Welke fiets voor woon- werkverkeer?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
wobbel
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 23:00
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#16 Bericht door wobbel »

Dit is m dan! Heerlijk op gefietst :mrgreen: Hoewel ik niet hoefde te werken, de route naar mn werk geprobeerd. Gemiddeld 26 gereden. Ging heerlijk. Wel Ff wennen aan een ligfiets. Het voelde vooral wat instabieler tov mijn racefiets. En toch ook wat andere spieren.

De fiets is een Hurricane SL, met Shimano ultegra, SRAM attack shifters, AD cane creek 5 achterveer, adoy achterrem (schijf) en voor een 'gewone' rem. Voor ligt er een stelvio op achter een vredestein moiree. Het grootste blad voor is een 60 het kleine een 50. Het stuur is 'vast' en is een race stuur (geen idee wat het verschil is).

Voordat ik er mee naar m'n werk ga fietsen moet ik nog licht monteren. Ik heb een sigma power led evo gekocht (moet ook 's nachts door het amsterdamse bos) Iemand nog tips voor de beste plek/manier hoe deze te bevestigen? Kan deze wellicht vast maken op de stang waarop de voor derailleur bevestig is, of anders op de stuurstang (draait het licht mee, is dat fijn?) ook zit er aan het huis van de trapas nog een oog gelast op het frame waar ik evt een licht op zou kunnen vastzetten.

Vooralsnog heb ik gereden met 'gewone' pedalen. Dit om makkelijk mijn voeten op de grond te kunnen zetten en niet eerst uit te hoeven klikken. Wel viel het mij op dat het vermoeiend is je benen op de trappers te houden als je niet aan het fietsen bent. Ik kan me voorstellen dat je met Spd pedalen je voet makkelijker kan laten hangen.

De fiets is goed gesmeerd (iets te goed als je het mij vraagt...) ga de boel daarom binnenkort goed schoonmaken en opnieuw invetten. Wat voor smeermiddel gebruiken jullie? Ik gebruik op mijn racefiets teflonspray.

Zodra ik wat geoefender ben lijkt het me leuk ook met deze fiets eens een tochtje te gaan doen en kan ik mijn mede Gentseliggers eens tegenkomen!

Groet, Wouter.

wobbel
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 23:00
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#17 Bericht door wobbel »

Hhhhmmmm, het plaatsen van een foto met een iPhone lukt me duidelijk nog niet... Maar het zal komen, anders morgen...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#18 Bericht door Wouter D »

wobbel schreef:..

@Eeuwige reiziger; Wilde niemand schofferen met mijn commentaar op de e-bike. Het zou uiteindelijk een prima oplossing kunnen zijn. Ik wil echter echt fietsen. Conditie is geen enkel probleem. Ik zit 150 km per week op de racefiets, naast het hardlopen. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een ligfiets. Werkt het niet kan ik altijd nog voor een e-bike gaan.

...
Groet, Wouter.
hier wil ik je wel even waarschuwen dat eenmaal je begint met ligfietsen, de kans reëel is dat op niet zo lange termijn, de racefiets veel kans maakt niet meer van stal te komen.
je zou de eerste niet zijn die zich afvraagt waarom hij er niet eerder aan is begonnen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Rikki
Belofte
Berichten: 112
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 8:05
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#19 Bericht door Rikki »

Proficiat met je aankoop, ik heb trouwens nog geen moment spijt gehad van mijn aankoop, ook een hurricane, die niet zo ver van Amsterdam - Utrecht aangekocht werd.
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane

Plaats reactie