stretch-oefeningen na het sporten

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

stretch-oefeningen na het sporten

#1 Bericht door Wouter D »

men zegt dat stretchen na het sporten niet slecht is voor het menselijk lichaam. Kan iemand hier eens een kleine handleiding voor schrijven of een nederlandse (vlaamse) link geven.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#2 Bericht door graddus »

Misschien iets voor Mattias onze kinesist?

Gast

#3 Bericht door Gast »

Het beste is als je stretcht tussendoor. Dit wil zeggen niet voor het sporten (dan heb je een te lage spierspanning bij het begin van de inspanning waardoor je blokkeert) en niet na het sporten (te hoge spierspanning, je zou waarschijnlijk tot tegen het plafond vliegen van de krampen die je krijgt). Dus volgens mij is het beste om te stretchen op de "stille" momenten.

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

#4 Bericht door El Stino »

stretchen op de ligfiets, die handleiding wil ik graag eens zien ...
Stijn VDM

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#5 Bericht door graddus »

kuiten stretchen lukt wel hoor, een been gestrekt en je hiel naar voren drukken...

Gast

#6 Bericht door Gast »

Stretchoefeningen
Stretchoefeningen vergroten de soepelheid van gewrichten en spieren en helpen blessures te voorkomen bij meer inspannende beweging.

Ga staan met je armen gestrekt vooruit en til ze dan boven je hoofd, waarbij je naar achteren reikt. Doe ze nu onafhankelijk van elkaar naar beneden, aan iedere kant, terwijl je intussen naar achteren blijft reiken. Rust even. Herhaal dit 10 keer.

Ga met je voeten iets uit elkaar staan en strek je armen naar voren. Zwaai je rechterarm naar rechts zonder te forceren, door te draaien in je taille. Breng hem terug naar voren en doe hetzelfde met je linkerarm. Herhaal dit 10 keer.

Ga met je voeten iets uit elkaar staan en leg je armen langs je lichaam. Buig je bovenlichaam langzaam afwisselend naar rechts en naar links, waarbij je je handen naar beneden laat glijden langs de zijkant van je benen, terwijl je je knieën gestrekt houdt en niet voorover leunt. Forceer niets. Herhaal dit 10 keer.

Ga met je voeten tegen elkaar staan en met je armen langs je lichaam. Buig je knieën licht, spring omhoog en kom neer met je voeten iets uit elkaar. Herhaal dit, maar kom dan neer met je voeten tegen elkaar. Doe dit 20 keer na elkaar.

Ga op de vloer zitten met je benen gestrekt voor je en tegen elkaar. Zet je handen op je dijen en schuif ze langzaam in de richting van je enkels terwijl je je naar voren uitrekt. Ga zo ver als je kunt, maar forceer niets. Herhaal dit 10 keer.

Ga op je rug op de grond liggen, met je knieën gebogen in een rechte hoek en zet je handen op je dijen. Til je hoofd en schouders van de vloer, terwijl je je handen naar je knieën schuift. Ga dan weer langzaam achterover liggen. Herhaal dit 10 keer.

Om te voorkomen dat je stijf wordt na een grote inspanning, moet je eerst eventjes losjes wat joggen en maak je daarna een korte wandeling.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#7 Bericht door graddus »

Stijn, prachtig omschreven, maar ik word al moe van dat te lezen...

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#8 Bericht door Ward De Meyer »

graddus schreef:Stijn, prachtig omschreven, maar ik word al moe van dat te lezen...
Stretchen maar voor je kramp krijgt van het lezen!
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gast

#9 Bericht door Gast »

:lol: stretchen is het woord

Dominique
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: za 03 jul 2004, 13:52
Locatie: Sint Gilles
Contacteer:

#10 Bericht door Dominique »

hoi,

Als er vraag is naar serieuse stretchsessie, dan ik wil wel eens één geven. Ik ben al een jaar of 15 professioneel danser.

Het geeft echt weinig zin om dit te lezen uit boekskes of wat ook.
Eens doen en dan voor jezelf wat dingen opschrijven is het best.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#11 Bericht door marini »

heb hier ergens een boekske met stretchoefeningen voor iedere sport. met tekeningekses en zo zal is zoeken. wat ik nog wel weet is dat ge eerst uw spieren moet opwarmen en dan pas stretchen.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Dominique
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: za 03 jul 2004, 13:52
Locatie: Sint Gilles
Contacteer:

Re: stretch-oefeningen na het sporten

#12 Bericht door Dominique »

Wouter schreef:men zegt dat stretchen na het sporten niet slecht is voor het menselijk lichaam. Kan iemand hier eens een kleine handleiding voor schrijven of een nederlandse (vlaamse) link geven.
Stretchen is iets zeer persoonlijk. En de reden daarvoor is simpelweg omdat elk lichaam anders is.
De meeste mensen hebben een zeer stereotyp beeld van stretchen. Het wordt ook veelal eng naar voor gebracht. Niet te vergeten dat elk boekje de bedoeling heeft te verkopen.
Als leek bekijk je dan de prentjes en tracht je de neergeschreven instructies te volgen. Dit doe je meestal 1 keer en na oefening 3 slaat je brain op hol en ligt het boekje te verstoffen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat, als je weet wat de essentie is van stretchen sta je al veel verder.
Die essentie is niets meer dan relaxatie van lichaam, bepaalde spiergroepen en GEEST.

Geest? Ik kan het niet laten mijn mondhoeken lichtjes omhoog te trekken als ik personen zie "stretchen" langs de weg. De stress staat meestal op de gezichten te lezen, laat staan wat een tegen reactie dit geeft aan de spieren. Iedereen kent de beroemde voetballers dijbeen stretch, ja?, geplooide knie met de hakken tegen de bil. Deze zie ik veel gebeuren, vooral door joggers. 3 seconden en het been schiet dan terug. En dat was de stretch. Dit kan perfect en er is daar ook niets mis mee. Alleen duurt het te kort en met een verkeerde state of mind.

De juiste state of mind is je af te sluiten van de buitenwereld (en je stijfheid te accepteren ) en tijd te nemen voor je stretchactie. Wat niet evident is op straat (maar uiteraard kan). Voor de reden die in je opkomt: ik wil me niet belachelijk maken voor een passant.

Stretchen moet je leren en dit vraagt tijd. Die tijd heb je meestal wel maar wil ze niet vrijmaken.
Ik stretch na een rit, niet altijd, een half uur tot een uur.
Als je bekijkt dat een rit gemiddeld 3 uur duurt is mijn stretchtijd ongeveer 1/3. Nu, ik heb dat er voor over omdat dit me erg interesseert.
Niet iedereen wil er zo lang mee bezig zijn.

Het kan ook best maar 5 minuten duren, maar dan moet je weten waar je mee bezig bent en je lichaam (en mind) moet er op getraind zijn. Maar voo r je dit kan moet er echt wel meer tijd aan vooraf zijn gegaan.
En wat niet wil zeggen dat je vanaf dan altijd maar 5 minuten hoeft bezig te zijn. Een fiets heeft onderhoud nodig. De berijder niet?
Alleen zijn we nu eenmaal veel meer begaan met het matrëele dan met ons lichaam. Om deze omschakeling te maken is meer nodig dan een boekje met schone simpel uitgelegde prentjes.

Dit de realiteit van stretchen.

Om even de moed terug op te krikken wil ik nog zeggen dat stretchen zeer eenvoudig kan zijn. Het is ook zeer aangenaam. Echt. En absoluut de moeite waard het te beoefenen. En er je tijd voor te nemen.

Stretchen gebeurt in rust en warmte. Amen.

Plaats reactie