Klopt inderdaad dat uit het artikel vd e-bike bleek dat de ongevallen voorkwamen door het gebrek aan fietservaring, maar dat is nu net mijn punt:
Mensen zijn het niet gewend om snel te fietsen en daar op te anticiperen, en automobilisten schatten snelheden zeer slecht in...
Mijn gedacht: voor het comunnie en gouden bruiloft een 45E-bike kado + een velomobiel op snelheid en voila een accident is geboren!
Ik wil gerust minder autos opde baan, maar veel ongelukken komen voort uit het feit dat deelnemen in het verkeer een bijzaak is naast gsmmen, babbelen of meezingen (met gesloten ogen) met lady gaga. Als ik fietsers die van links komen hun voorrang zie nemen terwijl ze aan 15km/u fietsen kan ik claxpnneren en stoppen. Als ze die actie doen aan 3x die snelheid...
Ik ben niet tegen 45km/u fietsen, wel het feit dat het besef van de gevolgen van j
Gezinsbond
Moderator: Site
-
- chauffeur
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Locatie: Rijkevorsel
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.
-
- chauffeur
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Locatie: Rijkevorsel
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Vervolg
Je snelheid, remafstand enz. Als je zelf die snelheid moet opwekken besef je dat veel sneller dan wanneer het 'vanzelf' gaat.
Je snelheid, remafstand enz. Als je zelf die snelheid moet opwekken besef je dat veel sneller dan wanneer het 'vanzelf' gaat.
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.
-
- Kopman
- Berichten: 556
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
- Postcode: 2013
- Fiets: Flevobike Alleweder
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Allemaal waar van die snelheid en anticiperen, remweg, telefoon kijken, helemaal niet kijken, zonder lichten met teveel drank op en zonder rijbewijs tegen het verkeer in op te hoge snelheid, enzovoorts.
Maarte, wij gaan dus ook hard en wij zijn met zijn allen ook gemiddeld.
Gemiddeld als in de gemiddelde weggebruiker.
Ik zie liever de snelle e-bikes dan auto's. Die zijn vanwege hun gewicht en vermogen nog veel meer een bonk energie die je te verwerken krijgt. Daarnaast voel je op de fiets de wind door je haren wapperen, zie je klinkers/kasseien onder je door flitsen en heb je daardoor al meer een gevoel van snelheid dan als je verbrandingsmotor het werk doet en je in een afgesloten goed geïsoleerde ruimte zit met knoerthard de radio aan.
Ja, ze gaan allemaal ongelukken veroorzaken, botten breken, de gracht in rijden, de tegemoetkomende trein koppen en zo meer. Niets anders dan nu, alleen met een iets hogere snelheid.
Beste, maar helaas niet snel te realiseren, oplossing is de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom terug te brengen naar 30 km/u en daarbuiten naar 50 km/u. Dan passen fietsen, e-bikes en gele bananen daar ook goed tussen. Heb je alleen wegen waar klassiek gemotoriseerd verkeer op mag waar je harder mag, zeg 100 km/u.
Lijkt mij fijn.
Maarte, wij gaan dus ook hard en wij zijn met zijn allen ook gemiddeld.
Gemiddeld als in de gemiddelde weggebruiker.
Ik zie liever de snelle e-bikes dan auto's. Die zijn vanwege hun gewicht en vermogen nog veel meer een bonk energie die je te verwerken krijgt. Daarnaast voel je op de fiets de wind door je haren wapperen, zie je klinkers/kasseien onder je door flitsen en heb je daardoor al meer een gevoel van snelheid dan als je verbrandingsmotor het werk doet en je in een afgesloten goed geïsoleerde ruimte zit met knoerthard de radio aan.
Ja, ze gaan allemaal ongelukken veroorzaken, botten breken, de gracht in rijden, de tegemoetkomende trein koppen en zo meer. Niets anders dan nu, alleen met een iets hogere snelheid.
Beste, maar helaas niet snel te realiseren, oplossing is de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom terug te brengen naar 30 km/u en daarbuiten naar 50 km/u. Dan passen fietsen, e-bikes en gele bananen daar ook goed tussen. Heb je alleen wegen waar klassiek gemotoriseerd verkeer op mag waar je harder mag, zeg 100 km/u.
Lijkt mij fijn.
- mathias
- Helper
- Berichten: 289
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
- Postcode: 9050
- Fiets: Rode Challenge Hurricane
- Locatie: gentbrugge
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Ooit al aan 45 per uur een ongeval gehad met een gewone auto??? Ik beloof u dat je 45km/h plots ook zeer onverantwoord zal vinden voor een gewone auto, maar met die staalbakken van 1500 kg mogen we dan aan 120 rondknallen. Ik zie dan ook geen probleem met een fiets/velomobiel aan 45 per uur, of dat nu met ondersteuning is of niet. Anders kan je beter te voet gaan, want aan 5 kmH is het risico nog kleiner dan aan 20km/h... Ja het zal zeer doen als ge valt of ergens tegen knalt, maar ik rij in eerste instantie rond om op een efficiënte manier van A naar B te rijden en niet om perse een ongeval te hebben. Dat laatste is trouwens de dooddoener van de huidige wagens. Die zijn eerder gebouwd om te crashen dan om u louter mee te verplaatsen, wat maakt dat ze meer dan dubbel zo zwaar zijn van wat ze anders mogelijk zou zijn met de huidige technologie.rik schreef:Het is niet de e-bike of e-velomobiel waar ik persoonlijk een probleem mee heb, wel met de snelheid ervan. 25 km/u of zelfs 30km/u zou ik nog kunnen pruimen, maar 45 km/u of meer vind ik onverantwoord. Vraag het maar aan degenen die aan die snelheid een ongeval met een velomobiel hebben gehad.
Wat de waw betreft: ik denk dat dit voorbeeld toevallig nog in Pleeboy zijn hoofd zat, maar het had net zo goed met om het even welke andere velomobiel kunnen gebeurd zijn.
Nuanceren ja, maar wel gezond verstand blijven gebruiken .
Kortom: Met een uitrusting die bestand is tegen snelheden van 45km/h, die gerust gehomologeerd mag worden, zie ik geen problemen.
Mathias
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Ja, ik heb aan die snelheid (of als ik me goed herinner nog iets sneller) een ongeval gehad met een auto. Ik was ongedeerd!mathias schreef: Ooit al aan 45 per uur een ongeval gehad met een gewone auto??? Ik beloof u dat je 45km/h plots ook zeer onverantwoord zal vinden voor een gewone auto, maar met die staalbakken van 1500 kg mogen we dan aan 120 rondknallen. Ik zie dan ook geen probleem met een fiets/velomobiel aan 45 per uur, of dat nu met ondersteuning is of niet. Anders kan je beter te voet gaan, want aan 5 kmH is het risico nog kleiner dan aan 20km/h... Ja het zal zeer doen als ge valt of ergens tegen knalt, maar ik rij in eerste instantie rond om op een efficiënte manier van A naar B te rijden en niet om perse een ongeval te hebben. Dat laatste is trouwens de dooddoener van de huidige wagens. Die zijn eerder gebouwd om te crashen dan om u louter mee te verplaatsen, wat maakt dat ze meer dan dubbel zo zwaar zijn van wat ze anders mogelijk zou zijn met de huidige technologie.
Kortom: Met een uitrusting die bestand is tegen snelheden van 45km/h, die gerust gehomologeerd mag worden, zie ik geen problemen.
Zelf zit ik ook allesbehalve op een ongeval te wachten, maar realistisch gezien kan het wel gebeuren. Of je nu zelf fout bent of niet.
Een auto en een e-velomobiel (of een e-bike) zijn trouwens twee totaal andere voertuigen, die je helemaal niet kan vergelijken. Dat is nu net één van de problemen.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Ik snap niet goed waarom je met een gewone fiets 45 zou willen rijden. Een gemiddelde fietser rijd nu rond de 25 als je ze dan plots veel sneller laat rijden word volgens mij de kans veel groter. Want wie rijd er nu met zo'n fiets 45 alleen die paar racefietsers en ik zie het nog niet gebeuren dat er veel race fietsen uitgerust zullen zijn met zo iets.
Dit wil al bij al wel niet zeggen dat ik tegen elektrische fietsen ben maar waarom zo snel willen gaan. Ik ben evenwel voor de versoepeling van het vermogen want in sommige situaties is een iets krachtigere motor wel aangewezen zoals bij bakfietsen.
Dit wil al bij al wel niet zeggen dat ik tegen elektrische fietsen ben maar waarom zo snel willen gaan. Ik ben evenwel voor de versoepeling van het vermogen want in sommige situaties is een iets krachtigere motor wel aangewezen zoals bij bakfietsen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike