Onderhoud

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Skoebidoe
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 22:06
Postcode: 9230
Fiets: op zoek naar een ligfiets
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Onderhoud

#1 Bericht door Skoebidoe »

Ik ben van plan om me een ligfiets aan te schaffen. Morgen ga ik naar de winkel in Gent mijn licht opsteken en hopelijk een exemplaar bestellen.
Ik zal natuurlijk eerst vragen of ik op één of meerdere exemplaren eens mag proberen. Ik vind het allemaal superspannend en ben tegelijk ook nieuwsgierig naar de ervaring om op een ligfiets te rijden.
Wat ik me eigenlijk afvroeg: waar brengen jullie de fiets naartoe als er iets aan scheelt of stuk is? Breng je hem dan waar je hem gekocht hebt of ga je naar de fietsenmaker in jouw buurt? Ikzelf ben niet zo'n handige harry :wink:
Aan versnellingen en dergelijke beginnen prutsen, lijkt me allemaal nogal freaky

Gebruikersavatar
HiGhtAn
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 13:51
Postcode: 9000
Fiets: M5 Blueglide By Speedliner
Locatie: gent
Contacteer:

#2 Bericht door HiGhtAn »

Ik doe alles zelf, en wat ik niet zelf kon doe ik ook zelf met de hulp van een fietsenmaakster in spe die mij raad en materiaal leent. Je hebt hier materiaal en techniek dus daar kan je met problemen ook raad vragen.
Met een normale ligfiets en gewone fiets verschild onderhoud eigenlijk ver niet dus lokale kan daar ook aan prutsen. Maar als je naar die mannen hun prijzen kijk weet je wel waarom je sommige dingen zelf doet. Dingen die je best leert en wat niet moeilijk is is banden vervangen herstellen, remmen vervangen en afstellen en te snoodst versnellingen regelen. Er zijn er altijd die het je kunnen uitleggen en op internet staan er filmpjes hoe je het moet doen.
nog maar 5 keer gevallen
nee 6 keer tramsporen+regen+werken st-pt-station
7 keer dus tramsporen+lichtjes zwaar beschonken
nr 8 poging persoonlijk snelheidsrecord frontale botsing met een dikke vlieg door zware klap controle verloren in de berm beland

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#3 Bericht door bicky »

de gemakkelijke dingen doe ik ook zelf. banden vervangen, remmen afstellen of vervangen.
Anders gaat hij naar de lokale fietsenmaker voor het moeilijkere werk.
Een ligfiets heeft normaal standaard fietsonderdelen, zo kan een gewone fietsenmaker er zonder problemen aan werken.
Er zijn wel een paar onderdelen die niet standaard zijn (kettingwiel, kettingbuizen, stoeltje, ...) maar deze moet je dan ook bijna nooit vervangen./

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#4 Bericht door slangetje »

Ik deed mijn fiets naar iemand die alles zelf doet. Ondertussen gaf ik mijn ogen de kost, zodat ik ondertussen ook veel zelf kan.
Anders zou ik je aanraden een goede fietsenmaker in de buurt te zoeken, is vaak handiger en sneller dan telkens je fiets in de auto te moeten leggen.

Gebruikersavatar
steve'O
Neo Prof
Berichten: 178
Lid geworden op: do 30 apr 2009, 23:08
Postcode: 9260
Fiets: Optima Cheetah
Locatie: Wichelen
Velomobiel: WAW 573 (2022)
Contacteer:

#5 Bericht door steve'O »

slangetje schreef: Anders zou ik je aanraden een goede fietsenmaker in de buurt te zoeken, is vaak handiger en sneller dan telkens je fiets in de auto te moeten leggen.
In Wichelen; de groene tweewieler; is er eentje die niet bang is om aan een ligfiets te werken :P :P
Als het niet past, moet je een grotere hamer gebruiken.... (maar niet heus)
=================================
Optima Cheetah
Optima High Baron
WAW 573 (CyclisWAW)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#6 Bericht door Wouter D »

de meeste dingen doe ik zelf, andere dingen laat ik daar een kameraad van me doen, deze woont echter binnenkort dichter van jou dan van mij :-) (grembergen)
is eigenlijk een bukfietser, maar doet woonwerkverkeer met een waw

hij was de wawrijder die vierde was tijdens die wedstrijd in nederland een tijdje geleden, ik denk deze op den dijk aan ijselmeer
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Skoebidoe
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 22:06
Postcode: 9230
Fiets: op zoek naar een ligfiets
Locatie: Wetteren
Contacteer:

#7 Bericht door Skoebidoe »

[/quote]In Wichelen; de groene tweewieler; is er eentje die niet bang is om aan een ligfiets te werken :P :P[/quote]

Zal ik onthouden! Ik woon in Wetteren. Dat is dus niet ver.... Bedankt

Gebruikersavatar
HiGhtAn
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 13:51
Postcode: 9000
Fiets: M5 Blueglide By Speedliner
Locatie: gent
Contacteer:

#8 Bericht door HiGhtAn »

Steve'O schreef:
slangetje schreef: Anders zou ik je aanraden een goede fietsenmaker in de buurt te zoeken, is vaak handiger en sneller dan telkens je fiets in de auto te moeten leggen.
In Wichelen; de groene tweewieler; is er eentje die niet bang is om aan een ligfiets te werken :P :P
De groene tweewieler is zeker een aanrader zeer vriendelijke mensen.
nog maar 5 keer gevallen
nee 6 keer tramsporen+regen+werken st-pt-station
7 keer dus tramsporen+lichtjes zwaar beschonken
nr 8 poging persoonlijk snelheidsrecord frontale botsing met een dikke vlieg door zware klap controle verloren in de berm beland

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#9 Bericht door Edje »

daar waar hij overnacht wordt hij ook onderhouden, mijn fietsen zien enkel de winkel bij aankoop. :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Plaats reactie