Pagina 2 van 2

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 13:09
door Ronnius
Die bar-end spiegels zijn echt sjiek =D>
Verder een schoon "veloke".

Wel opletten met vlaggen, paarden durven daar nogal schichtig op reageren.
Sinds ik niet meer vlag heb ik veel minder (lees eigenlijk geen meer) negatief reagerende paarden op mijn langskomen.
Dit ben ik te weten gekomen van paardenhouders die me daarop wezen.

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 23:02
door svdaele
Gisteren dan toch eindelijk tijd gevonden (of gemaakt) om mijn spatbordjes te installeren.

Wat later dan gepland, maar hier dan toch een paar foto's:
image.jpg
image (1).jpg
image (2).jpg
en met aerobag:
image (3).jpg
image (4).jpg

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 9:58
door paulheyndrickx
Super!
Hoe zijn de tassen op de Baron gemonteerd? Bagagedrager?

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 10:14
door CapoJan
Waar komen die spatbordjes vandaan? Mooi zijn ze zeker, nu nog even afwachten hoe effectief ze zijn.

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 10:25
door svdaele
@Paul:
Bij de foto zonder tassen zie je boven het achterspatbord een klein beugeltje (waarvan je misschien dacht dat dit deel van het spatbord was). De Aerobag van Optima rust hierop en kan je er met velcro aan vastmaken. De andere kant schuif je over het stoeltje en doe je daar met velcro vast. Doordat de tas vanbinnen verstevigd is, blijft hij zijn vorm houden, ook zonder bagagedrager. Ik vind het wel een nette oplossing omdat een bagagedrager het zicht van een fiets direct bepaalt (en naar mijn mening niet ten goede). Op deze manier hou je enkel die beugel over als je zonder tas rijdt en die is ook maar met 2 boutjes vast (als je echt wil dus ook snel losgemaakt). Het enige prutswerk is dat mijn spatbord aan mijn as vastzit, waardoor het buisje van het spatbord wat in de weg zat van de beugel. Nu zitten ze nog altijd redelijk dicht bij elkaar, waardoor ze wel soms tegen elkaar tikken als ik in een put rijd.

@CapoJan:
spatbordjes komen van bij Raptobike. Kwam die toevallig tegen op hun website. Ik wou de fiets graag relatief kaal houden (hoewel hij ook in de regen dienst moet doen). Inderdaad nog even afwachten hoe ze het doen. Ik verwacht niet dat ze alles tegenhouden (daarvoor zijn ze te klein), maar voor het uitzicht wou ik wel iets van toegeving doen. Ik vermoed (hoop) dat ze wel de grootste spray tegenhouden.

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 14:35
door Jeroen
Ik ben al een paar maanden aan het twijfelen over de aanschaf van deze spatborden. Ik moet elke dag een paar honderd meter over kasseien en heb schrik dat ze door de eenzijdige bevestiging niet kassei-proof zijn.

Ik ben dus zeer benieuwd naar de ervaringen met deze spatborden.

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 14:46
door svdaele
Als je nog een paar maanden wacht, weet ik het je te zeggen. Ik heb zelf immers ook een kleine kasseistrook die ik over moet...

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 16:51
door CapoJan
Is het niet Allewedertje die al ruim een jaar diezelfde heeft op zijn Raptobike? Hij moet er dus al ruim ervaring mee hebben.

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 23:13
door Wouter D
dat voor-spatbordje is volgens mij een prima oplossing voor de roets, nu zit het standaard spatbord op een mm van de band af. ook voor pleeboy zijn monovork lijkt het een prima oplossing. hopelijk past een 406 spatbord ook mooi rond een 451 band :-)

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 13:49
door svdaele
...En intussen is de vloot nogmaals vervangen

Nadat ik merkte dat ik mijn ww-verkeer niet kon/durfde doen met de Baron (stukje centrum Gent, dus ja) en tot het besef kwam dat ik 1) te weinig tijd heb, en 2) te graag ligfiets, heb ik hem maar verkocht en is die oostwaarts getrokken om nu door het leven te gaan als "der Weisse Baron" :D

Op zoek naar een praktischer model dus, en dat is sinds vorige week de raptobike midracer geworden. Voorlopig bevalt hij mij wel (gelukkig maar, zou zonde zijn na een week) en intussen staat hij stilaan op punt: tailbox erop, stuur wat verhoogd en achtersnelspanner aangepast om een fietskar te kunnen aanhangen. (het feit dat je achterwiel bij de rapto eigenlijk een voorwiel is - met bijhorende inbouwbreedte - heeft wel een paar kleine consequenties waar je op het eerste zicht niet aan denkt...)
Met dank aan dmd voor de ondersteuning, de snelspanner en de tailbox (al heb ik die laatste wel betaald) :D

Nu nog wat snellere banden, maar dat zal eerder voor de lente zijn.

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 13:59
door CapoJan
Proficiat, he. Altijd maar dichter benadert de fiets jouw ideaal (wat fietsen betreft).

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 14:30
door svdaele
Het zal voorlopig hier wel even (moeten) bij blijven. Aangezien de midracer pas een relatief recent model is, heb ik hem nieuw gekocht (2de hands toch nauwelijks/niet te vinden). Als ik die zou verkopen, verlies ik direct veel meer dan als ik een 2de hands opnieuw verkoop...

En de deal met mijn madam is dat er maar 1 ligfiets tegelijk mag staan in de huidige (financiële, pendel- en gezins-) situatie...

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 14:43
door CapoJan
Als die ene alles kan wat jij nodig hebt, hoeft er ook niet meer te staan. Gezien jouw woon-werk route, is een velomobiel toch al niet zo interessant, dus een goeie, snelle ligfiets is dan een mooie oplossing. Valt die een beetje mee zonder vering?

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: ma 08 sep 2014, 14:58
door svdaele
CapoJan schreef:Als die ene alles kan wat jij nodig hebt, hoeft er ook niet meer te staan. Gezien jouw woon-werk route, is een velomobiel toch al niet zo interessant, dus een goeie, snelle ligfiets is dan een mooie oplossing. Valt die een beetje mee zonder vering?
Klopt, en ik hoop dat ik nu zo wat een goeie balans heb gevonden. Voorlopig ziet het er wel naar uit, aangezien ik me vanmorgen behoorlijk veilig voelde op weg naar het werk en gisteren toch aan een acceptabele snelheid de tocht heb gedaan...

Qua vering valt het wel mee, vind ik. Feit is wel dat ik weinig gewoon ben wat dat betreft: de Baron had ook geen vering en mijn bukfiets heeft 23mm Durano's. Bovendien zitten er nu 40mm Marathons op. Als je door een diepe put rijdt die je niet had zien aankomen, dan schrik je wel even, maar dat lijkt me eigenlijk met de meeste ligfietsen wel het geval te zijn (zeker als je zonder klikpedalen rijdt, zoals ik voorlopig). Idem voor kasseien, maar ook dat lijkt me bij veel ligfietsen het geval. Ik heb zeker niet het gevoel dat hij alleen op mooie stukken asfalt bruikbaar is.

Re: vervanging van de 'vloot'

Geplaatst: do 22 jan 2015, 18:26
door fietserik
svdaele schreef:
En de deal met mijn madam is dat er maar 1 ligfiets tegelijk mag staan in de huidige (financiële, pendel- en gezins-) situatie...
Ik ruik daar een mooie onderhandelingspositie:

Ge begint als volgt

"Schat"

En dan vervolgt ge met

wat hebt gij liefst:

Eén madam hier in huis en één wit baronneke naast mijne raptobike.

Of

Eén ligfietske en twee madammekes hier in huis.

Succes!

P.s. in het verleden behaalde resultaten bieden géén garantie voor de toekomst.