kanaal Gent-Brugge - Ringvaart - Schelde

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

kanaal Gent-Brugge - Ringvaart - Schelde

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Met het wonder dat Streetview heet, heb ik al iets proberen uit te werken, maar, zoals iedereen wel weet, is de 'daadwerkelijke werkelijkheid' soms wel eens verschillend van de virtuele wereld. Daarom hierbij 'en vroagske veur de Geinteneeirs'.

De route ziet er als volgt uit: ik kom afgefietst van het kanaal Gent-Brugge dat ik bij Vinderhoute verlaat om het fietspad langs de Ringvaart te nemen. Bij de doortrapperstocht van spruitje zag ik dat je nog een stuk voorbij de Grotesteenweg-Noord kunt fietsen. Dan stoot je op de Ottergemsesteenweg-Zuid. Vanaf hier is het voor mij onbekend terrein, dus liet ik Streetview er even op los. Veel wijzer werd ik er niet door, maar het lijkt er wel op dat je met de fiets verder langs het jaagpad van eerst de Ringvaart en dan de Schelde kunt rijden. Dit tot de Zonneputtragel (met uitzondering van een laatste stukje waar het vol ligt met schijnbaar de inboedel van een hele ijzerwinkel...).

Klopt dit?

En lukt het met een velomobiel?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: kanaal Gent-Brugge - Ringvaart - Schelde

#2 Bericht door Bram Mouton »

Stefaan, ik weet het niet juist maar ten tijde van streetview waren ze nog niet aan het werken daar... je moet rekenen dat dat ondertussen ook al een jaar of 3 oud is hé dat spel... tegen wanneer moet je dat weten?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: kanaal Gent-Brugge - Ringvaart - Schelde

#3 Bericht door CapoJan »

Eeuwige,

indien je het fietspad aan de andere kant van de Ringvaart neemt, kan je tot aan de Ottergemsesteenweg rijden. Daar neem je de fietsersbrug - aan het nieuwe stadion (in aanbouw) voor de Gentse voetbaltrots - en vanaf daar kun je de Scheldeoever volgen tot in Oudenaarde. Dat stukje "Ottergemsesteenweg Zuid" is in realiteit een aardeweg die stukgereden is bij onlangs uitgevoerde werken.

Desnoods steek je van de Buitenring over aan de autokeuring in Zwijnaarde om dan een eindje via de Binnenring verder te rijden. Die route lukt zeker met de velomobiel !
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: kanaal Gent-Brugge - Ringvaart - Schelde

#4 Bericht door Ronnius »

Ik ben ff op de kaart gaan kijken, blijkt dat ik vorige zomer nog een route gemaakt heb via de Ottergemse steenweg zuid.
Het is bij een gps route gebleven want de Ottergemse steenweg zuid is onberijdbaar, behalve met tractor banden, genoeg bodemvrijheid en veel vermogen (lees boterhammen) wegens niet verhard. Het was vorige zomer zo en zal nu nog wel zo zijn.
Als je op de Buitenring Zwijnaarde bent moet je mee de afrit nemen naar Heerweg noord. Je kan daar niet anders dan volgen. Van daaruit kan je naar de Ottergemse steenweg en de Zonneputtragel via de Nederzwijnaarde.

Het allerlaatste stuk van de Zonneputragel is inderdaad een oude ijzerwinkel, namelijk (al dan niet restanten) van baggerbedrijf Gent of zoiets. Het is ook verboden toegang, maar dat omzeil je via Nieuwescheldestraat en langs Domo kom je op de Ottergemse steenweg.

Ik heb een paar routes getekend:
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id ... IGKT8hr6oA
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id ... IGKT8hr6oA

Het onberijdbare stuk: Ottergemsesteenweg zuid (staan verbodstekens):
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id ... pHKOQ0rWl.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: kanaal Gent-Brugge - Ringvaart - Schelde

#5 Bericht door CapoJan »

Ronny, dat laatste stukje Zonneputtragel (laatste, indien je richting Gent rijdt, veronderstel ik) is wel degelijk goed te berijden hoor ! Er ligt enkel een dikke tros, waarmee een ijzeren bak die ooit een baggerschuit was aangemeerd is. Soms rij ik langs daar, soms langs de ingang van Domo. Enkel dat laatste stukje van wat Google Maps Ottergemsesteenweg Zuid noemt, is effectief enkel met een MTB te doen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: kanaal Gent-Brugge - Ringvaart - Schelde

#6 Bericht door Ronnius »

Aan de Zonneputtragel zijn ze wel bezig met de hout weg te snoeien langs het water.
De stammen zijn al weg gehaald, maar het snoeihout lag er nog (langs de weg) gestapeld (vorig weekend).
Het zou wel eens kunnen dat je gehinderd wordt als ze bij je doortocht het hakselen-weghalen.
Maar de tragel is wel behoorlijk breed, normaal kan het niet veel hinder geven.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: kanaal Gent-Brugge - Ringvaart - Schelde

#7 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef:Ronny, dat laatste stukje Zonneputtragel (laatste, indien je richting Gent rijdt, veronderstel ik) is wel degelijk goed te berijden hoor ! Er ligt enkel een dikke tros, waarmee een ijzeren bak die ooit een baggerschuit was aangemeerd is. Soms rij ik langs daar, soms langs de ingang van Domo. Enkel dat laatste stukje van wat Google Maps Ottergemsesteenweg Zuid noemt, is effectief enkel met een MTB te doen.
Ik weet dat je er zo een 10 jaar geleden wel langs kon, maar dan stonden er plots verbodsborden en bij een poging deze te negeren ben ik eens op mijn stappen moeten terug komen. Een tijdje geleden was het daar ook ff afgezet met een hekken. Dus ik rij altijd om via de Nieuwescheldestraat en Domo. Dat scheelt een paar meter en die Nieuwescheldestraat is een rustige straat.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: kanaal Gent-Brugge - Ringvaart - Schelde

#8 Bericht door dmd »

Ik ben daar vorige week nog gepasseerd. Is niet de mooiste route, maar wel perect berijdbaar.
Aan de brug over de ringvaart via de Ottergemsesteenweg staat eigenlijk een verbodsbord, maar als je even je ogen toeknijpt merk je dat je deze brug samen met vele andere fietsers oversteekt...
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: kanaal Gent-Brugge - Ringvaart - Schelde

#9 Bericht door Ronnius »

dmd schreef:Ik ben daar vorige week nog gepasseerd. Is niet de mooiste route, maar wel perect berijdbaar.
Aan de brug over de ringvaart via de Ottergemsesteenweg staat eigenlijk een verbodsbord, maar als je even je ogen toeknijpt merk je dat je deze brug samen met vele andere fietsers oversteekt...
Die borden staan er sinds ze begonnen aan de nieuwe gas pijpleiding.
De werken zijn al een tijdje gedaan, het bord is achtergebleven.
Vroeger stond er een verbodsbord voor motorvoertuigen...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: kanaal Gent-Brugge - Ringvaart - Schelde

#10 Bericht door eeuwige reiziger »

Leuk, plotseling zoveel gidsen die me door de verkeersjungle van Gent willen helpen! Bedankt! Daar ik toch een aantal keren die richting uit zal gaan (ergens in februari - over het juiste tijdstip daar beslist de natuur over...), probeer ik ongetwijfeld de twee voorgestelde routes. Het liefst rij ik trouwens zoveel mogelijk langs de buitenring, omdat je meer recht op recht kunt rijden. Bij de binnenring zitten er, naar mijn gevoel toch, meer op- en afritten alsook een paar van die rare bochten en tunnels.

Nu jullie erover spreken, denk ik trouwens me die brug van de Ottergemsesteenweg te herinneren. Hebben we die bij de verschillende edities van Gentse Buitenband niet overgestoken?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie