Een toekomstige ligger, velomobilist

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#46 Bericht door fetzl »

dat snap ik.... maar de racefiets is ook nieuw voor mij - mijn hart ligt bij de MTB
racefiets heeft alleen grotere wielen en lagere rolweerstand dan MTB (maar minder aerodynamisch dan velomobiel) - vandaar voorlopig die keuze (is ook maar geleend exemplaar hoor

Tijdens ons ritje in Dronten was 30km/u best haalbaar met vrouwlief - al is dat geen gemiddelde natuurlijk

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#47 Bericht door trikelover »

toch rekening houden dat de spieren die je gebruikt bij een ligfiets heel andere spieren zijn dan met een bukker. Zelf heb ik ondervonden dat hoe meer km ik rij met de ligfiets hoe makkelijker ik snelheid kan vasthouden.

En 1:15 voor een traject van 37km is best ok want ik rij 34km woon werk (met een trike) en min rij ik 1:21. Ik hoop dit snel te kunnen verbeteren als ik een velomobiel vind (ik ga zaterdag een 2e hands gaan testrijden). Want met de winter op komst en de slechte zomer van dit jaar is een velomobiel toch een grote verbetering. En de reden dat ik dit momenteel een velomobiel mag kopen van mijn vrouw is dat we als alles goed gaat met de tijd een van onze auto's weg gaat (want die kosten gewoon te veel op jaarbasis en zijn te milieu onvriendelijk)
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#48 Bericht door rik »

trikelover schreef:toch rekening houden dat de spieren die je gebruikt bij een ligfiets heel andere spieren zijn dan met een bukker. Zelf heb ik ondervonden dat hoe meer km ik rij met de ligfiets hoe makkelijker ik snelheid kan vasthouden.

En 1:15 voor een traject van 37km is best ok want ik rij 34km woon werk (met een trike) en min rij ik 1:21. Ik hoop dit snel te kunnen verbeteren als ik een velomobiel vind (ik ga zaterdag een 2e hands gaan testrijden). Want met de winter op komst en de slechte zomer van dit jaar is een velomobiel toch een grote verbetering. En de reden dat ik dit momenteel een velomobiel mag kopen van mijn vrouw is dat we als alles goed gaat met de tijd een van onze auto's weg gaat (want die kosten gewoon te veel op jaarbasis en zijn te milieu onvriendelijk)
Het snelheidsverschil velomobiel - trike ligt bij mij (gemiddelde snelheid) op zo'n 5 à 7km/u, afhankelijk van de omstandigheden. Ik heb dit afdoend kunnen testen op mijn woon-werkroute.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#49 Bericht door trikelover »

rik schreef: Het snelheidsverschil velomobiel - trike ligt bij mij (gemiddelde snelheid) op zo'n 5 à 7km/u, afhankelijk van de omstandigheden. Ik heb dit afdoend kunnen testen op mijn woon-werkroute.

Ik hoop uiteindelijk als ik voldoende conditie heb dit traject in ongeveer 1h te kunnen rijden dat zou al een hele stap vooruit zijn want dat scheelt minsten 40min om een dag als mij dit zou lukken. Het enige voordeel heb ik dat er weinig verkeer langs dit traject rijdt op het moment dat ik daar ben dus hoef weinig te vertragen onderweg.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#50 Bericht door paulheyndrickx »

fetzl schreef:dat snap ik.... maar de racefiets is ook nieuw voor mij - mijn hart ligt bij de MTB
racefiets heeft alleen grotere wielen en lagere rolweerstand dan MTB (maar minder aerodynamisch dan velomobiel) - vandaar voorlopig die keuze (is ook maar geleend exemplaar hoor
Ik combineer zelf ook de geneugten van de mtb met die van de WAW én van de M5 Shockproof. De conditie van je inwendige motor neem je mee op elke fiets natuurlijk maar verder is het een hemelsbreed verschil tussen de verschillende fietsen en hun bijhorende trajecten.
MTB: tempowisselingen, explosiever en technischer;
Liggers: tempo tempo tempo. De op de mtb ontwikkelde explosiviteit komt wel eens van pas als je een spurtje wil trekken.
Ik merk dat op de ligger mijn hartslag zelden de pieken van op de mtb haalt. Anderzijds kan ik mijn mtb-compagnons scheel doen kijken van een aanhoudend strak tempo, met dank aan de liggende kilometers langs de jaagpaden..

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#51 Bericht door fetzl »

als ik er 5 à 7 km/u kan bij doen t.o.v. racefiets is het prima... dan ben ik er 's ochtends op een uurtje en wordt het logistiek minder hectisch (kids naar school, opfrissen op werk...)

misschien dan toch maar eens een WAW gaan huren voor een dagje - dan hoeft niemand zijn vm helemaal af te stellen op mijn maat... want da's wel het "nadeel" van de VM, 't is meer dan gewoon het zadel wat omhoog/omlaag (je zou het ook als een voordeel kunnen zien als je Ymte heet - denk niet dat iemand snel met de zijne wegrijdt ;-) )

Het verschil WAW / Strada zal wrschl minder groot zijn dan het verschil racefiets / velomobiel
en net dat laatste wil ik even aftoetsen (op vlak van snelheid en bagagetransport)

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#52 Bericht door rik »

fetzl schreef: Het verschil WAW / Strada zal wrschl minder groot zijn dan het verschil racefiets / velomobiel
en net dat laatste wil ik even aftoetsen (op vlak van snelheid en bagagetransport)
Ik denk dat er tussen een waw en een strada erg weinig snelheidsverschil zit. Binnen enkele maanden zal ik je dat kunnen vertellen als alles goed gaat!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#53 Bericht door bicky »

rik schreef:Ik denk dat er tussen een waw en een strada erg weinig snelheidsverschil zit. Binnen enkele maanden zal ik je dat kunnen vertellen als alles goed gaat!
grootste snelheidsverschil zal de kap zijn. maar die kan je ook kopen voor een strada.

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#54 Bericht door rik »

bicky schreef:grootste snelheidsverschil zal de kap zijn. maar die kan je ook kopen voor een strada.
Is reeds besteld! :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#55 Bericht door fetzl »

HuurWAW gereserveerd voor zaterdag 10 sept - countdown in progress

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#56 Bericht door trikelover »

veel succes met de huur.

Ik heb mijn waw op 4 sept. en dan ga ik er van Maasmechelen naar vorselaar mee rijden. Als je wilt kan je in de loop van de late namiddag al eens komen proefrijden. Want Vorselaar is nog zo ver nie.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#57 Bericht door fetzl »

Da's goed idee....
Bedankt alvast - we stemmen tegen die tijd wel concreet af

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#58 Bericht door fetzl »

@Trikelover
ik zie dat je van Stuivekenskerke bent... dan veronderstel ik dat Vorselaar slechts een tussenstop is ?
Hoe groot ben je ongeveer ? Ik ben (slechts) 1m72 - maar wel grote voeten ;-))
't is nu ook weer niet de bedoeling dat je voor een korte proefrit alles gaat gaan afstellen he.
Als ik goed ben ingelicht, zijn kleine verschuivingen nog redelijk eenvoudig, maar zodra de trappers een paar cm moeten opgeschoven worden, dan dient ook de ketting ingekort... en dat doe ik je niet aan.
Dat mogen ze een weekje later in Gent voor me doen ;-)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Een toekomstige ligger, velomobilist

#59 Bericht door trikelover »

fetzl schreef:@Trikelover
ik zie dat je van Stuivekenskerke bent... dan veronderstel ik dat Vorselaar slechts een tussenstop is ?
Hoe groot ben je ongeveer ? Ik ben (slechts) 1m72 - maar wel grote voeten ;-))
't is nu ook weer niet de bedoeling dat je voor een korte proefrit alles gaat gaan afstellen he.
Als ik goed ben ingelicht, zijn kleine verschuivingen nog redelijk eenvoudig, maar zodra de trappers een paar cm moeten opgeschoven worden, dan dient ook de ketting ingekort... en dat doe ik je niet aan.
Dat mogen ze een weekje later in Gent voor me doen ;-)
Ja ik ben van Stuivekenskerke een tussenstop is het nie helemaal mijn schoonouders wonen in Vorselaar en van daaruit gaat de waw met de auto verder. Ik ben 1m86 maar in verhouding is mijn lijf groter de mijn benen.
Om een voorbeeld te geven mijn binnebeenlengte is maar 80cm terwijl mijn vrouw een 75 cm terwijl ze wel 20 kleiner is het belangrijkste is de beenlengte.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Plaats reactie