Nexus 8 op Kettwiesel ?
Nexus 8 op Kettwiesel ?
Ik heb nu een klassieke derailleur met 3 x 9 versnellingen en denk erover die te vervangen door naafversnellingen nl. een Nexus 8. Fiets is een Hase Kettwiesel. Hoeveel versnellingen heb je daarmee nu eigenlijk (als ik vooraan de 3 tandwielen behoud) want dat is me niet duidelijk en ik heb er echt veel (en zeker dan kleine) nodig voor allerlei beklimmingen, van korte en heel steile zoals in de Vlaamse Ardennen tot lange en minder steile zoals in de Alpen ? Nog andere voor- en nadelen van de Nexus 8, vooral dan t.o.v. een derailleur ?
Alvast bedankt
WB
Alvast bedankt
WB
WB
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
heb jij met je hase kettwiesel niet het probleem op die steile hellingen dat je voorwiel gaat slippen?
grote voordeel van een naafversnelling is dat je geen laaghangende derailleur niet meer hebt, die allerlei vuil in de ketting laat komen bij nat weer. en een nexus is dan zwaar en robuust, maar ook sterk en duurzaam. En voor zover ik weet kan je elk onderdeel appart bestellen, ook van het binnenwerk.
met je voorste drie tanwielen, ga je wel nog een kettingspanner moeten gebruiken om het verschil in kettinglengte op te vangen.
je kan je ook de vraag stellen of je veel belang hecht aan grote snelheden op vlakke wegen? indien dat bijzaak is, dan je ervoor kiezen om bvb enkel je kleinste tandwiel te gebruiken, zodat je voldoende kleine versnellingen hebt, en iets minder grote versnellingen. je hebt met een nexus-8 een breder bereik dan de meesten denken
grote voordeel van een naafversnelling is dat je geen laaghangende derailleur niet meer hebt, die allerlei vuil in de ketting laat komen bij nat weer. en een nexus is dan zwaar en robuust, maar ook sterk en duurzaam. En voor zover ik weet kan je elk onderdeel appart bestellen, ook van het binnenwerk.
met je voorste drie tanwielen, ga je wel nog een kettingspanner moeten gebruiken om het verschil in kettinglengte op te vangen.
je kan je ook de vraag stellen of je veel belang hecht aan grote snelheden op vlakke wegen? indien dat bijzaak is, dan je ervoor kiezen om bvb enkel je kleinste tandwiel te gebruiken, zodat je voldoende kleine versnellingen hebt, en iets minder grote versnellingen. je hebt met een nexus-8 een breder bereik dan de meesten denken
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
Op heel steile stukken (op asfalt rond de 25 %, op kasseien vanaf pakweg 19 %) is het nog ietwat problematisch en gaat mijn voorwiel niet gewoon slippen, maar zelfs van de grond komen. Te weinig gewicht/druk daarop die het dan nog tegen de grond gedrukt houdt.
Een kettingspanner heb ik nu ook al trouwens met de triple. Die houdt ik ook liever want ik heb een zeer breed bereik nodig voor alle soorten terrein.
Ik zie in de prijslijst ook een Rohloff 14-speed die weliswaar bijna 3 x zoveel kost (en die Nexus is al niet echt goedkoop), maar als ik dan toch bezig ben ...
Dus de voor/nadelen ervan t.o.v. zowel een derailleur als een Nexus mogen ook.
Een kettingspanner heb ik nu ook al trouwens met de triple. Die houdt ik ook liever want ik heb een zeer breed bereik nodig voor alle soorten terrein.
Ik zie in de prijslijst ook een Rohloff 14-speed die weliswaar bijna 3 x zoveel kost (en die Nexus is al niet echt goedkoop), maar als ik dan toch bezig ben ...
Dus de voor/nadelen ervan t.o.v. zowel een derailleur als een Nexus mogen ook.
WB
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
je zou ook een 11-speed naaf van shimano kunnen kopen
en om te voorkomen dat je wiel van de grond gaat, een zak cent aan beide zijden van je voorwiel hangen
en om te voorkomen dat je wiel van de grond gaat, een zak cent aan beide zijden van je voorwiel hangen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
Een Shimano 11-speed (Alfine ?) staat wel niet op de prijslijst en ik weet niet of A-Bikes/Fietslab er aan kan raken of hoeveel zo'n 11-speed überhaupt kost.
En ik heb ook al verscheidene keren gelezen dat uit een kwalitatieve vergelijking Rohloff er steevast en duidelijk als beste uitkomt.
PS: bar-end shifters zijn een must en ik heb de indruk dat dat met een Rohloff niet kan. Juist ?
En ik heb ook al verscheidene keren gelezen dat uit een kwalitatieve vergelijking Rohloff er steevast en duidelijk als beste uitkomt.
PS: bar-end shifters zijn een must en ik heb de indruk dat dat met een Rohloff niet kan. Juist ?
WB
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
elke fietsmaker kan eender welke naaf die je wil, bestellen.
of je kan hem zelf bestellen via bvb bike-components.de en laten inspaken in een wiel.
je zegt dat bar-end shifters een must zijn... volgens mij ga je bij de meeste naafversnellingen vastzitten aan een draaishifter. met uitzondering van de oude sachs-3-versnellingsnaaf.
als zo een naafversnelling echt is wat je zoekt, zal je die dan niet aanschaffen omdat je geen bar-end-shifters hebt.
met draaishifters op je onderstuur heb je voldoende plaat voor je bar-end-spiegels
of je kan hem zelf bestellen via bvb bike-components.de en laten inspaken in een wiel.
je zegt dat bar-end shifters een must zijn... volgens mij ga je bij de meeste naafversnellingen vastzitten aan een draaishifter. met uitzondering van de oude sachs-3-versnellingsnaaf.
als zo een naafversnelling echt is wat je zoekt, zal je die dan niet aanschaffen omdat je geen bar-end-shifters hebt.
met draaishifters op je onderstuur heb je voldoende plaat voor je bar-end-spiegels
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
Bar end shifters zijn echt een must, medisch gezien. Betekent een naafversnelling dat een bar end shifter het onderspit moet delgen, dan is er een probleem. Dan lijkt geen naafversnelling waarschijnlijker. Spijtig, want een derailleur is zeker geen ideale oplossing voor een Kettwiesel. Hangt te laag waardoor die veel te snel beschadigd raakt o.a. .
WB
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
ik heb via een site een emailadres gekregen van een online fiets en toebehoren zaak. De zaakvoerder zet dat hij eens zal informeren bij zijn leveranciers of er naafversnellingen bestaan die kunnen werken op barend shifters, indien er antwoord komt, laat ik het zeker weten.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
Bedankt.
Heb ook al een mail gestuurd naar Rohloff om toch maar te tonen dat er wel degelijk opportuniteiten zijn op dat vlak.
Heb ook al een mail gestuurd naar Rohloff om toch maar te tonen dat er wel degelijk opportuniteiten zijn op dat vlak.
WB
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
voor zulke specialekes kan je ook eens informeren op de site van M-gineering. die mensen zijn van veel fiets-markten thuis.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
Versnellingsnaaf tegenover derailleur in 20" wiel: ik kan je enkel gelijk geven. Spruitje heeft gelijk als hij zegt dat je voor de Nexus zowat alle onderdelen los kunt krijgen, maar: indertijd had ik een nieuw binnenwerk nodig voor mijn Nexus 8 in de Alleweder en dat kostte zoveel als een nieuwe naaf Het verschil was enkel dat er geen nieuw wiel gevlochten moest worden.
Dan moet je nog opletten: er is de Nexus (7 en , de Nexus Premium en de Alfine. Dichtingen en lagering zijn verschillend! Ik vind wel dat de 7 en 8 versnellingsnaven relatief zwaar draaien. Dat zou zijn omdat ze in vet lopen. De Alfine 11 is oliegesmeerd en zou dus lichter moeten lopen. In elk geval: al is het geen ligfiets, ik vind de stadsfiets van zoonlief, met Nexus 8, eerder zwaar rijden.
Het verschil met de Rohloff: een Alfine 11 kost ongeveer 1/3 van die laatste... Qua bereik moet je rekenen dat een 8-speed zowat 300 % haalt, een 11 400 en een Rohloff 500. Dat laatste is omdat een Rohloffnaaf ontwikkeld is met het bereik van een mountainbikegroep voor ogen. Als je drie bladen behoudt vooraan, is dat natuurlijk minder relevant.
Met even zoeken op het internet vond ik algauw enkele oplossingen voor bar end shifters voor elk van die naven. Moet te doen zijn, dus.
Nog wat info over verschil Rohloff/Shimano vind je hier. Neem het wel met een flinke korrel zout, want onder de schijnbare objectiviteit zit het feit dat de boodschap komt van de Nederlandse importeur van Rohloff!
Anderzijds: in mijn Orca zit ook een Rohloffnaaf en bij Flevobike stellen ze dat je na één keer olie verversen er geen omkijken meer naar hebt (maar dat is vooral omdat het in een Orca - vooral een E-Orca - uren werk is om die olie te wisselen). Met Nexus 7 of 8 heb je dat probleem ook niet, want die zijn theoretisch onderhoudsvrij.
Laat maar weten wat het wordt!
Dan moet je nog opletten: er is de Nexus (7 en , de Nexus Premium en de Alfine. Dichtingen en lagering zijn verschillend! Ik vind wel dat de 7 en 8 versnellingsnaven relatief zwaar draaien. Dat zou zijn omdat ze in vet lopen. De Alfine 11 is oliegesmeerd en zou dus lichter moeten lopen. In elk geval: al is het geen ligfiets, ik vind de stadsfiets van zoonlief, met Nexus 8, eerder zwaar rijden.
Het verschil met de Rohloff: een Alfine 11 kost ongeveer 1/3 van die laatste... Qua bereik moet je rekenen dat een 8-speed zowat 300 % haalt, een 11 400 en een Rohloff 500. Dat laatste is omdat een Rohloffnaaf ontwikkeld is met het bereik van een mountainbikegroep voor ogen. Als je drie bladen behoudt vooraan, is dat natuurlijk minder relevant.
Met even zoeken op het internet vond ik algauw enkele oplossingen voor bar end shifters voor elk van die naven. Moet te doen zijn, dus.
Nog wat info over verschil Rohloff/Shimano vind je hier. Neem het wel met een flinke korrel zout, want onder de schijnbare objectiviteit zit het feit dat de boodschap komt van de Nederlandse importeur van Rohloff!
Anderzijds: in mijn Orca zit ook een Rohloffnaaf en bij Flevobike stellen ze dat je na één keer olie verversen er geen omkijken meer naar hebt (maar dat is vooral omdat het in een Orca - vooral een E-Orca - uren werk is om die olie te wisselen). Met Nexus 7 of 8 heb je dat probleem ook niet, want die zijn theoretisch onderhoudsvrij.
Laat maar weten wat het wordt!
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
Welke bedoel je dan want buiten de Shift:R heb ik niets gevonden en dat is geen echte bar-end shifter ?CapoJan schreef: Met even zoeken op het internet vond ik algauw enkele oplossingen voor bar end shifters voor elk van die naven.
WB
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
Voor welke naaf precies? Wellicht zal je voor de Rohloff het meeste vinden, want die wordt gebruikt door mensen die allerlei modificaties willen op hun fiets.
Hiervond ik bijvoorbeeld wat.
Kees Rokus loste het nog anders op: hij heeft een servobedieningvoor zijn Rohloffnaaf. Wellicht met een standaard gripshift, maar je hoeft geen kracht te zetten. Wordt met twee knopjes bediend.
Je ziet: er is veel mogelijk, maar het is soms zoeken naar de juiste weg/bron.
Hiervond ik bijvoorbeeld wat.
Kees Rokus loste het nog anders op: hij heeft een servobedieningvoor zijn Rohloffnaaf. Wellicht met een standaard gripshift, maar je hoeft geen kracht te zetten. Wordt met twee knopjes bediend.
Je ziet: er is veel mogelijk, maar het is soms zoeken naar de juiste weg/bron.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
Hier vond ik alleen de Shift:R. Of heb ik iets gemist ?CapoJan schreef: Hiervond ik bijvoorbeeld wat.
WB
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Nexus 8 op Kettwiesel ?
OK. We gaan even terug naar het begin: je wil je 3X9 derailleur vervangen door een versnellingsnaaf, met name een Nexus8. Dan volgt de vraag hoeveel versnellingen je daarmee hebt.
De "3x" blijft, want dat zijn je voorbladen en die wil je houden. De cassette met 9 tandwielen wordt vervangen, in de openingsvraag door een Nexus 8. Dat maakt dat je 3 x 8 versnellingen hebt. Dat zegt enkel wat over het aantal mogelijke combinaties, want het kan goed zijn dat - ik zeg maar wat - 1 vooraan en 6 achteraan dezelfde eindverhouding geven als 2 vooraan en 3 achteraan... (hetzelfde geldt voor de derailleur achteraan).
Dan komt de vereiste om met bar end shifters te werken. Da's al minder evident, want voor zover ik weet worden versnellingsnaven standaard met een gripshift geleverd. Het gevolg is dat je bij de accessoirefabrikanten terechtkomt. Dan moet je twee zaken combineren:
- je eerst verdiepen in de versnellingssystemen (Nexus/Premium/Alfine 7 of 8, Alfine 11, NuVinci N360, Rohloff Speedhub, ...), het rendement en bereik ervan, want dat varieert sterk. In Fahrradzukunft vind je er al een heel artikel over, met duidelijke grafieken over het rendement.
- Uitzoeken welke schakelsystemen voor welke naven beschikbaar zijn en waar je eraan kunt raken. Een alternatief was de elektronisch geschakelde Rohloff van bij Alligt.
Ik vermoed dat je, zoals Spruitje al zei, hiervoor echt bij een specialist te rade zal moeten gaan, zoals M-engineering. Dan heb je minstens de kans dat ze uit ervaring weten wat kan en wat niet en hoe het zal werken.
De "3x" blijft, want dat zijn je voorbladen en die wil je houden. De cassette met 9 tandwielen wordt vervangen, in de openingsvraag door een Nexus 8. Dat maakt dat je 3 x 8 versnellingen hebt. Dat zegt enkel wat over het aantal mogelijke combinaties, want het kan goed zijn dat - ik zeg maar wat - 1 vooraan en 6 achteraan dezelfde eindverhouding geven als 2 vooraan en 3 achteraan... (hetzelfde geldt voor de derailleur achteraan).
Dan komt de vereiste om met bar end shifters te werken. Da's al minder evident, want voor zover ik weet worden versnellingsnaven standaard met een gripshift geleverd. Het gevolg is dat je bij de accessoirefabrikanten terechtkomt. Dan moet je twee zaken combineren:
- je eerst verdiepen in de versnellingssystemen (Nexus/Premium/Alfine 7 of 8, Alfine 11, NuVinci N360, Rohloff Speedhub, ...), het rendement en bereik ervan, want dat varieert sterk. In Fahrradzukunft vind je er al een heel artikel over, met duidelijke grafieken over het rendement.
- Uitzoeken welke schakelsystemen voor welke naven beschikbaar zijn en waar je eraan kunt raken. Een alternatief was de elektronisch geschakelde Rohloff van bij Alligt.
Ik vermoed dat je, zoals Spruitje al zei, hiervoor echt bij een specialist te rade zal moeten gaan, zoals M-engineering. Dan heb je minstens de kans dat ze uit ervaring weten wat kan en wat niet en hoe het zal werken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com