Pagina 1 van 1

Banden

Geplaatst: do 05 jan 2012, 23:11
door dmd
Waarschijnlijk de eerste tekenen van de verslaving ondervonden: gisteren liep ik wat ambetant, dus vandaag moest ik fietsen. Dan maar naar het werk geroeid... door de wind, door de regen... Op de terugweg ben ik echter lek gereden, en door de kou en het natte weer heb ik na enkele pogingen het plakken opgegeven. Voor het eerst in mijn ligfietscarriere heb ik het thuisfront gebeld om me te komen halen :oops:

Niet echt slim van mij, maar na mijn 2 de hands aankoop heb ik niet nagedacht over het opleggen van (winter)banden. Daarom mijn vraag:
De bij mij gemonteerde banden waren Primo Comet banden, waarschijnlijk de standaard banden van Thys, maar welke banden gebruiken jullie in de winter?

Op mijn Hurri rijd ik nu al 6000km lekvrij met Schwalbe Marathon, maar het zou wel iets sneller mogen...

Re: Banden

Geplaatst: do 05 jan 2012, 23:42
door Pleeboy
ik heb hier nog een 35mm noppenbandje voor vóór op te leggen, maar dat lukt niet op de mono-vork op de 240, wel op de 222 zónder spatbord :wink:
ook voor de 222 een 35mm breed semi-slick achterband gekocht,voor meer grip in de winter. Maar toen moest het snel gaan om de 240 te bemachtigen, en die heeft een 28" achterwiel...

Tja er zijn genoeg banden, maar je moet goed opletten welke er in de vork past, ik kan bvb maar tot 25mm gaan, een 28 mm cross-band in de maat 28" past niet....
De standaard primo's op de 222 zijn 32mm breed mét kevlar laag.
Ik was nochtans content over de lekbestendigheid van de primo's (met kevlar), vooraan ligt die ook op de 240(zonder). Misschien nog een keertje proberen, maar een tip: neem een reserve binnenband mee, plakken in de regen is (bijna) niet te doen...

Re: Banden

Geplaatst: vr 06 jan 2012, 2:10
door Wouter D
ik vind de primo ook prima, indien nodig, heb ik hier waarschijnlijk nog wel een reserve liggen hoor, dan neem je er de 21ste gewoon 1tje extra mee van bij der thys voor mij om terug te geven :-)

Re: Banden

Geplaatst: vr 06 jan 2012, 11:36
door dmd
OK, als jullie die Primo`s wel zien zitten geef ik ze nog een kans, uiteindelijk nog maar de eerste keer dat ik lek reed. De voorband is aan vervanging toe, maar ik haal de 21e nog wel, dus bedankt voor je aanbod Spruitje maar is niet nodig.

Dit weekend ga ik binnen banden kopen, en breng ik er zeker een paar in reserve mee.

By the way: Op welke druk zetten jullie die banden? Ze mogen tot 7 bar hebben, bij mij stonden ze op 6 bar.

Re: Banden

Geplaatst: vr 06 jan 2012, 17:02
door Pleeboy
op de 222 tussen de 5 en de 6, ben nogal lui als het op oppompen gaat :mrgreen:
maar met de 28" achteraan op de 240 moet deze wel boven de 7 blijven staan, om snakebites te voorkomen.
T is maar of je op 4 bar leuk vindt: kleine hobbels worden gefilterd, maar de kilometerteller staat zó centraal (lettelijk :) ) dat het meteen opvalt hoe traag je gaat (zeker met wind tegen :wink: )

Re: Banden

Geplaatst: za 07 jan 2012, 11:35
door Wouter D
ik rij met mijn band op alle fietsen die ik heb, altijd op max druk.

Re: Banden

Geplaatst: di 10 jan 2012, 23:09
door dmd
En dan nog een vraagje in de categorie onderhoud: Hoe evalueren jullie wanneer de dynema kabel vervangen moet worden? De mijne begint uit te rafelen maar zal naar mijn gevoel nog wel even meegaan. Toch zou ik het niet graag tijdens een tocht meemaken dat die afschiet. Vorige keer is de kabel afgeschoten aan de snek door slechte montage en heb ik meteen alles vervangen...

Re: Banden

Geplaatst: di 10 jan 2012, 23:47
door Pleeboy
Laat hem er nog maar even opliggen tot de 21e, dan kunnen we het eens aan de meester zelf vragen :wink:
Zoals gezegd bij de discussie staalkabel vs dyneema is vooral de kracht die je ontwikkelt een heel belangrijke factor. Ik kon met rustig woon-werk (normale kledij) en 68 kilo en goed weer makkelijk 1200 km op 1 kant rijden.
heviger trainen, regen, achtergebleven zand zijn factoren die dit in sommige gevallen kan herleiden tot 400km...

Re: Banden

Geplaatst: do 12 jan 2012, 22:43
door Wouter D
indien je je kabel tijdig omdraait, kan je er nog eens zo lang mee