Flevobike Alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#16 Bericht door CapoJan »

U vraagt, wij schieten beelden :wink: Hier vind je ze.

Wat die rolbeugel betreft: je ziet op enkele foto's (en ook op andere beelden in de blog) hoe ik het Flevobike dakje achteraan bevestigde. Ik dacht er ook aan die beugel te vervangen door een cnc-gefreesd exemplaar uit massief aluminium, omwille van de veiligheid. Alleen: dat zou achter mijn hoofd op de dragende structuur terechtkomen, die dan alle krachten moet opvangen. Zoals ik het zie, zou het geheel weggedrukt worden en dat kan enkel opgevangen worden door de bovenkant achteraan eraf te halen en ook daarbinnen een stuk vol aluminium vast te zetten. Veel werk, veel extra gewicht... Door de vorm van de staart (grote, rechte vlakken) vraag ik me af of je een FAW ooit op zijn kop kunt krijgen; hooguit op zijn zij en dan biedt een rolbeugel ook geen toegevoegde waarde.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#17 Bericht door aiai »

Dank! Ga ik eens rustig bekijken als mijn "offspring" weer enigzins bedaard is (hoge temperaturen, vakantie en wat dies meer zijn ;-)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#18 Bericht door aiai »

Zijn er onder de bezoekers van dit forum ook berijders van Versatiles en/of Orca's?
Ik ben namelijk benieuwd hoe het zitje in die velomobielen gemonteerd is en hoe ver de bevestiging in de rails van dat zitje van elkaar zitten, hoe lang ze zijn etc. Kortom, hoe dat ding er aan de onderkant uit ziet.

Een stoel van Flevobike is toch ruim 200 euro, en dat vind ik een investering die het overdenken waard is. Anderzijds ben ik bereid er best wat geld voor neer te tellen omdat ik zo'n vier tot vijf dagen per week zeker 1,5 tot 2,5 uur in dat ding zit (los van alle meters die ik buiten woon-werk verkeer maak).

Tevens...is de stoel in de Orca/Versatile gelijk aan de stoel van de Greenmachine?

En dan nog dit...ben na enkele uren poetsen klaar met mijn Alleweder een stuk blinkender krijgen. Dursol en enkele oude handdoeken plus een dosis doorpoetsvermogen en hoppa, het blinkt wat meer (alhoewel er nog heel wat plekken zichtbaar zijn van de pekel en wat dies meer zij).

@Capojan: Dank voor de foto's. Dat maakt al heel wat meer duidelijk. Nu nog eens zien of ik de onderkant van de Flevobike stoel te zien kan krijgen en of er nog andere stoel-opties zijn die mij lekker laten zitten. Wat me opviel aan je foto's is dat jouw stoel wat zitvlak betreft veel meer naar voren zit terwijl je rugleuning tegen de achterwand van de cabine leunt. Dat verklaart voor mij al een groot deel van het genoemde biefstuk-probleem.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#19 Bericht door trikelover »

Ik heb een Versatile als je wilt kan je altijd eens komen kijken.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#20 Bericht door aiai »

He Trikelover,

Dank voor je aanbod. Ik ben er inmiddels achter dat het stoeltje in de Versatile een andere is dan het stoeltje in de Orca. In de Orca wordt hetzelfde stoeltje gebruikt als op de Greenmachine. In de offerte die ik van Flevobike heb ontvangen wordt ook een Greenmachine stoel genoemd.

Als ik dus voor de Flevobike stoel ga, dan zal ik dus in een Orca moeten gaan kijken. En dat terwijl ik altijd licht opgewonden sta te kijken als ik een Versatile zie rijden (en dat gebeurd bijna nooit...).

Maar mocht ik weer eens naar het zuiden afzakken (meestal voor speciaalbieren, een weekendje weg of vakantie), dan zal ik zeker aan je aanbod denken. Ik zou namelijk graag eens zo'n Flevobike van nabij willen aanschouwen.

Groet,
aiai

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#21 Bericht door CapoJan »

Je zou ook eens kunnen nagaan of je een origineel ICE zitje in de FAW kunt monteren. Te krijgen bij Icletta voor een zeer redelijke prijs (ook de spanzitting staat op de site).
Instelmogelijkheden moet je dan zelf verzinnen. Ik kan me voorstellen dat de jongens van Flevobike dat allemaal regelen voor jou.

Tussen haakjes: tussen de bovenkant van de zitting in eFAW en de achterkant zit zo'n 10 cm. Zitje staat wel ver naar voren, anders kan ik niet bij de trappers :wink:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#22 Bericht door aiai »

Lange versie voor de lettervreters. Korte versie onder de streep ;-)

Nou las ik ergens dat de bestuurder van de eFAW zo'n 1.70 meter meet, dat is een andere maat dan mijn afmeting. Gestrekt doe ik een 1.90 meter. Mijn stoel zal dus krap bemeten ver naar achter staan in mijn Alleweder....

Maar. De tijd van stoelendans is tijdelijk voorbij omdat mijn aandrijflijn laatst zeer duidelijk maakte dat zij niet nog een winter aan het werk zal zijn. De boel is nu echt op en ik begin het als beginneling ook te merken.
Ik zal een nieuwe ketting, een nieuwe cassette, een nieuwe derailleur en een nieuw voorblad moeten gaan monteren. En wel snel.

Nou heb ik een zeer vriendelijke fietsenmaker in de buurt waar ik voor vragen en een praatje langslig. Die man helpt me heel vaak kosteloos. Deed 'ie ook al toen ik nog langsbukte op stadsfietsen. Nieuwe banden gekocht bij hem voor de Alleweder, draai me even om en hij zit ze er al op te zetten. Schakelt de velo slecht en vraag ik hem hoe ik een derailleur af moet stellen, staat 'ie al weer gebukt om het voor te doen. En zo meer, en zo meer. Kosten? Geen. Service, interesse in een velomobiel en een vriendelijk mens heet dat.

Ik heb dus voor mezelf een gentleman agreement gesloten. Ik koop spullen bij hem en laat hem ook bepaalde zaken betaald afhandelen. Ook al kan ik spullen via internet vast goedkoper krijgen. Goede service is veel waard, en een gezellig praatje kan ook nooit kwaad. Cassette, ketting (3x) en derailleur haal ik bij hem en hij mag ze ook monteren. Kijk ik hoe dat gaat, kan ik het daarna wellicht zelf (nog nooit gedaan, dus eerst maar eens kijken).

Mijn voorblad meet 71 tanden. Dat levert de goede man niet c.q. hij weet niet snel genoeg waar 'ie dat kan bestellen.

Dus vraag ik u, oh ervaren halfgoden van de liggende verplaatsing, wees zo goed onderstaande vragen te beantwoorden. Want ik heb nog nooit naar deze materie omgekeken in mijn leven.

1) Ik vond op internet alleen een 70 tands voorblad bij Tempelman a 100 euro. Zijn er andere leveranciers die via internet te bezoeken zijn?

2) Is 71 een uitzonderlijk aantal tanden? En zo ja, wat zijn voor velomobielen veel voorkomende vergelijkbare aantallen?

3) Ik trek op dit moment zeer langzaam op en gebruik bijna nooit mijn zesde en feitelijk nooit mijn zevende versnelling (7 versnellingen. Mijn Alleweder heeft een enkelzijdige achterbrug. Op mijn naaf past alleen een 7 speed begreep ik). Mijn fietsenmaker raadde mij echter af een veel kleiner voortandwiel te nemen en dit op te lossen met de cassette. Hij gaf aan dat met een veel kleiner voorblad de fiets heel anders fietst. Wat denken jullie? 65 tanden? Minder? 70? 71? 75? Hoe kan ik dat het beste bepalen? Geen ervaring he!

4) Ik moet ook nog de diameter opnemen. Nou heeft de crank 5 bevestigingspunten. Van welk punt naar welk punt moet ik nou allemaal meten om bij de bestelling de juiste gegevens mee te geven, zodat het nieuwe voorblad straks ook past? Ik kan nu nog niet bepalen of de crank standaard is. Uiteraard kan ik nog ff langs de goede man fietsen, dan krijg ik zeker een goed antwoord ;-) Maar zelf kunnen bepalen is ook wel prettig.

5) Welk merk en type tandwielen raden jullie aan? Ik gebruik de fiets voor woon- werkverkeer (of 20 of 30 km enkele reis, 4 a 5 dagen per week, hele jaar rond). Ik ben niet op zoek naar hele hoge snelheden, maar naar hogere gemiddeldes. Wat eerder op snelheid komen zou daar op mijn routes bij helpen (toch nog wat stoplichten en bochten en twee maal de bebouwde kom door). Geen hoogteverschillen op enkele viaducten en tunneltjes na. Of is er niet zo veel keuze?

6) Hoe kan je nagaan of je kettingrol (voorzijde Alleweder) aan vervanging toe is? Volgens mij doet 'ie het nog prima, maar wie weet ben ik nog te veel een leek ;-)

________________________________________________________

Korte versie.

Tips gevraagd voor het vervangen van aandrijflijn (ketting, cassette, derailleur, voorblad)

1) Wie levert allemaal voorbladen voor velomobielen? Ik vond alleen bij Tempelman wat. Mijn huidige blad heeft 71 tanden.
2) Is een blad met 71 tanden uitzonderlijk? En zo ja, wat zijn meer voorkomende aantallen?
3) Het verzet is momenteel erg zwaar. Van de 7 versnellingen gebruik ik zelden tot nooit de zesde en zevende. Oplossen via de cassette of ook via een kleiner voorblad? Ik begreep dat een veel kleiner voorblad veel invloed heeft op hoe de fiets fietst....
4) Hoe bepaal je de juiste diameter etc.? Welke informatie heb je nodig naast het aantal tanden? Ik heb een crank met 5 bevestigingspunten en heb nog nooit een voorbald besteld?
5) Welke merken en type voorbladen raden jullie aan en waarom?
6) Hoe kan je bepalen of het kettingwiel (voorzijde Alleweder) vervangen moet worden?

____________________________________

Dank allen voor antwoorden!

Groet,
aiai die momenteel met een automaat rondfietst omdat de derailleur versleten is ;-)

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#23 Bericht door svdaele »

Als je op zoek bent naar een 'nieuw' voorblad: http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... rblad.html

Bij fixed gear bikes is het aantal tanden vooraan en achteraan best geen veelvoud van elkaar, om de eenvoudige reden dat je anders altijd met hetzelfde stuk band remt. Zodra je vooraan een priemgetal hebt (zoals 71), is dat al opgelost.
Bij een fiets met freewheel heb je uiteraard niet het probleem van de geconcentreerde bandenslijtage, maar misschien wel kettingsleet of zo (als je steeds op hetzelfde stuk ketting kracht zet)?
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
flevobike
Neo Prof
Berichten: 157
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 2:24
Postcode: 2040
Fiets: M5 20/20 en M5 28/20
Locatie: Zandvliet
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#24 Bericht door flevobike »

Elfiets is nu nog in verlof, maar vanaf september vind je daar terug grotere voorbladen . . . .
M5 20/20, M5 28/20, Ice Trike Sprint 1-26, FAW II
Niet elke rit hoeft een race te zijn.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#25 Bericht door CapoJan »

Nog wat antwoorden:
1. Alligt is fabrikant van bladen voor velomobielen. Je kunt hun aanbod via hun site bekijken (Fietser.be kan ze ook leveren)
2. Zie ook hiervoor de site hierboven. Als vergelijking: op mijn Alleweder (per definitie 20" achterwiel) zit een 65-tands blad vooraan en 21 tanden achteraan (NuVinci naaf)
3. Aangezien je de grootste verzetten amper tot niet gebruikt, zou het wel nuttig kunnen zijn om een kleiner voorblad te steken. Daarmee worden alle verhoudingen korter en in bergop kan dat ook nuttig zijn (je krijgt kortere verzetten erbij).
4. Daarvoor moet je de "steek" opmeten. Even opzoeken op het wereldwijde web hoe dat moet (sheldon brown bijvoorbeeld, maar dat is in het Engels)
5. Mijn Alligt voorblad lag erop toen ik de A2 in huis haalde. Ondertussen reed ik er bij benadering nog eens 17000 km mee en ik zie nog geen slijtage...
6. Geen idee. Op die van mij zit vooraan een kettingspanner, aangezien achteraan een versnellingsnaaf zit. Wat ik zou doen, is de toestand van de lagers eens nagaan en die desnoods openmaken (als dat kan), reinigen en smeren.

Je kunt voor dergelijke zaken ook mailen met velomobiel.nl: Ymte en co zijn ruim beslagen op dit vlak, aangezien zij "in den tijd" zelf Flevobike Alleweders in elkaar staken en de onderdelen ervoor nog altijd leveren.

Ps: ik, eigenaar van eFAW zijnde, meet inderdaad 1m70. Omdat het zitje in mijn A2 niet origineel is (spanzitting), kan ik over het instellen daarvan absoluut geen zinnige bijdrage leveren. Het enige wat ik je kan vertellen is dat de afstelmogelijkheden nogal beperkt zijn, aangezien de trapas vast is.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#26 Bericht door aiai »

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Heeft me goed geholpen om een keuze te maken.
Enne, Capojan, ik doelde ook op jou met die 1.70 meter ;-)

Uiteindelijk heb ik een 65 tands tandwiel bij Alligt afgenomen. Die ligt nu te wachten totdat ik samen met, de hiervoor genoemde, fietsenmaker de boel ga installeren.
Naast het tandwiel heb ik bij Alligt een nieuwe rubberen strip gekocht waar de polyester neus en carrosserie van de Alleweder verbonden worden. De oude begon enkele dagen geleden wat "uit te lubberen". Ook heb ik zo'n staartstuk/hoofdsteun bij Leo Visscher afgenomen. Daar wil ik een kussentje op monteren en aan de achterkant een extra achterlicht.

Bij de buren van Alligt, Velomobiel.nl, heb ik twee paar wieldoekjes gekocht en een tilbeugel. Die laatste omdat als ik wieldoekjes monteer mijn kettingslot niet meer door de wielen gestoken kan worden (uiteraard kan het wel, maar de consequenties daarvan zie ik niet zitten ;-).

Mijn achterwiel moet er toch uit voor het plaatsen van de nieuwe cassette, dus dan maar gelijk wieldoekjes plaatsen in de hoop dat er net wat minder prut op de ketting wordt geworpen.

Inmiddels loopt de ketting zo slecht, dat deze zelfs een keer aan de kant van het wiel er af vloog en daarbij 1 spaak heeft gebroken en 1 flink verbogen. Gelukkig kan ik er nog mee fietsen, hij staat nog recht en is nog stevig genoeg. Maar ik zal blij zijn als mijn fietsenmaker 2 of 3 spaakjes heeft gedraaid voor me en bij het wisselen van de cassette ook gelijk die spaken vervangt.

De andere twee wieldoekjes gaan de voorwielen sieren. Ik doe er, nog, geen aan de binnenzijde. Ik heb nog geen zin om de voorwielen te demonteren voor dit doel.

En dan het voorblad en de nieuwe cassette. Ik heb eerst de tanden van de cassette bepaald, want die wijzigen ook, en ben toen wat gaan rekenen met verzetten. Uiteindelijk heb ik dus besloten mijn huidige 7de versnelling helemaal op te offeren ten behoeve van soepeler optrekken.
Mijn nieuwe 7de versnelling wordt zelfs iets lichter dan mijn huidige 6de. Mijn nieuwe zesde iets zwaarder dan mijn huidige 5de en mijn nieuwe 5de iets lichter dan mijn huidige 4de. Die laatste twee zullen wel wennen worden, want de 4de versnelling gebruik ik het meest (kruissnelheid tot een 38 km/hm daarna meestal naar zijn 5, maar dat gebeurd dus niet zo vaak. Soms...als een racefietser zich als een onaardige bukker gedraagt, dan soms wel ;-)

Hieronder de cijfers waar ik an sich niet echt een gevoel bij heb, maar die ik onderling wel goed kon vergelijken en daar kon ik me dan wel weer een voorstelling bij maken. Nu maar hopen de juiste.....:

IST
Voorblad: 71
1ste: 28 - 2.54
2de 24 - 2.96
3de 21 - 3.38
4de 19 - 3.74
5de 18 - 3.94
6de 15 - 4.73
7de 13 - 5.46

SOLL
Voorblad 65
1ste 28 - 2.32
2de 24 - 2.71
3de 22 - 2.96 (met nog meer cijfers achter de komma wijkt 'ie wel af van de oude 2, maar of ik dat merk..... ;-)
4de 20 - 3.25
5de 18 - 3.61
6de 16 - 4.06
7de 14 - 4.64

Volgens mij ga ik hierdoor een stuk vlotter optrekken na stoplichten en scherpe bochten en ook makkelijker tegen viaducten op. Ik hoop er uiteindelijk mijn gemiddelde reistijd woon-werk wat mee te verlagen omdat ik, helaas, nog redelijk veel scherpe bochten, kruisingen en stoplichten op mijn route heb. Daarnaast hoop ik er mijn knieën op de lange duur mee te sparen, want zeker bij het optrekken hebben die het best te verduren volgens mij.

Nogmaals dank voor jullie reacties. Ik blijf dit een topforum vinden (en dat komt toch door de "bewoners" he)!

Groet,
aiai

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#27 Bericht door bicky »

ik verwijder een wieldoekje vooraan als ik een slot wil gebruiken. gaat natuurlijk moeilijk met dubbele doekjes. Anders aan de stuurstangen kan ook als het een lange ketting is.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#28 Bericht door aiai »

Hé Bicky,

Gaat dat makkelijk dat verwijderen en weer plaatsen? Ik heb nu wel die tilbeugel, maar alternatieven zijn altijd welkom.
Op mijn voorwielen plaats ik een enkel wieldoekje (ja idd aan de buitenzijde ;-). Achterwiel wordt aan weerszijden bewieldoekt.

Thuis zet ik mijn Alleweder vast met een kettingslot door het achterwiel en achterlangs mijn regenpijp (metaal, houdt ze niet erg lang tegen, maar ik vermoed dat het wel voldoende kabaal maakt om enkele buren en mijzelf in de straat te alarmeren).
Daarnaast doe ik thuis ook nog een beugelslot door het voorwiel. Dat beugelslot blijft echter altijd thuis. Ik reis met het kettingslot.

Op mijn werk gebruik ik alleen het kettingslot. Door het achterwiel en aan een hek of fietsenrek. De stallingen op de twee locaties waar ik werk kan je alleen openen met een pas van mijn werk en worden via camera's geobserveerd door de beveiliging. Knappe jongen die daar ongezien met betonschaar of slijptol een slot open werkt. Op een locatie zit je daarbij ook echt in het gebouw, de andere is een fietsenstalling met een hek waar je doorheen kan kijken.

Groet,
aiai - die hierna nog aan een dakje, een nieuwe zetel, richtingaanwijzers en dergelijke én zijn slinkende spaarrekening denkt ;-)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#29 Bericht door bicky »

Thuis heb ik de luxe van een garage die enkel voor fietsen wordt gebruikt en ik werk in een militair kwartier.
Sluiten doe ik dus bijna nooit.
Een wieldoekje verwijderen gaat eenvoudig. maar als je het iedere dag moet doen zou ik het toch afraden. dan beter een vast montage. Een voorwiel is ook eenvoudig te verwijderen dus erg veilig is het niet.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#30 Bericht door aiai »

Jij hebt het gewoon nog beter voor elkaar met die beveiling. Gewapende collegae!

Laat ik die wieldoekjes lekker vast zitten en ga ik de tilbeugel benutten.

Plaats reactie