iemand ervaring met de SRAM dualdrive?
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
@wfvn: jij moet dat hebben gelezen als dat beestje nog actief werd, maar ik lees nog steeds 3 x 9, deze morgen echter was negen een tien en tien en elf een twaalf, dus kon je wel eens mislezen,
ik heb dus wel degelijk een drie maal negen. en tien bladen bestaan inderdaad al een tijdje, al zie ik daar het nut niet van in, wetende dat er bij al zoveel overlapping zit.
ik heb dus wel degelijk een drie maal negen. en tien bladen bestaan inderdaad al een tijdje, al zie ik daar het nut niet van in, wetende dat er bij al zoveel overlapping zit.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- Helper
- Berichten: 252
- Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
- Postcode: 9840
- Fiets: Speedliner 28/20
- Locatie: De Pinte
- Contacteer:
Wilfred geeft een mooi overzicht van de voordelen van de "dual drive".
Ik kan er alleen aan toevoegen dat ik in 1994 een bukker kocht (een Oxford Cambridge Alu 2005) die uitgerust was met de SACHS3000 groep die dat jaar furore maakte. Die fiets rijdt nu na 10000 km nog en die groep is nog niet vervangen. De "3 X 7" die erop zit is altijd een zeer comfortabele versnellingsbak geweest : je hebt geen voorderailleur, je kan schakelen in stilstand (met de drie naafversnellingen, die een bereik 0.75 - 1 - 1.33 hebben), en je hebt relatief weinig overlappingen. Ik heb het ooit vergeleken met een klassieke "3 X 7" en de versnellingen eens uitgerekend in excel. Met de Sachs3000 kwam ik aan 14 à 15 nuttige verhoudingen, met de derailleurs slechts aan een 12-tal. (ik heb die XLS-sen teruggevonden, wie ze wil kan ze krijgen). De zeven kransjes achteraan zijn alle zeven bruikbaar zonder dat de ketting te schuin komt te liggen.
Als ik het goed voorheb is Sachs enkele jaren later overgenomen door SRAM, dat nu (of vergis ik mij ?) ook overgenomen is of zou worden ...
Persoonlijk ben ik blij dat het principe van de combinatie naaf-en derailleurversnelling behouden gebleven is en verder ontwikkeld werd, het blijft een goed alternatief voor het veel duurdere (maar o zo comfortabele - vraag dat maar eens aan Bruno van de Versatile 007) Rohloff. Een naafversnelling zal echter altijd teerder blijven en zwaarder, en zou daarom nog niet echt doorgebroken zijn op mountainbike.
Bij minstens één fabrikant van ligfietsen las ik dat hij er niet aan denkt ooit andere dan derailleurversnellingen te monteren. De reden die daarvoor aangegeven wordt is dat een d-versnelling altijd minder verlies door wrijving geeft. Maar is dat ooit wel echt grondig berekend ???
En derailleurs en kettingen schoonmaken is nu niet bepaald een leuk werkje, en als ik nu naar mijn vingers kijk na een namiddag fietsonderhoud ...
Ik kan er alleen aan toevoegen dat ik in 1994 een bukker kocht (een Oxford Cambridge Alu 2005) die uitgerust was met de SACHS3000 groep die dat jaar furore maakte. Die fiets rijdt nu na 10000 km nog en die groep is nog niet vervangen. De "3 X 7" die erop zit is altijd een zeer comfortabele versnellingsbak geweest : je hebt geen voorderailleur, je kan schakelen in stilstand (met de drie naafversnellingen, die een bereik 0.75 - 1 - 1.33 hebben), en je hebt relatief weinig overlappingen. Ik heb het ooit vergeleken met een klassieke "3 X 7" en de versnellingen eens uitgerekend in excel. Met de Sachs3000 kwam ik aan 14 à 15 nuttige verhoudingen, met de derailleurs slechts aan een 12-tal. (ik heb die XLS-sen teruggevonden, wie ze wil kan ze krijgen). De zeven kransjes achteraan zijn alle zeven bruikbaar zonder dat de ketting te schuin komt te liggen.
Als ik het goed voorheb is Sachs enkele jaren later overgenomen door SRAM, dat nu (of vergis ik mij ?) ook overgenomen is of zou worden ...
Persoonlijk ben ik blij dat het principe van de combinatie naaf-en derailleurversnelling behouden gebleven is en verder ontwikkeld werd, het blijft een goed alternatief voor het veel duurdere (maar o zo comfortabele - vraag dat maar eens aan Bruno van de Versatile 007) Rohloff. Een naafversnelling zal echter altijd teerder blijven en zwaarder, en zou daarom nog niet echt doorgebroken zijn op mountainbike.
Bij minstens één fabrikant van ligfietsen las ik dat hij er niet aan denkt ooit andere dan derailleurversnellingen te monteren. De reden die daarvoor aangegeven wordt is dat een d-versnelling altijd minder verlies door wrijving geeft. Maar is dat ooit wel echt grondig berekend ???
En derailleurs en kettingen schoonmaken is nu niet bepaald een leuk werkje, en als ik nu naar mijn vingers kijk na een namiddag fietsonderhoud ...
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Ja, zwijg erover. 'k Heb net ook een namiddagje fietsonderhoud achter de rug. Eens al mijn oude bukkers - vijf in totaal - weer eens grondig onder handen genomen.Patriek schreef:En derailleurs en kettingen schoonmaken is nu niet bepaald een leuk werkje, en als ik nu naar mijn vingers kijk na een namiddag fietsonderhoud ...
-
- Neo Prof
- Berichten: 244
- Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
- Postcode: 3500
- Fiets: rans stratus + birdy tour
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
oei,
dan heb ik slechte vooruitzichten. 'k heb net een hele doos van bij de fietsenmaker met een hele verzameling stukken in voor de mtb van mijn broer terug in orde te zetten. Nu eerlijk gezegd is da een deel van het fietsplezier
Ben wel tevreden van de overwegend positieve kritiek die de dualdrive te beurt valt. Ik zal er stevig over nadenken om de waw met een dergelijke naaf uit te rusten en eventuele andere fietsen ook. Ik heb namelijk een gruwlijke hekel aan voorderailleurs. Waarom of hoe ik weet het niet maar hoe zuiver achter d. werken zo ratelen de voorste...
dan heb ik slechte vooruitzichten. 'k heb net een hele doos van bij de fietsenmaker met een hele verzameling stukken in voor de mtb van mijn broer terug in orde te zetten. Nu eerlijk gezegd is da een deel van het fietsplezier
Ben wel tevreden van de overwegend positieve kritiek die de dualdrive te beurt valt. Ik zal er stevig over nadenken om de waw met een dergelijke naaf uit te rusten en eventuele andere fietsen ook. Ik heb namelijk een gruwlijke hekel aan voorderailleurs. Waarom of hoe ik weet het niet maar hoe zuiver achter d. werken zo ratelen de voorste...
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)
-
- Helper
- Berichten: 252
- Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
- Postcode: 9840
- Fiets: Speedliner 28/20
- Locatie: De Pinte
- Contacteer:
Jean,
fout, die opmerking van jou over voorderailleurs !
Voorderailleurs moeten véél minder bijgesteld worden dan achterderailleurs.
Maar ze kunnen idd hard rammelen eens het fout gaat.
Dries en Tim zijn alleszins technisch voldoende onderlegd om jou de beste oplossing aan de hand te doen voor de WAW. Hou ook contact met Peter van de WAW007. Je volgt die zijn blog toch veronderstel ik ?[/quote]
fout, die opmerking van jou over voorderailleurs !
Voorderailleurs moeten véél minder bijgesteld worden dan achterderailleurs.
Maar ze kunnen idd hard rammelen eens het fout gaat.
Dries en Tim zijn alleszins technisch voldoende onderlegd om jou de beste oplossing aan de hand te doen voor de WAW. Hou ook contact met Peter van de WAW007. Je volgt die zijn blog toch veronderstel ik ?[/quote]
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Nu ik je bericht nogmaals nalees, zie ik nu inderdaad 3x9 staan wat eerst 3x10 was.Wouter schreef:@wfvn: jij moet dat hebben gelezen als dat beestje nog actief werd, maar ik lees nog steeds 3 x 9, deze morgen echter was negen een tien en tien en elf een twaalf, dus kon je wel eens mislezen,
Van 10 bladen cassette heb ik nog nooit gehoord. Niet dat dat iets zegt uiteraardik heb dus wel degelijk een drie maal negen. en tien bladen bestaan inderdaad al een tijdje
Maar nog geen jaar geleden was een 3x9 naaf het maximum. En de fietsenmaker heb ik ook nog nooit over een 10x brede ketting gehoord, wel over 7x 8x en 9x breed (waarbij 7x en 8x dezelfde breedte is maar 9x een slag smaller). Maar goed, genoeg geneuzeld daarover, 10x derailleur bestaat dus in ieder geval begrijp ik.
Die overlap heb je helemaal zelf in de hand, zeker als je een voorderailleur hebt (al dan niet in combinatie met een achterderailleur).al zie ik daar het nut niet van in, wetende dat er bij al zoveel overlapping zit.
Ik kan je met een 2x10 derailleur systeem (voor en achter) best een set tandwielen uitzoeken waarbij je géén overlap hebt.
Neem achter bijvoorbeeld een 11-21 en voor een 38 en 76-blad en je hebt alleen maar aaneengesloten versnellingen. Maar ook andere keuzes zijn mogelijk maar dat wordt meer puzzelen.
Maar praktisch gezien zit je inderdaad vaak met flink wat overlap om het schakelen een beetje lekker te laten verlopen. Vandaar ook dat een Rohloffnaaf met z'n 'slechts' 14 versnellingen wat mij betreft terecht vergeleken wordt met een 27-versnellingsysteem op mountainbikes. Door de (bijna) overlap blijven er bij de mountainbike ook effectief zo'n 14 versnellingen over. Alleen zit je daar ook nog eens met het 'probleem' dat je 2 versnellingen moet bedienen en soms met de ene omhoog moet schakelen terwijl je de andere op datzelfde moment omlaag moet schakelen.
Dat vind ik dus weer een groot voordeel van een uitgebreide naafversnelling boven een setje derailleurversnellingen.
Zie ook m'n verhaal boven.Patriek schreef:Wilfred geeft een mooi overzicht van de voordelen van de "dual drive".
Ik kan er alleen aan toevoegen dat ik in 1994 een bukker kocht (een Oxford Cambridge Alu 2005) die uitgerust was met de SACHS3000 groep die dat jaar furore maakte. Die fiets rijdt nu na 10000 km nog en die groep is nog niet vervangen. De "3 X 7" die erop zit is altijd een zeer comfortabele versnellingsbak geweest : je hebt geen voorderailleur, je kan schakelen in stilstand (met de drie naafversnellingen, die een bereik 0.75 - 1 - 1.33 hebben), en je hebt relatief weinig overlappingen.
Met m'n heb ik dus ook een 3x7. Daarmee zou je dus in feite 21 versnellingen kunnen maken. Alleen met een 11-28 achtercassette en een 65 voorblad heb ik toch flink overlap waardoor ik toch echt minder versnellingen had.
1 versnelling met de naaf komt dan bijna overeen met 2x derailleurversnelling.
In feite heb je dan dus geen 21 maar 11 versnellingen (wat ook aardig lijkt te kloppen na wat testen)
Momenteel heb ik een 13-28 achter en een 52 voor. Daarmee heb ik minder overlap; 1 versnelling met de naaf komt aardig overeen met ongeveer 2,5 met de derailleur. Om eerlijk te zijn bevalt me de eerste set beter qua schakelgemak maar wegens het soms moeten trekken van de kinderkar is een lichter verzet toch echt nodig.
Nee, je vergist je niet, het klopt helemaal; het is overgenomen.Ik heb het ooit vergeleken met een klassieke "3 X 7" en de versnellingen eens uitgerekend in excel. Met de Sachs3000 kwam ik aan 14 à 15 nuttige verhoudingen, met de derailleurs slechts aan een 12-tal. (ik heb die XLS-sen teruggevonden, wie ze wil kan ze krijgen). De zeven kransjes achteraan zijn alle zeven bruikbaar zonder dat de ketting te schuin komt te liggen.
Als ik het goed voorheb is Sachs enkele jaren later overgenomen door SRAM, dat nu (of vergis ik mij ?) ook overgenomen is of zou worden ...
Wat mij nog niet duidelijk is, is de link met Sturmey Archer. Als ik me niet vergis had je 'vroeger' naafversnellingen (3x) met een stuurhendel van Sturmey Archer. Alleen bestaat Sturmey Archer volgens mij nog steeds; 2 jaar geleden heb ik in ieder geval 2 nieuwe remblokken gekocht voor m'n trommelremmen.
Toch heb ik inmiddels al meer dan genoeg verhalen gehoord over mountainbikers mét Rohloff.Persoonlijk ben ik blij dat het principe van de combinatie naaf-en derailleurversnelling behouden gebleven is en verder ontwikkeld werd, het blijft een goed alternatief voor het veel duurdere (maar o zo comfortabele - vraag dat maar eens aan Bruno van de Versatile 007) Rohloff. Een naafversnelling zal echter altijd teerder blijven en zwaarder, en zou daarom nog niet echt doorgebroken zijn op mountainbike.
En wat dacht je van kettingbuizen wegens het minder goed kunnen afschermen van de ketting met de derailleur?Bij minstens één fabrikant van ligfietsen las ik dat hij er niet aan denkt ooit andere dan derailleurversnellingen te monteren. De reden die daarvoor aangegeven wordt is dat een d-versnelling altijd minder verlies door wrijving geeft. Maar is dat ooit wel echt grondig berekend ???
En derailleurs en kettingen schoonmaken is nu niet bepaald een leuk werkje, en als ik nu naar mijn vingers kijk na een namiddag fietsonderhoud ...
Laat je het schoonmaken achterwege, dan zit je daar weer mee.
Ik ga binnenkort ook rondkarren in een Versatile MET Rohloff waarbij de Rohloff absoluut als +punt op m'n lijstje staat.
Ik heb een hekel aan voorderialleurs. Ik had regelmatig dat de ketting bij m'n Baron over het grote blad werd getild in plaats van erop gelegd.Patriek schreef:Jean,
fout, die opmerking van jou over voorderailleurs !
Voorderailleurs moeten véél minder bijgesteld worden dan achterderailleurs.
Maar ze kunnen idd hard rammelen eens het fout gaat.
Bij m'n Alleweder heb ik eigenlijk weinig problemen met m'n achterderailleur. Goed, bij temperatuurswisselingen wil hij soms nét niet lekker schakelen maar dat valt tijdens het rijden vlot te fixen met de stuur-fijn-afstel-schroef.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Aandrijfsysteem
Er is ook een nieuw soort van derailleursysteem op de markt, nl de PeteSpeed. Het ontwerp is een soort van inwendige derailleur en heeft als voordeel dat de ketting naar het achterwiel altijd min of meer in een rechte lijn loopt. De tandwielkransjes zitten bij dit systeem op de trapas en dus niet meer bij het achterwiel.
Ik weet niet of het systeem al los te verkrijgen is en hoeveel het kost (op de website www.petespeed.com staat bitter weinig uptodate info), het fietsmerk BeOne brengt als eerste MB's op de markt die met PeteSpeeds zijn uitgerust.
Ik heb er ook niet meteen een zicht op of het wel toepasbaar is op liggers, volgens mij lijkt het me alleen een "verbetering" voor fietsen met relatief korte kettingen, zoals gewone bukfietsen.
Tihamér -allesbehalve techneut
Ik weet niet of het systeem al los te verkrijgen is en hoeveel het kost (op de website www.petespeed.com staat bitter weinig uptodate info), het fietsmerk BeOne brengt als eerste MB's op de markt die met PeteSpeeds zijn uitgerust.
Ik heb er ook niet meteen een zicht op of het wel toepasbaar is op liggers, volgens mij lijkt het me alleen een "verbetering" voor fietsen met relatief korte kettingen, zoals gewone bukfietsen.
Tihamér -allesbehalve techneut
i ride my bikes to ride my bikes
-
- Nieuweling
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma 18 apr 2005, 14:29
- Postcode: 2000
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Smoover
Ik las vorige week in de 03 (boekje Antwerpen) over de Smoover. Dit zou een ontwerp zijn van Shimano, in samenwerking met een aantal fietsmerken.
Het idee achter dit systeem is een volautomatische versnellingsbak. Dit systeem zou voortdurend de juiste vernelling kiezen (afhankelijk van trapritme veronderstel ik). Ik kan er verder nog weinig over vinden, maar het wordt toch reeds toegepast op sommige fietsen.
Het idee achter dit systeem is een volautomatische versnellingsbak. Dit systeem zou voortdurend de juiste vernelling kiezen (afhankelijk van trapritme veronderstel ik). Ik kan er verder nog weinig over vinden, maar het wordt toch reeds toegepast op sommige fietsen.
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Re: Smoover
Heb het ook gelezen en ben benieuwd naar meer info!Tim Van Houtte schreef:Ik las vorige week in de 03 (boekje Antwerpen) over de Smoover.
Trouwens in de puma winkel van A'pen ook nog een mooie fiets(MTB) zien hangen. De onderste buis was vervangen door een staalkabel en achteraan zat er een systeem ingebouwd waardoor hij helemaal plooibaar werd.
Optima Stinger EX met Aeropunt
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Re: Smoover
Smoover is idd een concept van Shimano, dat echter niet alleen uit de aandrijving bestaat. Het idee achter dit concept is het fietsen in het algemeen comfortabeler te maken. Die volautomatische versnellingsbak zoals jij die noemt is ofwel een Nexus-versnellingsnaaf ofwel een krans met derailleursysteem, die mbv een sensor automatisch schakelt. Diezelfde sensor is ook verbonden aan de voor -en achtervering. Alles gebeurt op batterij en het systeem is (nog) niet los te krijgen.Tim Van Houtte schreef:Ik las vorige week in de 03 (boekje Antwerpen) over de Smoover. Dit zou een ontwerp zijn van Shimano, in samenwerking met een aantal fietsmerken.
Het idee achter dit systeem is een volautomatische versnellingsbak. Dit systeem zou voortdurend de juiste vernelling kiezen (afhankelijk van trapritme veronderstel ik).
Ik veronderstel dat dit systeem idd ook van toepassing kan zijn voor liggers, maar ik zit er niet echt op te wachten ....
Tihamér -schakelt liever zelf
i ride my bikes to ride my bikes
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
het automatische, elektronisch schakelsysteem van shimano is reeds leverbaar en is gekend onder de naam
1° NEXAVE C180 zijnde het systeem met een trippel vooraan (46-34-24 T) en achteraan een cassette van 8 kronen (11-33 T).
2° Di2 Cyber NEXUS intern 8 speed systeem.
Hierbij heeft men de keuze tussen, of een handmatige bediening van het electrische schakelsysteem, of een full automatisch schakelsysteem.
Het automatische veersysteem (luchtvering achter en olie voor) is enkel voor bukfietsen, en is in combinatie met de beide versnellingssystemen te monteren, maar hoeft niet.
De electrische voeding wordt tegenwoordig voorzien door het "ecovision" systeem, zijnde een soort van naafdynamo in de vooras zodat batterijen overbodig zijn (Nadeel hiervan is, zij het een uitermate lichte en haast te verwaarlozen, magnetische wrijving)
Of dit nu echt een aan te raden keuze is weet ik niet. In het verleden werd dit systemen (hand - electrisch) als eens ingebracht in de prof-wielrennerij en het is daar vlug afgevoerd wegens teveel problemen (schakelen als het niet moest en niet schakelen als het wel moest). Mogelijks staat de techniek nu al verder en werkt het perfect. Afwachten.
1° NEXAVE C180 zijnde het systeem met een trippel vooraan (46-34-24 T) en achteraan een cassette van 8 kronen (11-33 T).
2° Di2 Cyber NEXUS intern 8 speed systeem.
Hierbij heeft men de keuze tussen, of een handmatige bediening van het electrische schakelsysteem, of een full automatisch schakelsysteem.
Het automatische veersysteem (luchtvering achter en olie voor) is enkel voor bukfietsen, en is in combinatie met de beide versnellingssystemen te monteren, maar hoeft niet.
De electrische voeding wordt tegenwoordig voorzien door het "ecovision" systeem, zijnde een soort van naafdynamo in de vooras zodat batterijen overbodig zijn (Nadeel hiervan is, zij het een uitermate lichte en haast te verwaarlozen, magnetische wrijving)
Of dit nu echt een aan te raden keuze is weet ik niet. In het verleden werd dit systemen (hand - electrisch) als eens ingebracht in de prof-wielrennerij en het is daar vlug afgevoerd wegens teveel problemen (schakelen als het niet moest en niet schakelen als het wel moest). Mogelijks staat de techniek nu al verder en werkt het perfect. Afwachten.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
-
- Junior
- Berichten: 85
- Lid geworden op: zo 20 jun 2004, 10:22
- Postcode: 9450
- Fiets: gele hurri sport
- Locatie: haaltert
- Contacteer:
dual drive
Iemand een idee wat een dualdrive van SRAM kost (ik bedoel dus het volledige versnellingssysteem ..... cassette, dual drive, shifters etc)
Gert the yellow one
Gert the yellow one