Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#16 Bericht door Bram Mouton »

aja, en Plum verkoopt die dus dat betekend al zeker 10% af met uwe sportivak :o Ik dacht zelfs een X10 als toonzaalmodel aangeboden staan met 20 er af...

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#17 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef:Ik denk dat een vouwbare ligfiets vooral bedoeld is om wat minder plaats in te nemen als je hem met de auto wil meenemen...
Dat vind ik ook.
Ook al beweert HP Velotechnik dat de Grasshopper perfect mee te nemen is met de trein (vouwbaar dus gratis bedoelen ze wellicht).
Maar een vouwligger is om gemakkelijker te stockeren (zoals bij mij) of om in de auto mee te nemen ipv achterop-bovenop.

10 km is zeker te doen met een Brompton, en met een Birdy moet het nog beter gaan.
Dahon is goedkoper en naar ik overal lees en hoor, bij het rijtje van de 3 beste vouwfietsen te horen.
Het voordeel van een vouwfiets is dat je deze zowel tussen woonplaats en trein als tussen trein en werkplaats kan gebruiken.
NL-ligger schreef:Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar in Nederland kun je grotere plooifietspakketen op het instapbalkon van de trein laten zonder bijbetaling. Zolang het een plooipakket is, geen toeslag.
Mijn ervaring met de trein is dat de opstapbalkons hier niet groot bemeten zijn. Er iets op achterlaten en dan nog personen laten op en afstappen, niet altijd evident.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#18 Bericht door bicky »

En nu terug naar de vraag:
Hij zoekt tips over een ligfiets om naar het station te rijden. Niet om mee te doen op de trein.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#19 Bericht door NL-ligger »

2e hands verkoopsite raadplegen. In NL is dat http://www.marktplaats.nl" onclick="window.open(this.href);return false; honderden gebruikte ligfietsen bij elkaar, van duur tot goedkoop.

Pak een goedkope/ oudere ligfiets ( 600 euro ? ) plop daar indien nodig wat nieuwe tandwielen, ketting, kabels en banden op ( 50-100 euro ? ) en je hebt een goed snel vervoermiddel naar het station. Koop daarbij goed kettingslot ( 50 euro ? ) waarbij je niet beknibbelt op schakeldikte en gewicht, en leg die nooit op de grond bij het vastmaken ( dan kan men de betonschaar met lichaamsgewicht en dus veel grotere kracht bedienen ) maar hang de ketting(en) ergens aan een eindje boven de grond en altijd door het frame en niet door de wielen die je vaak zo eruit floept met snelspanner.

Als je de wielen met snelspanner aan je fiets wilt houden op een station doe je daar wel lichtere dunne kabelsloten ( 12-16 euro ps ) doorheen en aan je fietsframe vast. Zo is je fiets diefstal proof. Hufter proof ( vernieling, krom getrapt wiel ) blijft een risico.

In de Nederlandse situatie ( treinen met voldoende balkonruimte ) gebruiken honderden reizigers een plooifiets en zou dat te preferen zijn.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

SvenD
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 08 okt 2010, 11:40
Postcode: 1932
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#20 Bericht door SvenD »

Kort samengevat heb ik dus volgende opties:

1. Een vouwfiets type Brompton, Birdy, Dahon (compact, comfortabel en fiets moet niet achterblijven aan station)
2. Een vouwligfiets (fiets moet niet achterblijven aan station, comfortabel, maar wel minder compact)
3. Een tweedhandsligfiets (Challenge Hurricane, flevobike (moeilijker leren te rijden)...)

Ik zal eens goed moeten nadenken en een paar fietswinkels bezoeken.

Alvast bedankt voor jullie input!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#21 Bericht door CapoJan »

Wat je ook zou moeten meenemen in de afweging: bagage. Als ik een gecombineerde fiets-trein-verplaatsing doe, moet er meestal wat mee. Op een (vouw-)fiets kun je een rugzak meenemen, met de ligfiets is dat onmogelijk (toch niet om die al fietsend op je rug te houden). Op het moment dat je de fiets opvouwt en op de trein meeneemt, vormt een rugzak geen probleem, maar een andere tas wel: je moet dan zowel de fiets als de tas dragen...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#22 Bericht door NL-ligger »

Jan, een rugzak kan ook op je buik hoor.... :wink:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#23 Bericht door CapoJan »

NL-ligger schreef:Jan, een rugzak kan ook op je buik hoor.... :wink:
Een "buikzak" dus... Ik weet het, maar handig vind ik het niet en wel erg warm (met het huidige weer is dat weer een voordeel).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#24 Bericht door bicky »

op mijn flevobike gebruik ik mijn rugzak als fietstas, gewoon de riemen kruisen over het stoeltje en rijden maar.

SvenD
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 08 okt 2010, 11:40
Postcode: 1932
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#25 Bericht door SvenD »

Ik heb ondertussen een flevobike gekocht. Morgen zet ik hem op m'n maat en zie ik eens alles na en overmorgen ga ik m'n eerste meters proberen te rijden.

Als iemand tips heeft om te rijden met de flevo zijn die steeds welkom!

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#26 Bericht door bicky »

Proficiat met je aankoop, je zal het je in het begin beklagen :P
SvenD schreef:Als iemand tips heeft om te rijden met de flevo zijn die steeds welkom!
op mijn blog vind je mijn ervaringen terug:
http://bickyenzijnfietsen.blogspot.be/s ... /Flevobike" onclick="window.open(this.href);return false;

algemene tips:
-Blijf zoveel mogelijk van het stuur, je hebt het enkel nodig om te remmen en de versnellingen
-iedere dag een half uurtje oefenen. meer oefentijd heeft geen effect (dat wordt ook aangeraden bij jongleren, eenwielen, ...)
-in de hoogste stand rijden, dat is het gemakkelijkst.
-altijd in de lichtste versnelling starten. (van toepassing bij alle ligfietsen)
-een lichte bergaf in het begin is altijd handig
-niet stoppen met trappen, het sturen zonder te trappen vond ik het moeilijkst.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#27 Bericht door NL-ligger »

Lijkt me inderdaad qua korte wielbasis een in potentie wat nerveuze fiets als je geen gyroscopische krachten in effect houdt. Als er ook een onderstuur op zit, is dat nog meer wennen. Ik vermoed dat de fiets lekkerder rijdt als je ook remmend iets blijft trappen. ( doe je met deraillieurs natuurlijk toch al wel om terug te schakelen zodat je weer kunt optrekken in een lagere versnelling )

Lijkt me belangrijk dat een absolute beginner erop let dat hij met de voet aan de trapper helemaal bovenaan de wegduw beweging begint en niet in een te lage versnelling wegrijdt zodat een halve pedaalslag van de voet aan de trapper wel genoeg is om voldoende beginsnelheid en stabiliteit te krijgen om de tweede voet die aan de grond stond inmiddels aan de trapper te krijgen zonder snelheidsverlies, slingeren en (om)vallen.

Doe je die halve pedaalslag in een (te) lage versnelling trap je die weerstandsloos halfrond en blijf je daar steken, krijg je geen snelheid, heb je je andere voet nog niet aan de trapper om de tweede halve slag met het andere pedaal te maken en ga je slingeren...en kun je met een kreeftrood hoofd je fiets weer oprapen...
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#28 Bericht door bicky »

NL-ligger schreef:Lijkt me belangrijk dat een absolute beginner erop let dat hij met de voet aan de trapper helemaal bovenaan de wegduw beweging begint en niet in een te lage versnelling wegrijdt zodat een halve pedaalslag van de voet aan de trapper wel genoeg is om voldoende beginsnelheid en stabiliteit te krijgen om de tweede voet die aan de grond stond inmiddels aan de trapper te krijgen zonder snelheidsverlies, slingeren en (om)vallen.

Doe je die halve pedaalslag in een (te) lage versnelling trap je die weerstandsloos halfrond en blijf je daar steken, krijg je geen snelheid, heb je je andere voet nog niet aan de trapper om de tweede halve slag met het andere pedaal te maken en ga je slingeren...en kun je met een kreeftrood hoofd je fiets weer oprapen...
wat een uitleg voor iets dat jezelf wel voelt als je aan het oefenen bent

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Welke ligfiets voor woon-werkverkeer?

#29 Bericht door NL-ligger »

bicky schreef: wat een uitleg voor iets dat jezelf wel voelt als je aan het oefenen bent
Mijn vrouw is dat niet met je eens....achteraf hoorde ik dat die met mijn Icarus Marathon met onderstuur niet verder is gekomen dan in haar eentje ( bang voor wat ik zou zeggen als ze de fiets zou laten vallen ) gillend een paar meter te slingeren en het daarbij te laten.

Vooral een onderstuur schijnt beginners angst aan te jagen die helemaal niet terecht is als je eenmaal de eerste meters gereden hebt. Maar dan moet je wel op gang komen natuurlijk, anders wordt je angst dubbel en dwars bevestigd.

Bovendien moet je als je iets uitlegt dat kunnen doen op het niveau van de beginner. Dat lijkt meestal overdreven als je iets allang als vanzelfsprekend beschouwd. Ik had helemaal geen vrees voor een afwijkende fiets, en dus ook geen problemen. Maar dat wil niet zeggen dat dat niet anders kan zijn voor een ander....
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie