Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
Misschien ken je me nog van vroeger. Ben veranderd van dromer naar bouwer . Samen met Thijs bouw ik een velomobiel. De basis is een oude velomobiel genaamd de Aeroprojekt. Ik heb de handen kunnen leggen op de mallen van dit project. Het project was vroeger een tweewieler, maar wordt een driewieler nu. Twee wielen vooraan.
Het wordt een combinatie van de ervaring die ik vroeger opdeed van de tijd dat ik een Waw had en een Quest en van wat ik zag van de Go-One van Dirk Bomans. Overal vering. Volledig gesloten. Zijarmen om te sturen.
Ik hou jullie wel op de hoogte van hoe het project verloopt. Momenteel worden de twee helften aan elkaar gezet en zoeken we de onderdelen van de mechaniek (voorwielen, trappers, allez ...de binnenkant, he). Mijn persoonlijke voorkeus gaat naar Rolhoff naaf. Heb daar heeeeel goede ervaring mee gehad in de WAW 04.
Tot schrijfs.
Het wordt een combinatie van de ervaring die ik vroeger opdeed van de tijd dat ik een Waw had en een Quest en van wat ik zag van de Go-One van Dirk Bomans. Overal vering. Volledig gesloten. Zijarmen om te sturen.
Ik hou jullie wel op de hoogte van hoe het project verloopt. Momenteel worden de twee helften aan elkaar gezet en zoeken we de onderdelen van de mechaniek (voorwielen, trappers, allez ...de binnenkant, he). Mijn persoonlijke voorkeus gaat naar Rolhoff naaf. Heb daar heeeeel goede ervaring mee gehad in de WAW 04.
Tot schrijfs.
Keep that brain creative,
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
nestofdragons schreef:Ben veranderd van dromer naar bouwer .
Dat stadium ben ik nog lang niet voorbij. Het maken van een gevormd onderdeel levert mij al moeilijkheden
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Supporter
- Berichten: 16
- Lid geworden op: za 12 jan 2013, 22:53
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
Same here :-qnestofdragons schreef:. Ben veranderd van dromer naar bouwer .
Leuke blog/site Ik ga het zeker in de gaten houden..
if you want it, built it!!
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
Hier al een foto van de oude romp. Hij wordt voor mijn toepassing onderaan een paar cm uit elkaar gemonteerd.
Keep that brain creative,
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3865
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
ziet er prachtig uit met die kap bovenop, maar hoe geraak je erin?
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
Moet je nu zeuren om kleine details Bicky ?bicky schreef:ziet er prachtig uit met die kap bovenop, maar hoe geraak je erin?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
Voor het instappen dacht ik het systeem van de Go-One te gebruiken. Lijkt me ideaal voor de warme dagen. Thijs gaat nu nadenken over hoe het een beetje waterdicht kan gemaakt worden. Heeft iemand foto's van dat detail van de Go-One? Wel poogt Thijs te maken dat de velomobiel geen serre wordt. Dus ...niet zo'n glazen dome als bij de Go-One. Meer zoals bij de WAW, maar ...dan met iets meer zicht op wat ervoor je gebeurt. Dat was echt een ramp bij de Quest en de WAW.
De body wordt later in twee delen geslepen. Een onderzijde met alle techniek erin en de bovenzijde als afwerking. Waarom? Omdat ik ervaren heb in de Quest dat het pokelastig is om te sleutelen als er een kap over zit. Dus ...kap met snelkoppelingen vast aan onderstel. Bij onderhoud of reparatie langs de weg even snel kap eraf. Euh ...dat kon ook bij Quest, maar ...dat was niet in "eventjes snel".
Ik vermoed dat Thijs een Rolhoff gaat gebruiken. Op mijn aanraden. Duur, maar ... superhandig als je vanuit hoge snelheid hebt moeten remmen (voor een of andere idioot). Poog dan maar eens te starten met je versnelling nog in het hoogste. Ik heb zo mijn ketting van mijn Quest ooit doorgebroken bij zo'n poging.
En Bicky ...vragen staan vrij, hoor. Beter dat ik op een detail wordt gewezen dan dat Thijs er niet heeft aan gedacht en het te laat is eenmaal hij op de baan er met rijdt. "Hey, Thijs, staan je remmen goed afgesteld?" "Huh? Welke remmen???"
De body wordt later in twee delen geslepen. Een onderzijde met alle techniek erin en de bovenzijde als afwerking. Waarom? Omdat ik ervaren heb in de Quest dat het pokelastig is om te sleutelen als er een kap over zit. Dus ...kap met snelkoppelingen vast aan onderstel. Bij onderhoud of reparatie langs de weg even snel kap eraf. Euh ...dat kon ook bij Quest, maar ...dat was niet in "eventjes snel".
Ik vermoed dat Thijs een Rolhoff gaat gebruiken. Op mijn aanraden. Duur, maar ... superhandig als je vanuit hoge snelheid hebt moeten remmen (voor een of andere idioot). Poog dan maar eens te starten met je versnelling nog in het hoogste. Ik heb zo mijn ketting van mijn Quest ooit doorgebroken bij zo'n poging.
En Bicky ...vragen staan vrij, hoor. Beter dat ik op een detail wordt gewezen dan dat Thijs er niet heeft aan gedacht en het te laat is eenmaal hij op de baan er met rijdt. "Hey, Thijs, staan je remmen goed afgesteld?" "Huh? Welke remmen???"
Keep that brain creative,
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
Ik vind het luik in de neus dat ik bij een WAW zag ook extreem handig voor makkelijk onderhoud.
Capojan ervaart geloof ik wat nadelen van zo'n naaf bij temperaturen onder 0. Of dat nu vocht in de kabels is of in de naaf ( of zelfs de olie/smeermiddel in de naaf ) is mij niet duidelijk geworden. Of dat dan een onbelangrijke exemplaar fout is of door specifieke omstandigheden ? Maar het is wel lastiger dan een derailleur in zo'n geval.
Capojan ervaart geloof ik wat nadelen van zo'n naaf bij temperaturen onder 0. Of dat nu vocht in de kabels is of in de naaf ( of zelfs de olie/smeermiddel in de naaf ) is mij niet duidelijk geworden. Of dat dan een onbelangrijke exemplaar fout is of door specifieke omstandigheden ? Maar het is wel lastiger dan een derailleur in zo'n geval.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
NL-ligger, voor die twee keer dat het vriest in België of Nederland gaan we daar dan toch geen rekening met houden, he.
Keep that brain creative,
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
zelf heb ik toch ook meegemaakt dat de versnelling niet meer meewilde en na alles te controleren bleek gewoon wat water in de kabels te zijn geraakt. De buitenkabels erna mooi droog gemaakt en probleem was opgelost.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
Hebben beslist wat voor vering we gaan gebruiken. Dubbel wishbone zoals bij auto (totaal instelbaar om veel te kunnen testen) en de wielen buiten de body. Stroomlijnkappen over de wielen.
De totale hoogte wordt 110 cm (wat hoger is dan de Quest), want die vond ik nogal laag voor gezien te worden in het verkeer.
Breedte 76 cm zoals Go-One (wat een logische keuze is als je ermee door een voordeur wilt, he)
Hij wordt uitgerust met een Rolhoffnaaf. Had die vroeger op de WAW en dat vond ik het leukste onderdeel aan heel de WAW04.
Vermoedelijk zal hij de slakkenoortjes krijgen die ik vroeger op mijn Quest had. Ik heb heeeeel veel keren gedacht dat die mijn leven hadden gered. Een laag geplaatst voorlicht wordt soms niet goed herkend. Een keer hoorde ik zelfs van iemand die me de weg bijna afsneed dat hij dacht dat het een lichtje was van een tuinkabouter uit een van de vorige tuinen.
More about it when further in progress.
De totale hoogte wordt 110 cm (wat hoger is dan de Quest), want die vond ik nogal laag voor gezien te worden in het verkeer.
Breedte 76 cm zoals Go-One (wat een logische keuze is als je ermee door een voordeur wilt, he)
Hij wordt uitgerust met een Rolhoffnaaf. Had die vroeger op de WAW en dat vond ik het leukste onderdeel aan heel de WAW04.
Vermoedelijk zal hij de slakkenoortjes krijgen die ik vroeger op mijn Quest had. Ik heb heeeeel veel keren gedacht dat die mijn leven hadden gered. Een laag geplaatst voorlicht wordt soms niet goed herkend. Een keer hoorde ik zelfs van iemand die me de weg bijna afsneed dat hij dacht dat het een lichtje was van een tuinkabouter uit een van de vorige tuinen.
More about it when further in progress.
Keep that brain creative,
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
- wout
- Helper
- Berichten: 438
- Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
- Postcode: 9988
- Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
- Locatie: Watervliet
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
Het is dan ook geen rohloff naaf welke heel duur maar tevens zeer betrouwbaar zijnNL-ligger schreef: Capojan ervaart geloof ik wat nadelen van zo'n naaf bij temperaturen onder 0. Of dat nu vocht in de kabels is of in de naaf ( of zelfs de olie/smeermiddel in de naaf ) is mij niet duidelijk geworden.
weer of geen weer, altijd velomobielweer
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
Nog geen tijd gehad om open te maken (is voor vandaag), maar het probleem zou te situeren zijn in de naafinterface. Da's het stuk waar de kabels op aangesloten worden en dat de naaf bedient. Daarin zit een reeks (plastic) tandwieltjes en vermoedelijk is daar water in geraakt. Ik moet hier vet in steken (welk ?), zodat er geen water bij kan.wout schreef:Het is dan ook geen rohloff naaf welke heel duur maar tevens zeer betrouwbaar zijnNL-ligger schreef: Capojan ervaart geloof ik wat nadelen van zo'n naaf bij temperaturen onder 0. Of dat nu vocht in de kabels is of in de naaf ( of zelfs de olie/smeermiddel in de naaf ) is mij niet duidelijk geworden.
On topic: mooi project !
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- PatRecumbent
- Kopman
- Berichten: 521
- Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
- Postcode: 3010
- Fiets: Go-One Evolution
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
Sorry dat ik wat laat dit bericht gevonden heb. Ik kan foto's van de Go-One bezorgen en je kan ze zelf komen maken. Best af te spreken met een PB.nestofdragons schreef:Voor het instappen dacht ik het systeem van de Go-One te gebruiken. Lijkt me ideaal voor de warme dagen. Thijs gaat nu nadenken over hoe het een beetje waterdicht kan gemaakt worden. Heeft iemand foto's van dat detail van de Go-One?
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw velomobiel project begonnen.
Heren, een Rolhoff gooi je best niet open. Garantie verdwijnt als je het doet. Ik hen vertrouwen genoeg in mijn vorige Rolhoff om die aanschaf als een goede investering te zien.
Patrecumbent, dank je voor het aanbod van de fotosessie. In mijn vriendenkring heeft iemand ook een Evolution. Kan snel even daar heen gaan, vermoed ik. Eens kijken of hij tijd heeft.
Wel merk ik 1 ding op. De Go-One is totaal verandert nu. Lijkt nu veel op een Mango/Quest. Zouden dat gedaan hebben door de hoge kost van de plexis. Of kent iemand de ware reden?
Patrecumbent, dank je voor het aanbod van de fotosessie. In mijn vriendenkring heeft iemand ook een Evolution. Kan snel even daar heen gaan, vermoed ik. Eens kijken of hij tijd heeft.
Wel merk ik 1 ding op. De Go-One is totaal verandert nu. Lijkt nu veel op een Mango/Quest. Zouden dat gedaan hebben door de hoge kost van de plexis. Of kent iemand de ware reden?
Keep that brain creative,
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons