LigFietsTraining bestaat dat ?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#31 Bericht door raylow »

Vandaag aan den lijve ondervonden dat klimmen met een ligfiets (in mijn geval Fujin SL) mogelijk is. Mits voldoende training.
De motieweg (salandse heuvelrug) heeft een stijgingspercentage van 11.6% en dit is zeker te doen als men zn hartslag voldoende laag houdt.
1 ding Fujin SL gaat echt griezelig hard berg af!


Groetjes
RayLow

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#32 Bericht door CapoJan »

Vorig jaar heb ik hellingen tot 13% gedaan - omhoog ook. 't Gaat niet snel, maar het lukt zeker. Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat je met een ligfiets niet zou kunnen klimmen.
Ik hoorde toen zelfs iemand beweren dat ik achterover zou slaan...
SPD en duwen en trekken aan de pedalen, dat maakte wel een heel verschil.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#33 Bericht door bicky »

2 weken terug 19% in vlaamse ardennen, zie mijn blog:
Ik rij iedere dag gavere berg naar boven (percentage onbekend)
Vroeger met mijn zephyr en nu met mijn mango.
Klimmen is zeker mogelijk. Je heb het gewicht natuurlijk tegen en de positie is minder efficient.

Met een koersfiets is het lichter om te klimmen, dat is zeker

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#34 Bericht door raylow »

Onzin die ik over ligfietsen gehoort heb.

1 Klim niet met een ligfiets je belast je knieen overmatig tijdens de klim dat leidt tot blessures.:?:
2 Je zult achterover vallen.:?:
3 Je bent boven een 7% klim zo traag dat je beter kunt gaan lopen.:?:
4 Ligfietsen zijn eigenlijk alleen rechtuit op een vlakke weg bij windstil weer snel in bochtig/heuvelachtig terein zijn bukfietsen sneller :?:

Je reinste onzin dus. De praktijk is anders...

In het kader van mijn training heb ik nu 6 keer de koningsbelt 'beklommen'. 1 ding is zeker met een lowrider (fujin sl) ben ik sneller dan de meeste (80%) wielrenners. En dan te bedenken dat ik amper langer dan een halfuur 180watt kan trappen (op een lowrider) en nog geen SPD pedalen gemonteerd heb. Bij het klimmen ben ik niet veel langzamer dan de gemiddelde wielrenner (natuurlijk helpt het dat de fujin sl zo licht is). Bij het dalen is de ligfiets/lowrider echt superieur... in de afdaling 67.4km/uur tegen 54.8km/uur op MTB waarbij ik op het laatst toch maar even de remmetjes heb ingeknepen....

Heb hetzelfde stuk gisteren voor de fun (nouja fun) met een MTB gedaan (auw). pijn in armen/handen en zadelpijn. afdaling gaat in iedergeval een stuk minder snel.
Maar ik klim iets sneller. Wel merk ik dat mn benen minder 'pijn' doen (spierpijn). Het rare is dat op de MTB mijn hartslag veel hoger is (180hf). Terwijl het voor mij onmogelijk is om met dezelfde hartslag op de lowrider te fietsen, De spierpijn in mijn benen is dan zo groot dat ik wel minder hard moet gaan trappen en dus mijn hartslag daalt.

Mijn conclusie is dan ook dat mijn 'MTB' spieren verder ontwikkeld zijn dan mijn 'lowrider/ligfiets' spieren...
Ik denk dat dit voor veel ligfietsers geldt , men klimt gewoon met een minder ontwikkelde spiergroep en al heel gauw wordt de conclusie getrokken dat klimmen met een ligfiets moeilijker/(niet te doen) is dan met een bukker... Het ontwikkelen van ´ligfietsspieren' duurt maanden zoniet jaren en het is natuurlijk makkelijker om de fiets de schuld te geven dan jezelf....

Groetjes RayLow.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#35 Bericht door bicky »

raylow schreef: 4 Ligfietsen zijn eigenlijk alleen rechtuit op een vlakke weg bij windstil weer snel in bochtig/heuvelachtig terein zijn bukfietsen sneller :?:
Daar geef ik gelijk in: een bukfiets is sneller bergop en bij bochtig terrein.
Windstil en tegenwind is het voordeel van een ligfietser. met wind is dan weer in het voordeel van de bukfietser.

Mocht ik dagelijks door de vlaamse ardennen fietsen naar mijn werk zou ik ook voor een bukfiets kiezen.

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#36 Bericht door FiSh »

Ik zou toch eens iemand op een bukker willen zien meerijden op het kart-circuit tijdens een indoorwedstrijd... ik denk niet dat die het zo gemakkelijk gaan krijgen hoor :?
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#37 Bericht door bicky »

FiSh schreef:Ik zou toch eens iemand op een bukker willen zien meerijden op het kart-circuit tijdens een indoorwedstrijd... ik denk niet dat die het zo gemakkelijk gaan krijgen hoor :?
Dat kan eenvoudig getest worden, iemand die met een bukfiets kan rijden?

Gebruikersavatar
Noordkaapfujin
Supporter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 23:33
Postcode: 2623MX
Fiets: Challenge FujinSL
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#38 Bericht door Noordkaapfujin »

raylow schreef: Mijn conclusie is dan ook dat mijn 'MTB' spieren verder ontwikkeld zijn dan mijn 'lowrider/ligfiets' spieren...
Ik denk dat dit voor veel ligfietsers geldt , men klimt gewoon met een minder ontwikkelde spiergroep en al heel gauw wordt de conclusie getrokken dat klimmen met een ligfiets moeilijker/(niet te doen) is dan met een bukker... Het ontwikkelen van ´ligfietsspieren' duurt maanden zoniet jaren en het is natuurlijk makkelijker om de fiets de schuld te geven dan jezelf....
Lijkt me een heel zinnige conclusie. Pas na voldoende training zijn je beenspieren in staat om alle energie die je hart-longsysteem in je bloedbaan kan pompen geheel op te stoken. Zodra je benen dat kunnen, kun je ook op een ligfiets je maximale hartslag bereiken.

Wat verder nog speelt is dat veel ligfietsers niet door hebben dat ze meer achterover/onderuit moeten gaan zitten bij de klim in plaats van rechterop, en daardoor nooit goed zullen kunnen klimmen. Ook zie je veel mensen aan hun stuur rukken en op-en-neer dansen in hun stoeltje. Allemaal verkwiste energie die zich direct vertaalt in trager klimmen.

Het enige dat je je ligfiets kunt verwijten is dat-ie meestal ietsjes zwaarder is dan een gewone koersfiets. Daar staat tegenover dat het comfort en de rust in je bovenlichaam er op de lange termijn voor zorgt dat je door kunt gaan met klimmen waar de bukkers afgepeigerd van hun fiets vallen :D

Grtjs, Walter - komt wel eens een bergje tegen

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#39 Bericht door raylow »

Dat je door kunt gaan met klimmen waar de bukkers afgepeigerd van hun fiets vallen :)
Verhaaltje :

Eerst de fiets en dan de man

Als je niet kunt klimmen ligt dat aan de ligfiets (vinden ligfietsers). [-X
En als je wel kunt klimmen ligt dat ook aan de ligfiets (vinden bukkers). [-X

Heb dat dus gisteren meegemaakt. Een bukker voor me op een steile helling .
Die man had volgens mij een veel te trage cadence ene het resultaat was dat ie bijna stilviel.
Ik langs hem heen op mijn ligfiets...

Ging later bij een restaurant een ijsje eten. Toen ik naar mijn fiets terugliep zag ik dezelfde man mijn fiets inspecteren en raakte met hem aan de praat. Hij vroeg zich af of er een elektromotor :?: op mijn fiets zat , hetgeen uiteraard niet het geval was.
Hij had die foute conclusie getrokken omdat ik in zijn ogen nogal snel de helling op ging (hetgeen wel mee viel, er zijn veel bukkers die veel sneller gaan).
Hijzelf had 10 jaar geleden een ligfiets gehad en had eens geprobeerd om diezelfde helling met een die ligfiets (een Sinner) te 'beklimmen' hetgeen volgens hem niet te doen was 'je valt stil omdat de kettingweerstand te groot is :?: ' merkte hij op.
Heel voorzichtig probeerde ik een opmerking over zijn trapfrequency/cadence te maken (wou niet belerend overkomen).Blijkbaar begreep hij mij verkeerd en dacht hij dat ik het over een technisch aspect van mijn ligfiets had.

En hij merkte op :

'Ja met moderne ligfietsen is het klimmen wel heel gemakkelijk' #-o


Onderweg na huis dacht ik nog

Gemakkelijk ?! :shock:
hmmm.... Ik heb 3 maanden lang gemiddeld 1000km per maand gefietst een trainingsschema opgesteld me in trainingsleer verdiept
ben anders gaan eten en ben 7 kilo afgevallen zou dat er ook iets mee te maken hebben ?!

Ik hou van mn fujin sl maar waarom krijgt die nou altijd alle eer... :mrgreen:


Groetjes Raylow

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#40 Bericht door Edje »

God (en/of chalenge) weet wat er in die buizen steekt :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#41 Bericht door raylow »

Tja een kleine elektromotor kan best helpen...

http://www.youtube.com/watch?v=8Nd13ARu ... ded#at=163" onclick="window.open(this.href);return false;

Even de jongens in Apeldoorn bellen , in die dikke fujin frame past best een deftige motor :D

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#42 Bericht door raylow »

Raatsel ?!: Vandaag geprobeerd te sprinten..

Ongeveer 2 km / rust 20 minuten windkracht2 zijwind vlakke ondergrond.

Maximale snelheden..

fujin sl 43.1km/uur
nazca fiero 42.8km/uur
MTB 43.1km/uur
Racefiets 43.9km/uur

Toegegeven ik ben een slechte sprinter maar... Ik zou denken dat ik veel sneller op fujin zou kunnen sprinten dan op een racefiets maar op alle 4 de fietsen haal ik ongeveer dezelfde snelheid ?!
Heeft iemand hier een verklaring voor ?!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#43 Bericht door Wouter D »

met ligfietsen gebruik je andere spieren dan met je bukfiets, dus ook de sprintcapaciteit moet opnieuw getraind worden,
ook als je geen sprinter bent, kan je jezelf wel verbeteren door erop te trainen, meer uitleg ga je bij marini moeten vragen, vrees ik
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: LigFietsTraining bestaat dat ?

#44 Bericht door raylow »

Training en trappen
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat ik niet optimaal trap.
De energie is er wel maar ze zich niet om in vermogen.
Een ligfietser vertelde me laatst dat je met de punt van je schoen na voren moet trappen ( Ik hou altijd mn voeten bijna horizontaal).
Heb dit vandaag uitgeprobeerd en inderdaad , ik ga 1 a 1.5 km per uur harder (bij dezelfde hartslag) ! Ik werd dol enthousiast en trapte het hele eind van Deventer naar Zwolle op die manier.

Gevolg : Zere pijnlijke kuiten (spierpijn). Nog nooit had ik zulke pijnlijke kuiten !

Dat zet me toch aan het denken , trap anders en :
1 je gaat harder
2 Je belast je beenspieren anders.
3 Last but not least : Spierpijn is meestal het teken van spierafbraak. Wat zich na verloop van tijd vertaald in een overgecompenseerde opbouw (supercompensatie) dus sterkere spieren.

Groetjes Raylow

Plaats reactie