Waarom roeifietsen?

Alles aangaande roeifietsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Waarom roeifietsen?

#1 Bericht door Vital »

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom mensen met een roeifiets rijden. Akkoord, ik zie een voordeel in het gebruik van zowel armen als benen. Zo heb wel je meer spiermassa in gebruik maar kan je dan ook harder gaan? Of is de roeifiets eigenlijk meer een fitnesstoestel op wielen waarbij de nadruk erop ligt om op een aangename manier aan je conditie te werken.
Samengevat; is het een aangenamere manier om af te zien i.v.g. met fietsen
of
is het een manier om een hoger vermogen op het achterwiel te krijgen dan bij een fiets?

En kan je ook een hoger vermogen ontwikkelen of ligt de limiet uiteindelijk bij hart en longen?
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#2 Bericht door renaat »

Volgens mij gaat de roeifiets niet harder ondanks er meer spieren kracht kunnen leveren.
Ik ben mijn ligfietscarière begonnen met een Thys 220. Na een aantal jaar heb ik mij ook een M5 Schockproof aangekocht (CrMo, geen staartpunt) Vanaf de eerste rit op de M5 was ik aanzienlijk sneller dan op de roeifiets.

Neemt niet weg dat het heerlijk rijden is op de Thys roeifiets. Ik heb hem uiteindelijk weg gedaan omdat er (toen) zoveel onderhoud aan was en ik liever reed in mijn zeldzame vrije tijd dan sleutel.

Tot slot, in mijn jeugd was ik een competitieroeier en ik ben onlangs opnieuw begonnen. En ik roei nu veeeeeel meer dan dat ik ligfiets, gewoon omdat ik mijn hele lichaam wil trainen. Maar ook een roeifiets is een heel mooie aanvulling.
Greetz,

renaat

jonathan

#3 Bericht door jonathan »

Vital,

Om naar goede oude gewoonte de pen eens boven te halen.

Je moet het je zo voorstellen, als je nu een snelle fiets zou hebben, bvb jou WAW, die gaat wel snel met jou benen, dus lijkt het logisch dat als je nu ook je armen zou trainen en met die armen meebewegen je NOG sneller zou zijn.
Zon fietsen zijn ook gemaakt en wat blijkt? Je bent even snel! Of zelfs trager want je fiets weegt uiteraard ook meer(en is hoeploos complex) dan alleen pedalen.
Je cardio-vasculair systeem is de begrenzer, je hebt maar zoveel zuurstof tot beschikking en als die op is is die op. je lichaam kan niet meer aan.
Conclusie een fiets met pedalen van dezelfde setup als je Roets is +- even snel.

Waarom is roetsen dan leuk? Wel omdat je veel spiergroepen aanspreek zal je snel/gemakkelijk aan je maximale inspanningdrempel zitten, wat sporters "lekker bezig zijn" noemen. Dit heb je ook met lopen, schaatsen, lang-laufen en dergelijk. je komt veel gemakkelijker in die bekende "runner-high" (endomorphines) En die is leuk/verslavend. Veel makkelijker dan bij "gewoon" ligfietsen.

En dat maakt roetsen leuk.

Jonathan

Gebruikersavatar
Kris Kilowatt
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:45
Postcode: 3900
Fiets: Roeifiets (Thys 222 CVT)
Locatie: Overpelt
Contacteer:

#4 Bericht door Kris Kilowatt »

Roeien geeft een zekere "flow", het is een relatief langzame beweging waar je je hele lijf voor gebruikt en dat heeft (bij mij dan toch) een verslavend effect :D :D

Vermoed dat je wel meer vermogen zal kunnen leveren met benen én armen. Maar de fiets heeft geen stroomlijn, dus als het puur om snelheid gaat, is een lage gestroomlijnde racer beter natuurlijk.

Vergeleken met een klassieke racefiets (bukker), is de Thys merkelijk sneller, de geroeide kilometers zijn naar mijn aanvoelen ook veel minder vermoeiend dan de getrapte.

De oude Thys 220 waar Renaat het over heeft, vraagt inderdaad veel onderhoud en is niet zo snel. Deze had m'n roetsgenoot Bart, hij moest zich behoorlijk inspannen om mij met de nieuwere 222 CVT bij te houden. Bart heeft nu de nieuwste 222 Revolver en is nu minstens even snel als ik. Sindsdien maakt hij ook dachtochten van 2 à 300 Km, wat hij met de oude 220 niet deed.

Kortom, persoonlijk roei ik vooral omdat het een fijne beweging is. :P

jonathan

#5 Bericht door jonathan »

Kris Kilowatt schreef:Kortom, persoonlijk roei ik vooral omdat het een fijne beweging is. :P
Mooie koppel theorie-praktijk

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

ik las ook dat bepaalde renners tussen de ligfietswedstrijden de roets gebruiken om de koersspieren wat rust te gunnen zonder de conditie te verliezen ... klopt dat ?

Gebruikersavatar
Kris Kilowatt
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:45
Postcode: 3900
Fiets: Roeifiets (Thys 222 CVT)
Locatie: Overpelt
Contacteer:

#7 Bericht door Kris Kilowatt »

crash-quest-dummy schreef:ik las ook dat bepaalde renners tussen de ligfietswedstrijden de roets gebruiken om de koersspieren wat rust te gunnen zonder de conditie te verliezen ... klopt dat ?
Dat is nieuw voor mij, heb wel weet van competitieroeiers (water) die hun training aanvullen met de roets.

Maar het gebruik van de beenspieren is inderdaad ietwat anders, bij het trappen moeten naar mijn aanvoelen de kuiten wat harder werken dan bij het roetsen.

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Waarom roeifietsen?

#8 Bericht door Wijnandt »

Vital schreef:Ik heb me altijd al afgevraagd waarom mensen met een roeifiets rijden
'n Paar mensen hebben al uitstekend antwoord gegeven op je vraag. Ik kan mij, na ruim 5 jaar ervaring op de roeifiets, in de meeste antwoorden heel goed vinden.

Enkele zaken zijn nog niet genoemd die ik wel onder de aandacht wil brengen.

Als je het roetsen ziet als een manier om aan je conditie te werken, dan is een doorslaggevend voordeel dat je motivatie ook na jaren in stand blijft, omdat je je training combineert met een kortere of langere tocht. Met stationaire fitnesstoestellen is die motivatie vaak na verloop van tijd heel moeilijk op te brengen, onverschillig of het nu gaat om een fietstrainer, een roeibank of een ander ingenieus trainingsapparaat. Ook de sportschool wil na enkele jaren wel 'ns hartgrondig gaan vervelen...

Het daadwerkelijke effect van roeifietsen op de lichamelijke gesteldheid is zeer groot, al moet je soms enkele seizoenen geduld hebben om het resultaat te merken. Ik kan nu zeggen dat m'n rug, m'n schouders en m'n buik- en maagspieren zeer veel sterker zijn geworden. En dat terwijl ik pas op m'n 65e jaar begonnen ben met roetsen! Ook blijf ik lenig zodat ik heel goed kan hurken, bukken en knielen.
Ik ben er zeker van dat ik zonder het roeifietsen zowel lichamelijk als geestelijk in een veel slechtere conditie zou zijn!

'k Heb er mijn conclusies uit getrokken. Een ander zal misschien zeggen dat deze verslaafde roeifietser nu alle remmen heeft losgegooid...
Het geval is namelijk dat door onverwachte omstandigheden over een week of zo m'n roeidriewieler zal arriveren, bijna een half jaar eerder dan ik had voorzien :shock: :D

En m'n WAW015 lijkt al verkocht, als de voortekenen mij niet bedriegen...
Natuurlijk doet het mij leed om afscheid te nemen van zo'n prachtvelomobiel, maar voor m'n sobere ik gaat het net even te ver om twee van dergelijke kostbare apparaten te bezitten, waarvan er zeker een voor een belangrijk deel van de tijd niet zal worden gebruikt.

En tot slot: op de roeifiets voel ik mij veiliger dan op een gewone ligfiets. 'k Kan behendiger reageren en beter m'n evenwicht bewaren in druk verkeer, met weinig ruimte, en bij starten/stoppen. Niet dat gewone ligfietsen zo moeilijk zijn, maar de roeifiets blijkt, voor mij althans, veel gemakkelijker te hanteren.
Bijlagen
De eerste roeidriewieler in Nederland, waarvan de eigenaar in Amsterdam woont. Ik zal binnenkort in het bezit zijn van roeidriewieler nr. 2 in NL.
De eerste roeidriewieler in Nederland, waarvan de eigenaar in Amsterdam woont. Ik zal binnenkort in het bezit zijn van roeidriewieler nr. 2 in NL.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#9 Bericht door crash-quest-dummy »

fantastisch !



(daar nog een kuip rond en het is het helemaal :wink: )
Zou je daar ook een bionx op (kunnen) zetten ?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#10 Bericht door Wouter D »

ligfietsen, roeifietsen ... het is voor mij een hobby die ik in mijn vrije tijd moet uitoefenen, maar sinds ik een roeifiets heb, merk ik dat mijn ligfiets meer stof vergaart dan vroeger;

ok, inspanning van meer spieren voor dezelfde snelheid, met de hurri kan ik heel relaxed fietsen, is heel wendbaar en kan ik lekker mee rotzooien, .

op de roets lijkt het ook relaxed zonder dat ik erbij stilsta
maar ik moet nog veel leren, zelfs na 4000 km. ik heb het nog steeds niet in me om op regelmatige basis recht uit de stoel te komen tijdens het roeifietsen, maw ik blijf nog steeds gewoon liggen op de roets en doe dus eigenlijk maar tweederde van de slag die je anders volledig kunt.

ik heb het er een beetje moeilijk mee ter hoogte van de buikspieren, ik veronderstel dat dit veel te maken heeft met een bijhangende massa die er op die hoogte is (zonder deze massa zou ik 20 kilo lichter kunnen zijn) ik zal ze echter zelf moeten wegtrainen, want ik heb ze er elf bijgekweekt :-)

toch rijd ik vanuit mijn stoel makkelijk 25/35kph; als ik sneller wil, ben ik verplicht recht te komen, maar dat doe ik dan wel met veel plezier

in het begin heb ik zelfs een paar keer offraod geprobeerd. Jullie kennen mij met de hurri, als ik een stukje onverhard zie, ben ik haast niet te houden :-). Maar met de roets is dat geen lachertje, ik probeer ze zelfs te vermijden met de roets :)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#11 Bericht door Edje »

spruitje schreef:Maar met de roets is dat geen lachertje, ik probeer ze zelfs te vermijden met de roets :)
Oei er is dan toch iets dat je kan bekeren ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#12 Bericht door Gast »

Wijnandt,

van harte geluk gewenst met je 3wielroets. Ziet er geweldig uit.

Zelf al enkele jaren aan het overwegen of we hiervoor nog plaats hebben.

Maar volgende problemen :
-onderrug is niet helemaal ok
-schouderpartij is helemaal niet meer ok
-rechterknie is behoorlijk gerestaureerd (kruis/gewrichtsbanden enz)

Dus...is een roets dan nog wel doenbaar?

(jaja proberentestenproberentesten...maar dat zal dan toch wel voor enkele maanden moeten zijn om een me realistisch te vormen)

Plaats reactie