Ligfiets, help

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#46 Bericht door CapoJan »

Ja: leg er geen Marathon Plus op. Wel lekbestendig, maar veel rolweerstand. Ik heb ze vervangen (op de trike) door Schwalbe Kojak; bijna even lekbestendig maar heel wat sneller en baanvaster. De grip van de Marathon Plus vond ik helemaal niet overtuigend. Ze gaan daarentegen wel lang mee.
Zoek even naar de blog van Wim Schermer: hij deed uitrolproeven met diverse banden. Heel leerrijk.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#47 Bericht door ward »

mel schreef:Alvast bedankt voor de hulp tot nu toe =D>
Nu nog een vraag over banden. De fiets zou bijna uitsluitend dienen voor woon-werk verkeer, om die reden heb ik op mijn koersfiets altijd met zogenaamde anti-lekbanden gereden nl Schwalbe stelvio plus ( nu heten ze durano plus ) Met deze band heb ik al bijna 4 jaar niet meer lek gereden en zeker voor woon-werk verkeer is dat goud waard.
De jester heeft vooraan 20'' en achteraan 26''. Schwalbe heeft jammer genoeg enkel 26'' in durano plus uitvoering maar Schwalbe heeft ook nog een andere lekbestendige band nl de marathon plus en die wordt wel vervaardigd in 20''. Dus zou ik achteraan de durano plus monteren en vooraan de marathon plus. Misschien een raar idee om 2 verschillende banden te monteren maar alles beter dan lek rijden.
Of heeft iemand een beter idee?

Mvg
mel met banden heb ik niet zo veel ervaring maar ik denk dat met twee verschillende banden rijden geen negatieve invloed zal hebben,zelf rijd ik met marathon racers en ben daar zeer tevreden over zeker wat snelheid en grip betreft ook heb ik met de gewone marathons gereden vast niet plat te krijgen maar een zeer slecht profiel die banden zoeken overal spoor in het minste gleufje zowel de bredere als de smallere uitvoering.

ward

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#48 Bericht door ssj3gohan »

De marathon plus is een beetje de tank van de banden: bijzonder lekbestendig (echt bijzonder!) maar niet overtuigend op de andere punten. Staat vooral bekend als glibberig bij bladeren/koud+nat weer. De andere plus-banden van Schwalbe zijn een stuk beter aan te raden voor algemeen gebruik.

Ik rijd zelf overigens op marathon plusjes met mijn flevobike. Het is niet zo dat ze echt slecht zijn, maar ze geven duidelijk meer weerstand dan de durano+monte carlo op mijn M5.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#49 Bericht door mel »

ssj3gohan schreef:De marathon plus is een beetje de tank van de banden: bijzonder lekbestendig (echt bijzonder!) maar niet overtuigend op de andere punten. Staat vooral bekend als glibberig bij bladeren/koud+nat weer. De andere plus-banden van Schwalbe zijn een stuk beter aan te raden voor algemeen gebruik.

Ik rijd zelf overigens op marathon plusjes met mijn flevobike. Het is niet zo dat ze echt slecht zijn, maar ze geven duidelijk meer weerstand dan de durano+monte carlo op mijn M5.
Voor zover ik kan zien op de website van schwalbe hebben ze 2 soorten banden die zeer lekbestendig zijn nl de durano plus ( die op mijn racefiets staan, en geloof me ze zijn echt lekbestendig ) en de marathon plus.
Dus ben ik geneigd de 2 te kombineren: de durano achter en de marathon vanvoor. Of is er een goede reden om dat niet te doen?

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#50 Bericht door ssj3gohan »

Laten we voorop stellen dat het beide hele goede banden zijn en prima geschikt. Er is geen belangrijke reden om dit niet te doen.

Persoonlijk zou ik vooraan een band met zoveel mogelijk grip doen, want het sturende wiel is het belangrijkste (wanneer die glibbert, lig je een seconde later plat). Het is aan u of grip inwisselbaar is voor lekvrijheid.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#51 Bericht door Wouter D »

is de durano plus in alle maten te verkrijgen? zijn voorganger de stelvio plus was alleen in 28 inch te verkrijgen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#52 Bericht door mel »

spruitje schreef:is de durano plus in alle maten te verkrijgen? zijn voorganger de stelvio plus was alleen in 28 inch te verkrijgen.
De durano plus zou verkrijgbaar zijn in 26'' ( achteraan ) en jammer genoeg niet in 20'' ( vooraan )

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#53 Bericht door CapoJan »

Om de keuze moeilijker te maken: op mijn bukker zit achteraan een Supreme (ook van Schwalbe), op de trike vooraan Kojaks en achteraan een Kenda Kwest. Met geen enkele van die banden had ik al lekken doordat er iets door raakte.
Wat mij betreft zijn die dus allemaal even lekbestendig en ze zijn ook allemaal uitgerust met een antileklaag.

Dat wil niet zeggen dat ik geen lekke banden had: deze week nog één, maar telkens een "snakebite" door scherpe randen (putten, stoeprand, ...). Daar helpt een antileklaag niet bij.

Effect van Marathon Plus: in de bochten schoof de trike naar de buitenkant van de bocht. Op een tweewieler betekent dat dus dat je veel kans maakt om er tegen de vlakte te gaan.

Uiteindelijk hangt het af van je bedoeling. In dit geval was het uitgangspunt "de snelheid van de koersfiets" en dan moet je dus niet enkel naar lekbestendigheid kijken, maar ook naar rolweerstand, waar de Marathon + ook niet zo goed scoort. Een andere grote factor, wat mij betreft, is de slijtageweerstand. Met die gegevens - lekbestendigheid, rolweerstand, slijtageweerstand en grip - moet je schuiven tot je de voor jou ideale band gevonden hebt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#54 Bericht door mel »

CapoJan schreef:Om de keuze moeilijker te maken: op mijn bukker zit achteraan een Supreme (ook van Schwalbe), op de trike vooraan Kojaks en achteraan een Kenda Kwest. Met geen enkele van die banden had ik al lekken doordat er iets door raakte.
Wat mij betreft zijn die dus allemaal even lekbestendig en ze zijn ook allemaal uitgerust met een antileklaag.

Dat wil niet zeggen dat ik geen lekke banden had: deze week nog één, maar telkens een "snakebite" door scherpe randen (putten, stoeprand, ...). Daar helpt een antileklaag niet bij.

Effect van Marathon Plus: in de bochten schoof de trike naar de buitenkant van de bocht. Op een tweewieler betekent dat dus dat je veel kans maakt om er tegen de vlakte te gaan.

Uiteindelijk hangt het af van je bedoeling. In dit geval was het uitgangspunt "de snelheid van de koersfiets" en dan moet je dus niet enkel naar lekbestendigheid kijken, maar ook naar rolweerstand, waar de Marathon + ook niet zo goed scoort. Een andere grote factor, wat mij betreft, is de slijtageweerstand. Met die gegevens - lekbestendigheid, rolweerstand, slijtageweerstand en grip - moet je schuiven tot je de voor jou ideale band gevonden hebt.
Beslissingen beslissingen :roll: :D

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#55 Bericht door mel »

En welke band van schwalbe staat bekend als 'baanvast' en ' weinig geneigd tot slippen of wegschuiven' ?

Veel tips en raad tot nu toe, bedankt hiervoor

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#56 Bericht door ward »

mel schreef:En welke band van schwalbe staat bekend als 'baanvast' en ' weinig geneigd tot slippen of wegschuiven' ?
Mel ik kan verkeerd zijn maar ik denk dat dat op een fiets niet zo veel uitmaakt ook niet of die band nu veel of weinig profiel heeft daarvoor komen er veel te weinig krachten op een fietsband en voor aquaplaining zal ook wel geen gevaar zijn denk ik daarvoor ligt de snelheid veel te laag,een band met een zachte compount heeft de beste grip als het droog ligt, en als het nat is of er liggen bladeren of takjes in de bochten dan denk ik dat het oppassen geblazen is met eender welk soort band profiel of geen profiel, harde of zachte compount zeker als die keihard opgeblazen is.

ward

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#57 Bericht door mel »

ward schreef:Mel en zeker niet de fout maken(zoals ik) van te veel kracht op de pedalen te willen zetten om sneller of even snel als op je racefiets te willen gaan of je knietjes zullen het geweten hebben,want je duwt automatisch harder dan je zelf denkt daar je met je rug vast zit tegen de rugleuning,gewoon op souplesse rijden en niet te hard duwen [-X

ward
Jawadde, gisteren ongeveer 25 km geligfietst ( ik weet eigenlijk niet of dit een bestaand woord is :lol: ) en de pijn in mijn knieen is niet meer te harden, op trappen lopen of door de knieen zakken is vrij pijnlijk. Ik heb er toch op gelet dat de fietstocht rustig verliep, niet te snel en regelmatig terugschakelen. Ik heb nog enkele dagen tijd om de jester verder te testen maar als die pijn zo blijft zal ik hem moeten terug doen. :( Het kan toch niet zijn dat ligfietsen synoniem staat voor pijn in de knie??? Iemand raad??

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#58 Bericht door Edje »

neusbuis aanpassen indien pijn juist onder de knie iets langer indien boven de knie iets korter, is een heel goed begin, een beetje kan al wonderen doen, wel zien dat je derailleur niet in de soep draaid. Een goede start positie is hiel op pedaal met gestrekt been, maar mijn twee fietsen staan een cm'tje langer, dit scheelt weer van persoon tot persoon.

Tijdens het testen, testen, testen is het ook regelen, regelen, regelen ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#59 Bericht door ward »

mel schreef: Jawadde, gisteren ongeveer 25 km geligfietst ( ik weet eigenlijk niet of dit een bestaand woord is :lol: ) en de pijn in mijn knieen is niet meer te harden, op trappen lopen of door de knieen zakken is vrij pijnlijk. Ik heb er toch op gelet dat de fietstocht rustig verliep, niet te snel en regelmatig terugschakelen. Ik heb nog enkele dagen tijd om de jester verder te testen maar als die pijn zo blijft zal ik hem moeten terug doen. :( Het kan toch niet zijn dat ligfietsen synoniem staat voor pijn in de knie??? Iemand raad??
Mel, ik heb dat ook allemaal geprobeerd,neusbuis verder,korter, van spd naar spd-sl pedalen,schoenplaatjes meer naar binnen of meer naar buiten allemaal geen fluit gekort :!: nu heb ik kortere kranks gestoken van 155mm in plaats van 170mm en ik vermoed dat dat wel iets kan maken omdat je knieen niet meer zoveel buigen alhoewel ik het nog niet goed heb kunnen uitproberen doordat ik na 5 weken en reeds 2 bezoeken aan de dokter met de nodige medicatie en x-ray platen nog steeds niet kan fietsen,juist even geprobeerd rond het blokje met die kortere kranks en dat bleek precies beter te gaan.
Ik ben zelf vrij nieuw op dit forum en heb enige oude topics van enkele jaren terug eens nagelezen en daaruit blijkt nog maar eens dat wij blijkbaar niet de enige zijn of waren met dit probleem maar dat sommige reeds vergeten zijn wat ze 5 jaar terug zelf geschreven hebben :lol:
De enige raad die ik je kan geven is voorlopig niet meer met die ligfiets te fietsen en te rusten want het gaat van kwaad naar erger ik had het je reeds voorspeld,en eventueel een dokter te bezoeken :wink:

ward

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Ligfiets, help

#60 Bericht door mel »

ward schreef:
mel schreef: Jawadde, gisteren ongeveer 25 km geligfietst ( ik weet eigenlijk niet of dit een bestaand woord is :lol: ) en de pijn in mijn knieen is niet meer te harden, op trappen lopen of door de knieen zakken is vrij pijnlijk. Ik heb er toch op gelet dat de fietstocht rustig verliep, niet te snel en regelmatig terugschakelen. Ik heb nog enkele dagen tijd om de jester verder te testen maar als die pijn zo blijft zal ik hem moeten terug doen. :( Het kan toch niet zijn dat ligfietsen synoniem staat voor pijn in de knie??? Iemand raad??
Mel, ik heb dat ook allemaal geprobeerd,neusbuis verder,korter, van spd naar spd-sl pedalen,schoenplaatjes meer naar binnen of meer naar buiten allemaal geen fluit gekort :!: nu heb ik kortere kranks gestoken van 155mm in plaats van 170mm en ik vermoed dat dat wel iets kan maken omdat je knieen niet meer zoveel buigen alhoewel ik het nog niet goed heb kunnen uitproberen doordat ik na 5 weken en reeds 2 bezoeken aan de dokter met de nodige medicatie en x-ray platen nog steeds niet kan fietsen,juist even geprobeerd rond het blokje met die kortere kranks en dat bleek precies beter te gaan.
Ik ben zelf vrij nieuw op dit forum en heb enige oude topics van enkele jaren terug eens nagelezen en daaruit blijkt nog maar eens dat wij blijkbaar niet de enige zijn of waren met dit probleem maar dat sommige reeds vergeten zijn wat ze 5 jaar terug zelf geschreven hebben :lol:
De enige raad die ik je kan geven is voorlopig niet meer met die ligfiets te fietsen en te rusten want het gaat van kwaad naar erger ik had het je reeds voorspeld,en eventueel een dokter te bezoeken :wink:

ward
Dat klinkt niet rooskleurig , dan moet ik jammer genoeg toegeven dat ik die pijn in de knie er niet voor over heb om te ligfietsen :cry: , hoe leuk het ook al is geweest. Das echt jammer

Plaats reactie