rijden met een velomobiel op een autoweg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#46 Bericht door sailor11647 »

highway_patrol schreef:En waar staan die andere bevelen dan omschreven? .......
De bevelen waar het hier over gaat, nl die die genoemd worden in de wegcode, en die van belang zijn in het kader van de plaats op de rijbaan, beperken zich weldegelijk tot die bevelen in artikel 4.
zoals ik het zie, dien je elk bevel van een agent op te volgen als het handelt over het gebruik van de openbare weg
ik kan daar natuurlijk ook in missen
ik zal het eens vragen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#47 Bericht door eeuwige reiziger »

highway_patrol schreef:De bevelen waar het hier over gaat, nl die die genoemd worden in de wegcode, en die van belang zijn in het kader van de plaats op de rijbaan, beperken zich weldegelijk tot die bevelen in artikel 4.
sailor11647 schreef:zoals ik het zie, dien je elk bevel van een agent op te volgen als het handelt over het gebruik van de openbare weg
ik kan daar natuurlijk ook in missen
ik zal het eens vragen
In tussentijd heb ik dit probleem eens aan de plaatselijke politie (regio Tielt) voorgelegd. Vandaag zat hun antwoord in de mailbox. Er is volgens hoofdinspecteur Catteeuw geen enkele twijfel mogelijk over artikel 4:
De term ‘inzonderheid’ houdt in dat er nog andere bevelen kunnen zijn waaraan de weggebruikers onmiddellijk gevolg moeten geven, zoals een teken om snelheid te minderen (op- en neergaande bewegingen met de arm) (: voor zover dergelijk bevel niet pertinent onwettig is)
Daarnaast verwijst hij ook naar artikel 6.1:
6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.
Op einde van de mail concludeert de hoofdinspecteur dan ook dat een agent een velomobielrijder het bevel mag geven op het fietspad te rijden. Als de fietser daar niet op ingaat, kan er desnoods ook geverbaliseerd worden (artikel 4.1). Goed voor 165 euro of desnoods rechtbank.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#48 Bericht door bicky »

eeuwige reiziger schreef:Op einde van de mail concludeert de hoofdinspecteur dan ook dat een agent een velomobielrijder het bevel mag geven op het fietspad te rijden. Als de fietser daar niet op ingaat, kan er desnoods ook geverbaliseerd worden (artikel 4.1). Goed voor 165 euro of desnoods rechtbank.
En tot hoelang is dit bevel geldig? tot je op een andere weg komt? tot je op een kruising komt?

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#49 Bericht door blackarmor »

tot aan de volgende kruising ;)
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#50 Bericht door Peter J »

bicky schreef:
eeuwige reiziger schreef:Op einde van de mail concludeert de hoofdinspecteur dan ook dat een agent een velomobielrijder het bevel mag geven op het fietspad te rijden. Als de fietser daar niet op ingaat, kan er desnoods ook geverbaliseerd worden (artikel 4.1). Goed voor 165 euro of desnoods rechtbank.
En tot hoelang is dit bevel geldig? tot je op een andere weg komt? tot je op een kruising komt?
Tot die (onwetende) agent uit het zicht verdwenen is, want dan moet je je aan de wegcode houden... :lol: :roll: [-o<
Ben er ook quasi zeker van dat de "interpretatie" van hoofdinspecteur Catteeuw met een serieuze korrel zout mag genomen worden. :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#51 Bericht door eeuwige reiziger »

Peter J schreef: Tot die (onwetende) agent uit het zicht verdwenen is, want dan moet je je aan de wegcode houden... :lol: :roll: [-o<
Euh, met een velomobiel op een fietspad rijden is niet tegen de Belgische wegcode, hoor.
Peter J schreef: Ben er ook quasi zeker van dat de "interpretatie" van hoofdinspecteur Catteeuw met een serieuze korrel zout mag genomen worden. :wink:
Artikel 6.1 is toch heel duidelijk, niet?!

Eigenlijk zou het best wel interessant zijn na te gaan hoe er in andere politiezones hierover gedacht wordt. Iemand zin om ook eens bij de politie om de hoek te informeren?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#52 Bericht door trikelover »

Om een vergelijk te hebben moet je naar alle zones dezelfde brief/mail versturen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#53 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef: Daarnaast verwijst hij ook naar artikel 6.1:
6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.
Op einde van de mail concludeert de hoofdinspecteur dan ook dat een agent een velomobielrijder het bevel mag geven op het fietspad te rijden. Als de fietser daar niet op ingaat, kan er desnoods ook geverbaliseerd worden (artikel 4.1). Goed voor 165 euro of desnoods rechtbank.
Dan moet die agent daar wel een goede reden voor hebben. Vooroordelen tellen niet! :wink: :)
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#54 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef: Dan moet die agent daar wel een goede reden voor hebben. Vooroordelen tellen niet! :wink: :)
Ongetwijfeld, maar eigenlijk ging het niet over de vraag of een velomobiel op het fietspad moet rijden, maar wel of een agent, overeenkomstig artikel 4, een velomobielrijder een dergelijk bevel mag geven. Er werd immers eerder gesteld dat een politieagent slechts bevelen mag geven die in artikel 4 worden opgesomd. Blijkbaar wijst het woord "inzonderheid" niet in die richting.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#55 Bericht door Peter J »

eeuwige reiziger schreef:
Peter J schreef: Tot die (onwetende) agent uit het zicht verdwenen is, want dan moet je je aan de wegcode houden... :lol: :roll: [-o<
Euh, met een velomobiel op een fietspad rijden is niet tegen de Belgische wegcode, hoor.
Neen, dat klopt, het gebruik van het fietspad is een gunst. :)

Plaats van bestuurders op openbare weg

9.1.2.

1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.

De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#56 Bericht door Peter J »

Ik ben de laatste tijd meermaals aangesproken door agenten en telkenmale binden ze in als je verwijst naar artikel 9.1.2.1. laatste paragraaf.
Naar mijn bescheiden mening zouden die agenten niet inbinden als ze een poot hadden om op te staan en hun gelijk te halen.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#57 Bericht door eeuwige reiziger »

Peter J schreef:Ik ben de laatste tijd meermaals aangesproken door agenten en telkenmale binden ze in als je verwijst naar artikel 9.1.2.1. laatste paragraaf.
Naar mijn bescheiden mening zouden die agenten niet inbinden als ze een poot hadden om op te staan en hun gelijk te halen.
Ik weet niet of we moeten denken in termen van "gelijk hebben of gelijk halen". Soms gebeurt het inderdaad wel eens dat agenten een artikeltje uit de wegcode over het hoofd zien - een velomobiel zie je nu eenmaal ook niet overal elke dag.

Alleen hebben we het meer over het probleem of een agent zo'n bevel wel kan geven. Dan spreekt artikel 6.1 voor zich. Ik denk trouwens dat we als velomobielrijders weinig voordeel bij hebben om dergelijke zaken op de spits te drijven. Zwaaien met de letter van de wet kan zich wel eens tegen ons keren. Stel je eens voor dat de bevoegde diensten de snelheidsbepalingen op de jaagpaden beginnen af te dwingen...
Laatst gewijzigd door eeuwige reiziger op ma 07 mar 2016, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#58 Bericht door Peter J »

Met alle respect eeuwige reiziger, ga jij een bevel opvolgen dat nergens op gestoeld is ? Ik niet, sorry. :roll:
Voor zover ik weet is een ordehandhaver er nog steeds om de wet toe te passen en dan heeft die, naar mijn
bescheiden mening, geen poot om op te staan als hij (zij) een persoonlijke visie wil laten opvolgen op basis
van zijn (haar) "macht".
Een paar weken geleden heb ik het eens even "uitgehangen" door permanent van het fietspad naar de rijbaan
te wisselen en omgekeerd voor de neus van een politievoertuig, weliswaar met inachtname van alle mij bekende
regels. Ik had verwacht dat men me aan kant zou zetten maar dat is dus niet gebeurd...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#59 Bericht door eeuwige reiziger »

Peter J schreef:Met alle respect eeuwige reiziger, ga jij een bevel opvolgen dat nergens op gestoeld is ? Ik niet, sorry. :roll:
Waarom ga je er onmiddellijk van uit dat een bevel nergens op gestoeld is? Bestaat artikel 6.1 dan niet voor je? De wegreglementering is toch geen grabbelmand waaruit we nemen wat ons aangenaam valt en verwerpen wat ons niet bevalt?!
Peter J schreef: Een paar weken geleden heb ik het eens even "uitgehangen" door permanent van het fietspad naar de rijbaan
te wisselen en omgekeerd voor de neus van een politievoertuig, weliswaar met inachtname van alle mij bekende
regels. Ik had verwacht dat men me aan kant zou zetten maar dat is dus niet gebeurd...
Eerlijk gezegd zie ik niet goed in waar dat voor nodig is. In het verleden ben ik ook al enkele malen aan de kant gezet. Op een enkele uitzondering na, leverde het steeds beleefde en zelfs vriendelijke babbels op. Ik zie geen enkele reden oom agent als de publieke vijand nummer één te zien.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#60 Bericht door crash-quest-dummy »

zijn er dan nog steeds dorpen in ons vlakke land waar ze nog geen velomobilist kenden ?
Stop Fueling Around

Plaats reactie