aankoop van een Velomobiel?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
lighans
Supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: za 19 dec 2009, 15:59
Fiets: Quest 01
Locatie: Zaandam
Contacteer:

#16 Bericht door lighans »

FrodoriC schreef:
hugo schreef:m5-trike met kap
750.00 een koopje ???
+ veel werk te verwachten
als ik goed zag reeds enkele framebreuken
Hij beweert :" Het RVS frame is een aantal keren gerepareerd door een professioneel lasser. Daardoor sterker en beter dan voor de koop. De kuip is versterkt en verbeterd. De sporing is gecontroleerd bij velomobiel.nl en was uitstekend. "
anders kan ik wat skills opdoen aan het werken eraan ^^ ouders zagen dat ik meer met m'n handen moet werken, is al verbeterd met m'n trike door hem wat aan te passen naar m'n noden :)
Ik kan het niet laten even te reageren. Duurde even voor de aanmelding rond was.

Het laatste wat ik wil is dat Kali in handen komt die niet in overeenstemming zijn met de fiets. Je moet Kali een beetje vergelijken met een oude sportwagen. Snel, leuk, opvallend maar je gereedschap heb je altijd bij de hand.

De andere kant is dat de lassen al weer een hele tijd geleden zijn gedaan door een bedrijf die zo enthousiast was over de fiets. Het ding is geheel gecontroleerd, maar hij kon zo snel geen zwakke plekken vinden. We hadden nog plannen, voor aanpassingen maar daar is het niet van gekomen. De keren dat gerepareerd moest worden heeft hij daar goed de tijd voor genomen en die lassen zie je dan ook amper. Dus ja, professioneel gedaan. rvservice.nl is de man.

Verder vind ik Kali een stukje historie, die ik gekoesterd en gepamperd heb. Samen met mijn vader zijn er vele uren in gestoken om Kali zo goed mogelijk te maken. Nu ben ik geen professional, maar toch durf ik te zeggen dat alles veel beter is dan na de koop. Ik durf ook wel te stellen dat het een van de meest gedocumenteerde en gefotografeerde ligfietsen is.

Wat ik niet heb verbeterd is de vering. Het ding is ongeveerd en zo stijf als wat, dus een hobbel voel je. Ik heb dat "opgelost" door een dik kussen van ventisit materiaal te maken. Als ik nou heel veel geld had ....... dan zou ik langs vm.nl gaan en die veerpoten erop laten zetten en het achterwiel ongeveerd laten of ongeveerd maar dan 24" of 26" (beide zijn bigapples voor te verkrijgen).
Een experiment met een BA 406-60 was een hele verbetering, maar dan moet je wel goed op de druk letten en niet achteloos 5 bar in pompen, want die heeft met warm weer dus boem gezegd. Gelukkig reed de fiets niet, maar was ik net bij mijn ouders aangekomen voor een reparatie en een verfbeurt.

De reden van verkoop heeft te maken met een onbezonnen actie om een "goedkope" Quest te kopen, Quest nummer 1. Deze actie moet wel terugbetaald worden en Kali neemt nu wel ruimte in beslag in ons kleine tuintje. Ook is een lowracer verkocht. De stuuruitslag van een Quest is echt rampzalig (daartegenover staan vele andere mooie dingen natuurlijk). Kali heeft met afstand de betere draaicirkel. Ook stap ik makkelijker in Kali dan in de Quest. Ach, er blijft altijd wat te zeuren. Dat ik Kali zal missen is zeker.

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#17 Bericht door skywise »

Hoi Lighans, bedankt voor de moeite die je getroost hebt om in te loggen en ons jouw mening te laten kennen. Als auteur van het velomobielenkwartet (klik op mijn www) moet ik je met rode wangetjes :oops: melden dat ik van de Kali nog niet had gehoord tot ik het bericht las van Frodoric. Heb jij enig idee van een site waar ik wat meer gegevens kan opdoen (of kan jij mij wat meer ophelderen)? Wat ik zou willen weten is het eerste bouwjaar, de toenmalige prijs, het aantal dat ervan werden geproduceerd, de afmetingen, het gewicht en jouw mening over comfort en baanhouding. Alvast bedankt en veel succes met Quest één (ook een verzamelaarsitem)!
Skywise (WAW 558 & 011)

jonathan

#18 Bericht door jonathan »

skywise schreef:Alvast bedankt en veel succes met Quest één (ook een verzamelaarsitem)!
Ja van mij ook, verzorg hem goed, en als je hem beu bent, verkoop hem dan aan mij he ;-)

Jonathan-geen grapje

lighans
Supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: za 19 dec 2009, 15:59
Fiets: Quest 01
Locatie: Zaandam
Contacteer:

#19 Bericht door lighans »

skywise schreef:Hoi Lighans, bedankt voor de moeite die je getroost hebt om in te loggen en ons jouw mening te laten kennen. Als auteur van het velomobielenkwartet (klik op mijn www) moet ik je met rode wangetjes :oops: melden dat ik van de Kali nog niet had gehoord tot ik het bericht las van Frodoric. Heb jij enig idee van een site waar ik wat meer gegevens kan opdoen (of kan jij mij wat meer ophelderen)? Wat ik zou willen weten is het eerste bouwjaar, de toenmalige prijs, het aantal dat ervan werden geproduceerd, de afmetingen, het gewicht en jouw mening over comfort en baanhouding. Alvast bedankt en veel succes met Quest één (ook een verzamelaarsitem)!
Ik denk dat de meeste antwoorden op mijn site te vinden zijn:
http://fali.nl/kali/kali-specs/ voor de specificaties.
http://fali.nl/kali/kali-leven/ voor het leven van Kali tot nu toe. Met alle modificaties en eigenaren. en geschatte afstand gereden.

Anders zou je Paulus den Boer kunnen vragen die ook daadwerkelijk tijdens de bouwtijd ook ligfietste en een ijzeren geheugen heeft.

Ook is er een belg op deze lijst, die een M5 Kalisvaart heeft gehad, met mooie foto's. Die kan ook eea vertellen.
Als laatste (en dan ga ik de kinderen te bed leggen), Kali is een van de 2 M5 Kalisvaarts die rijdend is. De tweede was eigendom van bovenstaande mijnheer (die hem voor mijn neus wegkocht), en die heeft hem verkocht aan iemand in Groningen (NL). Deze man is niet internetgeil zoals ik. Harry Lieben kent deze man. De houten versies zullen wel verrot zijn. De polyester versies wellicht ook of ergens in een schuur of zolderkamer.

lighans
Supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: za 19 dec 2009, 15:59
Fiets: Quest 01
Locatie: Zaandam
Contacteer:

#20 Bericht door lighans »

jonathan schreef:
skywise schreef:Alvast bedankt en veel succes met Quest één (ook een verzamelaarsitem)!
Ja van mij ook, verzorg hem goed, en als je hem beu bent, verkoop hem dan aan mij he ;-)

Jonathan-geen grapje
Ik verwacht dat het even op zich laat wachten.
Ik wilde Kali minstens 5 jaar houden en dat is 4,5 geworden.

Ik denk Quest 01 veel langer te houden, zeg 10 jaar of langer. Dus mocht dat eerder zijn dan moet je tegen die tijd dit bericht maar onder mijn aandacht brengen.

Groetjes

Hans -die eerlijk gezegd een strada een betere vervanger vind voor Kali, maar je zult mij niet horen klagen. :)

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#21 Bericht door slangetje »

lighans schreef: http://fali.nl/kali/kali-leven/ voor het leven van Kali tot nu toe.
Frederyk, die fiets is ouder dan jij... Is dat wel een goed idee? :P
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#22 Bericht door FrodoriC »

slangetje schreef:
lighans schreef: http://fali.nl/kali/kali-leven/ voor het leven van Kali tot nu toe.
Frederyk, die fiets is ouder dan jij... Is dat wel een goed idee? :P
hahaha :P als ik hem te pakken krijg, zal ik hem behandelen als een Ferrari ^^
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#23 Bericht door slangetje »

FrodoriC schreef:als ik hem te pakken krijg, zal ik hem behandelen als een Ferrari ^^
Hopelijk rijdt hij zo ook :P Want mij lijkt het eerder een old-timer :twisted:
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#24 Bericht door bicky »

slangetje schreef:
FrodoriC schreef:als ik hem te pakken krijg, zal ik hem behandelen als een Ferrari ^^
Hopelijk rijdt hij zo ook :P Want mij lijkt het eerder een old-timer :twisted:
je hebt ook ferrari old-timers. en die gaan best zo hard als een nieuwe.

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#25 Bericht door FrodoriC »

bicky schreef:
slangetje schreef:
FrodoriC schreef:als ik hem te pakken krijg, zal ik hem behandelen als een Ferrari ^^
Hopelijk rijdt hij zo ook :P Want mij lijkt het eerder een old-timer :twisted:
je hebt ook ferrari old-timers. en die gaan best zo hard als een nieuwe.
hierzie! Een kenner! Volledig mee eens :twisted:
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#26 Bericht door ssj3gohan »

Hé, wat leuk. Ik had nog eens gereageerd ten bate van mijn vriend die geinteresseerd was in de M5 Kali (heeft hij je al gemaild? Ik heb niks meer van hem gehoord, hij kan verstrooid zijn op het gebied van fietsen...). Het is echt zo zonde dat je hem *nu* verkoopt. Over een jaar wil ik gaan samenwonen en zou een velomobiel erg handig zijn, maar het geld heb ik niet voor een Q of liever nog een V. Gezien ik persoonlijk erg handig ben met fietsen is dit veruit de beste VM voor mij, ik had zelfs al bedacht om hem 'Kaligaar' te noemen (kenners herkennen Heer Bommel hierin).

Maar helaas, de plek is er voorlopig niet voor. Misschien heb ik geluk en verkoopt de volgende eigenaar hem over een jaartje.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#27 Bericht door FrodoriC »

ssj3gohan schreef:Hé, wat leuk. Ik had nog eens gereageerd ten bate van mijn vriend die geinteresseerd was in de M5 Kali (heeft hij je al gemaild? Ik heb niks meer van hem gehoord, hij kan verstrooid zijn op het gebied van fietsen...). Het is echt zo zonde dat je hem *nu* verkoopt. Over een jaar wil ik gaan samenwonen en zou een velomobiel erg handig zijn, maar het geld heb ik niet voor een Q of liever nog een V. Gezien ik persoonlijk erg handig ben met fietsen is dit veruit de beste VM voor mij, ik had zelfs al bedacht om hem 'Kaligaar' te noemen (kenners herkennen Heer Bommel hierin).

Maar helaas, de plek is er voorlopig niet voor. Misschien heb ik geluk en verkoopt de volgende eigenaar hem over een jaartje.
ojo ;) dan heb je zware concurrentie van mij :lol: :lol:
ik ben al over aan het gaan om zelf een velomobielstroomlijnbak te maken voor op m'n trike, benieuwd wat dat gaat geven..., ik ga van start na de examens ;)
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#28 Bericht door Wouter D »

stroomlijn'bak' doet mij denken aan 'zeepkist' :p

sorry kan het niet laten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#29 Bericht door FrodoriC »

met mijn professionele kwaliteiten en jarenlange ervaring enzo, zal het wel zoiets worden :p

kan mss een amfibietrike maken, ja whatever kheb niets gezegd x)
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

lighans
Supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: za 19 dec 2009, 15:59
Fiets: Quest 01
Locatie: Zaandam
Contacteer:

#30 Bericht door lighans »

FrodoriC schreef:met mijn professionele kwaliteiten en jarenlange ervaring enzo, zal het wel zoiets worden :p

kan mss een amfibietrike maken, ja whatever kheb niets gezegd x)
Gezien het aantal reacties op Kali lijkt me dat een gaatje in deze markt. Is een VM te duur dan kan je altijd nog je trike "pimpen". Een goed model die bestaat uit 2 symmetrische helften (zodat je maar een halve mal nodig hebt), lijkt me haalbaar.

Maar nu verraadt ik mijn eigen "moneymaker". ;)

Inmiddels hoop ik duidelijk dat Kali verkocht is.

ssj3gohan: Kaligaar zou een mooie naam zijn. Al verdedig ik Kali toch ten stelligste. Gaar is ze nog niet.

Plaats reactie