Fysieke klachten bij het roeien?

Alles aangaande roeifietsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

Fysieke klachten bij het roeien?

#1 Bericht door David »

Wie er een ligfietsforum op naleest kan bijna niet omheen allerlei topics omtrent pijnlijke knieën. Zelf ben ik hier ook allesbehalve van gespaard gebleven en een oplossing is hier niet zo eenvoudig voor te vinden in vele gevallen.
Nu vroeg ik me af of er bij roeifietsen ook fysieke klachten zijn die vaak vermeld worden, ongeacht of deze enkel te maken hebben met een periode van aanpassing van de gebruikte spieren of meer algemeen.
Is dit bijvoorbeeld af te raden voor mensen met een zwakkere rug of schouderproblemen, of net aan te raden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

tot nog toe heb ik hier geen last van.

als ik me eens ergens geforceerd heb op mijn werk en wat last heb tijdens het roeien, kan je dat gewoon ontzien door bvb wat meer rechts dan links kracht te zetten, of meer met de armen dan de benen te roeien.

je moet natuurlijk evenwel opletten als bij fietsen he, het blijft een belasting.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Fysieke klachten bij het roeien?

#3 Bericht door Wijnandt »

David schreef:Nu vroeg ik me af of er bij roeifietsen ook fysieke klachten zijn die vaak vermeld worden, ongeacht of deze enkel te maken hebben met een periode van aanpassing van de gebruikte spieren of meer algemeen
Regelmatig wordt melding gemaakt van de verslavende werking van roeifietsen. Zelf heb ik dat de afgelopen dagen mogen ervaren toen m'n roeifiets tijdelijk niet kon worden gebruikt wegens een kapot onderdeel. Doodongelukkig en "out of place" voelde ik mij.

Gelukkig legde ik deze ochtend de laatste hand aan reparaties, vervangingen en ander onderhoud, en kon ik vanmiddag weer een klein rondje van ca. 35 km roetsen. Heerlijk! De zon scheen, de vogeltjes floten, de roets snorde voort en ik warmde m'n lijf op in de warme wind en in de zon...
Natuurlijk moest dit worden gevierd met 'n kop thee en een plak verse cake bij m'n stamcafé in Zuidlaren, Op 't Olle Stee.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
thefriend
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 mar 2009, 20:01
Fiets: thys 222 cvt
Locatie: sint lievens esse
Contacteer:

#4 Bericht door thefriend »

roeien is de sport bij uistek
natuurlijk bij gelijk welke sport is overdrijven of topsport negatief voor de health
u vraag of roeifietsen mag bij rugproblemen hangt natuurlijk sterk af wat voor problemen met de rug je hebt
bij gewone rugpijn meestal lumbaal is het vooral van belang dat je rug en buikspieren traint
bij roeien traint je zowat vanalle spiergroepen maar toch weinig de onderrug vooral de bovenste schouderspieren/bovenbenen en cardio vasculair
dus niet overdrijven bij roeifietsen maar zeker niet laten en ervan genieten!!
:wink:
where's the beautifull weather?

Plaats reactie