fietsverlichting

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#61 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:mijn nieuwe achterlicht op de mango .
Is mijn laatste post op mijn blog
Afbeelding

Het ziet er echt vet uit van achter gezien :D
Deze is aangesloten op mijn bovenste voorlicht, werkt op 6v (kan ook op 12v) en verbruikt dan volgens mijn meterke samen met mijn achterlicht een kleine 3W
Mij altijd afgevraagd waarom velomobielbouwer iets dergelijks op een velomobiel niet standaard of op z'n minst als optie aanbieden. Het verhoogt in hoge mate de zichtbaarheid.

Ondertussen is dat wel het geval bij de WAW. Toen ik de test-WAW eind december van vorig jaar bij fietser.be ophaalde, werd er juist een spiksplinternieuwe WAW overhandigd. Ik nam enkele foto's, maar jammer genoeg niet onmiddellijk eentje van de staart. Toch kan je op deze foto wel de strip op de smurfenmuts bemerken. Vergelijk dat eens (tweede foto) met het vroegere standaardachterlicht, dat ook als remlicht diende. 'n Interessante evolutie bij de WAW, als je het mij vraagt...

Afbeelding

Afbeelding
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 749
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#62 Bericht door Wim -de roetsende »

Mooi en opvallend zo'n strip als achterlicht.

Wim -die ook al erg blij is met zijn Fibre Flare bovenop de 'smurfenmuts'
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#63 Bericht door CapoJan »

Alleen vermoed ik dat het een 'one off' is? Als ik nadien nog nieuwe WAWs zag, kan ik me niet herinneren dat die ook met zo'n strip uitgerust waren. Brechtix kan natuurlijk het perfecte antwoord bezorgen.

Wat de koplampen betreft, lijkt de lumen-race nog helemaal niet op het eindpunt aangeland. Waar we voor een paar jaar zegden: '500 lumen, dat is echt het maximum dat je nodig hebt', gaat het nu in veelvouden van 1000... Nu koop je voor een 'prikje' (voor € 20 thuis geleverd, inclusief accupak) een Chinees lichtkanon dat 5000 of zelfs 6000 lumen geeft. Je verlicht / verblindt (schrappen wat niet past) er een hele straat mee.

Gunstige evolutie: meer en meer van die lampen kun je ook dimmen, waardoor je wel een bruikbare hoeveelheid licht hebt, en vaak zijn ze voorzien van een afstandsbediening. Erg handig in de velomobiel. Helaas werken ze allemaal met een zogeheten rotatiesymmetrische reflector. Dat wil zeggen dat ze een cirkelvormige lichtbundel projecteren, die meestal het felst is in het midden. Handig als zaklamp, maar minder voor in het verkeer.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 749
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#64 Bericht door Wim -de roetsende »

CapoJan schreef:Helaas werken ze allemaal met een zogeheten rotatiesymmetrische reflector. Dat wil zeggen dat ze een cirkelvormige lichtbundel projecteren, die meestal het felst is in het midden. Handig als zaklamp, maar minder voor in het verkeer.

Daarom heb ik die van mij aan de bovenkant afgeschermd.

Heel simpel met een stukje pvc-afvoerbuis. Paste precies. Even schuin zagen en klaar was ik.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#65 Bericht door eeuwige reiziger »

Wim -de roetsende schreef:Mooi en opvallend zo'n strip als achterlicht.

Wim -die ook al erg blij is met zijn Fibre Flare bovenop de 'smurfenmuts'
Je valt ook graag op, he?! :wink: :mrgreen:
CapoJan schreef:Alleen vermoed ik dat het een 'one off' is? Als ik nadien nog nieuwe WAWs zag, kan ik me niet herinneren dat die ook met zo'n strip uitgerust waren. Brechtix kan natuurlijk het perfecte antwoord bezorgen.
Die WAW werd op zaterdag 5 december 2015 afgeleverd. Ik had de indruk dat de strip nu bij het "lichtpakket" hoort, maar goed mogelijk dat ik mij vergis. Mijn vrouw wijst me er soms op dat ik doof word... :x :lol:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 749
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#66 Bericht door Wim -de roetsende »

eeuwige reiziger schreef:
Wim -de roetsende schreef:Mooi en opvallend zo'n strip als achterlicht.

Wim -die ook al erg blij is met zijn Fibre Flare bovenop de 'smurfenmuts'
Je valt ook graag op, he?! :wink: :mrgreen:
Dat vind ik in of op een fiets wel fijn ja :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#67 Bericht door blackarmor »

je kan die strips ook makkelijk zelf maken
je neemt een L profiel en maak die toe met plasticine ,tek7, oid op de lengte die je wil en gebruikt dat als mal ,
je giet die vol met doorzichtige gelcoat ( al zou je kennen proberen met rood getinte ) en als die iets of wat aan het stolen is druk je er een flexibele ledstrip in .
hierover leg je nog een laagje gelcoat na 24u is die dik genoeg om uit de mal te komen maar is die dankzij de gelcoat nog te plooien in de vorm van de start .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#68 Bericht door Brechtix »

Hey, terug van vakantie...

Er werd inderdaad overgestapt naar die lange LED strip. We kregen problemen met waterinsijpeling in de carbon kabelgoot in de staart. Dat is ook goed te zien in de foto van de Oranje WAW.

Ik vond nog een filmpje op mijn telefoon van de Gele WAW274:

https://youtu.be/Q5MRORIGqBI
Kan je hier eigenlijk video embedden?

De LED strip is omrand met retroreflecterende zware tape, hopelijk houdt dat het goed op termijn.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#69 Bericht door fcapri »

zal hier misschien mijn fotos ook posten zodat ze voor toekomstige viewers ook makkelijk te zien zijn.
om niet afhankelijk te zijn van 1 licht, heb ik eigenlijk meerdere circuits met lampen gemaakt.
Afbeelding
-4 ledstrips van 30cm lang. werken op 12V en verbruiken 70mA per strip. kostprijs 3€ voor 8 stuks op aliexpress. ledstrips zijn zelfklevend en de bovenkant is een soort van gel. waterdicht dus.
-driehoekig lichtje op 12V dat oorspronkelijk als auto mistachterlicht verkocht wordt. heeft 2 mogelijke standen, knipperen of voluit branden. kostprijs 4,25€ op aliexpress. verbruik 60mA

vooraan:
-2 witte ledstrips op 12V, kostprijs 2,33€ voor 4 stuks, zelfde als de rode, zelfklevend en toplaag is gel
-hoofdverlichting zijn 2 led mistlampen van een auto voor in de bumper met 2 afzonderlijke functies. een ledring, en een centrale COB ledlamp. kostprijs 18€ voor 2stuks van 64mm diameter op aliexpress(bestaan ook in 75 en 85mm voor 19 en 21€)
Afbeelding

volgens de verkoper zou de ledring 15watt moeten zijn, maar die verbruikt 120mA op 12V = 1,5watt. je ziet hier ook de gele tape die ik bovenaan op de ledspot aanbracht om tegenliggers niet te verblinden (t blijven tenslotte mistlichten hé en die schijnen overal)
Afbeelding

volgens de verkoper is de ledspot in het midden een 10Watt spot maar bij mij verbruikt die 450mA op 12V hetgeen op een 5Watt uitkomt.
Afbeelding

het geeft allesinds een berg licht af.
vooraan de 2lampen samen heb ik dan 10Watt aan spotlicht en 3W aan ringlicht steken, bijkomend nog 1,6W aan ledstripts vooraan.
achteraan de 4ledstrips samen met het centerlicht leveren mij 4W aan achterlicht op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

14,6W aan licht
Afbeelding

Plaats reactie