Pagina 1 van 1

Zeepkist project

Geplaatst: di 04 jun 2013, 0:13
door Zeepkist
Hallo iedereen!

Ik ben hier op dit forum terecht gekomen in mijn zoektocht naar info en hulp voor ons zeepkist project.
Ik weet het, het is iets heel anders dan jullie ligfietsen, maar ik zal het even toelichten... :)

Al jaren houden we ons bezig met het bouwen van zeepkisten, samengesteld uit materialen die we nog ergens hadden liggen of toevallig tegenkwamen.
Motor-, fiets- en rolstoelwielen, wat oud ijzer en een laspost waren altijd genoeg om weer een nieuw projectje te starten en deel te nemen aan de een of de andere lokale zeepkistenrace.

Het plezier om een berg afgedankte materialen om te toveren tot een rollend vehikel, het samen knutselen, daar doen we het voor...
Ondanks al die inzet, merkten we dat het nooit goed genoeg was om ook effectief een echt snelle zeepkist te bouwen.
Zoals dat overal gaat, stijgt overal het aantal deelnemers dat kosten noch moeite sparen om toch maar die plastic beker binnen te halen.

Daarom hebben we besloten een nieuwe zeepkist te bouwen, die deze keer wel snelheidsrecords zal breken! :mrgreen: 8)
De plannen voor de nieuwe bolide zijn klaar, maar ik ben nog op zoek naar wat info en hulp.

In mijn zoektocht naar bruikbare wielen kwam ik steeds terecht bij ligfietsen, en zo ook bij jullie forum.
De zeepkist zal een driewieler worden, zoals een trike ligfiets.
Daarvoor zoek ik 2 enkelzijdig opgehangen 20" wielen voor vooraan en heb ik al enorm veel opzoekwerk verricht naar leveranciers en winkels.
Sowieso wil ik de wielen uitrusten met een setje snelle banden, genre Schwalbe Kojak, dus een setje met redelijk smalle velgen.
Zo heb ik al wel hier en daar een enigssinds betaalbaar setje gevonden, maar dat was dan dubbelzijdig opgehangen.
Ik heb intussen ook al opzoekwerk verricht hoe je die enkelzijdig kan maken, maar het ontbreekt ons aan iemand die draai- en freeswerk kan verrichten om dit te doen.
Ofwel vond ik wel alle onderdelen voor een enkelzijdige velg, maar het ontbreekt ons ook totaal aan de kennis om zelf een wiel te spaken en op de juiste spanning te zetten.

Ik dacht voor deze zeepkist wel een budget te voorzien voor een setje fatsoenlijke wielen.
Als ik dan echter alles zo'n beetje begin op te tellen, kom ik toch ook al snel op zo'n 300 euro uit voor 2 wieltjes.
Yep, ik begrijp dat goede materialen geld kosten, ik weet dat dat bij ligfietsen vaak nog een peulschil is, maar dat vind ik dan toch eigenlijk wel veel geld voor iets waar fun toch voorop zou moeten staan.
Het mooie aan onze projecten vond ik altijd de manier waarop we met een aantal mensen samen iets maakten, vanuit het niets iets creëren, mekaar helpen... zonder dat dat eigenlijk iets kostte, met vaak toch mooie resultaten.

Nu, hier komt de vraag zo'n beetje.
Zijn er hier soms mensen die ons wat vooruit willen/kunnen helpen?
Weet jij een manier om toch voor weinig geld een fatsoenlijk wieltje te bouwen? Ken je webshops waar je alles makkelijk kan vinden?
Heb je weet van iemand die net een setje op het oud ijzer wou gooien of voor een appel en een ei wegdoet?
Kan jij soms draaien/frezen? Kan je een wiel vlechten?
Heb jij soms een setje afgedankte Schwalbe Kojaks (of andere snelle banden) liggen die je toch niet meer gebruikt maar nog goed genoeg zijn om nog wat kilometers af te malen op een zeepkist?

Laat het me dan weten, ik luister met plezier naar jullie info en mogelijke oplossingen.


Groeten,
Tom

Re: Zeepkist project

Geplaatst: di 04 jun 2013, 8:40
door Bram Mouton
Voor wielen eens rondluisteren bij de bouwers, Fietser.be, Lousbergkaai gent, die hebben mss nog wel iets liggen, een groep en crankstel kan ik u nog wel geven. Hier enkele vlechters met te weinig tijd vermoedelijk.

Is het geen optie om een wrak van een trike te kopen en daarop verder te werken. Enkelzijdige naven kan je ook los kopen, dan is sturmey archer sterk en betaalbaar en dan is een ander 20" wiel snel omgespaakt. succes en als je vragen hebt :mrgreen:

Re: Zeepkist project

Geplaatst: di 04 jun 2013, 9:22
door blackarmor
wielen
http://www.icletta.com/shop/laufraeder?p=2" onclick="window.open(this.href);return false;
best lagers vervangen door skf e2 of bestaande lagers leegmaken en licht smeren met olie ipv vet (veronderstel dat onderhoud om de 10 km geen probleem is ;)
makkelijk werkje en is vrij makkelijk

deze zijn iets goedkoper http://www.hafa-ligfietsen.nl/contents/nl/p132.html" onclick="window.open(this.href);return false; maar zijn iets groter .

als je nog groter kan gaan (26" ) moet je eens zien of je 2dehands cannondale lefty wielen kan vinden alsook alle downhill naven met een steekas van 15 en 20 mm kan je makkelijk enkelzijdig ophangen

voor 20" banden probeer zeker de f- lites eens rollen beter dan de kojaks

stel je vraag ook eens op
ligfiets.net
of hier
http://www.bentokaz.com/detail.php?id_velo=4442" onclick="window.open(this.href);return false; (vind deze wel redelijk stevig geprijst )

Re: Zeepkist project

Geplaatst: di 04 jun 2013, 11:15
door Zeepkist
@Bram: Ik zal eens horen bij Fietser.be, had ik al eens zien staan, maar nog geen contact mee opgenomen. Een crankstel kan ik niet gebruiken, enige vorm van aandrijving is verboden, geen idee wat een groep is? Toch bedankt voor het aanbod!
Ik vermoed dat een wrak van een trike ook nog redelijk kostelijk is? Ik ben er sowieso nog geen tegengekomen... En ik zou het frame echt wel volledig op maat willen maken, omdat ik het allemaal nog lager bij de grond wil hebben en breder, voor meer stabiliteit...
Enig idee waar je die enkelzijdige naven van Sturmey Archer dan vindt?

@Blackarmor: die zijn idd al bij al nog redelijk geprijsd, maar toch... De truc met de olie had ik ook al ergens gelezen... :D Maken die skf lagers dan toch zo'n verschil tov de standaard?
Die Cannondale wielen was ik ook al tegengekomen, maar de 26" velgen vind ik al te groot, dan gaat het sturen wat zwaar...
Voor het wiel achteraan ga ik wel voor 26" gaan, omdat dat wel dubbelzijdig opgehangen mag worden en makkelijker en goedkoper te vinden zal zijn...

F-lites en ligfiets.net zal ik zeker eens checken, bedankt voor de tip!
Die advertentie op bentokaz vind ik eigenlijk nog goed meevallen van prijs, omdat het mét trommelrem is.
Blijft heel wat geld, maar als ik de prijs van een enkelzijdige naaf, velg, spaken en het werk samentel, kom je een flink pak duurder uit...

Bedankt alvast voor de reacties! Ik hou jullie op de hoogte... :)

Re: Zeepkist project

Geplaatst: di 04 jun 2013, 14:48
door dmd
Van waar ben je? Eventueel kan ik jullie wel een wieletje spaken...
Moet er in de naaf ook een trommelrem zitten (je spreekt over Sturmey Archer)? Goedkope gelagerde naven zonder rem vind je ook op fietskarren...

Re: Zeepkist project

Geplaatst: di 04 jun 2013, 16:51
door Bram Mouton
ja, nadat ik het gepost had realiseerde ik het me ook dat er geen aandrijving nodig is :mrgreen:

Re: Zeepkist project

Geplaatst: di 04 jun 2013, 22:45
door crash-quest-dummy
smalle velgen ivgl met motorfiets wielen is correct, maar iets bredere velgen (type BMX) hebben een betere rolweerstand dan de smalle.

succes

Re: Zeepkist project

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 1:00
door Zeepkist
dmd schreef:Van waar ben je? Eventueel kan ik jullie wel een wieletje spaken...
Moet er in de naaf ook een trommelrem zitten (je spreekt over Sturmey Archer)? Goedkope gelagerde naven zonder rem vind je ook op fietskarren...
Ik woon in Hasselt, de hele andere kant uit van jullie forum... :D
Ideaal gezien zouden het inderdaad naven mét trommelrem zijn, dan hoor ik overal Sturmey Archer...
Het ding moet uiteindelijk ook nog stoppen aan de eindmeet, dus dat systeem zou ideaal zijn, maar als ik het zo optel, vooral ook kostelijk... :roll: :(
Of er moest iemand een oplossing voor weten?
Ik vond hier via de zoekfunctie iemand die zei dat je de naven wel goedkoop kan vinden en dan opnieuw inspaken in een 20" velg, maar daar heb ik dus geen zicht op, wat er allemaal mogelijk is...

Fietskar wielen/naven had ik ook al aan gedacht, maar daar vind ik al helemaal geen aanbod van...
smalle velgen ivgl met motorfiets wielen is correct, maar iets bredere velgen (type BMX) hebben een betere rolweerstand dan de smalle.

succes
Dat heb ik ook vernomen, maar waarom zijn dan alle snelle banden enkel in smalle profielen verkrijgbaar?
BMX velgen vind je splinternieuw voor weinig geld, maar tussen het aanbod van banden lijkt me dan toch niet echt iets snel te zitten?
Of welke type band zou toch goede roleigenschappen bezitten voor zo'n velg?

Re: Zeepkist project

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 8:13
door blackarmor
dat die brede banden weinig of niet aanslaan komt door juist hetzelfde probleem als voor ligfietsen moesten die echt zo goed zijn zouden ze daar wel de tour op rijden :p
snelle banden
lees deze zeker eens door
http://wimschermer.blogspot.be/search/label/bandentest" onclick="window.open(this.href);return false;
f-lite
marathon racers plooibaar (http://www.internet-bikes.com/index.php?p=1704" onclick="window.open(this.href);return false;
panaracer
shredda
achteraan een super moto indien de baan alles behalve perfect is anders een ultremo

en zeker en vast alles op latex binnenbanden ( de 20" ga je wel zelf moeten inkoren van een 26 en dat is echt niet moeilijk )
dat geeft ook nog eens een deftig verschil tegenover gewone binnenbanden

kwa kostprijs met remsysteem kan je de velomobiel wielen niet kloppen .

met die hobby kan je mischien toch overwegen om te leren hoe zelf wielen te spaken . 36 spaaks 2X bmx wielen zijn niet zo heel moeilijk


deze zit in limburg
http://emvelomobiel.be/new-page-3" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Zeepkist project

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 9:08
door CapoJan
Kleine snelle banden: kijk bijvoorbeeld eens naar het aanbod voor vouwfietsen...
Kijk op de site van Schwalbe naar banden in maat 406: keuze genoeg
Kijk naar de rolweerstand/uitrolproeven van Big Apple, Perfect Moiree, ...

Het is enkel als je binnen het wereldje van de conventionele fietsen blijft, dat je er weinig over hoort of leest. En lees bijvoorbeeld eens http://www.fietsica.be/rollen.htm

Enkelzijdige naven met trommelremmen: buiten SA is er zo goed als geen aanbod, mee omdat de vraag zo beperkt is. Trikes en velomobielen vormen een nichemarkt, hoezeer we het ook anders zouden willen. Je zou kunnen informeren bij de velomobielgarages of ze geen overschot liggen hebben, waarbij bijvoorbeeld de velgen versleten zijn, maar de naven nog bruikbaar zijn. Dan moet je wel zelf wielen maken. Hoe dat moet, vind je zeker op het wereldwijde web, hierbijvoorbeeld staat heel wat uitleg.
Moeilijk is het niet, maar het vraagt wat tijd en het geeft je de mogelijkheid om unieke wielen te realiseren.

Succes !

Re: Zeepkist project

Geplaatst: vr 07 jun 2013, 14:07
door Zeepkist
blackarmor schreef:dat die brede banden weinig of niet aanslaan komt door juist hetzelfde probleem als voor ligfietsen moesten die echt zo goed zijn zouden ze daar wel de tour op rijden :p
snelle banden
lees deze zeker eens door
http://wimschermer.blogspot.be/search/label/bandentest" onclick="window.open(this.href);return false;
f-lite
marathon racers plooibaar (http://www.internet-bikes.com/index.php?p=1704" onclick="window.open(this.href);return false;
panaracer
shredda
achteraan een super moto indien de baan alles behalve perfect is anders een ultremo

en zeker en vast alles op latex binnenbanden ( de 20" ga je wel zelf moeten inkoren van een 26 en dat is echt niet moeilijk )
dat geeft ook nog eens een deftig verschil tegenover gewone binnenbanden

kwa kostprijs met remsysteem kan je de velomobiel wielen niet kloppen .

met die hobby kan je mischien toch overwegen om te leren hoe zelf wielen te spaken . 36 spaaks 2X bmx wielen zijn niet zo heel moeilijk


deze zit in limburg
http://emvelomobiel.be/new-page-3" onclick="window.open(this.href);return false;
Blackarmor, bedankt voor je antwoord!
Sowieso weer interessante lectuur, waar ik toch weer wat nieuwe dingen heb uit geleerd.
De truc met de latex binnenbanden wist ik ook nog niet, ga ik ook eens bekijken.

Maar vooral bedankt voor je link naar Em Velomobiel.
Ik heb contact opgenomen en was aangenaam verrast door de prijs.
Als ik een gewone naaf, spaken en velg online apart zou bestellen, kwam ik al bijna even duur uit, en dan moet ik het nog zelf beginnen samenstellen.
Hun set wielen is dan zelfs uitgerust met een trommelrem naaf... :D 8) =D>
Binnenkort ga ik er langs om een setje uit te halen normaal, en dan kan ik eindelijk beginnen bouwen.
Eerst dit weekend het andere prototype eens verder afwerken, en kijken hoe dat bolt.

Re: Zeepkist project

Geplaatst: di 14 okt 2014, 1:45
door Zeepkist
Even een korte update van ons projectje.
Intussen is de zeepkist klaar en hebben we er een flink aantal overwinningen mee behaald.
Ik heb gekozen voor een setje wielen van Velomobiel met F-Lites erop, vanachter zit er een MTB wiel in met een Supermoto band.
De hele zeepkist is zelfbouw, van frame tot polyester kuip en bestickering.

Afbeelding

Re: Zeepkist project

Geplaatst: di 14 okt 2014, 7:43
door bicky
zeepkist :shock: :shock: :shock: :shock:
wat ziet die er gaaf uit!! geen optie voor stel pedalen erin :)

Re: Zeepkist project

Geplaatst: di 14 okt 2014, 21:35
door Zeepkist
Bedankt, Bicky.. :D
Het is idd een beetje uit de hand gelopen zeepkist... :wink:
Het is allemaal een beetje los gebaseerd op jullie ligfietsen, mss dat ik er nog wel ooit een trapsysteem in maak.. 8)