets tot dat ik de geneugten van een auto leerde kennen. Sindsdien reed ik bijna nooit meer met een fiets.
2 jaar geleden heb ik weer een fiets van Decathlon gekocht met mijn Ecocheques. Een soort hybride touringfiets. Daar heb ik sporadisch tochtjes met gemaakt. Ik denk dat er op die twee jaar tijd ongeveer 300 km op de teller stond. Al bij al een redelijk fiets met naafdynamo, Shimano versnellingen, voorvork vering en V-brakes.
Afgelopen zomer, echter, ben ik toch iets meer gaan fietsen. Dit is al bij al mijn redding geweest in oktober van 2014. Eensklaps zat ik zonder auto. Mijn woon werkverkeer bedraagt echter 23 a 25 km, enkel, afhankelijk van de route. Ik werk tegen Kallo in de haven van Antwerpen. Op zes weken tijd stond er ruim 1500 km meer op de teller. Ergens in november echter heb ik toch weer een autootje gekocht. De fietskriebel heb ik wel weer te pakken
De Decathlon fiets zou ik willen vervangen. Maar nu komt de vraag: in welke richting moet ik zoeken mocht ik aan een ligfiets denken? Ik zie door de bomen het bos niet meer!
2 wielen? 3 wielen? Low rider? High rider?
De kortste weg door de stad Antwerpen. De langere weg maakt gebruik van fiets-o-strades maar dan kom je ook weer veel grind met veel putten en glas op de weg tegen.
Van alles wat ik de laatste dagen en weken op forums gelezen heb en op youtube gezien heb lijkt mij een ligfiets zeer comfortabel te opzichte van een bukker zoals jullie dat noemen.
Ik weet dat iedereen gaat zeggen om een test te doen Echter wat is het equivalent van een touringfiets bij een ligfiets? Ik ben zelfs verder aan het plannen. Ik zou graag een van de komende vakanties een fietsvakantie doen met deze ligfiets.
Wat zijn jullie suggesties?
Groetjes,
Freelinck
Laat me mezelf even voorstellen: ik ben Freelinck, 41 jaar en ik woon in Kontich tegen Antwerpen. Zoals iedereen van mijn leeftijd deed ik vroeger alles met de fiets tot dat ik de geneugten van een auto leerde kennen. Sindsdien reed ik bijna nooit meer met een fiets.
2 jaar geleden heb ik weer een fiets van Decathlon gekocht met mijn Ecocheques. Een soort hybride touringfiets. Daar heb ik sporadisch tochtjes met gemaakt. Ik denk dat er op die twee jaar tijd ongeveer 300 km op de teller stond. Al bij al een redelijk fiets met naafdynamo, Shimano versnellingen, voorvork vering en V-brakes.
Afgelopen zomer, echter, ben ik toch iets meer gaan fietsen. Dit is al bij al mijn redding geweest in oktober van 2014. Eensklaps zat ik zonder auto. Mijn woon werkverkeer bedraagt echter 23 a 25 km, enkel, afhankelijk van de route. Ik werk tegen Kallo in de haven van Antwerpen. Op zes weken tijd stond er ruim 1500 km meer op de teller. Ergens in november echter heb ik toch weer een autootje gekocht. De fietskriebel heb ik wel weer te pakken
De Decathlon fiets zou ik willen vervangen. Maar nu komt de vraag: in welke richting moet ik zoeken mocht ik aan een ligfiets denken? Ik zie door de bomen het bos niet meer!
2 wielen? 3 wielen? Low rider? High rider?
De kortste weg door de stad Antwerpen. De langere weg maakt gebruik van fiets-o-strades maar dan kom je ook weer veel grind met veel putten en glas op de weg tegen.
Van alles wat ik de laatste dagen en weken op forums gelezen heb en op youtube gezien heb lijkt mij een ligfiets zeer comfortabel te opzichte van een bukker zoals jullie dat noemen.
Ik weet dat iedereen gaat zeggen om een test te doen Echter wat is het equivalent van een touringfiets bij een ligfiets? Ik ben zelfs verder aan het plannen. Ik zou graag een van de komende vakanties een fietsvakantie doen met deze ligfiets.
Wat zijn jullie suggesties?
Groetjes,
Freelinck
-
- chauffeur
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Locatie: Rijkevorsel
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
allereerst welkom,
om kort te antwoorden op jouw vraag: alles wat vering heeft en niet al te plat ligt zou ik zeggen
vele modellen, kleine verschillen...
een fiets met kleine wielen is wat compacter voor op de trein of in de auto, een fiets met grote wielen wat vlotter op klinkers en andere groffe weg"bedekking".
veel succes met de zoektocht
om kort te antwoorden op jouw vraag: alles wat vering heeft en niet al te plat ligt zou ik zeggen
vele modellen, kleine verschillen...
een fiets met kleine wielen is wat compacter voor op de trein of in de auto, een fiets met grote wielen wat vlotter op klinkers en andere groffe weg"bedekking".
veel succes met de zoektocht
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.
- DennisTheMenace
- Neo Prof
- Berichten: 242
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
- Postcode: 3700
- Fiets: M5 CHR
- Locatie: Tongeren
- Velomobiel: Quest 700| DF-XL
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Nazca Gaucho en Challenge Chamsin lijken mij wel geschikt dan...
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
vering is niet echt nodig ( maar wel confortabeler) en niet te plat heeft meer te maken met je ervaring en je route .
de echte low racers vallen af wegens te moeilijk voor beginners en in het verkeer.
belangrijker bij woon-werk verkeer is de mogelijkheid om deftige banden te monteren , spatborden en bagage rek .
trike is imo enkel beter bij zeer glad weer en zeer zware belading of bij medische problemen . voor de rest heb je het nadeel om 3 sporen ipv van 1 waar putten en glas liggen ( succes in belgie )
De eerste modellen ligfietsen zou ik van wegblijven wat deze wijn over het algemeen veel moeilijker te berijden dan de nieuwere .
snelheid gaat waarschijnlijk teleurstellend zijn de eerste ritten en dat kan even duren voor je eraan gewend geraakt .
de echte low racers vallen af wegens te moeilijk voor beginners en in het verkeer.
belangrijker bij woon-werk verkeer is de mogelijkheid om deftige banden te monteren , spatborden en bagage rek .
trike is imo enkel beter bij zeer glad weer en zeer zware belading of bij medische problemen . voor de rest heb je het nadeel om 3 sporen ipv van 1 waar putten en glas liggen ( succes in belgie )
De eerste modellen ligfietsen zou ik van wegblijven wat deze wijn over het algemeen veel moeilijker te berijden dan de nieuwere .
snelheid gaat waarschijnlijk teleurstellend zijn de eerste ritten en dat kan even duren voor je eraan gewend geraakt .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Met die afstanden zou ik voor een velomobiel gaan: comfortabel en beschut tegen weer en wind. Afhankelijk van de hoeveelheid bagage die je meesleept en de nood aan overzicht op je woon-werkroute (stadsverkeer) kan je variëren tussen een snelle lichte WAW tot een comfortabele (e-)Orca .
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
vm hangt volledig af van de route . als je geen brede fietspaden hebt in de centrums ben je even traag als een auto in de spits .
ik mis de mijne wel maar de fujin is even snel ( en dan heb ik nog een route waar de vm een groot deel in het voordeel is ) enige verschil is 5 minuten extra voor omkleden en het feit dat ik geen tas koffie meer drink onderweg . en dat is idd een enorm voordeel .alsook dat de motivatie die nodig is om met een vm te vertrekken in slecht weer iets minder is dan bij een open fiets maar het prijsverschil is er ook naar .
ik mis de mijne wel maar de fujin is even snel ( en dan heb ik nog een route waar de vm een groot deel in het voordeel is ) enige verschil is 5 minuten extra voor omkleden en het feit dat ik geen tas koffie meer drink onderweg . en dat is idd een enorm voordeel .alsook dat de motivatie die nodig is om met een vm te vertrekken in slecht weer iets minder is dan bij een open fiets maar het prijsverschil is er ook naar .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3865
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
25km en gebruik van fietsostrades.
Krijg je fietsvergoeding? dan zou ik voor een velomobiel gaan. alleen maar voordelen. enkel de startprijs is een nadeel, maar die verdien je terug.
glas en putten op een fietspad kan je melden op http://www.meldpuntfietspaden.be (mijn woon werkroute is al sterk verbeterd door dit soort meldingen)
Een lowracer is niet ideaal voor in stad. Maar kan voor een beginner. Ik ben ook met een lowracer begonnen (met spatborden en bagagerek)
De meeste info staat in de voorgaande berichten.
Er zijn inderdaad talloze modellen en merken ligfietsen. voor ieder wat wils, wat er voor jou werkt is afhankelijk van de route. putten = vering/ Stad= hogere fiets, ....
Krijg je fietsvergoeding? dan zou ik voor een velomobiel gaan. alleen maar voordelen. enkel de startprijs is een nadeel, maar die verdien je terug.
glas en putten op een fietspad kan je melden op http://www.meldpuntfietspaden.be (mijn woon werkroute is al sterk verbeterd door dit soort meldingen)
Een lowracer is niet ideaal voor in stad. Maar kan voor een beginner. Ik ben ook met een lowracer begonnen (met spatborden en bagagerek)
De meeste info staat in de voorgaande berichten.
Er zijn inderdaad talloze modellen en merken ligfietsen. voor ieder wat wils, wat er voor jou werkt is afhankelijk van de route. putten = vering/ Stad= hogere fiets, ....
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
juist is even de route bekeken en idd een vm is hier wel een deftige optie
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Hallo Freelinck,
Je mag gerust eens een kijkje komen nemen bij mij, ik heb 2 liggers en een velomobiel staan... misschien kan dit je helpen in het nemen van een beslissing.
Neem gerust contact op via pb als je wil.
Je mag gerust eens een kijkje komen nemen bij mij, ik heb 2 liggers en een velomobiel staan... misschien kan dit je helpen in het nemen van een beslissing.
Neem gerust contact op via pb als je wil.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
-
- Supporter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
- Postcode: 2550
- Locatie: Kontich
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Thanks! Ik volg het forum al wel enkele maanden maar dan "incognito"Pleeboy schreef:allereerst welkom,
Een racefiets (bukker maar om eerlijk te zijn één 20 jaar oud model) heb ik geprobeerd maar de houding spreekt mij niet aan: teveel voorover liggen en te bandenspanning van 6 bar.Pleeboy schreef:Alles wat vering heeft en niet al te plat ligt zou ik zeggen
Langs de andere kant zie ik het ook niet echt goed zitten om heel de tijd naar de lucht te kijken en daardoor mijn nek 25km te moeten belasten om vooruit te kijken ipv naar de (blauwe / grijze / donkere / lichte) lucht te kijken.
Deze twee ga ik zeker eens bekijken!DennisTheMenace schreef:Nazca Gaucho en Challenge Chamsin lijken mij wel geschikt dan...
Dit spreekt "Pleeboy" wat tegenblackarmor schreef:vering is niet echt nodig ( maar wel comfortabeler)
Dit is inderdaad een punt wat hoog op mijn "verlanglijst" staat: deftige Schwalbe banden, spatborden, een bagagerek en uitmuntende verlichting. Die verlichting dan om op te vallen naar andere weggebruikers toe....blackarmor schreef: Belangrijker bij woon-werk verkeer is de mogelijkheid om deftige banden te monteren , spatborden en bagagerek.
Meer rolweerstand dus Toch spreekt me ergens het concept van een trike me aan als volledig nieuw-zijnde in de ligfiets wereld. Ik ben geen beginner maar een volledige maagd (op ligfiets-punt )blackarmor schreef: Trike is imo enkel beter bij zeer glad weer en zeer zware belading of bij medische problemen. Voor de rest heb je het nadeel om 3 sporen ipv van 1 waar putten en glas liggen ( succes in België )
Bedankt voor de tip! Hoewel ik me ingelezen heb voor ik mijn vraag stelde: kan je me wat modellen opnoemen waar ik van moet wegblijven?blackarmor schreef: De eerste modellen ligfietsen zou ik van wegblijven wat deze zijn over het algemeen veel moeilijker te berijden dan de nieuwere.
Bwah.... wat is snelheid? Misschien heb ik het niet juist verwoord in mijn initiële post. Mijn snelheid zal sowieso laag zijn, zij het nu met een bukker, een e-(bukker)-bike, een ligfiets of een F1-fiets Volgens mij is het een kwestie van trainen. Het gaat me vooral over comfortabel fietsen over die 25km. Doseren van de krachten zal ik sowieso moeten doen de eerste maanden dat ik met de fiets rij. Ik zoek een meer comfortabel alternatief om 50km per dag af te leggen dus. Wat me tot het volgende brengt.....blackarmor schreef: Snelheid gaat waarschijnlijk teleurstellend zijn de eerste ritten en dat kan even duren voor je eraan gewend geraakt.
Als ik de Lotto win misschien.... Niet verkeerd opnemen maar ik heb de indruk dat er geen "goedkope" modellen van velomobiel bestaan. Als alleenstaande moet ik nog steeds de rekeningen op het einde van de maand betalen Zulke fiets is natuurlijk de droom van iedereen die langere afstanden doet maar is momenteel niet haalbaar voor mij (denk ik). Tenzij iemand een "weggevertje" heeft waarvan hij/zij vanaf moetpaulheyndrickx schreef:Met die afstanden zou ik voor een velomobiel gaan: comfortabel en beschut tegen weer en wind. Afhankelijk van de hoeveelheid bagage die je meesleept en de nood aan overzicht op je woon-werkroute (stadsverkeer) kan je variëren tussen een snelle lichte WAW tot een comfortabele (e-)Orca .
Koffiemasjien op een USB-poort aangesloten? (grapje eh )blackarmor schreef: Enige verschil is 5 minuten extra voor omkleden en het feit dat ik geen tas koffie meer drink onderweg. En dat is idd een enorm voordeel.
De motivatie is inderdaad een groot punt! Toen ik moest (geen auto meer) ging het wel, zelf met mijn Decathlon bukker Maar sinds ik weer een (15 jaar oud) autootje heb, is die weer meer aantrekkelijk. Dus dan toch maar wat verder doorsparen voor een VM om de koude, regen en andere natuurelementen te overkomen?blackarmor schreef: Alsook dat de motivatie die nodig is om met een vm te vertrekken in slecht weer iets minder is dan bij een open fiets maar het prijsverschil is er ook naar.
Fiets-o-strade is enkel 12km van de volledige route. De rest is ofwel volledig door de stad of omrijden (2 a 3km meer) via de fiets-rondweg rond Antwerpen.bicky schreef: 25km en gebruik van fietsostrades.
Krijg je fietsvergoeding? dan zou ik voor een velomobiel gaan. alleen maar voordelen. enkel de startprijs is een nadeel, maar die verdien je terug.
glas en putten op een fietspad kan je melden op http://www.meldpuntfietspaden.be (mijn woon werkroute is al sterk verbeterd door dit soort meldingen)
Ik krijg inderdaad het maximum aan fietsvergoeding (zonder belastingaftrek) en ik probeer die "extraatje" ook maandelijks op te sparen maar de "grote" stap/uitgave naar zo'n dure velomobiel moet eerst wat kortsluitingen in mijn hoofd overwinnen
De website meldpuntfiespaden.be gaat zeker in mijn favorieten komen
blackarmor schreef: Juist eens even de route bekeken en idd een vm is hier wel een deftige optie
Welke route heb je dan bekeken, Blackarmor? Er zijn er meerdere mogelijk
Peter, ik ga je zeker eens contacteren maar momenteel heb ik schrik om jou materiaal te beschadigen. Zoals reeds gezegd: ik ben geen "beginner" maar een volledige "nieuweling" in de ligfietswereld.Peter J schreef:Hallo Freelinck,
Je mag gerust eens een kijkje komen nemen bij mij, ik heb 2 liggers en een velomobiel staan... misschien kan dit je helpen in het nemen van een beslissing.
Neem gerust contact op via pb als je wil.
Zodra mijn zelfzekerheid een beetje naar boven is gegaan, ga ik jou zeker contacteren! De afstand naar Hemiksem is te verwaarlozen, zelfs op de buk-fiets
-
- Public Relations
- Berichten: 767
- Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
- Postcode: 3600
- Fiets: waw
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Afgelopen zomer heb ik voor de eerste maal op een ligfiets gereden met (maar) twee wielen. Mijn tellertje op zo'n fiets staat nu ergens rond de 100 km. En ik ben nog altijd niet gevallen!Freelinck schreef:
Peter, ik ga je zeker eens contacteren maar momenteel heb ik schrik om jou materiaal te beschadigen. Zoals reeds gezegd: ik ben geen "beginner" maar een volledige "nieuweling" in de ligfietswereld.
Zodra mijn zelfzekerheid een beetje naar boven is gegaan, ga ik jou zeker contacteren!
Maar je kan nog altijd aankloppen bij een ligfietshandelaar. Daar zullen ze het wel gewoon zijn dat er regelmatig iemand valt.
-
- Supporter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
- Postcode: 2550
- Locatie: Kontich
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Lex,Lex schreef:Afgelopen zomer heb ik voor de eerste maal op een ligfiets gereden met (maar) twee wielen. Mijn tellertje op zo'n fiets staat nu ergens rond de 100 km. En ik ben nog altijd niet gevallen!Freelinck schreef:
Peter, ik ga je zeker eens contacteren maar momenteel heb ik schrik om jou materiaal te beschadigen. Zoals reeds gezegd: ik ben geen "beginner" maar een volledige "nieuweling" in de ligfietswereld.
Zodra mijn zelfzekerheid een beetje naar boven is gegaan, ga ik jou zeker contacteren!
Maar je kan nog altijd aankloppen bij een ligfietshandelaar. Daar zullen ze het wel gewoon zijn dat er regelmatig iemand valt.
bedankt om mijn vertrouwen wat naar boven te krikken
Leuk om jou verhaal te horen trouwens. Het lijkt me nog steeds niet evident! Veel succes met je verdere "avonturen "!!!
-
- Kopman
- Berichten: 556
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
- Postcode: 2013
- Fiets: Flevobike Alleweder
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Geen idee wat je budget is, maar voor velomobielen kan je naar de oudere/goedkopere modellen kijken.
- Flevobike Alleweder
- Alligt Alleweder A4
- C-Alleweder/Limit (alhoewel die nog redelijk in de markt ligt omdat er weinig van zijn gemaakt)
De eerste twee zijn voor velomobielen niet al te snel, maar zijn zeker zo snel als de meeste racefietsers (maar je zit droog en warm en hebt je bagage mee).
De Flevobike Alleweder heeft wat meer onderhoud nodig (open ketting icm 20" wielen), maar ik rij er met veel plezier het hele jaar mee rond (28,5 km enkele reis).
Je ziet ze echter niet zo vaak meer op internet aangeboden worden. Voordeel is ook dat als het niets voor je blijkt te zijn je zo'n ouwe reus voor hetzelfde bedrag of iets minder (klein verlies) weer kwijt kan. Kun je als het bevalt echt sparen voor een moderner exemplaar door je reisvergoeding niet op te rijden met je auto
- Flevobike Alleweder
- Alligt Alleweder A4
- C-Alleweder/Limit (alhoewel die nog redelijk in de markt ligt omdat er weinig van zijn gemaakt)
De eerste twee zijn voor velomobielen niet al te snel, maar zijn zeker zo snel als de meeste racefietsers (maar je zit droog en warm en hebt je bagage mee).
De Flevobike Alleweder heeft wat meer onderhoud nodig (open ketting icm 20" wielen), maar ik rij er met veel plezier het hele jaar mee rond (28,5 km enkele reis).
Je ziet ze echter niet zo vaak meer op internet aangeboden worden. Voordeel is ook dat als het niets voor je blijkt te zijn je zo'n ouwe reus voor hetzelfde bedrag of iets minder (klein verlies) weer kwijt kan. Kun je als het bevalt echt sparen voor een moderner exemplaar door je reisvergoeding niet op te rijden met je auto
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
lol nee maar de isolerende kofietassen van starbucks zijn wel goed maar op de open ligger niet goed genoeg
je moet het zo bezien
of je gaat of een sterk karakter nodig hebben om elke dag op de fiets te kruipen en door weer en wind te rijden en je hebt je open ligger ( aan +- 500 a 1500 voor een deftige 2dehands en reken de trikes nog maar iets meer )
dan gaat die fietsvergoeding een leuke extra zijn en of je spaart deze voor een vm ik weet niet wat je werkschama is maar 50 is snel 10 a 11 euro / dag + hetgene je uitspaart op je auto ( brandstof, onderhoud, banden en auto gaan langer mee etc) voor de belastingen zal je waarschijnlijk woon werk niet boven je forfetair geraken met je wagen .
met de fiets kan je tot 20 cent /km nog eens inbrengen ( moeten wel bewezen kosten zijn ) dus kan je een vm op 2, 3 a 4 jaar nog eens afschrijven ook .
of je schaft je een vm aan en dan gaat het een pak makkelijker om daarin te stappen en te vertrekken ( een onderweg valt het met de twee allemaal wel mee ) .
je kan dan bv ook makkelijk de extra km doen indien dat vlotter en veiliger is
ik ken je financiele situatie natuurlijk niet maar er zijn banken die je hiervoor een lening aan auto tarieven toestaan ( ook voor een tweedehandse ) .
je moet het zo bezien
of je gaat of een sterk karakter nodig hebben om elke dag op de fiets te kruipen en door weer en wind te rijden en je hebt je open ligger ( aan +- 500 a 1500 voor een deftige 2dehands en reken de trikes nog maar iets meer )
dan gaat die fietsvergoeding een leuke extra zijn en of je spaart deze voor een vm ik weet niet wat je werkschama is maar 50 is snel 10 a 11 euro / dag + hetgene je uitspaart op je auto ( brandstof, onderhoud, banden en auto gaan langer mee etc) voor de belastingen zal je waarschijnlijk woon werk niet boven je forfetair geraken met je wagen .
met de fiets kan je tot 20 cent /km nog eens inbrengen ( moeten wel bewezen kosten zijn ) dus kan je een vm op 2, 3 a 4 jaar nog eens afschrijven ook .
of je schaft je een vm aan en dan gaat het een pak makkelijker om daarin te stappen en te vertrekken ( een onderweg valt het met de twee allemaal wel mee ) .
je kan dan bv ook makkelijk de extra km doen indien dat vlotter en veiliger is
ik ken je financiele situatie natuurlijk niet maar er zijn banken die je hiervoor een lening aan auto tarieven toestaan ( ook voor een tweedehandse ) .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2569
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Nog wat tips. Neem ze voor wat ze waard zijn. Grote wielen rollen makkelijker dan kleine. Da's puur fysica. Afhankelijk van je grootte kun je kiezen voor een klassieke 20/26 (klein voorwiel, groot achterwiel), 24/24 of 26/26.
Als je een toermodel zoekt (wat ook mijn voorkeur heeft): vering, minstens achteraan, spatborden, plaats voor brede(re) banden (40 tot 55 mm). Liefst een groot achterwiel, omdat zo je derailleur hoger boven de grond hangt en minder vuil vangt. Als je ook bij minder goed weer en duister schikt te rijden, is een naafdynamo mooi meegenomen. En denk maar meteen aan een Ventisit kussen, of je zweet je te pletter (tenzij je ondervindt dat je niet compatibel bent met Ventisit, maar dat weet je maar door te proberen).
Een Nazca Cruiser is vrij frequent te vinden voor een redelijke prijs tweedehands. Rijdt makkelijk, is betrouwbaar en comfortabel.
Voor die afstand zou ik ook voor een velomobiel gaan. Dwars door de stad is inderdaad een probleem, maar je leert snel dat een omweg dikwijls minder tijd vraagt indien er kan door gereden worden. In Gent neem ik met de Orca makkelijk de kleine ring in plaats van door het centrum te gaan.
Meer rolweerstand met een trike? Ik weet het niet hoor: de druk op je banden is ook lager (gewicht verdeeld over drie in plaats van twee contactvlakken). Zowel een ligfiets, een trike als een velomobiel heeft zijn eigen voor- en nadelen. Ik heb ze allemaal al gehad. Meeste fun met de trike (gevoel van een kart, vooral in de bochten). Meest praktisch voor woon-werk in mijn geval (23 km enkel, grotendeels jaagpaden) is de velomobiel. De lage racer (20/28) is er voor de afwisseling en bij mooi weer. Om heel consequent te zijn met wat ik hierboven stel, is dit er een zonder spatborden, met 28mm racebandjes, ongeveerd, ... (maar gekocht voor € 100).
Om een idee te geven van tijd: met de bukker doe ik over die rit 1u15. Met de trike was dat iets minder dan een uur. Met de lage racer duurt het pakweg 45 min en met de velomobiel 35 tot 45 min. Als je dan gemiddelden gaat uitrekenen: zodra ik aan de agglomeratie Gent kom (Zwijnaarde, Merelbeke, ...), neemt dat gemiddelde een duik, want daar zijn er om de haverklap kruispunten en verkeerslichten. Het is dus vooral die 12 km jaagpad die het verschil maakt.
Heb je overwegend zo'n toestanden, dan is een velomobiel ver van ideaal, omdat je dan telkens die massa op snelheid moet krijgen. Dat vang je dan weer op met ondersteuning, maar dat zie je dan ook weer aan het prijskaartje...
Zoals hierboven al gezegd: kijk uit voor bijvoorbeeld een tweedehandse Alleweder en je kunt voor vrij weinig geld een velomobiel in huis halen. Je ondervindt dan of het je ligt of niet en voor je het weet ben je door het virus besmet.
Als je een toermodel zoekt (wat ook mijn voorkeur heeft): vering, minstens achteraan, spatborden, plaats voor brede(re) banden (40 tot 55 mm). Liefst een groot achterwiel, omdat zo je derailleur hoger boven de grond hangt en minder vuil vangt. Als je ook bij minder goed weer en duister schikt te rijden, is een naafdynamo mooi meegenomen. En denk maar meteen aan een Ventisit kussen, of je zweet je te pletter (tenzij je ondervindt dat je niet compatibel bent met Ventisit, maar dat weet je maar door te proberen).
Een Nazca Cruiser is vrij frequent te vinden voor een redelijke prijs tweedehands. Rijdt makkelijk, is betrouwbaar en comfortabel.
Voor die afstand zou ik ook voor een velomobiel gaan. Dwars door de stad is inderdaad een probleem, maar je leert snel dat een omweg dikwijls minder tijd vraagt indien er kan door gereden worden. In Gent neem ik met de Orca makkelijk de kleine ring in plaats van door het centrum te gaan.
Meer rolweerstand met een trike? Ik weet het niet hoor: de druk op je banden is ook lager (gewicht verdeeld over drie in plaats van twee contactvlakken). Zowel een ligfiets, een trike als een velomobiel heeft zijn eigen voor- en nadelen. Ik heb ze allemaal al gehad. Meeste fun met de trike (gevoel van een kart, vooral in de bochten). Meest praktisch voor woon-werk in mijn geval (23 km enkel, grotendeels jaagpaden) is de velomobiel. De lage racer (20/28) is er voor de afwisseling en bij mooi weer. Om heel consequent te zijn met wat ik hierboven stel, is dit er een zonder spatborden, met 28mm racebandjes, ongeveerd, ... (maar gekocht voor € 100).
Om een idee te geven van tijd: met de bukker doe ik over die rit 1u15. Met de trike was dat iets minder dan een uur. Met de lage racer duurt het pakweg 45 min en met de velomobiel 35 tot 45 min. Als je dan gemiddelden gaat uitrekenen: zodra ik aan de agglomeratie Gent kom (Zwijnaarde, Merelbeke, ...), neemt dat gemiddelde een duik, want daar zijn er om de haverklap kruispunten en verkeerslichten. Het is dus vooral die 12 km jaagpad die het verschil maakt.
Heb je overwegend zo'n toestanden, dan is een velomobiel ver van ideaal, omdat je dan telkens die massa op snelheid moet krijgen. Dat vang je dan weer op met ondersteuning, maar dat zie je dan ook weer aan het prijskaartje...
Zoals hierboven al gezegd: kijk uit voor bijvoorbeeld een tweedehandse Alleweder en je kunt voor vrij weinig geld een velomobiel in huis halen. Je ondervindt dan of het je ligt of niet en voor je het weet ben je door het virus besmet.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com