Advies configuratie Mango aub

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Advies configuratie Mango aub

#1 Bericht door dirkske »

Hoi,

Ik heb onderstaande Mango gereserveerd, ik ga er volgende zaterdag een ritje mee doen. Neem de camionette mee, dus hopelijk komt de Mango mee terug naar België.

(URL weg gedaan, is van de velomobiel.nl site verdwenen, wegens verkocht :D)

Bedoeling is er woon-werk verkeer mee te doen (35km Aarschot/Heist-op-den-Berg). Vervelende is dat vlak voor m'n thuiskomst er een behoorlijk stevig hellingske zit (kort maar krachtig), stapvoets met gewone fiets.

Graag wat advies of het verstandig zou zijn om een andere tandwiel overbrenging te laten steken? Of direct voor een trapassistent gaan?

Bedankt,
Dirk
Laatst gewijzigd door dirkske op za 31 jul 2010, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Advies configuratie Mango aub

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

dirkske schreef:Vervelende is dat vlak voor m'n thuiskomst er een behoorlijk stevig hellingske zit (kort maar krachtig), stapvoets met gewone fiets.

Graag wat advies of het verstandig zou zijn om een andere tandwiel overbrenging te laten steken? Of direct voor een trapassistent gaan?
Hoeveel % bedraagt die helling? Je mag immers niet vergeten dat het gewicht van een velomobiel zich vrijwel onmiddellijk laat voelen bij vals plat en dus maar al te goed bij hellingen.

Bij mijn dagelijks woon-werktraject heb ik een flinke brug te 'beklimmen' waarvan de stijgingsgraad nogal aan de hoge kant is. Het resultaat is dat ik met de Versatile even op de tanden moet bijten. Dan gaat het maar aan 18-20 km/u..., maar alles heeft een keerzijde: bij het naar beneden gaan, vliegt de snelheid dan weer de hoogte in. Wat je aan de ene kant verliest, win je aan de andere kant er toch bij.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

#3 Bericht door Peter J »

In de advertentie wordt gewag gemaakt van een groot bereik door een 50/36 combinatie vooraan.
Mij lijkt dat voldoende om een "korte maar krachtige" helling aan te gaan... :wink:
Ik zou het in elk geval eerst eens uitproberen vooraleer aan een assistentie of andere tandwielen te beginnen.
Trouwens, één van de voordelen van een velomobiel is het feit dat je niet kan omvallen... ook al ga je quasi
niet meer vooruit :lol: :twisted: :roll: Je kan die helling dus op een wel heel gezapig tempo nemen.... 8)
Alvast veel succes gewenst bij je trip naar Dronten en hopelijk kom je met de Mango terug ! ! ! ! :wink: 8)
Laatst gewijzigd door Peter J op zo 18 jul 2010, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#4 Bericht door graddus »

Het is natuurlijk moeilijk om in deze advies te geven aan een onbekende. Daarnaast is de huidige configuratie van deze mango ook niet bekend, al geeft de advertentie in elk geval aan dat er versnellingen met een groot bereik zijn gemonteerd. De cassette achter wordt niet gespecificeerd, maar het is natuurlijk relatief eenvoudig om daar in te wisselen. Ik zou zeggen waarom niet eerst aan de fiets wennen en dan eens proberen wat dat hellinkje met je doet.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#5 Bericht door Wouter D »

als je je huis van de andere kant benaderd heb je dan een minder steile helling? sommige velomobilisten rijden vier-vijf km om om een betere of veiliger route te hebben bij woonwerkverkeer.

paul heyndrickx van hier op het forum heeft omwille van bruggen en hellingen elektro-assist gemonteerd in zijn waw en is daar zeer over te spreken. ik denk dat het ook te maken heeft met het minder bezweet willen op zijn werk aankomen.

indien er in de overbrenging naar de tussenas een tandwieltje van 28 tanden zit, heb ik nog wel één of twee tandwieltjes van 26 tanden liggen, dan heb je direct een kleinere overbrenging.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

#6 Bericht door dirkske »

Hartelijk dank voor de vele reacties. Is vermoedelijk inderdaad beste om eerst gewoon even 'kijken wat ie-doet', na wat gewenning.

Aan de trapassitent zat ik inderdaad te denken vanwege minder bezweet op't werk toekomen. Zou mij ook over de hellingskes kunnen helpen.

Ik weet het % niet van de helling waarover ik sprak; is niet aangegeven. Echter maar een korte (300m schat ik) helling; hopelijk geraak ik daar wel op. Rondrijden zou betekenen zelfde hoogte overwinnen maar over veel langere afstand (kilometer of 2 verschil).

Ik hou jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D »

anders om die 300m te overwinnen, voldoende aanloop pakken he :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

dirkske schreef:Hartelijk dank voor de vele reacties. Is vermoedelijk inderdaad beste om eerst gewoon even 'kijken wat ie-doet', na wat gewenning.

Aan de trapassitent zat ik inderdaad te denken vanwege minder bezweet op't werk toekomen. Zou mij ook over de hellingskes kunnen helpen.

Ik weet het % niet van de helling waarover ik sprak; is niet aangegeven. Echter maar een korte (300m schat ik) helling; hopelijk geraak ik daar wel op. Rondrijden zou betekenen zelfde hoogte overwinnen maar over veel langere afstand (kilometer of 2 verschil).

Ik hou jullie op de hoogte.
Sta me toe wat belerend te zijn ('t zal ongetwijfeld beroepsmisvorming zijn... :oops: ), maar ik bedoel het wel goed :wink: . Ik vind het heel belangrijk dat je als toekomstig velomobilist niet zomaar op goed geluk een velomobiel in huis haalt met de hoop dat het "wel zal lukken". Ongetwijfeld is gewenning een belangrijk element dat we als velomobielrijder wel allemaal te verwerken krijgen, maar, maar, driewerf maar, de investering die gepaard gaat met het in huis halen van een velomobiel is van die aard dat enige testervaring toch wel belangrijk is.

Er zijn verschillende velomobielen, met elk hun plus- en minpunten (dé volmaakte velomobiel als ultieme incarnatie van alle dromen bestaat nu eenmaal niet). Daarom is het belangrijk dat je nu al een zeker, zij het ongetwijfeld onvolmaakt antwoord op de vraag kunt geven: "Past deze velomobiel bij mij? Is deze velomobiel voor mijn meest af te rijden traject geschikt? Of zijn er andere die me meer bieden?" Dit zijn heel belangrijke vragen die ik mij indertijd ook heb gesteld en waarop ik vijf jaar geleden na het testen van een aantal velomobielen toen een antwoord heb menen te vinden.

Als trapondersteuning een wens is die niet zomaar vluchtig, maar nu al ernstig overwogen wordt, is het belangrijk die velomobielen te bekijken waar dit mogelijk is. Vergeet immers niet dat het niet bij alle mogelijk is of dat het bij een aantal niet echt vanzelfsprekend is. Bij een Mango zit de ontwikkeling naar een e-velomobiel nog eerder in de ontwikkelingsfase: er bestaat tot nu toe slechts één, niet-gecommercialiseerd exemplaar. En alhoewel het al twee jaar geleden is dat de commercialisering ervan was aangekondigd, bleef het tot nu toe stil. Bij die ene e-Mango werd gewerkt met een tussenas onder de stoel waar het motortje zijn plaats kreeg. Schijnbaar is het tot nu toe bij dit ene exemplaar gebleven...

Bij andere velomobielfabrikanten is er wel al een langere ervaring met verschillende ondersteuningmotoren. Sunrider, WAW, Leiba en Cab-bike, om maar die op te sommen. Bij deze velomobielen biedt de producent trapondersteuning als een optie aan. Dit betekent dan ook dat je nog altijd later trapondersteuning kunt overwegen, als blijkt dat je dagdagelijkse ervaring de nood aan een dergelijke ondersteuning bevestigt. Bij de WAW bijvoorbeeld noodzaakt dat geen structurele wijzigingen. Achterwiel eruit, nieuw achterwiel met naafmotor erin, bekabeling aansluiten... rijden maar.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

#9 Bericht door dirkske »

eeuwige reiziger schreef: ....
Bedankt voor de zeker goedbedoelde waarschuwing, zeer ter harte genomen.

Financieel plaatje had ik reeds overwogen. De Mango is niet echt onpopulair in België, ik ga ervanuit dat ik die vroeg of laat wel terug verkocht krijg, moest dit echt nodig blijken. Dit in tegenstelling met de SunRider die ik ook overwoog in combinatie met trapassistent (is nogal aan de zware kant). Deze zou moeilijker te herverkopen zijn. De Mango leek me het beste geschikt, afgaande op specificaties.

Had foto's gezien van 'e-Mango'; wist niet dat dit om een eenmalig prototype ging. Daar zal ik ernstig rekening mee houden.

Heb trouwens net bericht gekregen dat de Mango reeds door iemand anders gereserveerd was :( (Intern misverstand bij Velemobiel). Morgen weet ik meer...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#10 Bericht door Wouter D »

anders eens berichtje sturen naar "pixel-man" van hier op het forum, die had ook een mango te koop, weet wel niet of die intussen al weg is of niet.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

#11 Bericht door dirkske »

De eerstgenoemde Mango is in België. Morgen ga ik er even bij ons in de streek wat mee rondtoeren. Korte tripjes om te beginnen & gewennen.

Zeer vriendelijke en behupzame mensen bij Velomobiel, ben ik best over te spreken.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

dirkske schreef:De eerstgenoemde Mango is in België. Morgen ga ik er even bij ons in de streek wat mee rondtoeren. Korte tripjes om te beginnen & gewennen.
Wij kijken uit naar je ervaringen!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

#13 Bericht door dirkske »

Na eerste ritje stond ie dag erna al met platte band in de garage. Ik kan echter geen gaatje vinden :? Gelukkig had ik wat reserve binnenbanden meegebracht.

Valt mij heel goed mee, het 'hellingskes voor de deur' geraak ik op, weliswaar zeer traag op hoogste en steilste punt (9km/u :oops:) Ik kan geen noemenswaardige snelheid maken alvorens de helling op te gaan; vanwege scherpe T-kruising net voor de helling. Ben helemaal geen geoefende fietser, dus dat zal na verloop van tijd wel steeds beter gaan.

Remmen moet ik toch eens terug uitbalanceren. Aan 45km/u (berg af wel te verstaan) in de remmen gaan is geen goed idee, dan trekt is weel heel erg naar links.

Ik ga er in elk geval veel lol aan hebben...

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Advies configuratie Mango aub

#14 Bericht door dirkske »

Ik moet toch eens overwegen nieuwe achterband te steken. Vandaag is m'n staartje uitgebroken in een bocht, gelukkig kreeg ik tijdig terug grip. Regen & snelheid in de bocht, met kletskop band, is blijkbaar niet zo'n goed idee.

Ik had niet echt verwacht dat kletskop rijden zoveel verschil zou maken in grip (geen plas, gewoon nat wegdek). Aan de andere kant, was ik met een band met nog profiel op misschien ook wel gaan schuiven.
Sinner Mango http://mango130.blogspot.com

Quest85
Junior
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 02 aug 2010, 6:29
Postcode: 4571GS
Fiets: Quest 85
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Advies configuratie Mango aub

#15 Bericht door Quest85 »

Bij asymetrisch remmen gewoon de lengte van het busje bij de remhendel verstellen. Als hij naar links trekt en links wel goed vrijloopt dan de rechter bus van je af draaien door de moer naar je toe te draaien.

Gewoon even testen en afstellen desnoods terwijl je rijdt. Een druppeltje nagelak/loctite om te borgen nadien. Ik laat ze los staan en controleer de werking automatisch even met mijn vingers als ik even stil sta ergens.

Toen ik mijn Quest net had stonden de remmen nogal slap afgesteld en asymetrisch.

Nu staan ze net in vrijloop, remt symetrisch en stopt als een boomstam.

Plaats reactie