Verlichting !!!!!

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

Verlichting !!!!!

#1 Bericht door DY »

Onlangs toevallig een politieman tegen het lijf gelopen en heb hem zowat verhoord over fietsverlichting. Hij heeft volgende verklaard:

- pinkend voor- of achterlicht wettelijk niet toegestaan, maar het is beter als niets. (Belgische wet)

- de stroboscoop is geen probleem (er staat geen max op de lichtsterkte), maar dus strikt genomen met vast voor- of achterlicht.

- NIEUW: zijverlichting: we zijn inderdaad niet zo goed gezien van opzij. Nu zijn fietswiellichten: een schijf die je in je wiel monteert. Heeft iets mee van wielkappen en zijn behoorlijk licht en werken zonder batterijen.
Een goed alternatief voor wielkappen dus. (http://users.pandora.be/seatventilator/bikelight)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

heb die dingen eens zitten bekijken ziet er wel handig it, maar er staan geen maten op van de schijf zelf, dus of ze bruikbaar zouden zijn bij 20"?
heb die mannen dan maar eens uitgevraagd via een mailtje he, eens zien of ze wel weten wat ze verkopen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#3 Bericht door wost »

Goedkope zijverlichting? Je hebt zo van die reflecterende armbanden met leds 2€ of zo. Dat in je spaken spannen?
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Verlichting !!!!!

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

DY schreef:- pinkend voor- of achterlicht wettelijk niet toegestaan, maar het is beter als niets. (Belgische wet)
Dat klopt. Volgens de wet is het zelfs zo dat het voor- en achterlicht vast gemonteerd moeten zijn, wat dus betekent dat de afneembare lichtjes met batterijen niet overeenkomstig de Belgische verkeerswet zijn. Ik heb weet van mensen die beboet werden omdat ze enkel zulke lichten hadden.

Knipperende achterlichten hebben trouwens een groot nadeel voor de andere weggebruikers: het is moeilijker de afstand in te schatten dan bij een blijvend brandend licht.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

Wouter schreef:heb die dingen eens zitten bekijken ziet er wel handig it, maar er staan geen maten op van de schijf zelf, dus of ze bruikbaar zouden zijn bij 20"?
Onderaan http://users.pandora.be/seatventilator/ ... rmaten.htm staan er maten.

De grote schijf is voor 24" en 26". De schijf geschikt voor kinderfiets is goed voor 20".

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Verlichting !!!!!

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

DY schreef:- NIEUW: zijverlichting: we zijn inderdaad niet zo goed gezien van opzij. Nu zijn fietswiellichten: een schijf die je in je wiel monteert. Heeft iets mee van wielkappen en zijn behoorlijk licht en werken zonder batterijen.
Een goed alternatief voor wielkappen dus. (http://users.pandora.be/seatventilator/bikelight)
't Zijn wel leuke dingetjes, maar ze me zo kermisachtig aan. Ik denk dat een wielkap met retroreflecterende stroken erop soms beter is dan dergelijke verlichting. Niets geeft immers een krachtiger licht op onze fiets dan de weerkaatsing van een autolicht.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

fietsverlichting

#7 Bericht door marksje »

Hierbij een overzicht en commentaar van het verkeersreglement i.v.m. de verlichting van een fiets. KB 1 dec 1975.
art. 82
(82.1.1 (1° De fietsen moeten altijd vooraan een niet verblindend wit of geel licht en achteraan een rood licht voeren. Het rode achterlicht moet 's nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn vanop een afstand van 100 meter minimum.)
Commentaar : voorheen stond in de wet dat het een "vast" licht moest zijn. Dit is gewijzigd zodat de knipperende lichten nu ook wettelijk zijn. Hoe deze op de fiets zijn gemonteerd speelt geen rol, afneembare lichten zijn volkomen wettelijk. Lichten aangebracht op helmen, rugzakken, arm, enz. zijn NIET wettelijk, het is de fiets die de lichten moet dragen. Ze moeten deze lichten ten allen tijde dragen, ook overdag. Het gaat hier wel over gewone tweewielers,ook ligfietsen met twee wielen.

(2° De fietsen moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren. Het lichtgevende gedeelte van de rode reflector moet afzonderlijk zijn van dit van het rode licht).
Commentaar : achteraan een rode refelctor NIET ingebouwd in het achterlicht. Wettelijk zijn de grote rechthoeken.

(3° De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren)
Commentaar : bij ligfietsen zijn deze helaas meestal niet zichtbaar maar zijn toch verplicht.

(4° De fietsen moeten altijd een zijdelingse signalisatie voeren bestaande uit: - ofwel een witte retro-reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel langs elke kant van de band van het voor- en achterwiel;
- ofwel, op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren met dubbel front, vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht;
- ofwel de combinatie van de twee voornoemde types)
commentaar : het gaat hier om de klassieke stripe op de banden of de spaakreflectoren (steeds twee stuks per wiel). Wat met de allweathers?
niet specifiek vermeld, doch zijreflectoren zijn zeker gewenst.

(5° Ik ga hier niet de volledige tekst typen, het gaat hier over de uitzonderingen welke overdag geen lichten of refelectoren hoeven te dragen; het betreft hier de "echte koersfiets", de "echte moutainbike" en kinderfietsen met een wieldiameter van minder dan 50 cm.)

(82.1.2 (1° De drie- en vierwielers moeten de voor fietsen voorgeschreven lichten voeren wanneer zij rijden tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter.)
commentaar : in tegenstelling tot de tweewielige fiets dienen drie- en vierwielers enkel in "het donker" met lichten te zijn uitgerust.

(2° De driewielers met één voorwiel moeten altijd vooraan een witte refelctor en achteraan twee rode reflectoren voeren.)

(3° de driewielers met twee voorwielen moeten altijd vooraan twee witte reflectoren en achteraan één rode reflector voeren.)

(4° De vierwielers moeten altijd vooraan twee witte reflectoren en achteraan twee rode reflectoren voeren.)

(5° De pedalen van de drie- en vierwielers moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren)
commentaar : wat met de allweathers ? Ik weet het ook niet, dit lijkt mij totaal onnuttig.

(82.1.3 De door rijwielen getrokken aanhangwagens moeten altijd achteraan twee rode reflectoren voeren. Zij moeten bovendien een rood licht voeren zodra hun omvang het rood licht van het rijwiel onzichtbaar maakt)
Commentaar: dit is zowel voor twee-, drie- als vierwielers met aanhanger

(82.1.4.1° De lichten en reflectoren moeten zodanig geplaatst zijn dat geen enkel deel van het voertuig de doelmatigheid ervan vermindert. Zij moeten altijd duidelijk zichtbaar zijn en goed uitkomen, alsook in goede staat van onderhoud en werking)
Commentaar : op tijd batterijen vervangen op opladen.

Door tijdsgebrek ga ik hier even onderbreken, binnen enkele dagen meer

Bobvroegh
Junior
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 14:34
Locatie: Renkum NL
Contacteer:

VREEMD

#8 Bericht door Bobvroegh »

Ik heb zo'n leuk CATEYE HL-EL300 lampje aangeschaft met 5 ledjes. dacht ik eindelijke goede verlichting te hebben.

word ik een avond aangehouden omdat ik de politie verblinde :?

ze hadden zeker niets te doen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#9 Bericht door Wouter D »

je kan dat lampje natuurlijk een beetje meer naar de grond richten he, dan is die verblinding een stuk minder.
ik gebruik mijn groot licht ook enkel maar op wegen als er geen maanlicht is en dus geen steek ziet.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#10 Bericht door Gast »

Ik heb twee HL-EL300 CATEYE's op mijn ligfiets staan (als ik ze niet vergeet mee te nemen).
Volgens het verkeersreglement moet het voorlicht op een fiets niet-verblindend zijn. Ik vraag mij in godsnaam af op welke basis iemand zou oordelen dat deze lichten verblindend zouden kunnen zijn. De maximale draagwijdte van de lichtbundel is volgens mij hoogstens 20 meter. Plus de kernoppervlakte maximum een halve palmbreedte groot.
In België wordt daarop door de politie niet gevit. Ze zijn al dik tevreden wanneer er tenminste "licht brandt".

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#11 Bericht door graddus »

In belgie mogen de commisairen op hun vrije dag ook spookrijden :evil: :twisted:

Gast

#12 Bericht door Gast »

Nee nee, dat was in Frankrijk. En daar gebruiken ze een ander soort verkeersborden dat ik niet ken.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#13 Bericht door graddus »

:shock:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

De dagen worden weer korter en ongetwijfeld komen er weer heel wat vragen over verlichting. Op het Nederlands forum is dat toch altijd een steeds terugkerend onderwerp, net zoals het vallen van de bladeren. Naar aanleiding van Johans bericht ben ik wat gaan surfen en ontdekte het volgende interessante overzicht:

http://www.mtbr.com/spotlight/lightshootout/

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Verlichting !!!!!

#15 Bericht door Luc Willaert »

eeuwige reiziger schreef:
DY schreef:- pinkend voor- of achterlicht wettelijk niet toegestaan, maar het is beter als niets. (Belgische wet)
Dat klopt. Volgens de wet is het zelfs zo dat het voor- en achterlicht vast gemonteerd moeten zijn, wat dus betekent dat de afneembare lichtjes met batterijen niet overeenkomstig de Belgische verkeerswet zijn. Ik heb weet van mensen die beboet werden omdat ze enkel zulke lichten hadden.
Ik dacht dat die wet een paar maand terug aangepast is. Nu zijn lichtjes op kledij of helm ook toegestaan. Kan ook zijn dat het nog een voorstel was.

Plaats reactie