Gent-->Heist

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Gent-->Heist

#1 Bericht door Ronnius »

Ik ben heel actief op nog een ander forum en daar heb ik, na de aankoop van de Grasshopper,
de belofte gemaakt om bij verschillende van die mensen op de koffie te gaan met de ligfiets (zie het als een promo tour door Vlaanderen :mrgreen: ).
Daar ik eerst mezelf moest inrijden ga ik daar nu het eind van april mee beginnen.
De eerste rit is naar Heist. Deze is meteen al een speciale daar de persoon in kwestie me komt "ophalen"
om samen met de fiets naar Heist te fietsen (ze komt met de (buk)fiets op de trein naar Gent).

Nu heb ik een route uitgetekend die me (denk ik) goed te fietsen valt maar ik weet niet of er (al dan niet tijdeijke) obstakels zijn die ik niet kan via streetview.
De route is deze: http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=682511
Tot aan de kruising tussen Lovendegem en Zomergem ken ik de weg (vorig week nog op gelegen).
Maar vanaf Zomergem tot in Heist is het een beetje en gok voor mij.
Als iemand op het traject Zomergem-Heist opmerkingen heeft, dan lees ik ze graag.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Gent-->Heist

#2 Bericht door Wouter D »

ik zou pas de schikdonkkanaal oversteken ter hoogte van de sifon en niet een eind ervoor, op kaart lijkt dat misschien onverhard, in werkelijkheid is dat bij mijn weten geasfalteerd, we zijn toen we naar middelburg gefietst zijn, langs de sifon teruggekeerd, van daar tot zomergem kan je langs dezelfde kant blijven rijden zonder enig probleem. tussen sifon en heist heb ik nog niet veel gereden, ik zal je iemand zijn mailadres doorsturen die deze streek behoorlijk goed kent met de fiets
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Gent-->Heist

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

'n Date, Ronnius? :wink:
Ronnius schreef: Nu heb ik een route uitgetekend die me (denk ik) goed te fietsen valt maar ik weet niet of er (al dan niet tijdeijke) obstakels zijn die ik niet kan via streetview.
De route is deze: http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=682511
Tot aan de kruising tussen Lovendegem en Zomergem ken ik de weg (vorig week nog op gelegen).
Maar vanaf Zomergem tot in Heist is het een beetje en gok voor mij.
Als iemand op het traject Zomergem-Heist opmerkingen heeft, dan lees ik ze graag.
Na al die jaren ken ik ondertussen dat traject op m'n duimpje. Op je kaart zie ik dat je bij Moerkerke naar de andere kant gaat om dan het Leopoldkanaal te volgen. Dat zou ik je niet aanraden, om de eenvoudige reden dat je als fietser gewoon rechtdoor kan en het er verkeersvrij is, terwijl er aan de overkant wel verkeer is waarbij er soms heel snel gereden wordt. Officieel is het een 70 km/u-weg, maar in werkelijkheid gaan de snelheden flink de hoogte in.

Blijf dus gerust de linkeroever van het Schipdonkkanaal aanhouden. Ook na de Sifons. Blijf je links aanhouden, dan zul je merken dat je op een bepaald ogenblik het jaagpad van het kanaal verlaat (Zeekanaalweg). Je moet dan een beetje door de polders kronkelen tot aan de N376. Dat stukje verkies ik persoonlijk boven de andere kant, want ook daar, in het eerste deel van de Leopoldsvaart-Noord (tussen N376 en N374), zijn er vaak snelheidsduivels. Daarom raad ik je niet aan, in tegenstelling tot spruitje, bij de Sifons over te steken.


En als je in Heist aankomt, raad ik je natuurlijk aan eens langs de dijk te fietsen. Er ligt een mooi fietspad tot in het Zoute. Als je zin en energie hebt, kan je dan de grens oversteken (Internationale Dijk) om uit te komen bij het afleidingsvaartje. Je kan dit kanaaltje grotendeels volgen om in Sluis te geraken. Dan de Damse Vaart volgen tot aan de Sifons. 't Is maar een ideetje...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Gent-->Heist

#4 Bericht door paulheyndrickx »

Ik doe dit ritje wel enkele keren per jaar. In Zomergem blijf ik de Durmstraat nog 1 km verder volgen tot ik weer op het jaagpad kan. Scheelt een lusje rond het Eilandje (kan zijn dat dit niet allemaal grondgebied Zomergem is.)
Ik verkies ook de versie die Spruitje beschrijft: oversteken aan de Sifphon en dan rechttoe rechtaan naar Heist, maar dat is omdat ik van doorrijden hou en dat is niet altijd mogelijk in de versie van Eeuwige. Op het stuk door de polders zitten nogal wat toeristenfietsers en je belt je duim lam om ze in te halen. Bovendien is het een hele toer om de Steenweg over te steken. Als je daar alles reglementair doet kom je op een smal fietspad langsheen de Steenweg met fietsverkeer in twee richtingen. Dan liever aan de andere kant van het kanaal en gewoon over steken. Ik heb me daar nog niet onveilig gevoeld.

Eigenlijk is het vrij simpel: vanuit Gent de bordjes richting Heist volgen!

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gent-->Heist

#5 Bericht door Ronnius »

Ik heb de route aangepast naar Eeuwige zijn aanbevelingen.
Ik weet dat ik in Zomergem of net ervoor een lusje maak,
maar het is de bedoeling een rustige rit te maken en er geen snelheidsrecords moeten sneuvelen.

Nu heb ik nog een vraag, en dat is het lievekanaal?
Is het jaagpad daar over de hele lengte verhard en (veilig) berijdbaar?
Op de terugweg zou ik net voor Zomergem willen afdraaien naar het lievekanaal,
dan zit ik ook direct aan de goede kant van de R4 langszij Gent.

Ennuuh, het is geen date, vorig jaar hebben we al eens een fietspoging ondernomen rond Gent.
Maar toen heb ik een examen bandenplakken afgelegd, omdat ze lek reed (en meer dan 1 gat) :mrgreen:

En het is de bedoeling om rond 15 juli in Limburg op de koffie te gaan (en met LILI mee te liggen).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Gent-->Heist

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:Ik heb de route aangepast naar Eeuwige zijn aanbevelingen.
Graag gedaan, al ga ik nog een beetje moeilijk doen... :oops: Bij 't Molentje kan je het jaagpad volgen. Op je kaart zie ik dat je nu uitwijkt naar de Waterhoek, maar dat hoeft echt niet. Je kan als fietser gewoon rechtdoor rijden.
Ronnius schreef: Ik weet dat ik in Zomergem of net ervoor een lusje maak,
maar het is de bedoeling een rustige rit te maken en er geen snelheidsrecords moeten sneuvelen.
Als je zin heb in "trage wegen", kan je er ook voor kiezen bij de Durmstraat aan de andere kant van het Schipdonkkanaal te fietsen. Dat is een aarden weg waarvan een gedeelte een rudimentaire verharding heeft. Met een velomobiel niet echt aangenaam, maar met een ligfiets ongetwijfeld geen probleem, al moet je het schudden en beven er dan wel bij nemen. Het eerste gedeelte tot aan de Peperhoek is in betere staat dan het deel erna. Eventueel kun je dus het eerste deel rijden, de Peperhoek volgen om dan de Durmestraat in te gaan zoals Paul aanraadde. Je kan echter ook nog een beetje verder fietsen, om dan links de aarden weg in te slaan die je naar de Zomergemstraat brengt.
Ronnius schreef:Nu heb ik nog een vraag, en dat is het lievekanaal?
Is het jaagpad daar over de hele lengte verhard en (veilig) berijdbaar?
Ja, geen enkel probleem.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gent-->Heist

#7 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef: Graag gedaan, al ga ik nog een beetje moeilijk doen... :oops: Bij 't Molentje kan je het jaagpad volgen. Op je kaart zie ik dat je nu uitwijkt naar de Waterhoek, maar dat hoeft echt niet. Je kan als fietser gewoon rechtdoor rijden.
Ah ok, dat is niet direct te zien op de kaart. En ik had het dus niet door.
eeuwige reiziger schreef: Als je zin heb in "trage wegen", kan je er ook voor kiezen bij de Durmstraat aan de andere kant van het Schipdonkkanaal te fietsen. Dat is een aarden weg waarvan een gedeelte een rudimentaire verharding heeft. Met een velomobiel niet echt aangenaam, maar met een ligfiets ongetwijfeld geen probleem, al moet je het schudden en beven er dan wel bij nemen. Het eerste gedeelte tot aan de Peperhoek is in betere staat dan het deel erna. Eventueel kun je dus het eerste deel rijden, de Peperhoek volgen om dan de Durmestraat in te gaan zoals Paul aanraadde. Je kan echter ook nog een beetje verder fietsen, om dan links de aarden weg in te slaan die je naar de Zomergemstraat brengt.
Wegen met rudimentaire verharding vermijd ik zo veel mogelijk. Eenvoudigweg omdat ik er soms nogal wat moeite mee heb om in evenwicht te blijven. En telkens weer uitklikken om vallen te voorkomen... liever niet :-(
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie