Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijving?
Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijving?
Beste leden
Kan iemand me vertellen waarom er zo weinig tweewieler ligfietsen zijn met een vooraandrijving? Dus waarvan de ketting het voorwiel aandrijft zeg maar. De meesten zijn met een zeer lange ketting naar het achterwiel. Het is misschien al behandeld, maar mijn zoeken naar 'aandrijving' gaf niet zoveel resultaat.
Misschien stap ik ooit over op een (tweewieler) ligfiets al zijn mijn eisen niet min (nu rijd ik met een 'gewone' S-Pedelec voor vnl. woon-werk, een trike was helaas ondoenbaar dankzij de 'goede infrastructuur' van ons vadertje staat ).
Kan iemand me vertellen waarom er zo weinig tweewieler ligfietsen zijn met een vooraandrijving? Dus waarvan de ketting het voorwiel aandrijft zeg maar. De meesten zijn met een zeer lange ketting naar het achterwiel. Het is misschien al behandeld, maar mijn zoeken naar 'aandrijving' gaf niet zoveel resultaat.
Misschien stap ik ooit over op een (tweewieler) ligfiets al zijn mijn eisen niet min (nu rijd ik met een 'gewone' S-Pedelec voor vnl. woon-werk, een trike was helaas ondoenbaar dankzij de 'goede infrastructuur' van ons vadertje staat ).
-
- Kopman
- Berichten: 556
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
- Postcode: 2013
- Fiets: Flevobike Alleweder
- Contacteer:
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
Volgens mij in verband met de beperkte stuuruitslag en frictie op/in de ketting bij sturen.
Uiteraard zijn er ook voordelen en vermoedelijk ook nog nadelen. Maar ik vermoed dat dat na deze reactie wel zal blijken uit andere reacties
Uiteraard zijn er ook voordelen en vermoedelijk ook nog nadelen. Maar ik vermoed dat dat na deze reactie wel zal blijken uit andere reacties
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
De ketting moet inderdaad wringen in de bochten bij voorwielaandrijving wat beperkte stuuruitslag oplevert.
Of dit erg nadelig is weet ik niet.
Voorbeeld van raptobike.
Cruzbike heeft dit probleem niet, het volledig voorste deel draait
ook flevobike heeft dit principe, maar daar stuur je volledig met je benen
Bergop zou dit ook een nadeel opleveren ivm met tractie, ik heb nog met een flevobike gereden en enkel op nat wegdek met steile helling voelde je slip op het voorwiel.
Of dit erg nadelig is weet ik niet.
Voorbeeld van raptobike.
Cruzbike heeft dit probleem niet, het volledig voorste deel draait
ook flevobike heeft dit principe, maar daar stuur je volledig met je benen
Bergop zou dit ook een nadeel opleveren ivm met tractie, ik heb nog met een flevobike gereden en enkel op nat wegdek met steile helling voelde je slip op het voorwiel.
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
Dank je, Bicky en aiai: het is me duidelijk! Niet zo eenvoudig dus.
Het is o.a. omdat ik aan een lange ketting nadelen zie als onderhoud, prijs, legt een lange weg af alover tussenwieltjes, ...
Behalve bij de Flevobike Greenmachine en velomobielen zie ik ook heel weinig gesloten of semi-gesloten kettingsystemen. Als men een 'gewone' fiets opheft raakt men meestal de ketting niet aan, met een ligfiets lijkt me het risico op zich vuil maken aan de ketting bij het opheffen groter. Ik had dat alleszins eens met een huur ICE trike - vervelend.
Het is o.a. omdat ik aan een lange ketting nadelen zie als onderhoud, prijs, legt een lange weg af alover tussenwieltjes, ...
Behalve bij de Flevobike Greenmachine en velomobielen zie ik ook heel weinig gesloten of semi-gesloten kettingsystemen. Als men een 'gewone' fiets opheft raakt men meestal de ketting niet aan, met een ligfiets lijkt me het risico op zich vuil maken aan de ketting bij het opheffen groter. Ik had dat alleszins eens met een huur ICE trike - vervelend.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3022
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
Bij mij wordt de ketting van de Brompton (vouwfiets) veel vuiler dan deze van de ligfietsen.
Dat komt vooral omdat bij de Brompton het vuil van het voorwiel op de ketting spat.
Bij de ligfietsen heb je dat niet door de buizen waar de ketting inloopt.
De ketting gaat in evenredigheid van de lengte minstens evenlang mee,
de ketting van een ligfiets is 3 keer langer dan van een gewone fiets.
Bij de Grasshopper is de ketting vervangen na 10 000 km en ze kon nog 3000 km mee.
Bij de trike (Sprint 26) is ze vervangen na 13 000 km, die leek me wel versleten, maar niet tot op de draad.
Dat terwijl de ketting van de Brompton op 3000 km aan vervanging toe is.
Het onderhoud van een fietsketting bestaat bij mij uit afwrijven met een doek en smeren met teflon spray.
Dat komt vooral omdat bij de Brompton het vuil van het voorwiel op de ketting spat.
Bij de ligfietsen heb je dat niet door de buizen waar de ketting inloopt.
De ketting gaat in evenredigheid van de lengte minstens evenlang mee,
de ketting van een ligfiets is 3 keer langer dan van een gewone fiets.
Bij de Grasshopper is de ketting vervangen na 10 000 km en ze kon nog 3000 km mee.
Bij de trike (Sprint 26) is ze vervangen na 13 000 km, die leek me wel versleten, maar niet tot op de draad.
Dat terwijl de ketting van de Brompton op 3000 km aan vervanging toe is.
Het onderhoud van een fietsketting bestaat bij mij uit afwrijven met een doek en smeren met teflon spray.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
Je punten heb ik ook ervaren met mijn eerste ligfiets.scuri schreef:Het is o.a. omdat ik aan een lange ketting nadelen zie als onderhoud, prijs, legt een lange weg af alover tussenwieltjes, ...
Behalve bij de Flevobike Greenmachine en velomobielen zie ik ook heel weinig gesloten of semi-gesloten kettingsystemen. Als men een 'gewone' fiets opheft raakt men meestal de ketting niet aan, met een ligfiets lijkt me het risico op zich vuil maken aan de ketting bij het opheffen groter. Ik had dat alleszins eens met een huur ICE trike - vervelend.
De lange ketting duurt inderdaad langer om te kuisen
maar de prijs is dezelfde want hij gaat 3 keer zolang mee als op een bukker want hij is 3 x zo lang.
De lange weg zal te verwaarlozen zijn en heeft weinig extre rolverliezen.
Heb nooit problemen gehad bij opheffen van fietsen, neem je meestal bij de stoel vast. (trike ervaring heffen heb ik niet)
Ik vind het onderhoud een belangrijk punt bij mijn fietsen.
Maar ik rijd dan ook zomer/winter mooi/slecht weer en de fiets krijgt dus wel wat te verduren.
De flevobike greenmachine vind ik een prachtige ligfiets, maar de prijs is ook "prachtig"
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
Dank je voor de mededeling van jouw ervaringen met de verschillende fietsen, heel interessant. Ik dacht eerst dat een lange ketting juist gevoeliger was aan slijtage, my mistake.Ronnius schreef:(...) De ketting gaat in evenredigheid van de lengte minstens evenlang mee, (...)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Kopman
- Berichten: 556
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
- Postcode: 2013
- Fiets: Flevobike Alleweder
- Contacteer:
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
Off topic: Zie ik hier een mooie sport ontstaan (voor de nog op te richten BeNeLux spelen)? Fietsheffen!bicky schreef:scuri schreef:(trike ervaring heffen heb ik niet)
-
- Kopman
- Berichten: 556
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
- Postcode: 2013
- Fiets: Flevobike Alleweder
- Contacteer:
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
Slijtage is volgens mij vooral het gevolg van vuil en frictie. Bij mijn ouderwetse Alleweder ligt de ketting en derailleur open op een 20" wiel. Dat slijt relatief hard.scuri schreef:Ik dacht eerst dat een lange ketting juist gevoeliger was aan slijtage
Een (deels) gesloten ketting op grotere wielen scheelt al flink en in de moderne velomobielen zijn ketting en derailleur veel beter tot geheel afgeschermd (zodat, ondanks de kleine wielen, de boel mooi schoon blijft).
Vooral de winter is "killing" voor mijn aandrijflijn, met name als er pekel op de weg wordt gestrooid......kraak piep kraak na een of twee ritjes. Ik gebruik in deze periode dan ook veel kettingspray
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
Alleerst bedankt voor jouw info en om jouw ervaringen mee te delen!bicky schreef:(...) De flevobike greenmachine vind ik een prachtige ligfiets, maar de prijs is ook "prachtig"
Ja, de Flevobike Greenmachine is duur. Moest deze een e-ondersteuning hebben tot 45 km/h én de mogelijkheid om deze te overkappen tegen 'weer en wind', dan was ik wellicht verkocht (na verkoop van mijn s-pedelec en nog wat sparen wellicht). Maar eerst nog testrijden, geen idee of die relatief kleine 20" wielen me zouden bevallen.
Over overkappingen heb ik trouwens nog een vraag, maar die stel ik eens apart, eerst nog wat verder zoeken in de topics.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
Maar dat is een interessant concept! Cruzbike lijkt me lastig te verkrijgen in Europa, op http://www.ligfiets.net/product/bike worden ze zelfs niet opgelijst. Het is een vrij jong bedrijf, opgericht in 2006, vandaar wellicht nog niet zo'n groot dealernetwerk. Al ziet het er een snelle handige ligfiets uit, waarmee men nogal wat wedstrijden in de US heeft afgemaald.bicky schreef:Cruzbike heeft dit probleem niet, het volledig voorste deel draait
Ik vond trouwens op deze pagina van Cruzbike een interessant prototype met 2 - zelfs verende - wielen achteraan: http://cruzbike.com/tilting-trike-prototype-testing. Een soort trike maar dan met een smal achterste: stabiel en snel, het bevalt me. Een particulier kwam op dat idee, Cruzbike heeft deze gecontacteerd om het technisch te bekijken (zie de links onderaan die pagina). De vrouw lijkt er in elk geval veel plezier aan te bevelen. Om in de gaten te houden.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
Precies! Daarom blijft het mij verwonderen dat op dat vlak zo weinig wordt ontwikkeld in fietsland (idem dito voor de bukkers).aiai schreef: Slijtage is volgens mij vooral het gevolg van vuil en frictie. (...) Een (deels) gesloten ketting op grotere wielen scheelt al flink (...) Vooral de winter is "killing" voor mijn aandrijflijn, met name als er pekel op de weg wordt gestrooid......kraak piep kraak na een of twee ritjes.
Ik spreek niet over de moderne velomobielen die een aparte categorie verdienen in het mobiliteitslandschap en waar het beleid veel te weinig voor doet (ik refereer soms graag naar het werk van Frederik Van De Walle: http://users.telenet.be/fietser/FVDW.htm en naar dit interessant boek: https://books.google.es/books?id=I4rLT_ ... &q&f=false).
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
Moet lukken, las deze week nog over nederlandse ontwikkeling.scuri schreef:Maar dat is een interessant concept! Cruzbike lijkt me lastig te verkrijgen in Europa, op http://www.ligfiets.net/product/bike worden ze zelfs niet opgelijst. Het is een vrij jong bedrijf, opgericht in 2006, vandaar wellicht nog niet zo'n groot dealernetwerk. Al ziet het er een snelle handige ligfiets uit, waarmee men nogal wat wedstrijden in de US heeft afgemaald.
Vrijwiel is net begonnen met prototype/production van zelfde aandrijving:
http://www.vrijwiel.nl/
http://vrijwiel.blogspot.be/
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
Overkapping met twee wielen? Ik vrees dat zoiets enkel geschikt is voor circuits... e-ondersteuning en overkappen, dan wordt het bij Flevobike een E-Orca, lijkt me.scuri schreef: Ja, de Flevobike Greenmachine is duur. Moest deze een e-ondersteuning hebben tot 45 km/h én de mogelijkheid om deze te overkappen tegen 'weer en wind', dan was ik wellicht verkocht (na verkoop van mijn s-pedelec en nog wat sparen wellicht). Maar eerst nog testrijden, geen idee of die relatief kleine 20" wielen me zouden bevallen.
Let wel op: een ondersteuning tot 45 km/u die je ook zo gebruikt, zal je autonomie serieus beperken. Dat vraagt heel wat vermogen!
Eigenlijk moet je beide hebben: een open ligger en een velomobiel
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin
Zozo, interessant. Dank!bicky schreef: Vrijwiel is net begonnen met prototype/production van zelfde aandrijving:
http://www.vrijwiel.nl/ (...) /
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.