een kilootje meer...
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
een kilootje meer...
Neen, dit is niet wat ik op mijn weegschaal zie Wel een vraag naar wie ervaring heeft met fietskarren (bagage, niet om kinderen mee te vervoeren).
Wat is het beste: de dissel bovenaan of aan het achterwiel? Welke modellen rijden het best? Welke modellen bieden veel ruimte (dus ook interessant om te gebruiken bij het winkelen)?
Schiet jullie suggesties maar af!
Wat is het beste: de dissel bovenaan of aan het achterwiel? Welke modellen rijden het best? Welke modellen bieden veel ruimte (dus ook interessant om te gebruiken bij het winkelen)?
Schiet jullie suggesties maar af!
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Re: een kilootje meer...
Ik in ieder geval. Maar vrij beperkt.eeuwige reiziger schreef:Neen, dit is niet wat ik op mijn weegschaal zie Wel een vraag naar wie ervaring heeft met fietskarren (bagage, niet om kinderen mee te vervoeren).
Ik heb in de tijd dat ik alleen maar een bukker had, een zelfbouw fietskar gehad (niet door mezelf gebouwd maar wel opgeknapt). Dit ding zat onder het zadel (hoog punt dus ten opzichte van de fiets maar laag ten opzichte van het zwaartepunt) vast.
Wat is het beste: de dissel bovenaan of aan het achterwiel? Welke modellen rijden het best? Welke modellen bieden veel ruimte (dus ook interessant om te gebruiken bij het winkelen)?
Schiet jullie suggesties maar af!
Nu heb ik een RadicalDesign Cyclone. Deze zit aan de achteras vast. Ik heb de indruk (en die kan ook onderbouwd worden met natuurkundige formules) dat een as-bevestiging stabieler is.
De Cyclone kan 100 volumeliters bagage meezeulen. Qua massa mag hij 40 kg verzeulen.
Geschikt om boodschappen mee te doen? Absoluut. Ik heb 3 dissels voor het ding: een 20" dissel voor m'n Alleweder en voor de Hurri van m'n vrouw, een 26" dissel voor m'n Fujin en de Rider van m'n vrouw EN een wandeldissel. Deze laatste heb ik speciaal aangeschaft om.... jawel.... wandelend boodschappen mee te kunnen doen.
Ik woon op loopafstand van de winkel en heb absoluut géén trek om met zware boodschappentassen te zeulen waarvan de hengsels in m'n handen snijden. Dus neem ik gewoon lekker de Cyclone (soms achter de fiets maar meestal lopend). Er passen zelfs 2 complete kratjes bier in.
Kijk zeker eens rond op http://www.ligfiets.net/accessoires/mer ... ccessoires
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: een kilootje meer...
Dat vermoedde ook ik al, maar het getuigenis van een ervaren gebruiker kan niet op tegen dergelijke intuïtie, nietwaarWFvN schreef:Nu heb ik een RadicalDesign Cyclone. Deze zit aan de achteras vast. Ik heb de indruk (en die kan ook onderbouwd worden met natuurkundige formules) dat een as-bevestiging stabieler is.
Daarom liet ik allerlei fietskarren met bovendissel gewoon links liggen. Jammer genoeg is het aantal fietskarren met onderdissel vrij beperkt. Ondertussen vond ik, naast de Cyclone, ook de Portolino, Kidcar Combi, Croozer Cargo, Byka Booze en enkele dure exemplaren van Vitelli. Maar sommigen zien er toch wel héél "kar-achtig" uit...
Flink wat dus. Een volledig winkelkarretje zou er dus in principe in moeten kunnen. Of niet?De Cyclone kan 100 volumeliters bagage meezeulen. Qua massa mag hij 40 kg verzeulen.
Ik lees dat de kar met een "Weber"-koppeling aan de fiets wordt gehecht. Is daar iets speciaals mee?Geschikt om boodschappen mee te doen? Absoluut. Ik heb 3 dissels voor het ding: een 20" dissel voor m'n Alleweder en voor de Hurri van m'n vrouw, een 26" dissel voor m'n Fujin en de Rider van m'n vrouw EN een wandeldissel. Deze laatste heb ik speciaal aangeschaft om.... jawel.... wandelend boodschappen mee te kunnen doen.
Achtenveertig flesjes lekkers?Ik woon op loopafstand van de winkel en heb absoluut géén trek om met zware boodschappentassen te zeulen waarvan de hengsels in m'n handen snijden. Dus neem ik gewoon lekker de Cyclone (soms achter de fiets maar meestal lopend). Er passen zelfs 2 complete kratjes bier in.
Bedankt voor de verwijzing naar de teksten op Ligfietsplaza trouwens! Die zal ik zeker doornemen.[/quote]
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Re: een kilootje meer...
Ik ken iemand die een slechte ervaring heeft opgedaan met een bobyak...
Hij had een bobyak gekocht om achter zijn geveerde ligfiets te hangen. Maar doordat ie zo'n kar achter zijn velo hing, ging achteraan zijn geveerde achtervork van links naar rechts wat dus onaangename en onveilige gevolgen had.
Hij had een bobyak gekocht om achter zijn geveerde ligfiets te hangen. Maar doordat ie zo'n kar achter zijn velo hing, ging achteraan zijn geveerde achtervork van links naar rechts wat dus onaangename en onveilige gevolgen had.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: een kilootje meer...
Dat karretje komt zeker niet in aanmerking, omdat het maar op één wieltje steunt. Voor de stabiliteit vind ik twee wielen veel beter.Ward De Meyer schreef:Ik ken iemand die een slechte ervaring heeft opgedaan met een bobyak...
Hij had een bobyak gekocht om achter zijn geveerde ligfiets te hangen. Maar doordat ie zo'n kar achter zijn velo hing, ging achteraan zijn geveerde achtervork van links naar rechts wat dus onaangename en onveilige gevolgen had.
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Re: een kilootje meer...
De bobyak ligt wel meer in je verlengde...eeuwige reiziger schreef: Dat karretje komt zeker niet in aanmerking, omdat het maar op één wieltje steunt. Voor de stabiliteit vind ik twee wielen veel beter.
En ook één van de betere gestroomlijnde modellen
Hij neemt tenslotte ook veel minder plaats in beslag wat me toch een groot voordeel lijkt op de Belgische fietspaden...
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
die bobtrailers , ik heb er een gemaakt en ik moet zeggen dat dat nog het leukst rijd. die kar gaat meehangen in de bochten . als we het over weerstand hebben , dat scheelt een wiel natuurlijk en dat voel je , daarbij komt nog dat die karren op de achteras worden bevestigd dus je krijgt geen schokken van het tegenwerken van de kar. voorwaar een fijne kar dus . kost wel iets maar soms vind je ze 2de hands, heb gelezen dat ze tegenwoordig zelfs geveerd zijn. achter een velomobiel raad ik het minder aan omdat het rechtblijven dan zuiver op het scharnier komt. met twee wielen zal dat beter lukken.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Re: een kilootje meer...
Je hebt winkelwagentjes en winkelwagentjes....eeuwige reiziger schreef: Flink wat dus. Een volledig winkelkarretje zou er dus in principe in moeten kunnen. Of niet?
Goed passen en meten is ook van belang. Ik denk niet dat er een standaard boodschapppenkarretje in past (nja, de inhoud dan ) maar véél gaat er wel in. Maar los daarvan: je zit ook met de 40 kg. Ik weet niet hoeveel kg meer hij kan verdragen en wil het eigenlijk ook niet uittesten. Maar er kan érg veel in, dat kan ik je wel vertellen.
Ik heb géén ervaring met de Weber-koppeling maar heb er wel dingen over gehoord.Ik lees dat de kar met een "Weber"-koppeling aan de fiets wordt gehecht. Is daar iets speciaals mee?
Ik had eerst de Cyclone gekocht maar een half jaar geleden heb ik ook een Burley D'Lite kinderkar gekocht. Tja, probleem, 2 karren met verschillende koppelingen. De Cyclone had de Cyclone-koppeling, de Burley een Burley-koppeling en die 2 passen niet zo mooi op elkaar. Één soort koppeling voor beide karren is veel praktischer.
Ik werd gewezen op de Weberkoppeling. Ik heb die dus nog nooit gezien
Maar omdat ik al 3 knobbels had voor de Cyclone (wat geld kan uitsparen; 1 knobbel voor de Cyclone extra in ver band met 4 fietsen is toch goedkoper dan 4 nieuwe koppelingen van Weber), leek het me handiger om de Cyclone-koppeling te gaan gebruiken. Wat rondvraag heeft me toch genoeg overtuigd dat dat goed moet gaan. Ik heb van één verhaal gehoord dat de Cyclone-koppeling los was gegaan maar dat was met een Cyclone die bomvol kranten zat en dus loodzwaar was. Maar dan nog geen reden om los te schieten. Het vermoeden is dat die kar nooit goed aangehaakt is geweest.
Maar terug naar de koppelingen.
Weber betekende dus voor 4 fietsen en 3 dissels nieuw materiaal aanschaffen.
Burley betekende voor 3 fietsen en 2 dissels nieuw materiaal aanschaffen
Cyclone betekende voor 1 fiets en 1 dissel nieuw materiaal aanschaffen.
Daarbij komt dat de Burley beduidend minder makkelijk koppelt en ontkoppelt dan de Cyclone en de rekensom is snel gemaakt.
Zie:
http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... highlight=
en:
http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/proj ... ect_nr=195
Daar kan je zien hoe ik de Burley heb aangepast om de Cyclone-koppeling eraan te maken. Ook zie je daar hoe gemakkelijk een Cyclone-koppeling werkt.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: een kilootje meer...
Misschien als een volleerd hooligan dan eerst het winkelkarretje in elkaar timmeren?WFvN schreef:Je hebt winkelwagentjes en winkelwagentjes....
Goed passen en meten is ook van belang. Ik denk niet dat er een standaard boodschapppenkarretje in past (nja, de inhoud dan ) maar véél gaat er wel in. Maar los daarvan: je zit ook met de 40 kg. Ik weet niet hoeveel kg meer hij kan verdragen en wil het eigenlijk ook niet uittesten. Maar er kan érg veel in, dat kan ik je wel vertellen.
Even opsommen wat ik soms aan groots en zwaars uit het warenhuis sleep: een slordige veertien tetradozen melk, een krat bier, een tiental potten yoghurt (van een halve kilo)...
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: een kilootje meer...
Wat ik me trouwens al afvroeg: Hoe is de weglegging van het karretje wanneer het leeg is? Gaat het dan niet stuiteren of wippen als je even flink op de pedalen trapt? 't Weegt tenslotte nauwelijks zes kilo...WFvN schreef:De Cyclone kan 100 volumeliters bagage meezeulen. Qua massa mag hij 40 kg verzeulen.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: een kilootje meer...
Ik verkeerde in de foute veronderstelling dat de Cyclone een Weber-koppeling had. Dat blijkt echter niet zo te zijn.WFvN schreef:Ik heb géén ervaring met de Weber-koppeling maar heb er wel dingen over gehoord.
Wel heb ik over die koppeling al veel positieve dingen gelezen.
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Re: een kilootje meer...
Nog nooit last van gehad (voor zover ik hem leeg meegezeuld heb that is)eeuwige reiziger schreef:Wat ik me trouwens al afvroeg: Hoe is de weglegging van het karretje wanneer het leeg is? Gaat het dan niet stuiteren of wippen als je even flink op de pedalen trapt? 't Weegt tenslotte nauwelijks zes kilo...
De ellende is meer dat je hem te slecht voelt dan te goed (zie commentaar op ligfiets.net)
Bij mijn weten inderdaad niet. Volgens mij levert Radicaldesign de Cyclone alléén met hun eigen koppeling.eeuwige reiziger schreef:Ik verkeerde in de foute veronderstelling dat de Cyclone een Weber-koppeling had. Dat blijkt echter niet zo te zijn.
Tja, ik ook maar ik betwijfel of hij net zo mooi werkt als de Cyclone-koppeling die je zonder problemen met één hand kan bedienen (zodat je bijvoorbeeld je fiets met de andere hand kan vasthouden zodat hij niet omvalt ofzo)Wel heb ik over die koppeling al veel positieve dingen gelezen.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: een kilootje meer...
Ja, dat gevoel ken ik wel. 't Doet me denken aan het Kerelslied: "Vri alset veulen en kenti gheen noot". En dan vergeet je wel eens de dingen...WFvN schreef:De ellende is meer dat je hem te slecht voelt dan te goed (zie commentaar op ligfiets.net)
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: een kilootje meer...
Heb jij echt geen aandelen in Radical Design? Niets dan positief, 't lijkt wel ene verkoperspraatje <goed bedoeld, hoor>WFvN schreef:Tja, ik ook maar ik betwijfel of hij net zo mooi werkt als de Cyclone-koppeling die je zonder problemen met één hand kan bedienen (zodat je bijvoorbeeld je fiets met de andere hand kan vasthouden zodat hij niet omvalt ofzo)
Eerlijk gezegd begin ook ik wel warm te lopen voor de Cyclone. Ook omdat ik merk dat ik die probleemloos zowel op mijn gewone trekkingfiets als op mijn - hopelijk - toekomstige trike kan aanhechten. Mijn fiets heeft wel wielen van 28''. Is dat geen probleem? Gaat de kar dan niet achterover hellen (ik veronderstel dat ze slechts bij 26'' netjes horizontaal hangt). Of kan men dan de dissel laten bijregelen of zelf plooien?
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Re: een kilootje meer...
Nee, geen aandelen maar ik denk dat ik toch maar eens bij ze ga aankloppen... aandelen in ruil voor goede mondelinge reclameeeuwige reiziger schreef:Heb jij echt geen aandelen in Radical Design? Niets dan positief, 't lijkt wel ene verkoperspraatje <goed bedoeld, hoor>
Maar goed, wel één klein nadeel aan de Cyclone.
Als hij vrij leeg is moet je goed opletten dat de verstevigde zijkanten wél goed naar het midden van de kar leunen. Bij mij was één van de zijkanten tegen een wiel aan gaan drukken met lichte slijtage aan het doek. Slechts één keer gebeurd. Je moet er even op letten en er is niets aan de hand.
Nee, de 26" dissel is ook voor 28" geschikt.Eerlijk gezegd begin ook ik wel warm te lopen voor de Cyclone. Ook omdat ik merk dat ik die probleemloos zowel op mijn gewone trekkingfiets als op mijn - hopelijk - toekomstige trike kan aanhechten. Mijn fiets heeft wel wielen van 28''. Is dat geen probleem?
Leuk feitje: ZELFS een uitvalnaaf (met zo'n snelkoppeling) kan je gebruiken om de koppeling aan te maken; heb ik tijden op m'n Baron gehad.
Nee, kan je niet regelen. Maar met dat achterover hangen zal het wel meevallen.Gaat de kar dan niet achterover hellen (ik veronderstel dat ze slechts bij 26'' netjes horizontaal hangt). Of kan men dan de dissel laten bijregelen of zelf plooien?
Het tipje van de dissel zal 2,5 cm hoger komen te zitten. Dat zal resulteren in een hoek van misschien 2 graden... niet noemenswaardig in ieder geval.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]