cranklengte
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Re: cranklengte
Ja, wij hebben dat meestal op voorraad bij fietser.be, 175+155mm cranks.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
-
- Junior
- Berichten: 68
- Lid geworden op: di 25 sep 2012, 10:36
- Postcode: 9080
- Fiets: WAW109
- Locatie: Zaffelare
- Contacteer:
Re: cranklengte
Actuele vraag precies. Interessant om te weten, van die "dubbele cranks".
Iets gelijkaardig (of mss niet) daarmee: het dode punt bij lange cranks is langer dan bij korte. Maar heeft er al iemand een ovaal tandwiel (rotor / Q-ring) getest? Wellicht heeft dit grotere voordelen (if any) bij lage cadans / lange cranks?
Gezien het fortuin dat je aan die tandwielen moet uitgeven, is een "testje" niet vanzelfsprekend.
Iets gelijkaardig (of mss niet) daarmee: het dode punt bij lange cranks is langer dan bij korte. Maar heeft er al iemand een ovaal tandwiel (rotor / Q-ring) getest? Wellicht heeft dit grotere voordelen (if any) bij lage cadans / lange cranks?
Gezien het fortuin dat je aan die tandwielen moet uitgeven, is een "testje" niet vanzelfsprekend.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: cranklengte
ik heb lange tijd met rotorcranks gereden, die omzeilen ook het dode punt
desgewenst kan je daar wel eens een toerke mee doen hoor, heb de fiets met die cranks nog staan.
desgewenst kan je daar wel eens een toerke mee doen hoor, heb de fiets met die cranks nog staan.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: cranklengte
Met een grotere hefboom heb je net minder kracht nodig om hetzelfde moment uit te oefenen als met een kleinere hefboom.CapoJan schreef:Een grotere hefboom betekent meer kracht, maar dat werkt in twee richtingen. Vooral je knieën kunnen daar problemen mee krijgen. Als het gaat om een fiets voor korte ritjes, zal dat niet veel uitmaken op dat vlak, maar indien je geregeld tientallen kilometers fietst, zou het wel verschil kunnen uitmaken.
In principe zou je met kortere cranks dus méér kracht moeten zetten. Dit is de mechanica.
Daarnaast is er nog de biomechanica. Onze benen zijn op zich ook nog een verzameling hefbomen, en daarnaast heeft een spier niet in elke positie of uitrekking evenveel kracht.
Een superinteressant document hierover is Efficient trappen bij een ligfiets.
Er blijkt een optimale buigingshoek te zijn voor het dijbeen (= verschil tussen minimum en maximum dijbeenhoek), die afhankelijk is van de zithoek en onafhankelijk van de beenlengte.
Dit leidt ook tot ander regels voor cranklengte van ligfietsen en bukfietsen.
Met een binnenbeenlengte van 75 cm zou ik op de bukker kranks van 170 moeten hebben (check!) en op de ligfiets... 146!
Richtlijnen cranklengte voor ligfietsen: cranklengte = 0.195 * binnenbeenlengte:
Binnenbeenlengte Cranklengte
75 cm 146 mm
80 cm 157 mm
85 cm 164 mm
90 cm 173 mm
95 cm 184 mm
100 cm 195 mm
Met mijn korte benen had ik met cranks van 170 een veel te grote buigingshoek, waardoor ik niet optimaal kon trappen.
Ik voelde me direct beter met die van 155! (Die volgens de tabel nog te groot zijn, ik zou een 146 moeten hebben )
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: cranklengte
Interessante lectuur.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Wim -de roetsende
- Public Relations
- Berichten: 750
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: cranklengte
Ik rijd met 155mm cranks en met ovale tandwielen.
Ook ik heb geen lange benen en 155mm is dan lang genoeg.
Het fietsen met ovale tandwielen vind ik erg prettig. Vooral het optrekken en klimmen gaat gemakkelijker.
Ook ik heb geen lange benen en 155mm is dan lang genoeg.
Het fietsen met ovale tandwielen vind ik erg prettig. Vooral het optrekken en klimmen gaat gemakkelijker.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: cranklengte
meeste fietsen die ik hier heb staan hebben een crank lengte van 170 enkel de chamsin heeft 180 toch heb ik nergens last van. En als ik deze lijst volg zou ik 160mm moeten gebruiken. Laat nu net de Milan normaal met 160mm cranck is uitgerust. Ik zal met dit in het achterhoofd dan ook eens letten op de rij eigenschappen met korter cranks
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: cranklengte
trikelover, ik ben een klein beetje groter dan jou en volgens mij zijn het mijn benen die daarvoor zorgen, maar ben wel benieuwd naar je ervaring
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: cranklengte
Dat is wat ik wil gaan testen om te zien of dit beter of slechter gaat met kortere of langere cranksspruitje schreef:trikelover, ik ben een klein beetje groter dan jou en volgens mij zijn het mijn benen die daarvoor zorgen, maar ben wel benieuwd naar je ervaring
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: cranklengte
Intussen heb ik 2700 km ervaring met de Alpha 7 zonder trapondersteuning, en met 155mm cranks.Helen schreef: ↑zo 10 jan 2016, 15:24Met een grotere hefboom heb je net minder kracht nodig om hetzelfde moment uit te oefenen als met een kleinere hefboom.CapoJan schreef:Een grotere hefboom betekent meer kracht, maar dat werkt in twee richtingen. Vooral je knieën kunnen daar problemen mee krijgen. Als het gaat om een fiets voor korte ritjes, zal dat niet veel uitmaken op dat vlak, maar indien je geregeld tientallen kilometers fietst, zou het wel verschil kunnen uitmaken.
In principe zou je met kortere cranks dus méér kracht moeten zetten. Dit is de mechanica.
Daarnaast is er nog de biomechanica. Onze benen zijn op zich ook nog een verzameling hefbomen, en daarnaast heeft een spier niet in elke positie of uitrekking evenveel kracht.
Een superinteressant document hierover is Efficient trappen bij een ligfiets.
Er blijkt een optimale buigingshoek te zijn voor het dijbeen (= verschil tussen minimum en maximum dijbeenhoek), die afhankelijk is van de zithoek en onafhankelijk van de beenlengte.
Dit leidt ook tot ander regels voor cranklengte van ligfietsen en bukfietsen.
Met een binnenbeenlengte van 75 cm zou ik op de bukker kranks van 170 moeten hebben (check!) en op de ligfiets... 146!
Richtlijnen cranklengte voor ligfietsen: cranklengte = 0.195 * binnenbeenlengte:
Binnenbeenlengte Cranklengte
75 cm 146 mm
80 cm 157 mm
85 cm 164 mm
90 cm 173 mm
95 cm 184 mm
100 cm 195 mm
Met mijn korte benen had ik met cranks van 170 een veel te grote buigingshoek, waardoor ik niet optimaal kon trappen.
Ik voelde me direct beter met die van 155! (Die volgens de tabel nog te groot zijn, ik zou een 146 moeten hebben )
Op hellingen merk ik helaas dat ik hiermee toch kniepijn krijg (als ik op de laagste versnelling aan 5 km./h naar boven kruip).
Ik zou dus willen overstappen op 145mm cranks, vooraleer ik mijn knieën echt om zeep help. Het lijkt me dat die niet makkelijk te vinden zijn...
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: cranklengte
Intussen rij ik al 6 jaar tevreden rond in de E-WAW met 155mm cranks.Helen schreef: ↑zo 10 jan 2016, 15:24Met een grotere hefboom heb je net minder kracht nodig om hetzelfde moment uit te oefenen als met een kleinere hefboom.CapoJan schreef:Een grotere hefboom betekent meer kracht, maar dat werkt in twee richtingen. Vooral je knieën kunnen daar problemen mee krijgen. Als het gaat om een fiets voor korte ritjes, zal dat niet veel uitmaken op dat vlak, maar indien je geregeld tientallen kilometers fietst, zou het wel verschil kunnen uitmaken.
In principe zou je met kortere cranks dus méér kracht moeten zetten. Dit is de mechanica.
Daarnaast is er nog de biomechanica. Onze benen zijn op zich ook nog een verzameling hefbomen, en daarnaast heeft een spier niet in elke positie of uitrekking evenveel kracht.
Een superinteressant document hierover is Efficient trappen bij een ligfiets.
Er blijkt een optimale buigingshoek te zijn voor het dijbeen (= verschil tussen minimum en maximum dijbeenhoek), die afhankelijk is van de zithoek en onafhankelijk van de beenlengte.
Dit leidt ook tot ander regels voor cranklengte van ligfietsen en bukfietsen.
Met een binnenbeenlengte van 75 cm zou ik op de bukker kranks van 170 moeten hebben (check!) en op de ligfiets... 146!
Richtlijnen cranklengte voor ligfietsen: cranklengte = 0.195 * binnenbeenlengte:
Binnenbeenlengte Cranklengte
75 cm 146 mm
80 cm 157 mm
85 cm 164 mm
90 cm 173 mm
95 cm 184 mm
100 cm 195 mm
Met mijn korte benen had ik met cranks van 170 een veel te grote buigingshoek, waardoor ik niet optimaal kon trappen.
Ik voelde me direct beter met die van 155! (Die volgens de tabel nog te groot zijn, ik zou een 146 moeten hebben )
Met de Alpha 7 heb ik nu 2700 km ervaring zonder trapondersteuning.
Op hellingen merk ik helaas dat ik met de 155mm cranks toch kniepijn krijg (als ik op de laagste versnelling aan 5 km./h naar boven kruip).
Ik zou dus willen overstappen op 145mm cranks, vooraleer ik mijn knieën echt om zeep help.
Volgens deze calculator (http://www.wisil.recumbents.com/wisil/m ... _angle.asp) zou dat wel een goed idee zijn.
Helaas lijkt me die 145mm cranks niet makkelijk te vinden...
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: cranklengte
korte cranks zijn inderdaad moeilijk te vinden.
zal te weinig vraag naar zijn om gewone cranks in verschillend maten uit te brengen blijkbaar.
op mijn trike loste ik het op met crankverkorters. niet ideaal want iets breder maar werkt wel perfect
zal te weinig vraag naar zijn om gewone cranks in verschillend maten uit te brengen blijkbaar.
op mijn trike loste ik het op met crankverkorters. niet ideaal want iets breder maar werkt wel perfect
-
- Neo Prof
- Berichten: 224
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: cranklengte
Ondertussen heb ik een setje Bafang 175mm Cranks ingekort naar 160.
Die lompe aluminium blokken hebben genoeg vlees om dat te doen.
Dus, ja, mits de crank genoeg vlees heeft is het aan te passen.
Die lompe aluminium blokken hebben genoeg vlees om dat te doen.
Dus, ja, mits de crank genoeg vlees heeft is het aan te passen.
-
- Helper
- Berichten: 315
- Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
- Postcode: 2520
- Fiets: Omafiets
- Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
- Contacteer:
Re: cranklengte
In de bottom bracket uit de milan heb ik 145mm cranks laten op zetten. Ik kreeg anders m'n knieën, hielen en tenen niet in de enveloppe.
De Waw heeft nog steeds de 175mm cranks erop zitten.
In de milan heb ik tot nu toe slechts van 1 persoon de opmerking gekregen dat het opmerkelijk, maar doenbaar korte cranks zijn. Alle andere hebben er met geen woord over gerept.
De Waw heeft nog steeds de 175mm cranks erop zitten.
In de milan heb ik tot nu toe slechts van 1 persoon de opmerking gekregen dat het opmerkelijk, maar doenbaar korte cranks zijn. Alle andere hebben er met geen woord over gerept.
- Jan.E
- catering
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
- Postcode: 3520
- Fiets: te veel fietsen om op te noemen
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Re: cranklengte
Helen, als jij in de laagste versnelling bergop last krijgt van uw knieen, dan zou ik zeker niet naar nog kortere kranks gaan, want dan moet je nog meer kracht zetten. Dat is nog slechter voor uw knieen.
Eigenlijk zou je dan naar langere krancks moeten gaan om juist uw knieen te ontlasten.
Eigenlijk zou je dan naar langere krancks moeten gaan om juist uw knieen te ontlasten.