een kilootje meer...

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

een kilootje meer...

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Neen, dit is niet wat ik op mijn weegschaal zie :wink: Wel een vraag naar wie ervaring heeft met fietskarren (bagage, niet om kinderen mee te vervoeren).

Wat is het beste: de dissel bovenaan of aan het achterwiel? Welke modellen rijden het best? Welke modellen bieden veel ruimte (dus ook interessant om te gebruiken bij het winkelen)?

Schiet jullie suggesties maar af!

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: een kilootje meer...

#2 Bericht door WFvN »

eeuwige reiziger schreef:Neen, dit is niet wat ik op mijn weegschaal zie :wink: Wel een vraag naar wie ervaring heeft met fietskarren (bagage, niet om kinderen mee te vervoeren).
Ik in ieder geval. Maar vrij beperkt.

Wat is het beste: de dissel bovenaan of aan het achterwiel? Welke modellen rijden het best? Welke modellen bieden veel ruimte (dus ook interessant om te gebruiken bij het winkelen)?

Schiet jullie suggesties maar af!
Ik heb in de tijd dat ik alleen maar een bukker had, een zelfbouw fietskar gehad (niet door mezelf gebouwd maar wel opgeknapt). Dit ding zat onder het zadel (hoog punt dus ten opzichte van de fiets maar laag ten opzichte van het zwaartepunt) vast.
Nu heb ik een RadicalDesign Cyclone. Deze zit aan de achteras vast. Ik heb de indruk (en die kan ook onderbouwd worden met natuurkundige formules) dat een as-bevestiging stabieler is.

De Cyclone kan 100 volumeliters bagage meezeulen. Qua massa mag hij 40 kg verzeulen.

Geschikt om boodschappen mee te doen? Absoluut. Ik heb 3 dissels voor het ding: een 20" dissel voor m'n Alleweder en voor de Hurri van m'n vrouw, een 26" dissel voor m'n Fujin en de Rider van m'n vrouw EN een wandeldissel. Deze laatste heb ik speciaal aangeschaft om.... jawel.... wandelend boodschappen mee te kunnen doen.
Ik woon op loopafstand van de winkel en heb absoluut géén trek om met zware boodschappentassen te zeulen waarvan de hengsels in m'n handen snijden. Dus neem ik gewoon lekker de Cyclone (soms achter de fiets maar meestal lopend). Er passen zelfs 2 complete kratjes bier in.

Kijk zeker eens rond op http://www.ligfiets.net/accessoires/mer ... ccessoires
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: een kilootje meer...

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

WFvN schreef:Nu heb ik een RadicalDesign Cyclone. Deze zit aan de achteras vast. Ik heb de indruk (en die kan ook onderbouwd worden met natuurkundige formules) dat een as-bevestiging stabieler is.
Dat vermoedde ook ik al, maar het getuigenis van een ervaren gebruiker kan niet op tegen dergelijke intuïtie, nietwaar :wink:

Daarom liet ik allerlei fietskarren met bovendissel gewoon links liggen. Jammer genoeg is het aantal fietskarren met onderdissel vrij beperkt. Ondertussen vond ik, naast de Cyclone, ook de Portolino, Kidcar Combi, Croozer Cargo, Byka Booze en enkele dure exemplaren van Vitelli. Maar sommigen zien er toch wel héél "kar-achtig" uit... :cry:
De Cyclone kan 100 volumeliters bagage meezeulen. Qua massa mag hij 40 kg verzeulen.
Flink wat dus. Een volledig winkelkarretje zou er dus in principe in moeten kunnen. Of niet?
Geschikt om boodschappen mee te doen? Absoluut. Ik heb 3 dissels voor het ding: een 20" dissel voor m'n Alleweder en voor de Hurri van m'n vrouw, een 26" dissel voor m'n Fujin en de Rider van m'n vrouw EN een wandeldissel. Deze laatste heb ik speciaal aangeschaft om.... jawel.... wandelend boodschappen mee te kunnen doen.
Ik lees dat de kar met een "Weber"-koppeling aan de fiets wordt gehecht. Is daar iets speciaals mee?
Ik woon op loopafstand van de winkel en heb absoluut géén trek om met zware boodschappentassen te zeulen waarvan de hengsels in m'n handen snijden. Dus neem ik gewoon lekker de Cyclone (soms achter de fiets maar meestal lopend). Er passen zelfs 2 complete kratjes bier in.
Achtenveertig flesjes lekkers?

Bedankt voor de verwijzing naar de teksten op Ligfietsplaza trouwens! Die zal ik zeker doornemen.[/quote]

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: een kilootje meer...

#4 Bericht door Ward De Meyer »

Ik ken iemand die een slechte ervaring heeft opgedaan met een bobyak...

Hij had een bobyak gekocht om achter zijn geveerde ligfiets te hangen. Maar doordat ie zo'n kar achter zijn velo hing, ging achteraan zijn geveerde achtervork van links naar rechts wat dus onaangename en onveilige gevolgen had.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: een kilootje meer...

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

Ward De Meyer schreef:Ik ken iemand die een slechte ervaring heeft opgedaan met een bobyak...

Hij had een bobyak gekocht om achter zijn geveerde ligfiets te hangen. Maar doordat ie zo'n kar achter zijn velo hing, ging achteraan zijn geveerde achtervork van links naar rechts wat dus onaangename en onveilige gevolgen had.
Dat karretje komt zeker niet in aanmerking, omdat het maar op één wieltje steunt. Voor de stabiliteit vind ik twee wielen veel beter.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: een kilootje meer...

#6 Bericht door Ward De Meyer »

eeuwige reiziger schreef: Dat karretje komt zeker niet in aanmerking, omdat het maar op één wieltje steunt. Voor de stabiliteit vind ik twee wielen veel beter.
De bobyak ligt wel meer in je verlengde...
En ook één van de betere gestroomlijnde modellen :wink:

Hij neemt tenslotte ook veel minder plaats in beslag wat me toch een groot voordeel lijkt op de Belgische fietspaden...

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door marini »

die bobtrailers , ik heb er een gemaakt en ik moet zeggen dat dat nog het leukst rijd. die kar gaat meehangen in de bochten . als we het over weerstand hebben , dat scheelt een wiel natuurlijk en dat voel je , daarbij komt nog dat die karren op de achteras worden bevestigd dus je krijgt geen schokken van het tegenwerken van de kar. voorwaar een fijne kar dus . kost wel iets maar soms vind je ze 2de hands, heb gelezen dat ze tegenwoordig zelfs geveerd zijn. achter een velomobiel raad ik het minder aan omdat het rechtblijven dan zuiver op het scharnier komt. met twee wielen zal dat beter lukken.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: een kilootje meer...

#8 Bericht door WFvN »

eeuwige reiziger schreef: Flink wat dus. Een volledig winkelkarretje zou er dus in principe in moeten kunnen. Of niet?
Je hebt winkelwagentjes en winkelwagentjes....
Goed passen en meten is ook van belang. Ik denk niet dat er een standaard boodschapppenkarretje in past (nja, de inhoud dan :wink: ) maar véél gaat er wel in. Maar los daarvan: je zit ook met de 40 kg. Ik weet niet hoeveel kg meer hij kan verdragen en wil het eigenlijk ook niet uittesten. Maar er kan érg veel in, dat kan ik je wel vertellen.
Ik lees dat de kar met een "Weber"-koppeling aan de fiets wordt gehecht. Is daar iets speciaals mee?
Ik heb géén ervaring met de Weber-koppeling maar heb er wel dingen over gehoord.

Ik had eerst de Cyclone gekocht maar een half jaar geleden heb ik ook een Burley D'Lite kinderkar gekocht. Tja, probleem, 2 karren met verschillende koppelingen. De Cyclone had de Cyclone-koppeling, de Burley een Burley-koppeling en die 2 passen niet zo mooi op elkaar. Één soort koppeling voor beide karren is veel praktischer.
Ik werd gewezen op de Weberkoppeling. Ik heb die dus nog nooit gezien
Maar omdat ik al 3 knobbels had voor de Cyclone (wat geld kan uitsparen; 1 knobbel voor de Cyclone extra in ver band met 4 fietsen is toch goedkoper dan 4 nieuwe koppelingen van Weber), leek het me handiger om de Cyclone-koppeling te gaan gebruiken. Wat rondvraag heeft me toch genoeg overtuigd dat dat goed moet gaan. Ik heb van één verhaal gehoord dat de Cyclone-koppeling los was gegaan maar dat was met een Cyclone die bomvol kranten zat en dus loodzwaar was. Maar dan nog geen reden om los te schieten. Het vermoeden is dat die kar nooit goed aangehaakt is geweest.

Maar terug naar de koppelingen.
Weber betekende dus voor 4 fietsen en 3 dissels nieuw materiaal aanschaffen.
Burley betekende voor 3 fietsen en 2 dissels nieuw materiaal aanschaffen
Cyclone betekende voor 1 fiets en 1 dissel nieuw materiaal aanschaffen.

Daarbij komt dat de Burley beduidend minder makkelijk koppelt en ontkoppelt dan de Cyclone en de rekensom is snel gemaakt.

Zie:
http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... highlight=

en:

http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/proj ... ect_nr=195

Daar kan je zien hoe ik de Burley heb aangepast om de Cyclone-koppeling eraan te maken. Ook zie je daar hoe gemakkelijk een Cyclone-koppeling werkt.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: een kilootje meer...

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

WFvN schreef:Je hebt winkelwagentjes en winkelwagentjes....
Goed passen en meten is ook van belang. Ik denk niet dat er een standaard boodschapppenkarretje in past (nja, de inhoud dan :wink: ) maar véél gaat er wel in. Maar los daarvan: je zit ook met de 40 kg. Ik weet niet hoeveel kg meer hij kan verdragen en wil het eigenlijk ook niet uittesten. Maar er kan érg veel in, dat kan ik je wel vertellen.
Misschien als een volleerd hooligan dan eerst het winkelkarretje in elkaar timmeren? :wink:

Even opsommen wat ik soms aan groots en zwaars uit het warenhuis sleep: een slordige veertien tetradozen melk, een krat bier, een tiental potten yoghurt (van een halve kilo)...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: een kilootje meer...

#10 Bericht door eeuwige reiziger »

WFvN schreef:De Cyclone kan 100 volumeliters bagage meezeulen. Qua massa mag hij 40 kg verzeulen.
Wat ik me trouwens al afvroeg: Hoe is de weglegging van het karretje wanneer het leeg is? Gaat het dan niet stuiteren of wippen als je even flink op de pedalen trapt? 't Weegt tenslotte nauwelijks zes kilo...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: een kilootje meer...

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

WFvN schreef:Ik heb géén ervaring met de Weber-koppeling maar heb er wel dingen over gehoord.
Ik verkeerde in de foute veronderstelling dat de Cyclone een Weber-koppeling had. Dat blijkt echter niet zo te zijn.

Wel heb ik over die koppeling al veel positieve dingen gelezen.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: een kilootje meer...

#12 Bericht door WFvN »

eeuwige reiziger schreef:Wat ik me trouwens al afvroeg: Hoe is de weglegging van het karretje wanneer het leeg is? Gaat het dan niet stuiteren of wippen als je even flink op de pedalen trapt? 't Weegt tenslotte nauwelijks zes kilo...
Nog nooit last van gehad (voor zover ik hem leeg meegezeuld heb that is)

De ellende is meer dat je hem te slecht voelt dan te goed :wink: (zie commentaar op ligfiets.net)
eeuwige reiziger schreef:Ik verkeerde in de foute veronderstelling dat de Cyclone een Weber-koppeling had. Dat blijkt echter niet zo te zijn.
Bij mijn weten inderdaad niet. Volgens mij levert Radicaldesign de Cyclone alléén met hun eigen koppeling.
Wel heb ik over die koppeling al veel positieve dingen gelezen.
Tja, ik ook maar ik betwijfel of hij net zo mooi werkt als de Cyclone-koppeling die je zonder problemen met één hand kan bedienen (zodat je bijvoorbeeld je fiets met de andere hand kan vasthouden zodat hij niet omvalt ofzo)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: een kilootje meer...

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

WFvN schreef:De ellende is meer dat je hem te slecht voelt dan te goed :wink: (zie commentaar op ligfiets.net)
Ja, dat gevoel ken ik wel. 't Doet me denken aan het Kerelslied: "Vri alset veulen en kenti gheen noot". En dan vergeet je wel eens de dingen... :wink:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: een kilootje meer...

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

WFvN schreef:Tja, ik ook maar ik betwijfel of hij net zo mooi werkt als de Cyclone-koppeling die je zonder problemen met één hand kan bedienen (zodat je bijvoorbeeld je fiets met de andere hand kan vasthouden zodat hij niet omvalt ofzo)
Heb jij echt geen aandelen in Radical Design? Niets dan positief, 't lijkt wel ene verkoperspraatje <goed bedoeld, hoor> :wink:

Eerlijk gezegd begin ook ik wel warm te lopen voor de Cyclone. Ook omdat ik merk dat ik die probleemloos zowel op mijn gewone trekkingfiets als op mijn - hopelijk - toekomstige trike kan aanhechten. Mijn fiets heeft wel wielen van 28''. Is dat geen probleem? Gaat de kar dan niet achterover hellen (ik veronderstel dat ze slechts bij 26'' netjes horizontaal hangt). Of kan men dan de dissel laten bijregelen of zelf plooien?

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: een kilootje meer...

#15 Bericht door WFvN »

eeuwige reiziger schreef:Heb jij echt geen aandelen in Radical Design? Niets dan positief, 't lijkt wel ene verkoperspraatje <goed bedoeld, hoor> :wink:
Nee, geen aandelen maar ik denk dat ik toch maar eens bij ze ga aankloppen... aandelen in ruil voor goede mondelinge reclame :wink:

Maar goed, wel één klein nadeel aan de Cyclone.

Als hij vrij leeg is moet je goed opletten dat de verstevigde zijkanten wél goed naar het midden van de kar leunen. Bij mij was één van de zijkanten tegen een wiel aan gaan drukken met lichte slijtage aan het doek. Slechts één keer gebeurd. Je moet er even op letten en er is niets aan de hand.
Eerlijk gezegd begin ook ik wel warm te lopen voor de Cyclone. Ook omdat ik merk dat ik die probleemloos zowel op mijn gewone trekkingfiets als op mijn - hopelijk - toekomstige trike kan aanhechten. Mijn fiets heeft wel wielen van 28''. Is dat geen probleem?
Nee, de 26" dissel is ook voor 28" geschikt.

Leuk feitje: ZELFS een uitvalnaaf (met zo'n snelkoppeling) kan je gebruiken om de koppeling aan te maken; heb ik tijden op m'n Baron gehad.
Gaat de kar dan niet achterover hellen (ik veronderstel dat ze slechts bij 26'' netjes horizontaal hangt). Of kan men dan de dissel laten bijregelen of zelf plooien?
Nee, kan je niet regelen. Maar met dat achterover hangen zal het wel meevallen.

Het tipje van de dissel zal 2,5 cm hoger komen te zitten. Dat zal resulteren in een hoek van misschien 2 graden... niet noemenswaardig in ieder geval.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Plaats reactie